Miksi vapaaehtoisesti lapsettomat ovat usein niin fanaattisia?
Miksi he pitävät kauheeta meteliä asiasta ja korostavat valintaansa joka välissä?
Liittyvät järjestöön ja linkittävät facebookiin jatkuvasti vapaaehtoiseen lapsettomuuteen liittyviä linkkejä yms.
Tuntuu siltä, että jos olisi valintansa kanssa sujut, niin asiaa ei tarvitsisi vatvoa koko ajan, vaan elämässä keksittyisi niihin asioihin jotka kiinnostaa ja joita haluaa.
Eniten ihmetyttää että miksi käyttää energiaa ja aikaa sellaiseen asiaan, joka ei kiinnosta ja jota ei halua?
Ja kysyn tätä ihan ystävällisesti ja asiallisesti. Kaikki lapsettomat eivät toki ole fanaatikkoja, mutta aika monta tällaista löytyy lähipiiristä.
Kommentit (49)
Mulla on vela-kaveri, joka jostain syystä selittää yhä uudelleen ja uudelleen valintaansa. En oikein ymmärrä, miksi. Minulle on ihan se ja sama, lisääntyvätkö ystäväni vai eivät. En toisaalta suodata tämän kaverin kanssa kaikkia lapsiaiheisia juttujani pois. En niistä loputtomiin jauha, mutta ovathan lapset tosi tärkeä osa elämääni.
No joskus on rasittanut, kuinka tämä vela kertoo, kuinka hän kyllä tietää, millaista lapsen saaminen ja lapsiperhe-elämä on, kun hänellä on niin paljon perheellisiä ihmisiä. Tekisi mieli sanoa, että muru, sä et tiedä siitä mitään.
Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja suoraan sanottuna vihaan niitä ihmisiä, jotka pykää niitä kakaroita tänne joka välissä! Lasten synnyttäminen tänne maapallolle on pahin ympäristörikos mitä voi tehdä (varsinkin länsimaissa). Ja eniten juuri ihmettelen sitä, että tehdään tuo ympäristörikos, vaikka se sotii ihan täysin vastaan sitä, että synnyttää tänne maailmaan sen kaikkein rakkaimman ihmisen, joka sitten joutuu elämään täällä eksponentiaalisesti kasvavien jätteiden ja saasteiden keskellä. Plus muutenkin tämä maailmanmeno, kuka oikeasti haluaa sen rakkaimman ihmisen kokevan yhä kasvavan kiireen, stressin, laman, sodat ym. vaikeudet? Masennus lisääntyy koko ajan, koulukiusaus lisääntyy, lapset ei saa enää olla lapsia vaan esim. ulkonäköpaineet on valtavat. Itsemurhat lisääntyy. Jos saisin valita, en olisi koskaan syntynyt tänne. Myös tuttuni oli ilmeisesti samaa mieltä, sillä teki hiljattain itsemurhan.
Ja sitten vielä ne henkilökohtaiset syyt olla hankkimatta lapsia: en voisi kuvitellakaan uhraavaani elämääni 24/7 jonkun toisen palvelemiselle. Tykkään vapaa-ajasta (siksi olenkin lyhentänyt työviikkoa vain muutamaan tuntiin viikossa), tykkään nukkua pitkään, tykkään käyttää harrastuksiin (mm. liikunta) useita kymmeniä tunteja viikossa, tykkään käyttää rahani hyväntekeväisyyteen. Ja sitten minua pidetään kummallisena, vaikka lapsellistenhan pitäisi olla minulle ylettömän kiitollisia siitä, että minä en ole lisäämässä sitä väestön määrää täällä maapallolla ja synnyttämässä lisää ihmisiä kilpailemaan heidän jälkeläistensä kanssa työpaikoista, rahasta, ruuasta jne.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:43"]Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja suoraan sanottuna vihaan niitä ihmisiä, jotka pykää niitä kakaroita tänne joka välissä! Lasten synnyttäminen tänne maapallolle on pahin ympäristörikos mitä voi tehdä (varsinkin länsimaissa). Ja eniten juuri ihmettelen sitä, että tehdään tuo ympäristörikos, vaikka se sotii ihan täysin vastaan sitä, että synnyttää tänne maailmaan sen kaikkein rakkaimman ihmisen, joka sitten joutuu elämään täällä eksponentiaalisesti kasvavien jätteiden ja saasteiden keskellä. Plus muutenkin tämä maailmanmeno, kuka oikeasti haluaa sen rakkaimman ihmisen kokevan yhä kasvavan kiireen, stressin, laman, sodat ym. vaikeudet? Masennus lisääntyy koko ajan, koulukiusaus lisääntyy, lapset ei saa enää olla lapsia vaan esim. ulkonäköpaineet on valtavat. Itsemurhat lisääntyy. Jos saisin valita, en olisi koskaan syntynyt tänne. Myös tuttuni oli ilmeisesti samaa mieltä, sillä teki hiljattain itsemurhan. Ja sitten vielä ne henkilökohtaiset syyt olla hankkimatta lapsia: en voisi kuvitellakaan uhraavaani elämääni 24/7 jonkun toisen palvelemiselle. Tykkään vapaa-ajasta (siksi olenkin lyhentänyt työviikkoa vain muutamaan tuntiin viikossa), tykkään nukkua pitkään, tykkään käyttää harrastuksiin (mm. liikunta) useita kymmeniä tunteja viikossa, tykkään käyttää rahani hyväntekeväisyyteen. Ja sitten minua pidetään kummallisena, vaikka lapsellistenhan pitäisi olla minulle ylettömän kiitollisia siitä, että minä en ole lisäämässä sitä väestön määrää täällä maapallolla ja synnyttämässä lisää ihmisiä kilpailemaan heidän jälkeläistensä kanssa työpaikoista, rahasta, ruuasta jne. [/quote]
Ei tämä on itseasiassa tyyppiesimerkki vapaaehtoisesta lapsettomasta. Sori vaan. Mulla ei kiinnosta tekeekö muut lapsia vai ei, en voi väittää että olisin itse oivaltanut tähän ikään niin paljon elämästä että voisin kertoa muille miten elää elämänsä.
Suomen pahin väestöpiikki on jo takana päin, niin kuin suurimmassa osissa länsimaista. Vaikka kuinka täällä jotkut pukkaisi lapsia maailmaan, on silti todennäköisin tulevaisuuden ongelma ettei Suomessa ole tarpeeksi työntekijöitä vaihtamaan sinunkin vaippoja vanhustenkodissa. Jos todella haluaa vaikuttaa, pitää tehdä aktiivisesti sellaisten maiden eteen joilla ei ole ihmisoikeuksia, naiskäsitys on alentava ja ehkäisyä ei käytännössä ole. Niin voi tehdä suomalainen, oli lapsia tai ei. Se mihin ihan kotimaassa voi vaikuttaa on ettei hanki autoa, käyttää luonnomukaisia tuotteita, ei kuluta paljon, ostaa vaatteet kirpparilta ja kierrättää omat tavaransa, boikotoi ympäristömyrkkyjä sisältäviä tuotteita jne. Et sinä ole pyhimys pelkästään sen vuoksi ettet tee lapsia, ja lahjoitat rahaa hyväntekeväisyyteen, usko tai älä. Ja jokainen lapsia tekevä voi vaikuttaa: kasvattamalla omat lapsensa muita ja luontoa kunnioittaviksi ihmisiksi. Harva valitettavasti niin tekee, mutta pointti on että tulevaisuuteen voi vaikuttaa kaikista eniten tulevien sukupolvien kautta.
Mulla on yks tällanen ystävä! Mua ihan huvittaa, kun se aina selittää kuinka kamalia lapset on. Jos sanoisin jotain vastaavaa koirista, saisin varmasti vihat niskoilleni :D Odotan innolla, että jatkaako lasten haukkumista sitten, kun joku meidän kaveriporukasta saa lapsen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2012 klo 10:39"]
yksityiskohta, että tosi moni vela suorastaan inhoaa lapsia, ja suu vaahdossa selittää, kuinka lapset on ällöttäviä ja varsinkin kaikki eritemössöt, kakkavaipat ja puklut ja räkä ja ties mikä on niiiiiin ällöttävää. Niin ja huuto ja meteli ja muu...
Ja sitten samat henkilöt on fanaattisia kissa- tai koiraihmisiä, joiden mielestä on niiin söpöä kun misse oli taas kussut kenkiin ja perhepeti ajatuksena on helvetistä, mutta toki Rekun kuuluu saada nukkua Mamin vieressä... Ja se paskan kanssa läärääminen, koska se kissojen ja koirien kanssa muka loppuu? Kun ihmislapsen kohdalla se pepun pyyhkiminenkin loppuu n 5 vuotiaana.
Mua ei siis lähtökohtaisesti edes kiinnosta toisten ihmisten perhesuunnittelu, mutta tällä ja joillain vela-palstoilla vierailleena välillä todellakin naurattaa joidenkin ihmisten uskomaton yksinkertaisuus.
[/quote]
Kyllähän se syy on varmasti tuossa, etteivät halua koko ajan perustella päätöstään. Mutta vapaaehtoisesti lapsettomilla on usein myös korostunut "tarve" loukkaantua, jos he kokevat, että päätöstään kritisoidaan. Varsinkin tuo "kylläse mieli voi muuttua" on ihan totisesti fakta, vaikka toki ymmärrän, että on loukkaava, kun joku "asettuu ylemmäs" arvioimaan näin.
Yksi hyvä ystäväni on vela. Minulla on kolme lasta, hän on yhden kummitäti. Kaikkien kolmen kanssa hän on aina touhunnut ja tullut erittäin hyvin toimeen. Mutta silti hän puhuu halveksuen muista ystävistään jotka joskus hänelle jotain lapsistaan puhuvat. Hän ei jaksa kuunnella, häntä ei kiinnosta, ihan sama mitä jonkun tenava on tehnyt tai jättänyt tekemättä. Hän ei myöskään jaksa kuunnella lasten esityksiä, ne ovat tylsiä, ei jaksa yhtään jos lapsi yrittää hakea huomiota "esittämällä" tms.
Bussissa tai junassa hänelle on piinaa jos joutuu istumaan lapsimatkustajan lähellä, sen jälkeen on fb:ssä vuodatusta siitä kuinka huonosti käyttäytyviä, kirkuvia, metelöiviä ja sotkevia kakaroita onkaan olemassa. Hän ei myöskään mene mihinkään sukujuhliin joissa on pikkulapsia mukana. Samoin fb:ssä on jatkuvasti jakoja artikkeleista joissa ihannoidaan ja puolustellaan lapsettomuutta. Samalla fanaattisuudella hän puolustaa esim. homoliittoja, itse on kyllä hetero. Ja hyvänen aika jos joku fb:ssä uskaltaa heittää jonkun kommentin näihin postauksiin, siis jotain joka on eri kuin hänen mielipiteensä asiasta. Sen jälkeen tulee kommenttia että jos et voi olla kritisoimatta mielipiteitäni niin ole hiljaa, ketään ei kiinnosta sun mielipitees.
Jostain syystä silti olen aina tullut hänen kanssaan erittäin hyvin toimeen, vaikka en todellakaan ole samaa mieltä hänen kanssaan kaikista asioista, ja myös kerron sen. Ja kerron myös niitä lapsijuttuja:) Ja hän oikeasti kuuntelee ja on niistä kiinnostunut. Ehkä hän sitten saa sen sietämänsä lapsiannostuksen meiltä eikä jaksa enää muualta.
kun päivittäin joutuvat puolustelemaan valintaansa perheelle, tutuille ja puolitutuille: "kyllä lapset ovat elämän tarkoitus", "kyllä teidänkin mieli muuttuu kohta", "jokaisella on velvollisuus synnyttää vähintään kaksi lasta", "lapsettomuus on niin egoistista", "koskas te teette minusta isoäidin?" jne. Olisivat varmaan hiljaisempia, jos heitä ei kokoajan arvosteltaisi.
Ja kyllä, meillä on kersa ja joskus käy kateeksi niitä, joilla ei ole. Voivat nukkua ja valvoa niin paljon kuin haluavat, juhlia, matkustaa... En kuitenkaan ala arvostelemaan heitä oman hetkittäisen vitutuksen takia, koska oma filosofia on olla sekaantumatta muiden asioihin.
Mun tuntemissa veloissa on myös ex-pariskunta, joka oli olevinaan tosi suvaitsevainen, äänesti Arhinmäkeä jne. Lapsia kohtaan niillä tosin oli suunnatonta vihaa, jota näyttivät avoimesti. Erittäin sivistynyttä ja johdonmukaista. :D
Mä olin 34, kun sain ekan lapseni ja parit vela-kaverit katkaisivat välit, koska olin niin muuttunut. Just joo, olivat omassa päässään keksineet, että olen vapaaehtoisesti lapseton ja sitten kun en ollutkaan, olin petturi. Ärsyttävää muiden asioihin puuttumista.
Oikeasti, olkaa mitä olette, mutta käyttäytykää sivistyneesti ja antakaa muidenkin olla mitä haluavat. Fanaattiset ihmiset on lähinnä pelottavia.
kaksi lapsetonta ottaa asian aina itse puheeksi. Ei nyt joka päivä, mutta viikottain jollain kahvitauolla..
Kyllä jokainen työkaveri tietää, että he eivät lapsia halua, eikä heiltä asiasta kysellä tai ihmetellä. Silti he vaahtoavat asiasta ihan itse... argh!
kun päivittäin joutuvat puolustelemaan valintaansa perheelle, tutuille ja puolitutuille: "kyllä lapset ovat elämän tarkoitus", "kyllä teidänkin mieli muuttuu kohta", "jokaisella on velvollisuus synnyttää vähintään kaksi lasta", "lapsettomuus on niin egoistista", "koskas te teette minusta isoäidin?" jne. Olisivat varmaan hiljaisempia, jos heitä ei kokoajan arvosteltaisi.
Itse olen hieman yli 30v ja (vielä) ei ole lapsia. Eikä juuri kukaan ole kysellyt, että miksi minulla ei ole lapsia.
Perheen ja ystävien kanssa on asiasta toki puhuttu, mutta kukaan ulkopuolinen ei ole koskaan ihmetellyt asiaa.
Ja itse olen törmännyt myös siihen, että tahtomattaan lapsettomat pari kaveriani ovat suorastaan vihamielisiä muiden lapsia kohtaan ja jatkuvasti isoon ääneen hehkuttavat varsinkin porukassa, ettei koskaan lapsia heille. Kuitenkin joskus heikkona hetkenä ovat itse kertoneet, etteivät voi saada lapsia, vaikka kovasti toivoivat. Toinen näistä kyllä esittelee jatkuvasti siskonsa lasten kuvia ja edesotamuksia, mutta muiden lapsia tuntuu jotenkin vihaavan ja väheksyvän. Toinen taas saikin lapsen 41 vuotiaana ja nyt sitä lasta hehkutetaan koko suvun voimin aivan urakalla, siinä ei kenenkään muun lapset ole mitään :)
Ja näille ei kannata lapsia edes mainita, mutta koko ajan täytyy jaksaa kuunnella, mitä heidän Jaska ja Milla ja Pyry ovat purreet, tai mitä vaivoja koiralla/kissalla milloinkin on.
yksityiskohta, että tosi moni vela suorastaan inhoaa lapsia, ja suu vaahdossa selittää, kuinka lapset on ällöttäviä ja varsinkin kaikki eritemössöt, kakkavaipat ja puklut ja räkä ja ties mikä on niiiiiin ällöttävää. Niin ja huuto ja meteli ja muu...
Ja sitten samat henkilöt on fanaattisia kissa- tai koiraihmisiä, joiden mielestä on niiin söpöä kun misse oli taas kussut kenkiin ja perhepeti ajatuksena on helvetistä, mutta toki Rekun kuuluu saada nukkua Mamin vieressä... Ja se paskan kanssa läärääminen, koska se kissojen ja koirien kanssa muka loppuu? Kun ihmislapsen kohdalla se pepun pyyhkiminenkin loppuu n 5 vuotiaana.
Mua ei siis lähtökohtaisesti edes kiinnosta toisten ihmisten perhesuunnittelu, mutta tällä ja joillain vela-palstoilla vierailleena välillä todellakin naurattaa joidenkin ihmisten uskomaton yksinkertaisuus.
Heti haukut fanaattiseksi, joten kovin ystävällisesti et asiaa kysy.
Minusta asia on ihan päinvastoin. Vela-ihmisiä kummastellaan, painostetaan ja lynkataan heidän mielipiteensä takia. Täälläkin kun huomataan jonkun julkkiksen olevan vela, niin johan alkaa pään aukominen.
Itse olen vela.
En ota asiaa (ihan tietoisesti) koskaan itse esille. Yllättän usein aiheesta kuitenkin joutuu puhumaan.
Nykyään, kun ikää on yli 30v ja tuntemattomatkin kyselee, että milloin teen lapsia, niin tulee vastattua välillä aika tylysti. Ei suinkaan sen takia, että olisin asian kanssa fabaattinen vaan sen takia, että ehkä kysyjä tajuaisi, että saattaisin myös kärsiä lapsettomuudesta ja "hyväntahtoinen" utelu saattaisi sattua kovaakin.
Toki sitten tulee vielä nämä, jotka esitelmöi suu vaahdossa miten tulen muuttamaan mieleni, en ymmärrä elämästä mitään ilman lapsia, minun pitäisi kasvaa aikuiseksi.. Niillekin tulee helposti sanottua hyvinkin töykeästinja jopa loukkaavasti.
Vuosia jaksoin asiallisesti vastailla ja selittää, mutta enää ei innosta, antais ihmiset vaan olla eivätkä lykkäisi nokkaansa asioihin, jotka ei heille kuulu.
Joten joo, nykyään mustakin saattaa saada kuvan, että olisin jotenkin fanaattinen. Oikeasti olen vain v*ttuuntunut =D
Itse ihmettelen myös, miksi jotkut joka käänteessä muistavat mainostaa lapsettomuuttaan. Minullakin on muutama tuttava jotka muistavat lapsen nähdessään sanoa hyi yök. Miksi?
Itse en ole aikeissa hankkia lasta, mutta en ole sitä koko ajan kuuluttamassa muille. Se on oma asiani. Utelijoille vastaan yleensä tyyliin, että aika ei ole oikea tms. En ota siitäkään mitään ärsytyksen aihetta jos asiaa minulta kysytään.
Olen 13 lapsen täti ja tulen loistavasti lasten kanssa toimeen ja sisarusten lapset ovat usein yökylässä ja touhutaan asioita yhdessä. En vihaa lapsia, mutta en myöskään koe tarvetta sellaista maailmaan synnyttääkään.
Tämä on oma valintani.
On perhepetiä, kantoliinaa, luomuruokaa, vessavisetintää, lapsentahtista imetystä, kestovaippaa ja ties mitä. Ja auta armias, jos joku poikkeaa TÄSTÄ kaavasta :O :D.
Kovastipa ne vapaaehtoisesti lapsettomat teitä lapsellisia kuitenkin kiinnostavat, kun aiheesta pitää ketjukin tehdä :D
On perhepetiä, kantoliinaa, luomuruokaa, vessavisetintää, lapsentahtista imetystä, kestovaippaa ja ties mitä. Ja auta armias, jos joku poikkeaa TÄSTÄ kaavasta :O :D.
Ei liity ketjun aiheeseen paskan vertaa.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2012 klo 10:47"]
Ja kyllä, meillä on kersa ja joskus käy kateeksi niitä, joilla ei ole. Voivat nukkua ja valvoa niin paljon kuin haluavat, juhlia, matkustaa... En kuitenkaan ala arvostelemaan heitä oman hetkittäisen vitutuksen takia, koska oma filosofia on olla sekaantumatta muiden asioihin.
[/quote]
Monilla varmasti juuri näin. Lisäksi on myös veloja jotka eivät olekaan asiasta ihan varmoja, ainakaan vielä. Lopullisesti ja vapaaehtoisesti lapsettomaksi jäävän identiteetti on vielä hakusessa ja siksi sitä pönkitetään.