Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisiko joku selittää, miksi lapsenlapselleni ei saa pukea vaaleanpunaista?

Vierailija
31.12.2012 |

Olen siis tuore mummi. Pojantytär on viisikuinen. Lapsen äiti ilmoitti heti vauvan synnyttyä, että vaaleanpunaisia vaatteita ei sitten hänen lapselleen pueta.

Vauva on aina harmaissa tai beigenvärisissä vaatteissa, ei edes keltaista tai vihreää ym. Totaalikielto meille omaisille on annettu tosin vain punaisen eri sävyille.

Mitään selitystä miniä ei antanut, paitsi ymmärsin jotenkin rivien välistä, että ei halua, että lapsi leimataan vaatteiden värin perusteella tytöksi.

Onko tällainen nykyisin tavallista? Miksei lasta saisi tietää tytöksi? Luin jostain, että Ruotsissa eivät lapset snää leiki ns. tyttöjen ja poikien leikkejä, jopa lasten nimetkin pitäisi olla sukupuolineutraaleja.

Olen aivan ulalla, ja miniä on niin hiljainen, että en viitsi alkaa häneltä tiukkaamaan syitä sen tarkemmin. Eikä se minulle kuulukaan, mutta olisi kiva kuulla muiden äitien kommentteja. :)

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai leluja. Varsinkin ekan lapsen syntyessä leluja tarvitaan

Vierailija
42/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki tyttömäinen on pannassa? Miksei kukaan koskaan kiroa että ei helvetti taas sitä tummansinistä?! Siitäkö tulee tasa-arvoa että kaikki tyttöjen jutut lytätään? Miksi autoilla leikkivä harmaaseen puettu tyttö on edistyksellinen, nukkea lykkivä vaaleanpunaiseen puettu tyttö taantumuksellinen? Ja poika... Noh, ihan vaan outo..

kyse on siitä, että tyttö saa kyllä pukeutua vaaleanpunaiseen ja leikkiä nukeilla, mutta halutessaan se saa pukeutua myös siniseen ja leikkiä autoilla. Tytöille tämä kyllä nykyään sallitaankin, pojilla tilanne on vaikeampi, jos poika tahtoo pukeutua vaaleanpunaiseen ja leikkiä nukeilla, niin siihen puututaan, jos ei muusta syystä niin siksi, ettei poikaa kiusattaisi tarhassa ja koulussa.

Siksi poiken kohdalla pitäisikin tehdä enemmän, pukea pojat pienestä pitäen välillä vaaleanpunaiseen ja ostaa nukkeja autojen lisäksi. Tytöille pitäisi taas sallia sekä vaaleanpunainen että muut värit, ja nuket + autot jne.

Mutta niin kauan, kun lapsi on ihan vauva, voi sitä mielestäni pukea niin kuin äiti/isä tahtoo. Jos äiti ei tykkää tyttömäisistä vaatteista, niin miksi vauva pitäisi niihin pukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi leikkii ihan sillä, mikä sitä sattuu kiinnostamaan. Ei siinä auta auton tai nuken piilottelu tai tarjoaminen.

Minä nuorena äitinä en halunnut näyttää pojalleni pyssyjä ennenkuin hän itse olisi pyytänyt. Eipä tarvinnut, kun poika puri näkkileivän pyssyn muotoiseksi ja alkoi ampua. :)

Sama poika halusi myös nukenvaunut ja sai.

Ihmeellistä, että kaikki tehdään tänään niin vaikeaksi. Lapsesta tulee mikä tulee. Määräily tai alistaminen ja pojan pakottaminen nukella leikkimään on outoa.

Vierailija
44/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitä tytöstä saanut poikaa kasvatettua, vaikka poikajoukossa menikin ja kaikki lelut oli poikaleluja ja vaatteet peri pojilta.

Nuori nainen tuosta tytöstä tuli kaikesta huolimatta.

Ette te saa niistä tytöistä poikia, vaikka kuinka yritätte leikkiä sukupuolineutraalia kasvatusta ja karsia tytöiltä nuket pois. Vastikkeeksi ette saa pojasta tyttöä, vaikka kuinka ostaisitte sille barbienukkeja

kasvatuksella on isokin rooli sukupuoli-identiteetin muodostumisessa.

Mulla on tyttö ja poika ja ne on olleet kiinnostuneita ihan erilaisista asioista jo taaperosta alkaen. Poika päristelee omenaakin ja leikkii että se on auto.

Voi myös olla että miniä haluaa että lapsen sopivan omiin vaatteisiin tai sisustukseen. Älä naura, tällaistakin on!

Kun lapsi on 4 v ja ilmaisee omaa tahtoa niin pääset kyllä kaikella todennäköisyydellä ostamaan vaaleanpunaista. Ellei sitten lapsi ole ihan harmaaksi alistettu...

Vierailija
45/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan koskaan kiroa että ei helvetti taas sitä tummansinistä?!

Meilläkin lapsen päiväkodissa jokaisella pojalla on tummansininen talvihaalari ehkä hihassa vähän jotain muutaväriä. Ja päässä on ainakin tumman sininen pipo. Ja kaupassa näin perheen joka osti pojalle pipoa. Isä näytti pojalle tumman sinistä pipoa ja totesi, tämän on poikien pipo.

Mä ainakin oon antanut pois kaikki anopin tuomat tumman siniset vaatteet :D

Vierailija
46/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi leikkii ihan sillä, mikä sitä sattuu kiinnostamaan. Ei siinä auta auton tai nuken piilottelu tai tarjoaminen. Minä nuorena äitinä en halunnut näyttää pojalleni pyssyjä ennenkuin hän itse olisi pyytänyt. Eipä tarvinnut, kun poika puri näkkileivän pyssyn muotoiseksi ja alkoi ampua. :) Sama poika halusi myös nukenvaunut ja sai. Ihmeellistä, että kaikki tehdään tänään niin vaikeaksi. Lapsesta tulee mikä tulee. Määräily tai alistaminen ja pojan pakottaminen nukella leikkimään on outoa.

vaan siitä, että pojallakin olisi mahdollisuus leikkiä nukeilla, jos niin tahtoo. Tai nukenvaunuilla, kuten sinunkin poikasi tahtoi, ja sai nukenvaunut. Eli sinä olet tehnty juuri niin kuin puhuttiin, antanut pojalle mahdollisuuden leikkiä millä tahtoo. Kaikki eivät niin tee.

Vierailija
47/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan vauvaperhe kävi eilen meillä ja tadaa: tytöllä oli punainen potkupuku!

Hän oli aivan erinäköinen kuin niissä harmaissaan. Sanoinkin ääneen, että kivasti sopii tytölle tuo väri. Ei ollut mikään hempeä vaaleanpunainen vaan ihan reilu tummempi pinkki.

Niin muuttuu maailma! :)

Ja pikkuinen on aivan sydäntäsärkevän ihana, oli yllä mitä tahansa. :)

Vierailija
48/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkillä: Vannoutunut tyttö- ja poikavärien kannattaja

Vierailija
49/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei samantien laiteta heille myssy, jossa on joko pillun tai pippelin kuva, niin eivät mene pasmat genitaalilajittelijoilta sekaisin...?

Pillun ja pippelin ympärillähän tämä maailma muutenkin pyörii.

No, ei vaineskaan. Myöskään omilla lapsilla ei vauva-aikana juurikaan ollut genitaalivärikoodattuja vaatteita. (Tämä siis silloin kun sukupuolineutralius ei vielä ollut muotia ja asian eteen joutui näkemään vaivaa.)

Nykyään ostan lapsille sellaista mitä suostuvat pitämään, eli ihan estoitta kaikenvärisiä vaatteita. Myös kaikki imelimmät prinsessahepenet pitää ehdottomasti olla, etteivät sitten aikuisena joudu kompensoimaan.

Työkalupakki kädessä, kypärä päässä ja prisessamekko päällä on ihan mahtava yhdistelmä.

Pillu- ja pippelikuvioidut myssyt vauvoilla olisivat kyllä tosi ällöjä. Toivottavasti siitä ei tule trendiä.

Vierailija
50/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te saa niistä tytöistä poikia, vaikka kuinka yritätte leikkiä sukupuolineutraalia kasvatusta ja karsia tytöiltä nuket pois. Vastikkeeksi ette saa pojasta tyttöä, vaikka kuinka ostaisitte sille barbienukkeja

Vastaavasti minusta (tytöstä) ei koskaan tullut naisellista, vaikka kuinka ostettiin barbeja ja prinsessamekkoja.

Vierailija
51/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halunnut ostaa pojilleni sinistä, kun olivat pieniä. Enkä vieläkään.

Mun mielestä se oli tosi tylsää, et pojille oli 2003 kaupoissa vaan sinistä kera ralliautokuvien. Onneksi sitten tuli Me&I ja Lindexin iloisen väriset vaatteet, joita ostin. Poikani syntyi 2003. Kasvojen ja tummien hiusten väriin sopii hyvin punaiset vaatteet. Tykkää itsekin niistä. Onneksi viime vuosina on myös keltaisia poikien kesä-t-paitoja ollut esim. H&M:llä.

Vierailija
52/61 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vaaleanpunainen on maailman kuvottavin väri, mistä osoituksen sekin että vain tyhmiksi ja alempiarvoisiksi miellettyjä tyttöjä rangaistaan sillä.

Vierailija
53/61 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon ap, lapsenlapsesi äiti on_wokehuora.

Vierailija
54/61 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä ketjussa joka ikinen kommentti saman henkilön kirjoittama kun tyyli ja kappalejako on täysin sama?

Vierailija
55/61 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ohjata lapsen mieltymyksiä sukupuolen mukaan sillä, että hänelle aletaan jo pienestä ujuttaa esim. sukupuolensa stereotypian mukaisia leluja, vaatevärejä jne. Tämä ei tarkoita, ettei lasta saisi tunnistaa oman sukupuolensa edustajaksi, vaan enemmänkin sitä että lapsi itse saisi sitten ihan aidosti ilman "aivopesua" valita mistä tykkää.

Meillä harrastetaan jossain määrin tuollaista ideologiaa, mutta ei mitenkään kovin määrätietoisesti. Pääsyy miksi meiltä ei ole lapsilta löytynyt vaaleanpunaisia ja -sinisiä vaatteita on että en itse pidä pastelliväreistä. Mutta kyllä minä oikeastaan vähän vierastankin semmoista että kovin korostetusti tytöstä vaikka puettaisiin "pikkuprinsessaa".

Enemmän kuin pukeutumisessa meillä sukupuolineutraalius toteutuu leluissa ja leikeissä, varomme aika tarkkaan itse ohjaamasta esim. tyttöä nukkien ja poikaa autojen pariin. Jos he itse silti valitsevat perinteiset leikit ja roolit, se on tottakai täysin ok, mutta emme halua itse olla ohjaamassa niihin vaan lapsi saa omien taipumusten mukaan valita.

voihan lapsella välillä olla pinkkiä pitsillä , välillä sinistä autokuvilla ja välillä harmaata

Vierailija
56/61 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä ketjussa joka ikinen kommentti saman henkilön kirjoittama kun tyyli ja kappalejako on täysin sama?

Vanha alotus. Ennen palsta toimi vähän erilailla.

Vierailija
57/61 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko selitti suureen ääneen ennen lapsen syntymää, että mitään pinkkiä ei saa antaa, hän itse on poikatyttö ja tyttärestä tulee samanlainen. Tottakai me noudatettiin hänen toiveitaan. Nyt kun pikkuneiti on jo isompi, on ollut hauskaa huomata kuinka "prinsessa" hän on - rakastaa kaikkea pinkkiä, röyhelöistä, koruja ja ihanan tyttömäisiä juttuja. Ja saakin tykätä. Nyt siis saa jo ostaa pinkkiäkin 😄

Vierailija
58/61 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsen äidin sinulle mitään tarvitse selittää.

Vierailija
59/61 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla ne lapsetkin pitää sopia sisustustukseen.Tai sitten pitää olla niin unisex,mutta miksi ihmeessä pirää olla tylsä harmaa silloin...Meillä onneksi lapsi itse vaatii värejä (on toki jo 4)...Halusi keltaisen haalarin ja pinkit kumpparit (on poika ja muuten Ninjago, automies...)...Tykkää kaikista väreistä.

Vierailija
60/61 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä varmasti estetiikka. En itsekkään tykkää vaaleanpunaisesta ja erityisesti mauttomasta pinkistä mitä kaupat on pullollaan. Rumaa kuosia ja tyhmiä iskulauseita usein näissä myös. Pidän neutraaleista, pellavasta, kauniista kankaista, en hm, lindex ym. rättipinkkivaatteista. Nyt kun lapsi on vanhempi, niin on hänellä muutama vaalean liila ja vanhan roosan värinen vaate, mutta ei edelleenkään pinkkiä tai prinsessaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä