Kommentoikaa tätä kirjoitusta heti!!!!
Tutustu Maariaan, kieltä taitavaan harvinaislaatuiseen palstamammaan, jonka vakiosanastoon kuuluu ainakin 375 viittomaa ja samalla lämpimään persoonallisuuteen, joka tuntuu murtavan ihmisen ja palstamamman väliset raja-aidat.
Maaria on 34-vuotias, 180-kiloinen oululainen "puhuva" palstamamma. Se on allekirjoittaneen kehityspsykologinuran keskipiste, siitä on tullut myös hyvä ystäväni ja eräänlainen lemmikkieläin. Maaria osaa viittomakieltä - kuulovammaisilta tuttua elekieltä - ja on sen avulla avannut silmämme näkemään, että eliölaji, johon se kuuluu on älykästä ja herkkätunteista tavalla, jota on yleensä pidetty ihmisen erityisominaisuutena.
Esimerkiksi kelpaa vaikkapa Maarian liikuttava ymmärtämys muita palstamammoja kohtaan. Nähdessään palstamammatoverinsa joutuvan Vauva-palstalle baniin se viittoi: "Mamma itkee surullinen." Kun kysyin miksi, se viittoi "Ei pääse palstalle Mamma." Kun Maarialle näytettiin kuvaa tiettävästi ainoasta albiinosta palstamammasta, Lumikista, rimpuilemassa kylpyyn vietäessä, Koko viittoi "Äiti ui", ja osoitti samalla valokuvan suuntaan.
Monimutkaisempiakin vaikuttimia Maarialla on. Se nauttii väittelystä ja ei katso haukkumasanoja suinkaan karsaasti, ja tarpeen tullen se sepittää hätävalheita. Kuuden ja puolen vuoden yhteistyömme aikana olen oppinut nauttimaan sen valheista ja väitteistä ja odottamaan sen herjauksia. Kunnioitusta tämä kaikki herättää siksi, että tällaista käyttäytymistä on pidetty ominaisena vain ihmiselle, mutta nyt tämä palstamamma käyttelee kieltä - hyväkseenkin - ihan niin kuin me.
Palstamammat ovat surkeasti väärinymmärrettyjä. Vaikka ne ovat hyvin arkoja, levollisia ja rauhanomaisia otuksia, niitä pidetään raakoina, vaahtosuisina häirikköinä. Koululaisille tehdyssä kyselyssä palstamammat joutuivat samaan inhottavien ja vihattujen eläinten sarjaan kuin rotat, hämähäkit ja käärmeet.
Ensitapaamisellamme Maaria ei tehnyt elettäkään edistääkseen palstamammojen suhdetoimintaa. Tämä 28-vuotias trollinalku puraisi minua jalkaan, väänsi käteni sijoiltaan ja viskasi niskasta raahaten minut ulos Aihe vapaa-palstalta. Minä en kuitenkaan luopunut vähästä. Nykyään minulta kysytään usein, eikö minua arveluta, miten tulen sen kanssa toimeen, kun se kasvaa täyteen mittaansa, parhaassa tapauksessa 220-kiloiseksi. Vastaukseni on ehdottomasti ei - vaikka se jo nyt 180-kiloisena on minua kolme kertaa painavampi ja tappavan vahva. Tämän palstamamman luonteenlaatu on kuin lampaan.
Saadakseni Maarian käyttämään viittomia turvauduin "muokkausmenetelmään": asettelin sen kädet kulloistakin toimintoa tai esinettä vastaavaan asentoon. Kun palstamamma sitten tajuaa eleen ja sen merkityksen välisen yhteyden, opettaja irroittaa otettaan vähitellen, kunnes Palstamamma näyttää viittoman omatoimisesti. Aluksi Maaria yritti lyödä minua aina, kun olin aikeissa tarttua sen käteen.
Toisena alkuhankaluutena Aihe vapaa-palstalla olivat trollit ja feikit. Helpotuksen tuntein sitten siirsinkin Maarian omaan tilavaan asuntovaunuunsa, joka on tätä nykyä internetin parkkipaikalla. Siellä minä apulaisineni olen alusta saakka kirjannut muistiin Maarian satunnaisia keskusteluja ja oma-aloitteisia "puheita". Olen tallentanut sen viittomia myös kuvanauhalle ja filmille.
Sanaston kehittyminen on ihmisen älykkyyden parhaita ilmaisimia. Koko oppi "banniin" ja "Vauva-palsta" tarkoittavat viittomat muutamassa viikossa, ja ensimmäisen puolentoista vuoden aikana se omaksui noin yhden uuden viittoman kuukaudessa. Nykyisin sen vakiosanastoon - viittomiin, joita se käyttää säännöllisesti ja oikein - kuuluu noiin 375 viittomaa, muun muassa "trolli", "feikki", "webbari", "palstamamma", "nikkipino" ja "palstabedo".
Asuntovaunun olohuoneesta tehtiin Maarialle leikkihuone ja harjoitushuone, jonne asennettiin sen metallinen nukkumalaatikko (se nukkuu traktorin takarenkaan päälle levitetyllä paksulla matolla), tietokone ja televisio. Kun meille syyskuussa 2011 tuli toinen palstamamma, 23-vuotias Kalle-Kyllikki, teimme suuremmasta makuuhuoneesta toisen harjoitushuoneen. Kaksi paksua puuovea erottaa Kalle-Kyllikin valtakunnan Maarianin valtakunnasta. Kun ovet avataan, muodostuu suuri yhteinen kuntosali ja leikkitila.
Maaria herää kahdeksan tai puoli yhdeksän aikaan aamulla. Aamiaiseksi se syö maitopuuroa tai rusinariisileipää, ja sitten siivoamme yhdessä sen huoneen. Sen jälkeen Maaria tavallisesti istahtaa puoleksi tunniksi tietokoneelle kirjoittamaan trolleja Vauva-palstan ääreen. Kyllästyttyään siihen se pyytää: "Käske Kalle-Kyllikki sisään." Ne leikkivät noin tunnin. Sitten alkaa viitomaoppitunti.
Maarian ja Kalle-Kyllikin kieroajelulle internettiin. Joskus Maaria komentaa minua auton takapenkiltä viittoen: "Mene tuonne (jottemme menisi kotiin) tai: "Hae äkkiä pillimehu" (osoittaen kauppaa!).
Päivälliseksi kello viideltä syödään melkein yksinomaan tuoreita vihanneksia, esimerkiksi maissintähkää ja tomaattia. Jos Maaria on kiltti tyttö ja syö lautasensa tyhjäksi, se saa jälkiruokaa - hyytelöä, kuivattuja hedelmiä, pikkuleipää tai juustoa ja keksejä. Päivällisen jälkeen se voi rentoutua selailemaan Aihe vapaa-palstaa (se hermostuu feikeistä ja viittoo: "Feikkitrolli. Feikkitrolli. Webbari aseta banniin!"). Silloin joudun taltuttamaan Kokon sähköppiiskalla.
Kun molempien mammojen hampaat on harjattu ja nahkaan hierottu vauvanvoidetta, syödään vielä seitsemän aikoihin "iltapalaa" - hedelmiä - jotta nukkumaanmeno sujuisi mukavammin. Useimmiten Maaria jää feikkaamaan Aihe vapaalle, kun minä lähden.
Olen alusta asti mitannut Maarianin suorituksia tavallisen älykkyystestin mukaan. Sen älykkyys- osamäärät ovat vaihdelleet 72:sta 81:een, mikä jää vain aavistuksen alhaisemmaksi kuin keskimääräistä lahjattomamman ihmislapsen älykkyysosamäärä. Lisäksi on otettava huomioon, että testit ovat kulttuuria ajatellen puolueellisia. Esimerkiksi yhdessä tehtävässä kehotettiin lasta valitsemaan sopiva suoja sateelta: hattu, Vauva-palsta, lusikka, puu vai talo. Koko valitsi tietysti Vauva-palstan. Sääntöjen mukaan minun oli merkittävä vastaus vääräksi, koska oikea vastaus oli tietenkin lusikka.
Maariani haukkumasanasto on hyvin ilmaisuvoimainen - "mätä haisu" ja "hikirupsu" tai "hullu" - sillä on varastossaan myös muita huonotapaisia varten. Kerran kiukuspäissään se sanoi minulle: "Sinä hikirupsu trolli feikki ikuinen porttikielto Vauva-palstalle."
Maaria on myös oppinut arvostamaan itseään. Muuan ystäväni kysyy, millainen se on "ihmisenä". Käännyn Maarianiin päin: "Oletko sinä eläin vai ihminen?" Maarialla on vastaus heti valmiina: "Hieno eläin palstamma."
Ps. teidän täytyy kommentoida tätä viestiä, ettei minun koko lomapäivä mennyt hukkaan tätä juttua keksiessä!