Opiskeluaikoina kävin usein treffeillä eri tyyppien kansa. Kauppakorkealaiset kysyivät aina
mitä mun vanhemmat tekevät työkseen, jo ensitreffeillä. Miksiköhän se oli niin tärkeää?
Teekkarimiehet taas olivat kiinnostuneita siitä oliko mulla laaja matikka lukiossa ja jos oli niin miten siinä pärjäsin...
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 09:11"]
Totta Mooses lyhyen matikan lukeneet pillastuu, jos joku kehtaa todeta, että pitkän matikan osaajat ovat älykkäitä. Mutta se nyt kuitenkin on totta. Ilman hyviä hoksottimia ei siitä aineesta selviä. Matematiikka kehittää logiikan tajua ja laskurutiinin hankkiminen edellyttää tavoitteellisuutta ja sinnikkyyttä tehdä kovasti töitä. Parista kielestä, terveystiedosta ja uskonnosta suoriutuminen taas onnistuu hyvällä kielipäällä ja kohtuullisella muistilla.
Tunneälyn kannattajien paheksuvaa moitevyöryä odotellen t. Toinen DI, joka on nainut DI:n 20+ vuotta sitten ja edelleen tyytyväinen
[/quote]
Pitkä matematiikka ei edellytä kuin vain aivan keskitason älyä. Sorry, jotka luulivat muuta.
[/quote]
Nii-i... Lyhyen matikan lukijoilla ei ole edes sitä keskitason älyä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:31"]
Teekkari halus tietää ootko fiksu, kannatettava kysymys. Jos on tyhmä ei pärjää pitkässä matikassa. T nykyinen DI (nainen)
[/quote]
13 puolesta, 68 vastaan :D Humanistit suuttuivat...
[/quote]
Humanismi on seriös pisness!
Olen naimisissa DI-miehen kanssa, vaikka itselläni on lyhyt matikka 6 kuten pääministerilläkin <3
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 07:42"]
Olen naimisissa DI-miehen kanssa, vaikka itselläni on lyhyt matikka 6 kuten pääministerilläkin <3
[/quote]
Ai onko pääministerilläkin lyhyt matikka kutonen? Kylläpä ilahduttaa kuulla!
T: Yksi lisää "lyhyt matikka 6"-kerhoon
Olen ekonomi ja nykyäänkin treffeillä kysyn mitä vanhemmat tekevät työkseen vaikka olen jo toisella kierroksella. Yritän olla kysymyksissä hienovarainen, enkä jää jankuttamaan jos ei tule luontevasti. Kysyn myös mitä miehen ex tekee työkseen. Se vasta on mielenkiintoista :). Ehkä olen liian utelias.
LOL, pitkä matikka on mulla ainakin ollut viimeinen asia, jota teekkarit on multa tiedustelleet :D Onhan se tullut puheeksi jossain vaiheessa, mutta ehkä en niitä kuivia tapauksia tavannutkaan.
Kauppakorkeatyypit taas kiersin kaukaa, ja he minut;)
Totta Mooses lyhyen matikan lukeneet pillastuu, jos joku kehtaa todeta, että pitkän matikan osaajat ovat älykkäitä. Mutta se nyt kuitenkin on totta. Ilman hyviä hoksottimia ei siitä aineesta selviä. Matematiikka kehittää logiikan tajua ja laskurutiinin hankkiminen edellyttää tavoitteellisuutta ja sinnikkyyttä tehdä kovasti töitä. Parista kielestä, terveystiedosta ja uskonnosta suoriutuminen taas onnistuu hyvällä kielipäällä ja kohtuullisella muistilla.
Tunneälyn kannattajien paheksuvaa moitevyöryä odotellen t. Toinen DI, joka on nainut DI:n 20+ vuotta sitten ja edelleen tyytyväinen
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 08:19"]
Olen ekonomi ja nykyäänkin treffeillä kysyn mitä vanhemmat tekevät työkseen vaikka olen jo toisella kierroksella. Yritän olla kysymyksissä hienovarainen, enkä jää jankuttamaan jos ei tule luontevasti. Kysyn myös mitä miehen ex tekee työkseen. Se vasta on mielenkiintoista :). Ehkä olen liian utelias.
[/quote]
Eipä se sukutaustan varmistaminen näköjään auttanut sinunkaan liittoasi kestämään.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 08:19"]
[/quote]
Hih, utelias ekonomi :)
T: tuleva ekonomi
Minäkin kysyn Vanhempien ja exien ammatit. Nehän on tosi mielenkiintoisia. Vaikka en olekaan ekonomi, vaan käyttäytymistieteilijä.
Ihania :D Mä oon taas ylpeä, kun mun äiti oli siivooja. Arvostan itse jotain muuta, kuin titteliä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:36"]
Teekkari halus tietää ootko fiksu, kannatettava kysymys. Jos on tyhmä ei pärjää pitkässä matikassa. T nykyinen DI (nainen)
en ole suoraan sanoen koskaan pitänyt teekkareita kovinkaan älykkäinä ja tämän naisinsinöörin (juu juu DI) vastaus kertoi omalla karulla tavallaan sen, minkä jo tiesinkin... aika heikoilla kantimilla on ihmisen osaaminen ja usko omiin kykyihin jos joku yksittäinen valinta lukiossa määrittää fiksuuden :) Eikö ihmisellä todellakaan ole elämässään muuta pätemistä kuin se, että "fiksuuden mittari on lukion pitkä matematiikka"??
Ymmärtäisin tämän putkiaivoituksen miesteekkarilta, en naiselta - ovatko siis naisteekkarin aivot surkastuneet pitkiaivojen tasolle???
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta huomatkaa, ettei hän sanonut kaikkien fiksujen pärjäävän pitkässä matikassa. Hän sanoi, että tyhmät eivät siinä pärjää. Eli raksuttakaa nyt niitä matemaattisloogisia aivojanne: Lause: "tyhmä ei pärjää pitkässä matikassa" ei sulje pois sitä, että fiksu voisi olla pärjäämättä pitkässä matikassa. Ainoastaan sen, että jos pärjäät pitkässä matikassa, et voi olla (ihan) tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 09:31"]
Ihania :D Mä oon taas ylpeä, kun mun äiti oli siivooja. Arvostan itse jotain muuta, kuin titteliä.
[/quote]
Myös mun äiti oli siivooja. Isä oli tehtaassa työnjohtaja. Molemmat pitivät tärkeinä, että lapset opiskelivat, kun siihen oli mahdollisuus. Heillä ei ollut, sota-ajan nuorina.
t. DI
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:31"]
[/quote]
13 puolesta, 68 vastaan :D Humanistit suuttuivat...
[/quote]
Ei,vaan realistit. En tiedä miten tyhmyyden tietysti määrittelette, mutta kyllä se on niinkin että vaikka olis kymppi ja ällä pitkästä matikasta ja sen jälkeen hyvin korkeasti kouluttautunut, voi olla ihan tollo. Siis sellainen mikä näkyy ihan arkielämässä. T
Näitä löytyy lähipiiristä useampikin.
Älykkyyttä on monenlaista, eikö tää ole todettu jo aikoja sitten? Jos loistaa jossain aineessa, voi silti olla täysin ulalla monessa muussa asiassa = tyhmä (jos niin haluaa asian ilmaista)
Itse olen myös tavannut ihan kaveripohjalta vain molempia aloittajan mainitsemia opiskelijoita. Minun tapauksissani ei (onneksi) ole kukaan ollut tuollaisia, pelkästään pinnallisista asioista kiinnostuneita vaan mukavia ja aitoja ihmisiä.
Jos joku utelisi vanhemmistani ja näyttäisi hapanta naamaa/olemusta, jos en kertoisi tai jos vanhempani olisivat matalammin koulutettuja, niin voisin näpäyttää siten, että ainakin vanhempani osasivat opettaa olla tunkeilematta liiaksi toisten ihmisten asioihin ja ajattelisin/vastaisin että vastapuolen vanhemmat taas eivät sitä tainneet osata opettaa. Enkä epäröisi tarvittaessa käyttää vaikka sanaa "kermaperse" jos niikseen tulee.
Ai ei olisi soveliasta? Ei toisen ihmisen asioiden uteleminenkaan/liian tungetteleva uteleminen ole soveliasta käytöstä sekään! Joten tasoissa oltaisiin.
Pitkän matikan valitseminen kertoo mielestäni luottamuksesta omiin kykyihinsä, sekä sinnikkyydestä ongelmanratkaisutilanteissa. Lyhyen matikan valinneet usein perustelevat valintaansa parempien arvosanojen tavoittelulla, mikä toisaalta voi kertoa varman päälle pelaamisesta ja riskien välttämisestä. Enemmän kuin älykkyydestä, matikkavalinta voi siis kertoa toimintanslleista yleensä elämässä ja sillä voi oikeasti olla merkitystä kumppanin valinnassa.
Tuo tarkoittamani sana taisi olla "toimintamalleista" :)
Jos tyttö on laaja-alaisesti lahjakas, hän tekee viisaasti hakeutuessaan teknilliselle alalle. Kielet oppii helposti, mutta varsinaisen substanssin eteen kannattaa nähdä vaivaa. Pelkillä kielillä ei yleensä kauas pötki.