Vuokra-asunto kuulemma homeessa, mitä tehdä?
Näin väitti eräs tän rivarin asukas, että isännöitsijä on sanonut että nämä ois kaikki homeessa.
Mitä tässä nyt sitten vois tehdä? Tottakai soittaa isännöitsijälle ja kysyä asiasta. Mutta voinko itse selvittää onko tämä asunto homeessa tms?
Jos asia pitää paikkansa, niin miksi ne ottaa homeiseen kämppään lapsiakin asumaan? :(
Huomaako hometta mistään? Hajusta? Mulla itsellä on kyllä jatkunut nenän tukkoisuus ongelma koko sen ajan kun tässä ollaan asuttu, sen pistin kyllä alkujaan raskauden piikkiin, mutta voisko johtuakin tästä?
Kiitos jo etukäteen jos joku tietävä vastaa jotain!
Kommentit (7)
Hometta on varmasti noin puolessa asunnoista ainakin, ellei enemmässäkin. Siispä jos joku epäilee, että rivari on homeessa, niin on ihan hyvä tuuri osua epäilyssä oikeaan. Jos siinä on joku selkeä rakenneratkaisu (esim. valesokkeli), joka altistaa homeelle, niin sitä todennäköisempää se on.
Milloin rivari on rakennettu? Onko teillä sisälle tultaessa rappusia?
Homeen voi erottaa hajusta, joka voi olla esim. kellarimainen tai ruohomainen. Esim. jos siellä asunnossa on joku froteepyyhe, jota on käytetty, niin sitä voi käydä haistamassa jossain muualla, niin tietää, että onko hajua.
Kaikki homeet eivät kuitenkaan haise.
Itse olen haistanut todella monessa -80-luvun ja sitä vanhemmassa talossa jonkinmoisen hajun (ehkäpä mikrobiperäisen).
Nämä on rakennettu -94
Home epäilyjä oli jo yhdestä asunnosta, siinä vaihtu asukkaat hyvin tiuhaan. Nyt siinäkin asuu kaksi lasta (vanhemmat tietenkin myös)
Muutto ei ole niin helppo, sopivia asuntoja ei löydy ja hakemukset kaupungin asuntoihin on ollut jo yli puoli vuotta (muista syistä)
Pitänee siis tutkia asiaa..
Voinko vaikuttaa itse mihinkään? Siis asunnon suhteen? Hyvä ilmastointi? Tai siis pitää esim liesituuletinta päällä? Se kyllä muutenkin yleensä hurraa pienimmällä teholla.
-ap
Se auttaa jo jotain.
Jos taas on vaan pelkkä poisto, niin silloin on mahdollista että tuloilma tulee hallitsemattomasti jostain likaisten (homeisten) rakenteiden kautta.
Haiseeko mielestäsi asunnossa?
Se auttaa jo jotain.
Jos taas on vaan pelkkä poisto, niin silloin on mahdollista että tuloilma tulee hallitsemattomasti jostain likaisten (homeisten) rakenteiden kautta.
Haiseeko mielestäsi asunnossa?
Mistä nuo tietää/tunnistaa?
Mielestäni täällä ei haise, tunnistan kyllä homeen hajun, olen käynyt parissa talossa missä sen haistaa kyllä.
Pitää kysyä vielä muilta että haiseeko täällä, itsehän sitä ei välttämättä haista..
-ap
Nämä on rakennettu -94 Home epäilyjä oli jo yhdestä asunnosta, siinä vaihtu asukkaat hyvin tiuhaan. Nyt siinäkin asuu kaksi lasta (vanhemmat tietenkin myös) Muutto ei ole niin helppo, sopivia asuntoja ei löydy ja hakemukset kaupungin asuntoihin on ollut jo yli puoli vuotta (muista syistä) Pitänee siis tutkia asiaa.. Voinko vaikuttaa itse mihinkään? Siis asunnon suhteen? Hyvä ilmastointi? Tai siis pitää esim liesituuletinta päällä? Se kyllä muutenkin yleensä hurraa pienimmällä teholla. -ap
Jos muutto on niin pirun vaikeeta. Homeiseen taloonko aioit jäädä asumaan...
ei välttämättä huomaa kauheen helposti. Niitä on tosi monia erilaisia.
Jos isännöitsijä ei korvaansa lotkauta, ja itse epäilee jotain homeongelman kaltaista, voit soittaa terveystarkastajalle. Hän tulee sitten tekemään pintapuolisen tutkimuksen. Eka käynti ei maksa mitään. Hän sitten tarvittaessa laittaa isännöitsijän tekemään asioille jotain. Hän on viranomainen ja näin hänellä on mahdollisuus langettaa jopa uhkasakko isännöitsijälle...
Minä olen joutunut soittamaan meidän vanhan asunnon (aso-asunto) takia terveystarkastajalle kun isännöitsijä kieltäytyi kosteusmittaustuloksista huolimatta kaikista korjaustoimenpiteistä. Sen jälkeen kun terveystarkastaja oli käynyt, alkoi homma rullata. Mutta mun terveys oli jo sillä tolalla, että oli pakko muuttaa siitä kuitenkin pois.