Subjektiivinen päivähoito-oikeus...
Kun näitä säästöjä joka puolelta yritetään saada aikaiseksi, niin miksi ihmeessä tuota oikeutta ei lakkauteta? Ne, jotka päivähoitoa tarvitsisivat, vaikka vanhempi/vanhemmat ovat kotona, voisivat saada "luvan" hoitoon perheneuvolan, sosiaalitoimiston jne kautta. Eli esim. jos vanhempi/vanhemmat vakavasti masentuneita tai lapsi on erityislapsi ja siksi tarvitsee hoitoa.
Kommentit (99)
kenelle ei oikein työnteko maistunut. Teki 5 lasta. Aina edellinen hoitoon kun äitiysloma loppui ja seuraavaa putkeen. Kävi aina hoitovapaalla töissä kesä-heinäkuun, että sai palkan.
Toistakymmentä vuotta sai vetkutettua, ettei tarvinnut virkapaikassaan käydä. Kehuskeli aina, kuinka ihanan leppoisaa hänen elämä on kun saa vain vauvan kans kölliä kotona kun mies vie muut lapset aamulla hoitoon ja illalla tuo ne.
Tuli kai vaihdevuodet vastaan kun lapsia ei enää tullut.
kenelle ei oikein työnteko maistunut. Teki 5 lasta. Aina edellinen hoitoon kun äitiysloma loppui ja seuraavaa putkeen. Kävi aina hoitovapaalla töissä kesä-heinäkuun, että sai palkan.
Toistakymmentä vuotta sai vetkutettua, ettei tarvinnut virkapaikassaan käydä. Kehuskeli aina, kuinka ihanan leppoisaa hänen elämä on kun saa vain vauvan kans kölliä kotona kun mies vie muut lapset aamulla hoitoon ja illalla tuo ne.
Tuli kai vaihdevuodet vastaan kun lapsia ei enää tullut.
pantataan hoitopaikkaa ja nautitaan saadusta edusta, niin että äiti voi keskittyä vauvaan.
Anteeksi, mutta mitä väärää siinä on, että äiti keskittyy vauvaan ja että vanhempi lapsi jatkaa kavereiden ja totutun arjen kanssa? Onhan se esikoinenkin saanut vauvana äidin jakamattoman huomion.
väärää, että esikoinen on esikooinen ja sen jälkeen on useampi lapsi. Jokaikinen joka on pätkääkään tietoinen lapsen kehityksestä tietää, että lapselle on haitaksi se, että erotetaan sisaruksesta sekä äidistä, kun seuraava syntyy. Mä en tajua enkä jaksa kuunnella näitä laiskoja synnytyskoneita, jotka haluaa viettää aikansa vain vauvan kanssa. Sairasta! Mä en olis koskaan halunnut työntää mun esikoista hoitoon kun sisar syntyi. Päinvastoin. Halusin viettää kaiken ajan mikä vauvan hoidolta jäi esikoisen kanssa.Oikeesti nykyäidit on laiskoja ja itsekkäitä. T. pk työntekijä
Nimenomaan heille, joille puheteraupeutti, toimintaterapeutti tms. päivähoitoa suosittelee, subjektiivinen ph-oikeus onkin hieno juttu. Mutta sosiaalipummeille taivaan lahja. Ei tarvitse itse hoitaa ja ruokkia lapsia, eikä tehdä mitään yhdessä. Illathan menee niin nopeasti, koska nukkumaanhan ne lapset on ajoissa jo laitettava kun on päiväkodin sulkemisaikaan hakenut lapset hoidosta. Loma-ajatkin lapset päivähoidossa.
Mun on vaikea uskoa, että äiti tai isä vie vanhemmat lapset hoitoon vauvan ollessa kotihoidossa ilman oikeaa syytä. Voisiko olla niin et kotona on vaikeaa, ei pärjätä tai jaksetakaan sitä lapsimäärää mikä on hankittu tai lapsi tarvitsee tukea kielen/sosiaalisen kehityksen turvaamiseksi?
pantataan hoitopaikkaa ja nautitaan saadusta edusta, niin että äiti voi keskittyä vauvaan.
Anteeksi, mutta mitä väärää siinä on, että äiti keskittyy vauvaan ja että vanhempi lapsi jatkaa kavereiden ja totutun arjen kanssa? Onhan se esikoinenkin saanut vauvana äidin jakamattoman huomion.
väärää, että esikoinen on esikooinen ja sen jälkeen on useampi lapsi. Jokaikinen joka on pätkääkään tietoinen lapsen kehityksestä tietää, että lapselle on haitaksi se, että erotetaan sisaruksesta sekä äidistä, kun seuraava syntyy. Mä en tajua enkä jaksa kuunnella näitä laiskoja synnytyskoneita, jotka haluaa viettää aikansa vain vauvan kanssa. Sairasta! Mä en olis koskaan halunnut työntää mun esikoista hoitoon kun sisar syntyi. Päinvastoin. Halusin viettää kaiken ajan mikä vauvan hoidolta jäi esikoisen kanssa.Oikeesti nykyäidit on laiskoja ja itsekkäitä. T. pk työntekijä
Kun ei ole kykyä, halua, taitoa..pankaa pillit pussiin! Lisääntyä ei todellakaan kaikkien pitäisi.
systeemiä, mutta isompi joukko siitä hyötyy. Sillä jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu alkavat kunnat säästää päivähoidosta ja silloin hoitopaikan saanti on vielä kovemman taistelun takana kuin nykyään. Kunnat kyllä keksii hyviä syitä miksei päivähoitopaikkaa myönnetä. Ehkä se peruu päätöksensä kun valittaa, mutta käyppä siinä töissä/opiskele jos lapsella ei ole hoitopaikkaa.
Miksi siis vaikeuttaa suuren osan elämää vain sen takia että saadaan muutama mamma kuriin? Ja tosiaan tuoko tuo edes säästöjä kun byrokratia lisääntyy, jonkunhan se on syynättävä että lapsella on oikeus hoitopaikkaan, ei sekään ihan ilmaista ole. Ja kun sitä syynäystä on tehtävä vähintään vuosittain. Ärsyttäähän ne lapsensa turhaan hoidattavat minuakin, mutta silti olen sitä mieltä, että on parempi että kaikilla on oikeus hoitopaikkaan, silloin kuntien on päivähoito hoidettava edes kohtuullisesti, harkintavalta ei oikein onnistu, se on nähty niin monta kertaa.
kun se "hankala"esikoinen tai useammat lapset on pväkodissa missä niille tarjotaan virikkeitä-mitä ei tietty kotoa voi saada.".v lapsi kun tarttee sen sirkuksen viihtyäkseen...Ja äiti saa nauttia vauvasta rauhassa kotona.
ja hänelle paikka on osoitettu.eniten tässä harmittaa sen lapsen puolesta joka jää paitsi kodista ja äidistä sekä uudesta sisaruksestaan.Ja tässä lienee osasyy tähän minä,minä-ajatteluun joka on nostanut päätänsä pelottavan paljon nyky yhteiskunnassa.
kun se "hankala"esikoinen tai useammat lapset on pväkodissa missä niille tarjotaan virikkeitä-mitä ei tietty kotoa voi saada.".v lapsi kun tarttee sen sirkuksen viihtyäkseen...Ja äiti saa nauttia vauvasta rauhassa kotona.
MIKSI pitää tehdä monta mukeloa, kun niitä ei jaksa hoitaa??? Oletteko niin armeliaita yhteiskuntaa kohtaan, että väsäätte tulevia veronmaksajia? Vai meille nykyisille veronmaksajille 'iloksi'? Vai eikö ehkäisykeinot toimi? Vai hällä väliä???
MIKSI pitää tehdä monta mukeloa, kun niitä ei jaksa hoitaa??? Oletteko niin armeliaita yhteiskuntaa kohtaan, että väsäätte tulevia veronmaksajia? Vai meille nykyisille veronmaksajille 'iloksi'? Vai eikö ehkäisykeinot toimi? Vai hällä väliä???
Tämä oli tarkoitettu käänteisesti...Siis mielsetäni lapselle riittää virikkeeksi puisto;kaupassa käynti;kotihommat jne...ja olen todellakin sitä mieltä että lapsen paikka on kotona jos äiti on siellä vauvan kanssa.Ja joo ymmärrän jos on jotain mielenterveys yms ongelmia,mutta epäilen et näitä ei ole kun osalla.Ja ei sen lapsen tarvitse olla pväkodissa kun osapäiväisenä tai osan viikosta jos joku terapeutti on sitä suositellut ja puistoissa/kerhoissa on myös samanikäisiä lapsia,se vaan vaatii äidiltä sitä viitsimistä lähteä sinne
Sitä tarkoitinkin, että ei pärjätäkään lasten kanssa. Ei osata, jakseta tai haluta järjestää ohjelmaa muille lapsille. Eikö lapsella ole silloin parempi järjestelmän hoteissa, jos kotona jaksetaan vain vauvaa?
Noinko Mun on vaikea uskoa, että äiti tai isä vie vanhemmat lapset hoitoon vauvan ollessa kotihoidossa ilman oikeaa syytä. Voisiko olla niin et kotona on vaikeaa, ei pärjätä tai jaksetakaan sitä lapsimäärää mikä on hankittu tai lapsi tarvitsee tukea kielen/sosiaalisen kehityksen turvaamiseksi?
Meidän lasten hoitoryhmässä oli kokopäiväisenä 2-vuotias, jonka isä toi huutavana pakettina joka aamu hoitoon. Äiti sitten viideltä haki vauvan kanssa. Äiti oli iloinen ja jaksoi joka päivä hehkuttaa, miten HELPPOA ja HALPAA oli ja samalla sai pedattua hoitopaikkaa vauvalle. Samaan aikaan meidän naapuri ei saanut pojalleen hoitopaikkaa mistään ja joutui siirtämään työhönpaluuta. Lisäksi hoitoryhmän toimimista haittasi se, että hoitaja joutui ylenmäärin sylittelemään ja hoitamaan tätä temperamenttista kiukkupussia, joka olisi halunnut olla mieluummin kotona.
Loppujen lopuksi tässä kävi hyvin, naapurin lapsi pääsi meillä toimineeseen hoitoryhmään kun meidän esikoinen lähti eskariin.
systeemiä, mutta isompi joukko siitä hyötyy. Sillä jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu alkavat kunnat säästää päivähoidosta ja silloin hoitopaikan saanti on vielä kovemman taistelun takana kuin nykyään. Kunnat kyllä keksii hyviä syitä miksei päivähoitopaikkaa myönnetä. Ehkä se peruu päätöksensä kun valittaa, mutta käyppä siinä töissä/opiskele jos lapsella ei ole hoitopaikkaa.
Miksi siis vaikeuttaa suuren osan elämää vain sen takia että saadaan muutama mamma kuriin? Ja tosiaan tuoko tuo edes säästöjä kun byrokratia lisääntyy, jonkunhan se on syynättävä että lapsella on oikeus hoitopaikkaan, ei sekään ihan ilmaista ole. Ja kun sitä syynäystä on tehtävä vähintään vuosittain. Ärsyttäähän ne lapsensa turhaan hoidattavat minuakin, mutta silti olen sitä mieltä, että on parempi että kaikilla on oikeus hoitopaikkaan, silloin kuntien on päivähoito hoidettava edes kohtuullisesti, harkintavalta ei oikein onnistu, se on nähty niin monta kertaa.
Kelan järjestelmästä nähdään tasan tarkkaan, ketkä on vauvavapailla ja hoitovapailla. Näiltä hoito-oikeus katkolle. Neuvolan lääkäriltä määräys, jos tarvitsee hoitopaikan. Tieto voidaan siirtää sähköisesti päivähoitosysteemiin.
Päivähoidon työntekijänä näen jopa perheitä joissa molemmat vanhemmat on kotona ja lapset hoidossa. Katos kun on kiva kölliä iskän ja äipän molempien sen vauvan kanssa ja tutustua rauhassa.
Ja näissäkin tapauksissa tiedetään varmaksi että kyse ei ole vanhempien masennuksesta tai muusta vastaavasta vaan ihan puhtaasti saamattomuudesta ja siitä että se perhe-elämä ei ollutkaan sitä mitä ajateltiin. lapsista onkin työtä ja vaivaa.
Sitä en vaan tuossa yhtälössä ymmärrä että miksi sitä lapsilukua ei voi jättää yhteen?
Tiedän omakohtaisesti, että elämäntilanne voi muuttua silmänräpäyksessä. Että eilen oli vielä asiat paremmin kuin tänään. Mutta minäkään en ymmärrä niitä, jotka lisääntyvät edelleen, vaikka jo kahden lapsen kanssa on tiukkaa rahallisesti ja jaksamisen kannalta. Ei se päivähoito niiden lasten elämää pelasta, vaikka tekeekin mukavammaksi.
..ja pitkälle. Haluan sitä..ja haluan tätä..haluan olla vauvan kanssa..kotona..ettei MUUT lapset häiritse vai ..? Halutkaa nyt hyvät naikkoset lopettaa mukeloitten tehtailu!! Kun teistä ei ole lasten kasvattajiksi niin myöntäkää se itsellenne.
Usko pois - ei tämä yhteiskunta siitä kärsi, vaikka ei tähtigeeniperimäsi jakautuisi.
Nimenomaan että ilman hyvää syytä. Minusta on hyvä syy, jos kotona ei olla kiinnostuttu hoitamaan lasta. Olisiko lapsen sitten kiva olla kotona, jos se ei edes kiinnosta ketään?
vaikkei hoitopaikkaa olekaan valmiina. Itse sain muutamasssa päivässä hoitopaikan lapselleni, kun sain yllättäen työpaikan. Ja usko pois, työnantaja varmasti odottelee sen pari viikkoa, että saa hoitopaikan varmistettua. Ei tartte vuosiksi `"varata" hoitopaikkaa. Hölmö!