Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä rasismissa nyt sitten on niin kamalan pahaa ?

Vierailija
31.12.2012 |

Oikeasti, jos ei vaan pidä tietyn kulttuuritaustan ja perimän omaavista ihmisistä, niin mikä siitä tekee niin kamalaa?

Suurin osa noin ajattelevista pitää mölyt mahassaan, mutta asenteissa se tietty näkyy, mutta mitä sitten?

Ja se ettei pidä joistain ihmisistä ei automaattisesti tarkoita, että heitä alkaa neekereiksi huutamaan ja lapsillekin kiroilemaan.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun ei hauku ketään eikä nimittele. Jos ei vain pidä ko ihmisistä. Niinkuin joku ei pidä kesäkeitosta. Ei siitä ole tarvetta jauhaa, eikä sitä keittoa nimitellä, jos se tulee pöytään niin ei siihen tarvitse läheistä kontaktia luoda. Neutraalius ja pieni viileys tietty.

Kyllä ihminen oman mielipiteensä saa sanoa. Jos ei pidä jostain niin kyllä siitä saa puhua.

Ihmisillä on myös oikeus olla auttamatta ihmisiä joista ei pidä. Se on vapautta. Niin kauan kuin ei käy toisiin käsiksi.

Vierailija
62/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen saa olla tykkäämättä vaikka suomenruotsalaisista tai mustaihoisista tai punatukkaisista tai vaikka niistä joilla on kimeä ääni ihan vapaasti, kunhan tosiaan ei loukkaa näitä ihmisiä törkeillä kommenteilla, syrjimisellä tai muilla loukkauksilla.

Kenen kanssa on tekemisissä, ketä auttaa jne? Jos on oma yritys niin kyllä omistajan pitäisi itse saada päättää kenelle myy ja millä perustein. Jos Suomessa olisi demokratia niin kansa päättäisi asioista. Se tarkoittaa että jos 51 prosenttia kansasta on sitä mieltä että punatukkaiset eivät saa täällä asua, niin he eivät saa Suomessa asua.

Mutta aika pienissä piireissä joutuu pyörimään jos ei pukahdakaan ulkomaalaistaustaiselle ihmiselle. Onnistunee jossain Kanuun perukoilla mutta ei täällä Epoossa esimerkiksi. Minä olen päivittäin kontaktissa kaikenmaalaisten maahanmuuttajien kanssa, myös punatukkaisten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa olisi demokratia niin kansa päättäisi asioista. Se tarkoittaa että jos 51 prosenttia kansasta on sitä mieltä että punatukkaiset eivät saa täällä asua, niin he eivät saa Suomessa asua.

josta karkotetaan punatukkaiset?

Mutta jos kansa niin päättää niin ei siinä ole mitään sanomista. Itselläni ei ole mitään punatukkaisia vastaan, päinvastoin.

Vierailija
64/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen saa olla tykkäämättä vaikka suomenruotsalaisista tai mustaihoisista tai punatukkaisista tai vaikka niistä joilla on kimeä ääni ihan vapaasti, kunhan tosiaan ei loukkaa näitä ihmisiä törkeillä kommenteilla, syrjimisellä tai muilla loukkauksilla.

Kenen kanssa on tekemisissä, ketä auttaa jne? Jos on oma yritys niin kyllä omistajan pitäisi itse saada päättää kenelle myy ja millä perustein. Jos Suomessa olisi demokratia niin kansa päättäisi asioista. Se tarkoittaa että jos 51 prosenttia kansasta on sitä mieltä että punatukkaiset eivät saa täällä asua, niin he eivät saa Suomessa asua.

Mutta aika pienissä piireissä joutuu pyörimään jos ei pukahdakaan ulkomaalaistaustaiselle ihmiselle. Onnistunee jossain Kanuun perukoilla mutta ei täällä Epoossa esimerkiksi. Minä olen päivittäin kontaktissa kaikenmaalaisten maahanmuuttajien kanssa, myös punatukkaisten.

Suomessa on kuitenkin aivan ylimääräinen enemmistö Suomen suomalaisia.

Vierailija
65/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun ei hauku ketään eikä nimittele. Jos ei vain pidä ko ihmisistä. Niinkuin joku ei pidä kesäkeitosta. Ei siitä ole tarvetta jauhaa, eikä sitä keittoa nimitellä, jos se tulee pöytään niin ei siihen tarvitse läheistä kontaktia luoda. Neutraalius ja pieni viileys tietty.

Kyllä ihminen oman mielipiteensä saa sanoa. Jos ei pidä jostain niin kyllä siitä saa puhua. Ihmisillä on myös oikeus olla auttamatta ihmisiä joista ei pidä. Se on vapautta. Niin kauan kuin ei käy toisiin käsiksi.

Mutta pidä sinä tuo, minä pidän omat arvoni. Ja mielipiteitä saa ilmaista mutta aika moni jää yksin äärimielipiteidensä takia.

Vierailija
66/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyä auttamasta rasisteja? Opeilla olla opettamatta rasistien lapsia, hoitohenkilökunnalla oikeus olla hoitamatta rasisteja ja rasistien lapsia, meillä kaikilla oikeus puhua pahaa rasisteista ja heidän lapsistaan, sehän on vain mielipide, jonka saa sanoa?

Vierailija
67/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkoitetaan punatukkaiset on erikoinen.

Mutta yhteiskunta josta karkoitetaan ruskeat ei ole yhtään erikoinen.

Virolaiset on Suomen suurin ulkkisrikollisryhmä, mutta eipä ole näkynyt täällä vielä yhtään aloitusta jossa vaadittaisiin edes virolaisten rikollisten karkoittamista Suomesta, saati sitten kaikkien virolaisten maahanpääsyn estämistä.

Vierailija
68/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just hengenvaarassa olevistahan tässä puhuttiin. Hitto kun te jotkut olette niin mustavalkoisia.

Vierailija
69/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyä auttamasta rasisteja? Opeilla olla opettamatta rasistien lapsia, hoitohenkilökunnalla oikeus olla hoitamatta rasisteja ja rasistien lapsia, meillä kaikilla oikeus puhua pahaa rasisteista ja heidän lapsistaan, sehän on vain mielipide, jonka saa sanoa?

Tämä puoli asiasta on juuri se, mitä rasisti ei ymmärrä.

Vierailija
70/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kuitenkin aivan ylimääräinen enemmistö Suomen suomalaisia.

sinäkin vaikutat suomenkieliseltä, joten olen maahanmuuttajien jälkeläinen. Saamen kieli oli aikoinaan täällä valtakieli, ennen maahanmuuttajien tuloa.

Vierailija
71/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain rodun perusteella on yksinkertaisesti väärin. Ihan samoin kuin naisten pitäminen vähempiarvoisina vain siksi, että he ovat naisia. Tai ihmisen palkan leikkaaminen siksi, että hän on vanha (ikäsyrjintä).

Rotu ja kulttuuritausta, uskontokin, on loppujen lopuksi hyvin mitätön syy olla pitämättä jostakusta. Ikävä luonne, kateus, tympeys, ilkeys, epärehellisyys ja epäluotettavuus ovat hyviä syitä torjua toinen ihminen, mutta ne eivät ole rotusidonnaisia.

Vierailija
72/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki me luokittelemme auton, puhelimen etc eri kategorioihin erihintaisuuksien, ulkonäön ja laatukritereiden takia. Ihmisten kanssa on se sama asia. Jos huomaat tietyn piirteen ihmisryhmässä niin ryhmä leimautuu sen tyyppiseksi. Se vaan on inhimillinen teko koska meidän aivot toimii näin vaikka ei ehkä sais. Jos olet saanut tietyn kohtelun tietystä ihmisryhmästä niin kyllä sen muistaa, niin hyvät kuin pahat asiat. Ja siitä syntyy se stereotyypitys. Minulla tulee ristiriitainen fiilis kun törmään esim. somaliin koska aikanaan ne sylki vaaleatukkaisten naisten päälle ja minäkin olen saanut somalin sylkeä päälleni. Jos eivät saaneet töitä edes uhkailemalla niin heittivät ikkunoihin kivillä (rekrytointifirmassa). Ilman syytä ovat huutaneet minulle monesti että olen rasisti. Minulle tuli siis kammo sitä ihmisrotua kohtaan oikein kunnolla. Pari vuotta sitten menin käymään jorvissa lapsen kanssa ja somalinainen meni minua edellä. hän avasi oven ja ajattelin että nyt tulee sylkeä jälleen ja suurinpiirtein repäsin kaulukset ylös. Kappas vain nainen naureskellen piti ovea auki minulle ja sanoi ole hyvä. Vähän olin ihmeissäni. Luokitus on siis aivan normaalia mutta ryhtyä tekoihin jossa muita alistetaan julmalla tavalla ei ole hyväksyttävää. Työpaikkahaastettuissa sanotaan aina että ensivaikutelma on tärkeä koska meistä heti muodostetaan käsitys jota on vaikea muuttaa jälkikäteen.

Vierailija
73/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko ihmisille junassa, bussissa vai miten tuo on muka väistämätöntä

Vierailija
74/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain rodun perusteella on yksinkertaisesti väärin. Ihan samoin kuin naisten pitäminen vähempiarvoisina vain siksi, että he ovat naisia. Tai ihmisen palkan leikkaaminen siksi, että hän on vanha (ikäsyrjintä).

Rotu ja kulttuuritausta, uskontokin, on loppujen lopuksi hyvin mitätön syy olla pitämättä jostakusta. Ikävä luonne, kateus, tympeys, ilkeys, epärehellisyys ja epäluotettavuus ovat hyviä syitä torjua toinen ihminen, mutta ne eivät ole rotusidonnaisia.

Rauhaa on kestänyt Suomessa nyt sen verran että ihmisiltä alkaa hukkua käsitys siitä mikä on ihmiskunnan normaalitila. Se tulee selväksi jos yhtään viitsii lukea historiaa. Rauhallinen, sodaton ja sorroton (lähes) yhteiskunta ei ole mikään itsestäänselvyys, vaan harvinainen poikkeustila jota ihan jokaisen pitäisi vaalia meidän kalleimpana aarteena. Rauha on älyttömän hauras rakennelma, peto ihmisessä on ohuen verhon takana odottamassa, murina on ruvennut taas kuulumaan.

Vierailija
75/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska periaate on (jokaisessa uskonnossa, filosofiassa, viisauksissa) että kaikki ovat samanarvoisia, se rikkoo räikeästi ihmisarvoa.

Tämä on ainakin minulle erittäin tärkeä elämänarvo ja kun sen muistaa, ei tarvitse tuomita tai tuntea ylemmyyttä/alemmuutta ja on onnellinen.

Onko Nokian puhelimet samanarvoisia kuin Applen? Senkin jälkeen kun sinulla on hajonnut kymmenen Nokiaa ja kaverin iphone toimii kuin unelma?

Vierailija
76/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ikäni Espoossa asuneena en ole juurikaan ollut tekemisissä pakolaisten/mamujen kanssa. Meidän nurkillamme heitä ei asu eikä näy töissäkään... Näköjään riippuu ihan ihmisen sosiaalisista ympyröistä.

Vierailija
77/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska periaate on (jokaisessa uskonnossa, filosofiassa, viisauksissa) että kaikki ovat samanarvoisia, se rikkoo räikeästi ihmisarvoa.

Tämä on ainakin minulle erittäin tärkeä elämänarvo ja kun sen muistaa, ei tarvitse tuomita tai tuntea ylemmyyttä/alemmuutta ja on onnellinen.

Onko Nokian puhelimet samanarvoisia kuin Applen? Senkin jälkeen kun sinulla on hajonnut kymmenen Nokiaa ja kaverin iphone toimii kuin unelma?

Taisin nyt ymmärtää väärin, mutta sä vertasit ihmistä puhelimeen?

Vierailija
78/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
79/79 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä puoli asiasta on juuri se, mitä rasisti ei ymmärrä.

Eikä siinä mitää pahaa ole. Mutta muista että jos yksityisellä sektorilla niin joudut tekemään mitä omistaja sanoo. Omistaja päättää ketä palvellaan ja miten. Valtio tekee miten 51 prosenttia kansasta sanoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä