Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaas te viisaat köyhät, kuinka olisimme välttäneet tämän tilanteen?

Vierailija
29.12.2012 |

Olemme köyhiä, todella köyhiä. Mieheni tulot ovat maksimissaan tonnin kuussa. Itse saan opintotukea. Kaksi lasta, joista saamme lapsilisät ja asumislisä on pari sataa kuussa. Asumme opiskelija-asuntokaksiossa, vuokra vähän vajaa 600€, sisältää sähkön, veden ja netin.

Kaikki oli hyvin vielä kun odotin esikoista, joka on nyt ekaluokalla. Olin lähihoitaja ja mieheni oli armeijan palveluksessa. Sitten meni mieheltä selkä eikä voinut jatkaa työssään. Hakeutui vartijaksi, ja sitä tekee edelleen. Nyt tänä syksynä vähenivät tunnit niin, että entisen 1400€/kk sijaan saa nyt tonnin kuussa. Kolmevuotiaan kuopuksen odotusaikana minulla todettiin krooninen fyysinen heikentävä sairaus, jonka vuoksi en voi enää tehdä lähihoitajan töitä. Lähdin opiskelemaan ei-fyysistä alaa ammattikorkeaan kun kuopus oli vuoden. Opintoni kestävät vielä kaksi vuotta. Mies haki myös opiskelemaan ja olisi voinut aloittaa ammattikorkeassa nyt keväältä, mutta meillä ei ole siihen mitenkään varaa. Aloittaa siis syksyllä, ja minun on mentävä töihin. Jos en saa töitä, mies ei voi aloittaa opintoja. Asumme suuressa kaupungissa.

Voisiko joku "taitavasti asiansa hoitanut köyhä" nyt kertoa, miten olisimme välttäneet köyhyytemme ja miten voimme korjata tilanteen?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palveluksessa menee selkä niin eikös se ole ammattitauti ja siitä saa vakuutusrahat?

Vierailija
2/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vana synnynnäinen heikkous! Vähän aikaa sitten oli Suomen Kuvalehdessä siitä, että ei niitä helposti saa läpi menemään ammattitautina vaikka sellaisia olisivatkin, ja tässä tapauksessa se ei edes ole todennäköistä. Miehellä oli todennäköisesti perinnöllinen alttius.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan saatte sossusta rahaa. Ja sillä rahalla kyllä elää sen kolme neljä vuotta mitä opiskelut kestää.

Vierailija
4/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei selka kesta armeijan palveluksessa...jos selka menee niin armeija olis voinu siirtaa muihin tehtaviin ??

Vierailija
5/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut nyt ne velvoittaa ottamaan opintolainaa, jota siis otetaankin ja sit ne sanoo sossusta että opiskelijan sossurahoista voi vähentää 20 tai olisko se jopa 40€. Osan lääkemenoista sossu korvaa välillä, välillä ei ja maksaa esikoisen harrastuksen, kun hänellä on synnynnäinen fyysinen lievä vamma. Muuta ei saada.

Vierailija
6/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai teillä olis pitäny säästää silloin kun olitte kumpikin töissä?

Mulla ainakin olis pitäny tajuta laittaa säästöönkin jotain kun olimme miehen kanssa molemmat töissä yhtäaikaa eikä meillä ollut lapsia! Vaikka tulot ei ollutkaan huimia (mies meilläkin vartijana 6e/tunti ja mä tehtaassa 8e/tunti)

Mut jotenkin ne rahat vaan meni matkusteluun ja muuhun. Opintolainaakaan en tajunnut silloin lyhentää, maksoin vaan korkoja.

Vierailija
7/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerätään riittävä omaisuus ja sen jälkeen hankitaan se määrä lapsia, johon on varaa.

Minä en toiminut niin, mutta elämä on kantanut.

Vierailija
8/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siis tarkoita opintotukea (on paljon suurempi)

Vierailija
9/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meniko miehen selkä varusmiespalveluksessa vai "kesäkessuna"?

Ihan jo sen takia että jos on mennyt varusmiespalveluksen aikana niin sieltä rahat tulevat helposti ja jokin on nyt mennyt pieleen tai Kela tai jokin päättävä elin on tehnyt virheen.

Vierailija
10/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartijana nyt jotenkin pärjäilee kun tekee niitä kevyitä hommia joita ei juurikaan riitä. Näyttää siltä että pomo näyttää pian ovea kun joitain hommia ei mies pysty selällä tekemään. Selkä on siis leikattu ja teoriassa sen pitäisi kestää, mutta varma ei voi olla.

Vierailija
11/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän olisi niinä hyvinä aikoina pitänyt ymmärtää säästää pahanpäivän varalle. Sillä ei ole mtään merkitystä minkäikäisiä olette, mutta jo 18-vuotiaana olisi pitänyt alkaa säästämään että osaa varautua tulevaan, vaikka et silloin

18-vuoiaana olisi vielä, mistään 200 euroa enepää kuussa saanutkaan.

No joo, itse valittelin täällä päälle vuosi sitten sitä kun oli tiukkaa ja säästötkin käytetty. Ja juuri tuollaista sain lukea. Vaikka tiesin tilanteen olevan väliaikainen jne. Nyt mies on vakityössä, ja itse olen ollut vuoden hyvin työssä. Ollaan ostettu omakotitalo ja saatu rahaa taas säästöönkin.

Vierailija
12/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja säästimme asuntoa varten kun olimme molemmat töissä, saimme kerättyä 5 tonnia ja se on nyt syöty parin vuoden aikana ja autokin myytiin.

t. ap

Vierailija
13/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei tässä kukaan aikaisempikaan ole sinua kannustanut.

En osaa sanoa mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Osaan vaan kannustaa sinua kestämään tilanne nyt. Elämä on joskus rankkaa, ja se palkitaan vielä jonain päivänä teillekin.

voimia.

Vierailija
14/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perus-ylikessun" voi kouluttaa esim TVÄL-upseeriksi ja tämä onkin varsin yleistä. Myös PV:ssä tehdään paperitöitä ja näitä töitä hoitavat huoltoupseerit ja taloususpeerit jne.

Kuulostaa todella hämyltä ettei muka "perus"kessulle olisi mitään muuta hommaa pienellä vaivalla ja suuremmin erikoistumatta löytynyt. Meinaan kyllä niitä löytyy.

Minkä kokoinen oli varuskunta, ja missä päin?

Vierailija
15/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelusta ammattikorkeassa?

Jos on täyttänyt 25 vuotta, niin työtön työnhakija saa opiskelujen alettua työmarkkinatukea kulukorvauksineen mikä on paljon isompi raha kuin opintotuki, eikä sossukaan velvoittaisi ottamaan lainaa.

Ja kyllähän te sitten pärjäätte kun otatte sitä lainaa. Maksatte sen sitten pois, kun olette hyvissä töissä valmistumisenne jälkeen.

En näe mitään ongelmaa tilanteessanne. Asioilla on tapana järjestyä.

Vierailija
16/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

potkut sairauden takia armeijan palveluksesta ??? en usko.

Vierailija
17/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossu voi siis vähentää 20 tai 40% eikä € niin kuin vahingossa laitoin.

t. ap

Vierailija
18/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijoista käy täysipäiväisten opiskelujen ohessa töissä. Riippuu tietysti alan opiskelujen rasittavuudesta, mutta kyllä ammattikoulussa ja AMK:ssa yleensä voi hyvin tehdä 15-20 tuntia viikossa opintojen ohessa töitä. Ihan opintojen alussa kannattaa tietysti alkuun makustella.

Kirjallisia töitähän voi tehdä illalla lasten nukkuessa, niin jää normisti aikaa olla lasten kanssa. Ja viikonloppuina olette vanhemmat aina sunnuntaisin toinen töissä, toinen lasten kanssa.

Eiköhän tuo töissäkäynti ole aika itsestäänselvyys kaikille opiskelijoille, jotka eivät ole syntyneet se kuuluisa kultalusikka suussa tai pyllyssä? :)

Vierailija
19/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on loukkaantunut työssään ja ei voi enää tehdä töitä niin eikö pääsisi kelan maksamana uudelleenkoulutukseen?

Vartijanhomman ei kuulosta parhailta töiltä sillä toisinaan tulee eteen niitä kovinkin fyysisiä tilanteita ja jos on alttius selkää loukata niin ei mitään järkeä niitä töitä tehdä.

Vierailija
20/74 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai yhteiskunta leviää samantien käsiin ja pahasti! Jonkun on siivottava, oltava vartijoina, hoidettava mummoja ja lapsia, oltava lukemattomien kaupan kassoilla, varastoissa, bussikuskeina, baarimikkoina, tarjoilijoina, kahviloissa, koulun ruokaloissa, vahtimestareina, diakoneina, kerho-ohjaajina, jnejnejnejnejne.

Vai kielletäänkö kaikilta näiltä ihmisiltä lastensaanti ja muutetaan koko väestörakenne lopullisesti niin, että eläkepommi räjähtää käsiin? Ja kukaan ei enäåä halua tehdä noita tavallisia hommia,vaan meillä onkin yhtäkkiä 200 000 lääkäriä lisää, muttei yhtään ainutta lähihoitajaa heitä avustamassa?

kerätään riittävä omaisuus ja sen jälkeen hankitaan se määrä lapsia, johon on varaa.

Minä en toiminut niin, mutta elämä on kantanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän