Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Presidentin puhe

Vierailija
01.01.2013 |

Saulin puhe ruotsiksi näyttää todella teennäiseltä ja kömpelöltä, vaikka lukeekin valmista tekstiä, myös useita lausuntavirheitä. Luulisi hänen ympäriltään löytyvän henkilöitä, jotka auttavat häntä oikeassa lausumisessa. Minä, joka sanon tämän, en suinkaan ole suomenruotsalainen vaan täysin suomalainen, mutta hallitsen kyllä myös ruotsin erittäin hyvin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hurriosuus alkaa, vaihtuu kanava välittömästi.

Suomenkielinen osuus riittäisi.

Vierailija
2/6 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saulin puhe ruotsiksi näyttää todella teennäiseltä ja kömpelöltä, vaikka lukeekin valmista tekstiä, myös useita lausuntavirheitä. Luulisi hänen ympäriltään löytyvän henkilöitä, jotka auttavat häntä oikeassa lausumisessa. Minä, joka sanon tämän, en suinkaan ole suomenruotsalainen vaan täysin suomalainen, mutta hallitsen kyllä myös ruotsin erittäin hyvin.

Voisiko tämän kaksikielisyyspelleilyn jo ihan suosiolla lopettaa? Ihan typerää tuputtaa joka paikkaan tuota ruotsin kieltä, kun maa on kuitenkin käytännössä täysin suomenkielinen. Eihän Sauli puhu saameksikaan, vaikka saamen kielet ovat täällä alkuperäisiä kieliä toisin kuin ruotsi.

HBL tms. voisi kääntää puheen seuraavaan numeroon ja kaikki olisivat tyytyväisiä.

Samaa idiotismia näkyy esim. rautateillä. Jossain Itä-Suomessa kuulutetaan paikallisjunat ruotsiksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisin kuin Halosen puhetta. Niinistö puhuu varmasti ja jaksottaa puheen ja lauseet selkeästi. Puheen sisältö oli hyvä ja ajankohtainen, sekä aika helposti ymmärrettävä.

Ruotsinkielinenkin osuus meni ihan hyvin.

Tuli kerrankin tunne, että presidentti puhuu, pitkästä aikaa.

Vierailija
4/6 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun oma ruotsinkieli ei vaan ole täydellistä?

Mä oisin muuten keksinyt siitä puheesta paljonkin mielenkiintoisempaa keskusteltavaa. Euroopan taloustilanne ja se, miten" kaikki ne, joilla menee hyvin ovat valvollisia varmistamaan että se jatkuu ja kaikki ne, joiilla ei mene, ovat velvollisia tekemään kaikkensa korjaustomenpitiden onnistumiseksi". Eli loputtomiin sitä rahaa ei voida Kreikkaan työntää., koska oma hyvinvointi on varmistettava ensin.

Vierailija
5/6 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinistö sanoi, että poliittisilla päättäjillä ei ole enää aikaa tuhlata toistensa ohi puhumiseen ja kannusti hallitusta ja eduskuntaa rohkeuteen.

Samoin tämä syrjäytyminen ja se, mitä minä voisin tehdä asian eteen, on saanut minut pohtimaan omaa käytöstäni. Kaikilla ei mene hyvin, minulla menee. Siispä olen päättänyt, että tänä vuonna teen tämän asian eteen jotain. Myönnän, että olen melko itsekäs ja yritän päästä siitä.

Vierailija
6/6 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei presidentin virkaan.

Ehkäpä hän otti myös lausumisellaan kantaa koko kielikysymykseen (= ei ole hänelle tärkeä kieli, vaan mongertaa sitä pakon edessä= pakko ruotsia).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi