Kertokaa ulkopuolisena ylireagoinko? Mulle suututtiin 1,5kk sitten kun kysyin joulusta.
Soitin siis äidilleni ja pikkuveljelleni mitäs sit jouluna ja tulivat lankoja pitkin että mitä helvettiä sä vielä tollasta kyselet. Eli en saanut bvastausta kysymykseeni. Nyt äitini soitti että pikkuveljeni oli sanonut viettävänsä joulun meillä (!!!en todellakaan ole kutsunut!!!) ja äitini kysyi voisiko hänkin tulla. Just tän takia mä soitin jo lokakuussa ja kysyin. Meillä on omat suunnitelmat jo valmiina.
Meillä on meidän perheen ensimmäinen joulu (tyttö 11kk jouluna) ja olen innoissanai suunnittellut jo syyskuusta asti. Lahjat ollu jo kauan paketoituna. Ja nyt mun pitäis sit alkaa emännöimää mun äitiä ja veljeä. EIEIEIEIEI, sanokaa et mä voin kieltäytyä, pliis sanokaa?
Mulla ei oo lapsuudessa ollu yhtään selvää joulua ja haluan antaa parhaimman joulun omalle tyttärelleni. Jos äitini tulee tänne se menee riidaksi, tiedän sen. (on mennyt jo äitienpäiväkahvit ja isänpäiväkahvit riitelyksi)
Kommentit (12)
jotka kokevat lauseiden "onko sinulla suunnitelmia" ja "tervetuloa meille" tarkoittavan samaa asiaa.
Tietysti voit sanoa, että sinulla on jo suunnitelmat valmiina ja tulkitsit aiemmin kysyessä, etteivät veli ja äiti halua kuulua niihin. Minusta voit myös suoraan sanoa, ettet halua riitoja jouluna joten on parempi viettää se erillään.
Eikö sinunkaan lapsellasi ole isää? Olisiko hänellä "munaa" sanoa, että te olette PÄÄTTÄNEET viettää joulun oman pienen perheen kesken.
Joo, äitisi ja veljesi suuttavat nyt sinulle ikuisiksi ajoiksi, kun sanot aivan suoraan ja selväsanaisesti, että teille ei tule vieraita.
Ei mitään selityksiä eikä puolusteluja, vaan kerrotte yksiselitteisen päätöksen.
Mikä ihme siinä voi olla niin vaikeaa? Palkkaatko minut kertomaan sen heille, jos et itse pysty?
Eihän sinulla ole mitään menetettävää, vaikka äitisi ja veljesi suuttuisivat? Sinähän saisit nyt tilalle selvät ja rauhalliset joulut pitkäksi aikaa, edellyttäen tietenkin, miehesi tai sinä itse ette pilaa joulujanne juomalla, ettäkä surkeilemalla sitä, että voivoimitenseäitinyt...
Käyttääkö äitisi ja veljesi sähköpostia? Laita molemmille yhteinen viesti. Kun omien rajojen pitäminen on vaikeaa viesti on parempi ja konkreettisempi kuin puhelu. ja molemmille siis sama viesti.
Sanot suoraan ja ystävällisesti että teillä on jo omat joulusuunnitelmat valmiina oman perheen kesken etkä voi etkä halua niitä muuttaa. Ehdota ystävällisesti että he voivat viettää joulun äitisi tai veljesi luona yhdessä.
Ehdota sitten että ensi vuonna keskustellaan joulusuunnitelmista ajoissa. Ja toivota heille sydänmellistä joulua ja loistavaa uutta vuotta. Pidä viestisi sävy äärimmäisen ystävällisenä, mutta tee selväksi että teidän oman perheen suunnitelmat on jo päätetty ja niitä ei muuteta.
Saat varmasti rankkaakin syyllistämistä, mutta pidä rajasi, ajan ja kokemuksen kanssa se helpottuu.
Laita viesti heille mielellään jo tänään, älä sinä vetkuttele niinkuin he.
Lapsi näkee valokuvista, että on ollut koko perhe koolla. (Perheellä minä ymmärrän muutakin kuin aivan ydinperheen.)
Tuo tekee lapsen myöhemmin iloiseksi, että on vietetty perhejouluja ja niitä voi muistella valokuvista.
Mulle tuo iloa pikkulapsivaiheeni valokuvat jouluista, kun niitä katselen.
Lapsi näkee valokuvista, että on ollut koko perhe koolla. (Perheellä minä ymmärrän muutakin kuin aivan ydinperheen.)
Tuo tekee lapsen myöhemmin iloiseksi, että on vietetty perhejouluja ja niitä voi muistella valokuvista.
vastauksista!!
Tuohon on pakko mainita että mua ei ilostuta katsoa omia lapsuuden joulukuvia kun äidilläni viinanhuuruinen katse, muistan vieläkin jokajouluisen riidan äitini ja isäni välillä tai kun äitini kännipäissään vollotti joululaulujen tahtiin (Näin sydämeeni joulun teen on ikuisesti raiskattu tämän takia). Anna lapselle raitis joulu on mun iskulause tästä lähtien kun on oma lapsi.
Mä vaan oon liian kiltti ja annan tosi helposti periksi. Tiedän esim. että äitini on ostanut meille joululahjoja, mutta onhan meilläkin hänelle lahja, ei sillä. Me vaan halutaan olla se ensimmäinen joulu keskenämme, oman perheen kanssa.
Pakko kai mun jostain on revittävä se rohkeus ja sanoa ei.
ap
Pois kotoa, lyhyt loma tai kaverin mökki lainaksi tai vastaava? Pääsisit pakoon äitiäsi ja veljeäsi?
Veljeltäsi joulusta? En oikein ymmärtänyt.
Pois kotoa, lyhyt loma tai kaverin mökki lainaksi tai vastaava? Pääsisit pakoon äitiäsi ja veljeäsi?
pitikin tehdä juuri tämä mutta ajattelin että muksun eka joulu vietettäis sit kuitenkin kotona... :/ Nyt jo melkein kaduttaa että en jättänyt jouluvalmisteluja tekemättä ja oltais ostettu lähtö jonnekin etelään...
Veljeltäsi joulusta? En oikein ymmärtänyt.
oli siis ottaa puheeksi jo hyvissä ajoin että me vietetään joulu keskenämme tänä jouluna. Ettei se tulisi just näin joulun alla kenellekään yllätyksenä. Myöskään veljeni ei halua viettää joulua äitimme kanssa koska hänkään ei jaksa katsoa humalaista ihmistä. Ja kahdestaan sen ihmisen kanssa jouluna ei varmasti ole kivaa :s
Eli siis äitini omaa syytään että kukaan ei halau hänen kanssaan olla mutta silti mua säälittää tämä.
ap
1. Sanot, että olette ihan vaan omalla perheellä (tottahan ne lahjat voi etukäteen vaihtaa ihan niinkuin kaikki muutkin).
2. Toivotat tervetulleeksi, mutta alkoholia ei tulla näkemään teidän kodissa jouluna.
3. Kerrotkin, että olette päättäneet olla teltassa pihalla tämän joulun, voi tervetuloa ilman muuta... vai mennäänkö sittenkin sinne veljen luokse? Voisit kutsua vielä naapuritkin sinne?
Käyttääkö äitisi ja veljesi sähköpostia? Laita molemmille yhteinen viesti. Kun omien rajojen pitäminen on vaikeaa viesti on parempi ja konkreettisempi kuin puhelu. ja molemmille siis sama viesti.
Sanot suoraan ja ystävällisesti että teillä on jo omat joulusuunnitelmat valmiina oman perheen kesken etkä voi etkä halua niitä muuttaa. Ehdota ystävällisesti että he voivat viettää joulun äitisi tai veljesi luona yhdessä.
Ehdota sitten että ensi vuonna keskustellaan joulusuunnitelmista ajoissa. Ja toivota heille sydänmellistä joulua ja loistavaa uutta vuotta. Pidä viestisi sävy äärimmäisen ystävällisenä, mutta tee selväksi että teidän oman perheen suunnitelmat on jo päätetty ja niitä ei muuteta.
Saat varmasti rankkaakin syyllistämistä, mutta pidä rajasi, ajan ja kokemuksen kanssa se helpottuu.
Laita viesti heille mielellään jo tänään, älä sinä vetkuttele niinkuin he.
Että ihan SÄHKÖPOSTIA OMALLE ÄIDILLE JA VELJELLE??? SÄ ET VOI OLLA TOSISSAS...
Muistutat puhelusta, ja kerrot, että teillä on omat suunnitelmat. Riidaksi varmaan menee, mutta onko sillä väliä jos joulu menisi kuitenkin kanssa?
Voitte tavata heidät esim Tapaninpäivänä.