Saako joulun viettää vain oman perheen kesken?
Meillä 4 lasta. Matkaa toiseen mummolaan 100km ja toiseen 350km.
Kun kolmas lapsemme syntyi (12v sitten), päätimme, että nyt loppuu reissaaminen.
Siitä lähtien ollaan vietetty joulu omalla porukalla. Ja on ollut todella ihanaa, kun ollaan voitu olla ihan rennosti koko joulun aika :)
Ollaan syöty ja katottu leffoja, pelailtu ja vaan oltu. Hyvä, jos ollaan saatu yökkärit vaihdettua :)
En ole katunut hetkeäkään! Nykyään ei tartte edes keskustella siitä, että missä oltais joulu, vaikka nuorinkin lapsi on jo koululainen. Se on kaikille jo itsestäänselvyys, että ollaan kotona.
Vuosien varrella on pari kertaa anoppi ja miehen tulleet meille jouluaatoksi, mutta ihanampaa, kun ei ole ketään ylimääräisiä!
Miksi muut ei tee niin kuin haluavat?? Miksi menette viettämään joulua paikkaan, missä ette edes halua olla??
Kommentit (7)
Me ollaan kotona, eikä ketään väkisin meille vaadita, vaan kaikille lähisukulaisille kutsu on "saa tulla jos haluaa" eikä tartte tuntea huonoa omaatuntoa jos tekee mieluummin jotain muuta.
ei juosta tuli pepun alla paikasta toiseen.
Välillä on oltu anoppilassa, välillä mun vanhemmilla, välillä vanhemmat meillä, välillä kutsuttu sisaruksia, välillä vaan oman perheen kanssa kotona.
Kukaan ei ole koskaan odottanut, että samana päivänä ravattais joka paikassa. Ja kukaan ei ole loukkaantunut, jos on sanottu, että ollaan tää joulu kotona.
En ymmärrä, miksi tästä asiasta pitää tehdä niin vaikeeta.
Lähisukuun sisältyy:
- täysi-ikäiset lapset seurustelukumppaneineen
- lapseton veljeni avovaimoineen
- lapseton sisareni + miehensä
- vanhempani
- mieheni sinkkuveli, jolla täysi-ikäiset lapset
Mä en ymmärrä myöskään muiden stressiä siitä, kun joutuvat viettämään joulunsa "väärässä" paikassa.
just näin! Miks aikuiset ihmiset tekee väkisin jotain, mitä eivät halua ja sit on kireä ilmapiiri koko porukalla!
ja sit on kireä ilmapiiri koko porukalla!
"Lasten takia" vietetään juhlaa yhdessä ja sit on kuitenkin kauhee riita tai muuten kaikki kireinä. Ja sit tietty tarttee vähän "rauhottavaa" eli viina virtaa ja jopas on lapsilla kiva juhla :(
Miksi muut ei tee niin kuin haluavat?? Miksi menette viettämään joulua paikkaan, missä ette edes halua olla??
No niinhän me tehdäänkin niin kuin ite halutaan, eli ollaan minun vanhempien ja sisarusten kanssa. Ei kylläkään tarvii juosta paikasta a paikkaan b, kun asutaan samalla tai viereisillä kaduilla (suurin osa meistä siis.
Kaikille se ei ole pakko vaan me halutaan olla yhdessä.
siitä, kun joutuvat viettämään joulunsa "väärässä" paikassa.
Me päätettiin myös, kun aloin odottamaan esikoistamme, että me ollaan joulut kotona. Jos joku haluaa viettää sen meidän kanssa, niin tervetuloa vain. Välillä meidän lisäksi meillä on vain anoppi ja appiukko, välillä puoli sukua.
Mä olen jouluihmisiä enkä todellakaan alkaisi itseäni rääkkäämään ja pilaamaan jouluani viettämällä sitä jossain sellaisessa paikassa missä en halua olla.