Opiskeluaikoina kävin usein treffeillä eri tyyppien kansa. Kauppakorkealaiset kysyivät aina
mitä mun vanhemmat tekevät työkseen, jo ensitreffeillä. Miksiköhän se oli niin tärkeää?
Teekkarimiehet taas olivat kiinnostuneita siitä oliko mulla laaja matikka lukiossa ja jos oli niin miten siinä pärjäsin...
Kommentit (58)
Nyt kun ap sanoit, niin noinhan se meni, että insinööriopiskelijoille oli joku tuollainen turhanpäiväinen asia kuin lukion matikkavalinta kysymisen arvoinen asia. Vaikka minä tämän testin "läpäisinkin", niin musta oli noloa, että toinen kysyi tuollaista. Sillä ajattelin, että ei tuollaisen kysymyksen motiivina on tehdä perusteettomia arvioita vastauksen pohjalta.
Ja vanhempien ammattiakin moni kyseli. Se jo hieman ymmärrettävämpää, mutta useimmiten sekin kysymys tuli liian pian heti ensitreffeillä, kun olisin toivonut toisen olevan kiinnostunut ihan vain minusta.
Itse opiskelin kieliä, eikä mulla kyllä tullut mieleenkään kysellä treffikavereiden kielivalintoja lukiossa tai pakkoruotsiarvosanoja. Silti useimmat alkoi kamalasti selittämään miten olivat huonoja kielissä. Taas noloa, sillä ei mua kiinnostanut toisten kieliongelmat. En millään muotoa kuvitellut, että kaikki oppisivat vieraita kieliä helposti enkä sitäkään, että kun minä olen kieliopiskelija, niin se jotenkin edellyttäisi, että mun seurassa pitää osata kieliä.
Mutta ei se mitään. Mies ja perhe on nyt perustettu ja mieheni osasi jättää nämä asiat vasta myöhempien keskustelujen aiheiksi.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:36"]
Teekkari halus tietää ootko fiksu, kannatettava kysymys. Jos on tyhmä ei pärjää pitkässä matikassa. T nykyinen DI (nainen)
en ole suoraan sanoen koskaan pitänyt teekkareita kovinkaan älykkäinä ja tämän naisinsinöörin (juu juu DI) vastaus kertoi omalla karulla tavallaan sen, minkä jo tiesinkin... aika heikoilla kantimilla on ihmisen osaaminen ja usko omiin kykyihin jos joku yksittäinen valinta lukiossa määrittää fiksuuden :) Eikö ihmisellä todellakaan ole elämässään muuta pätemistä kuin se, että "fiksuuden mittari on lukion pitkä matematiikka"??
Ymmärtäisin tämän putkiaivoituksen miesteekkarilta, en naiselta - ovatko siis naisteekkarin aivot surkastuneet pitkiaivojen tasolle???
Jos on matemaattinen lahjakkuus, tuskin valitsee lyhyttä matematiikkaa? Ja minä en ole kyllä minkään sortin putkiaivo, elämä putkiaivona olisi paljon helpompaa. Jos sattuu löytymään, voisin tilata sellaisen putkiaivo-jälkiasennuspaketin.
Hiljattain luin jostain tutkimuksesta, jossa todettiin, että tytöillä on usein lahjoja useampaan eri asiaan. Joka esitettiin syynä siihen, että tyttöjä on vähemmän matemaattisilla aloilla: Kun on matemaattisen lahjakkuuden lisäksi esim. sosiaalista ja kielellistä lahjakkuutta (molemmat varsinkin teini-iässä yleisempiä tytöillä), on enemmän vaihtoehtoja joista valita. Pienempi osa matemaattisesti lahjakkaista tytöistä valitsee siis matemaattiset alat, koska on muutakin mielenkiintoista ja jossa ovat hyviä.
Pojilla taas kielellinen ja sosiaalinen lahjakkuus ovat harvinaisempia, varsinkin teini-iässä, joten valinnanvaraa jää vähemmän, joten suuntautuvat yhteen niistä harvoista missä ovat hyviä sillä hetkellä. (Eli usein matemaatiikkaa vaativiin aineisiin.)
Itse olen opiskellut tekniikkaa, eikä siellä kaikki niin hirveän välkkyjä ole, edes matemaattisesti. Minusta tämä teoria on ihan uskottava.
Fiksu tuntee toisen fiksun kyselemättäkin. On tietenkin hyvä että tavoitteet ja tarkoitusperät sekä laatuvaatimukset tulevat selviksi heti alussa.
Toiasia on että yliopistoon pääsee kovalla työllä lukemaan vaikka mitä olematta keskivertoa älykkäämpi.Tällaiset ap:n mainitsemat kyselijät ovat päätyneet opiskelemaan alaa joka heidän mielestään tekee heistä muita parempia.Siksi pitää myös tarkistaa mahdollisen kumppanin akateemisuus ja taustat. Kumppanin tulee olla akateeminen mutta ainahan voi ylläpitää hehkeää salarakasta "alemmasta kastista"!!!!
Sellainen luulo että kaikki ei-akateemiset ovat tyhmempiä ja alempaa kastia on karmiva. Luokkani priimus valmistui puusepäksi. Nykyisin hän asuu ulkomailla ja tekee tilauksesta upeita huonekaluja maailman rikkaimille kuuluisassa, vanhassa alan yrityksessä. Muutama akateeminen luokatani on sensijaan työtön tai pätkätöissä.
Onpa omituista deittiporukkaa siunaantunut ap:lle. Ei mun kokemukseni kauppakorkeasta ja sen miehistä ole lainkaan tuollainen. Tai naispuolisista opiskelukavereista. Yhdestä tiedän mitä sen äiti tekee työkseen, se on joskus vuosien varrella tullut puheeksi, mutta ei vanhempien ammattien kyseleminen ole tavallista kauppakorkealaisten deitti- tai muutakaan aihepiiriä.
Minä olin kyllä ihan matemaattisesti lahjakas mutta otin silti lyhyen ja tilalle paljon kieliä. Kirjoitin siitä L:n ja pitkän matematiikan tyypit pääsivät usein rimaa hipoen omansa läpi :)
Nykyään olen juristinainen.
Senhan takia ne opiskelee, kun ei muuten osaa ;)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:35"]
Ehkä kauppislaiset ovat usein vähän pinnallisia?
ja myös pragmaattisilta. Perhetausta vaikuttaa yllättävän paljon millainen ihminen sisimmiltään on.
ktm
no mun mielestä on tökeröä kysyä tuollaista ekoilla treffeillä.
Mulla aloittajan kanssa ihan samat kokemukset! Oli se liikuttavaakin kun kauppaakorkealaisten silmät alkoivat melkein kiilua kun kuulivat isän olevan toimari ja äidin opettaja. Ja teekkarit hymyilivät tyytyväisinä kun pitkä matikka oli yo-todistuksessa M.
Mitenkö sitten kävi? 9 vuotta olemmme eläneet yhdessä, akateeminen nainen ja duunarimies. Ei paljoa miestä kiinnostanut minun taustani, vaan nykyisyys ja tulevaisuus. :)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:36"]
Teekkari halus tietää ootko fiksu, kannatettava kysymys. Jos on tyhmä ei pärjää pitkässä matikassa. T nykyinen DI (nainen)
en ole suoraan sanoen koskaan pitänyt teekkareita kovinkaan älykkäinä ja tämän naisinsinöörin (juu juu DI) vastaus kertoi omalla karulla tavallaan sen, minkä jo tiesinkin... aika heikoilla kantimilla on ihmisen osaaminen ja usko omiin kykyihin jos joku yksittäinen valinta lukiossa määrittää fiksuuden :) Eikö ihmisellä todellakaan ole elämässään muuta pätemistä kuin se, että "fiksuuden mittari on lukion pitkä matematiikka"??
Ymmärtäisin tämän putkiaivoituksen miesteekkarilta, en naiselta - ovatko siis naisteekkarin aivot surkastuneet pitkiaivojen tasolle???
Jos on matemaattinen lahjakkuus, tuskin valitsee lyhyttä matematiikkaa? Ja minä en ole kyllä minkään sortin putkiaivo, elämä putkiaivona olisi paljon helpompaa. Jos sattuu löytymään, voisin tilata sellaisen putkiaivo-jälkiasennuspaketin.
Hiljattain luin jostain tutkimuksesta, jossa todettiin, että tytöillä on usein lahjoja useampaan eri asiaan. Joka esitettiin syynä siihen, että tyttöjä on vähemmän matemaattisilla aloilla: Kun on matemaattisen lahjakkuuden lisäksi esim. sosiaalista ja kielellistä lahjakkuutta (molemmat varsinkin teini-iässä yleisempiä tytöillä), on enemmän vaihtoehtoja joista valita. Pienempi osa matemaattisesti lahjakkaista tytöistä valitsee siis matemaattiset alat, koska on muutakin mielenkiintoista ja jossa ovat hyviä.
Pojilla taas kielellinen ja sosiaalinen lahjakkuus ovat harvinaisempia, varsinkin teini-iässä, joten valinnanvaraa jää vähemmän, joten suuntautuvat yhteen niistä harvoista missä ovat hyviä sillä hetkellä. (Eli usein matemaatiikkaa vaativiin aineisiin.)
Itse olen opiskellut tekniikkaa, eikä siellä kaikki niin hirveän välkkyjä ole, edes matemaattisesti. Minusta tämä teoria on ihan uskottava.
Omalta takavuosien pitkän matikan lukioluokalta havaitsin, että muutamalla tytöllä ja pojalla tuntui olevan lahjakkuutta sekä kieliin että matikkaan. Meidän luokalla kuitenkin oli suurin osa poikia, ja kaikki eivät suinkaan olleet kielissä erityisen lahjakkaita. Rinnakkaisluokka taas oli lyhyen matikan kieliluokka, ja siellä suurin osa oli tyttöjä.
Muusta elämästä tunnen älykkaitä tyttöjä, jotka ovat lahjakkaita kielissä mutta (anteeksi vaan :) ) melkoisia tumpuloita siinä lyhyessäkin matikassa. Minulla ja muutamalla sukulaisella sitten taas on hankaluuksia vieraiden kielten opiskelussa, vaikka pitkä matikka sujuukin. Omasta älykkyydestäni en sano mitään :)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 01:08"]
Hahha, voisi muutamalla dippainssillä kestää hetken aikaa raksuttaa kun kysyisivät minulta että kai mulla oli lukiossa pitkä matikka (koska sitten olen ILMISELVÄSTI älykäs) ja vastaankin että en käynyt lukiota. Väittelin silti pari vuotta sitten tohtoriksi fysiikalta :D
[/quote]
Miksi sen ihmettelyn pitäisi juuri dippainssiltä kestää? Melkoinen alemmuuskompleksi taitaa sinulla olla taustalla, jos joudut tuolla tyylillä itseäsi korostamaan.
Minä taas tiedän pojan joka todella hyvä kielissä, matematiikassa ja soittaminen, että on näitäkin
Kirjoitin pitkästä matikasta a:n. Meni aivan penkin alle. Seuraavana vuonna sain yliopistossa kaikista kursseista täydet ja perusopinnoista kaikenkaikkiaan huippupisteet. Ja aina kysytään miten on kirjoittanut. Aika pinnallista porukkaa jos yksi teinikevät määrittää koko ihmisen.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:31"]
[/quote]
Haha voi ei. Oon ite myös DI ja en kyllä todellakaan pidä itseäni ja muita dippainssejä fiksuina! Onko se fiksuutta, jos on hyvä ainoastaan teknisissä asioissa/oman alansa jutussa? Kadehdin humanistiselta alalta valmistunutta opettajaystävääni, joka tietää kaikesta vähän ja joka osaa keskustella fiksusti asiasta kuin asiasta. Itse olen kuin kala kuivalla maalla heti kun mennään minun kapean osaamisalueeni ulkopuolelle. Mielestäni tekniseenkin koulutukseen pitäisi lisätä yleissivistävää materiaalia.
Tämmöinen vanha merkonomi (juu pienipalkkainen mutta onnellinen, vaikka et varmaan uskokaan) kysyy, että mitä tapahtuu, jos te satutte rakastumaan"alempiarvoiseen" ihmiseen? Siis hylkäättekö ja valitsette enemmän opiskelleen, tai paremmin toimeen tulevan?
Ktm; mitä johtopäätöksiä teet jos isäni on esimiesasemassa, menestynyt mies ja äiti ollut aina pätkätyöläinen?
T amk kätilö
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:31"]
[/quote]
Haha voi ei. Oon ite myös DI ja en kyllä todellakaan pidä itseäni ja muita dippainssejä fiksuina! Onko se fiksuutta, jos on hyvä ainoastaan teknisissä asioissa/oman alansa jutussa? Kadehdin humanistiselta alalta valmistunutta opettajaystävääni, joka tietää kaikesta vähän ja joka osaa keskustella fiksusti asiasta kuin asiasta. Itse olen kuin kala kuivalla maalla heti kun mennään minun kapean osaamisalueeni ulkopuolelle. Mielestäni tekniseenkin koulutukseen pitäisi lisätä yleissivistävää materiaalia.
[/quote]
Mutta olethan fiksu, sinulla tuntuu olevan sydämensivistystä ja kyky olla rehellinen itsellesi. Näytät myös arvostavan kanssaihmisiäsi!
jos joku kysyy äidin tai isän koulutusta niin kysy että haluaako deittikumppani niitä deittailla
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 09:11"]
Totta Mooses lyhyen matikan lukeneet pillastuu, jos joku kehtaa todeta, että pitkän matikan osaajat ovat älykkäitä. Mutta se nyt kuitenkin on totta. Ilman hyviä hoksottimia ei siitä aineesta selviä. Matematiikka kehittää logiikan tajua ja laskurutiinin hankkiminen edellyttää tavoitteellisuutta ja sinnikkyyttä tehdä kovasti töitä. Parista kielestä, terveystiedosta ja uskonnosta suoriutuminen taas onnistuu hyvällä kielipäällä ja kohtuullisella muistilla.
Tunneälyn kannattajien paheksuvaa moitevyöryä odotellen t. Toinen DI, joka on nainut DI:n 20+ vuotta sitten ja edelleen tyytyväinen
[/quote]
Pitkä matematiikka ei edellytä kuin vain aivan keskitason älyä. Sorry, jotka luulivat muuta.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:31"]
[/quote]
13 puolesta, 68 vastaan :D Humanistit suuttuivat...
Haluaisin niin mielelläni sanoa, että akateemisesti koulutetut vanhemmat kertoo älykkyydestä/sivistyksestä, mutta ei.
Olen kohdannut useita ammattikorkea- ja ammattikoululaisia, joiden kanssa on voinut keskustella politiikasta, uutisista, taiteesta jne..
Lisäksi olen törmännyt useaan opiskelukaveriin, jotka eivät tunnu tietävän mistään yhtään mitään. He ovat kykenemättömiä argumentoimaan ja eivätkä ole kiinnostuneita ympäröivästä maailmastaan. Olen oppinut, että yleistäminen on todella typerää, ja parhaimmat ystävät saa lähestymällä avoimin mielin.
T: yliopisto-opiskelija