Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoisesti lapsettomat ovat usein niin fanaattisia?

Vierailija
29.12.2012 |

Miksi he pitävät kauheeta meteliä asiasta ja korostavat valintaansa joka välissä?

Liittyvät järjestöön ja linkittävät facebookiin jatkuvasti vapaaehtoiseen lapsettomuuteen liittyviä linkkejä yms.

Tuntuu siltä, että jos olisi valintansa kanssa sujut, niin asiaa ei tarvitsisi vatvoa koko ajan, vaan elämässä keksittyisi niihin asioihin jotka kiinnostaa ja joita haluaa.

Eniten ihmetyttää että miksi käyttää energiaa ja aikaa sellaiseen asiaan, joka ei kiinnosta ja jota ei halua?

Ja kysyn tätä ihan ystävällisesti ja asiallisesti. Kaikki lapsettomat eivät toki ole fanaatikkoja, mutta aika monta tällaista löytyy lähipiiristä.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännynnäiset ovat aina fanaatikkoja. Sama juttu kuin nämä ihmedieetteihin, puolueisiin, uskoon tai ateismiin hurahtaneet, ulkomaille muuttaneet jne. Se juuri löydetty Suuri Totuus pitää perustella kaikille ja ennen kaikkea itselle.

Vierailija
2/49 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaaehtoisesti lapsettomat tuntuvat tietävän kaiken lapsista ja olen sitten "parempia" vanhempia meidän lapsille. Oma siskoni on hyvä esimerkki tästä, hän on vapaaehtoisesti lapseton, on ilmoittanut, ettei koskaan aio lasta tehdä. Mutta kuitenkin antaa sitten ohjeita, kuinka muka kasvatan lastani väärin. Ei saisi asettaa rajoja ja jäähy on niiiin mennyttä aikaa, lasta ei saa laittaa jäähylle. Ja koska hänen ystävällään on lapsia, mun pitäis kasvattaa mun lapset samalla tavalla kuin hänen ystävä, eli siis lapsille kaikki mitä ne haluaa, ei tarvitse kuunnella kiukuttelua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄYTYY PITÄÄ PUOLENSA

Minua on ainakin haukuttu kovaksi, kylmäksi, itsekkääksi. On sanottu, että miten nainen, joka ei tee omia lapsia voi toimia hoitoalalla. Jopa valehdeltu, että teen työt huonosti ja kohtelen ihmisiä/lapsia huonosti. Yritetty teettää enemmän töitä kuin muilla. On sanottu, että on trauma lapsuudessa, on joku vika jne. On hypelty edessäni, että minä sitä sain eilen illalla, onko sinulla miestä, kyllä ne keskenmenot ovat kauheita, meillä tärppäsi heti, minun mies kyllä jättäisi naisen, joka ei saa lasta jne. Tällaisia törkeyksiä olen kuullut, enkä itse ole koskaan provosoinut toisia tällaiseen käyttäytymiseen. Olen vain rehellisesti sanonut, että en halua omia lapsia, sitä kysyttäessä, niin tällaista puhetta on alkanut satamaan niskaani. Miten ihmiset voivat loukkaantua siitä, jos sanon että en halua omia lapsia. Saan hirveän ryöpytyksen niskaani heti. En minäkään loukkaannu ihmisille, jotka sanovat että eivät kaipaa miestä elämäänsä, vaan haluavat elää yksin, vaikka minulla itselleäni on mies. En ala haukkumaan heitä sen takia, että olet outo, kun et halua miestä. Olen tullut siihen tulokseen, että sen täytyy olla kateutta, väsymystä tai jotain ahdistusta elämässä, joilla on varsinkin pieniä lapsia, kun haukkuvat minua noin. Nehän ne usein niitä itsekkäitä ovat, joilla on omia lapsia. Aina vain puhuvat lapsistaan ja ajattelevat itsensä ja lapsiensa etuja, piittaamatta muista ihmisistä mitään. Töissäkin jatkuvasti ja joka tilanteessa kännyköillä puhuvat lastensa kanssa ja huolehtivat lapsistaan. Eivät pysty täysipainoisesti keskittymään työn tekoon. Ovat väsyneitä ja nuutuneitä töissä, kaikki vapaa-aika ja rahat menevät lapsiin. Joku tulee pirteänä ja reippaan atöihin, on saanut käyttää vapaa-ajan itselleen ja kaikki mitä tienaa saa itselleen. On kalliita ja kauniita vaatteita jne. Saa hirveän ryöpytyksen niskaansa.

Vierailija
4/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomanut saman. Ehkä se on pohjimmiltaan jonkinlaista epävarmuutta valinnastaan. Kaikki velat eivät tietenkään ole epävarmoja, mutta nimenomaan ne fanaatikot ovat sitä...

Vierailija
5/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan Veelasta aikanaan vela :D Vai onko se ikuisesti ärrä-vikaisen Veeran nimi. Pakko sanoa ihan OT:nä, mutta Veela-nimeä en ymmärrä.

Vierailija
6/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tuntemani vapaaehtoisesti lapseton ei ole koskaan meuhkannut asiasta, "tykkää" facebookissa mun lapsijutuista ja lapseni kuvista jne.

Sen sijaan ihminen, joka käsittääkseni ei ole vielä osannut päättää haluaisiko lapsia, on todella rasittava ja joskus varsin vihamielinen lapsia, lapsista puhumista ym. kohtaan.

Vierailija
7/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä meuhkaa lapsettomuudestani, tai julista jotain lapsivihaa kaikille tapaamilleni ihmisille, mutta joskus on pakko olla vähän "fanaattinen" sillä aina ei jaksa sitä "kyllä kaikki naiset oikeasti haluavat lapsia" -kakkaa, mitä joka tuutista suolletaan. Esim. tapaan työpaikan tilaisuudessa, uudella työpaikalla, sukujuhlissa tai missä vaan uusia ihmisiä. No siinä vähän esitellään tietysti itseä puolin ja toisin, ja kun käy ilmi ettei minulla ole lapsia alkaa se lasten hankkimisen ihanuudesta paasaus. Ihan lähes tuntemattomatkin alkavat selittää että miten se mieli vielä muuttuu, ja jos sanon että ei muutu, olemme onnellisia näin niin jatketaan vaan että kyllä se siitä muuttuu, jokainen nainen haluaa lapsia.

Olisin luullut että tässä iässä saisin jo olla rauhassa tuolta jankutukselta, mutta ei. Ja vielä ihan vierailta ihmisiltä saan tällaista kuulla, en minäkään mene vasta tapaamilleni ihmisille minkään aatteen ilosanomaa julistamaan, miksi siis lapsiasiaa saa survoa väkisin toisen kurkusta alas eikä uskota kun kohteliaasti siitä kieltäydytään?

Vierailija
8/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:25"]

En kyllä meuhkaa lapsettomuudestani, tai julista jotain lapsivihaa kaikille tapaamilleni ihmisille, mutta joskus on pakko olla vähän "fanaattinen" sillä aina ei jaksa sitä "kyllä kaikki naiset oikeasti haluavat lapsia" -kakkaa, mitä joka tuutista suolletaan. Esim. tapaan työpaikan tilaisuudessa, uudella työpaikalla, sukujuhlissa tai missä vaan uusia ihmisiä. No siinä vähän esitellään tietysti itseä puolin ja toisin, ja kun käy ilmi ettei minulla ole lapsia alkaa se lasten hankkimisen ihanuudesta paasaus. Ihan lähes tuntemattomatkin alkavat selittää että miten se mieli vielä muuttuu, ja jos sanon että ei muutu, olemme onnellisia näin niin jatketaan vaan että kyllä se siitä muuttuu, jokainen nainen haluaa lapsia.

Olisin luullut että tässä iässä saisin jo olla rauhassa tuolta jankutukselta, mutta ei. Ja vielä ihan vierailta ihmisiltä saan tällaista kuulla, en minäkään mene vasta tapaamilleni ihmisille minkään aatteen ilosanomaa julistamaan, miksi siis lapsiasiaa saa survoa väkisin toisen kurkusta alas eikä uskota kun kohteliaasti siitä kieltäydytään?

[/quote]

Tyyppiesimerkki sellaisesta fanaattisesa epävarmasta 

Vierailija
9/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:27"]

[/quote]

[/quote]

Tyyppiesimerkki hormonihuuruisesta av-mammasta, joka ei ymmärrä etteivät kaikki halua lapsia.

Vierailija
10/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:32"]

[/quote]

[/quote]

Tyyppiesimerkki hormonihuuruisesta av-mammasta, joka ei ymmärrä etteivät kaikki halua lapsia.

[/quote]

Väärin meni. Olen vela itsekin. 

Vierailija
11/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jänniä kokemuksia monella. Sain itse lapsen 37-vuotiaana ja siihen mennessä ei kukaan kysellyt haluanko lapsia tai paasannut asiasta. Olen kuitenkin suuryrityksessä töissä tehtävissä joissa olen hyvin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, tuttavapiiri on laaja, harrastan jne. Ihmetyttää ihan oikeasti, millaisia ympyröitä joillain on jos tuollaisia juntteuksia ladellaan niin usein, että joutuu jo ärsyyntymään noin.

Vierailija
12/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Väärin meni. Olen vela itsekin. 

[/quote]

Ja mikäköhän tekee minusta epävarman?

Sekö, etten pidä jos joku jankkaa jankkaamistaan miten kaikki naiset haluavat lapsia?

Esimerkki tyypillisestä keskustelusta uuden ihmisen kanssa. (alussa esittelyt sun muut normaalit rituaalit)

Av-mamma: "Anteeksi jos vähän väsyttää, olen hieman uninen tänään kun taaperi herätteli monta kertaa yöllä jostain syystä"

Minä: "No semmoistahan se joskus taitaa lasten kanssa olla"

Av-mamma: "Olikos sinulla perhettä?"

Minä: "Ihan kaksistaan miehen kanssa asutaan"

Av-mamma. "Eiköhän sitä pian teilläkin ala vauvakuume iskemään"

Minä: "Eipä taida, ihan tyytyväisiä ollaan näin eikä ole lapsia suunnitelmissa"

Av-mamma: "Kyllä se mieli vielä muuttuu, pian on teilläkin talo täynnä lapsia"

Minä: "Enpä usko, näin on ihan hyvä, emme halua lapsia"

Av-mamma: "On se äidinvaisto jokaisella naisella niin vahva, että vielä se mieli muuttuu"

Minä: "Eipä nyt minulla ole, jokainenhan saa toki hankkia niin ison perheen kuin haluaa, meidän on hyvä näin kaksistaan"

Av-mamma: "Mutta kyllä niitä lapsia vaan kannattaa tehdä ennen kuin on liian myöhäistä"

Minä: "Niin jos niitä haluaa, mutta ei muuten"

Av-mamma: "Sinulla se biologinen kello tikittää jo aika lujaa, ja ei sitä kadu sitten kun on sen lapsen saanut"

Minä: "Juu, mutta kun en niitä lapsia halua"

Av-mamma: "On se vaan niin vahva tarve saada lapsia, että vielä se sinullakin mieli muuttuu"

Minä: --häivyn paikalta viimeistään tässä vaiheessa, yleensä jo aiemmin jos vain pääsen sillä tämä sama jankkaaminen jatkuisi vaikka koko päivän av-mamman taholta---

Jos tämä tekee minusta epävarman niin voi jösses sentään. Fanaattinen jo myönsin joskus olevani, sillä mikään muu ei noihin jankkaajiin tunnu tepsivän. Kuka oikeasti kehtaa ruveta tuntemattomalle paasaamaan noin? Yllättävän moni oman kokemuksen mukaan.

Vierailija
13/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:49"]

Jos tämä tekee minusta epävarman niin voi jösses sentään. Fanaattinen jo myönsin joskus olevani, sillä mikään muu ei noihin jankkaajiin tunnu tepsivän. Kuka oikeasti kehtaa ruveta tuntemattomalle paasaamaan noin? Yllättävän moni oman kokemuksen mukaan.

[/quote]

Minälin olen vela enkä häiriinny tuollaisista tiedusteluista enkä lähde mukaan jankkaamiseenkaan. Se johtunee siitä, että olen varma valintani sopivuudesta minulle.

Vierailija
14/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:48"]

Jänniä kokemuksia monella. Sain itse lapsen 37-vuotiaana ja siihen mennessä ei kukaan kysellyt haluanko lapsia tai paasannut asiasta. Olen kuitenkin suuryrityksessä töissä tehtävissä joissa olen hyvin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, tuttavapiiri on laaja, harrastan jne. Ihmetyttää ihan oikeasti, millaisia ympyröitä joillain on jos tuollaisia juntteuksia ladellaan niin usein, että joutuu jo ärsyyntymään noin.

[/quote]

Ihmettelen tätä itsekin, olen siis se joka noita paasauksia on joutunut kestämään. Omat sukulaiset ja ystävät, lapsellisetkaan eivät tätä harrasta, mutta sitten tuttavien tuttavat, sukulaisten sukulaiset yms. kaukaisemmat kylläkin. Sellaiset, joita tapaa hyvin harvoin satunnaisesti tai kenties vain kerran jossain tilaisuudessa.

Vierailija
15/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:49"]

[/quote]

Minälin olen vela enkä häiriinny tuollaisista tiedusteluista enkä lähde mukaan jankkaamiseenkaan. Se johtunee siitä, että olen varma valintani sopivuudesta minulle.

[/quote]

Minäkin olen varma valintani sopivuudesta minulle, kiitos vaan. Vähän vaikea vaan on olla hiljaakaan tuppisuuna, jos tilanne on sellainen ettei siitä pääse heti poistumaankaan, mielelläni nimittäin poistun tilanteesta mutta aina se ei ole mahdollista.

Vierailija
16/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:53"]

Minäkin olen varma valintani sopivuudesta minulle, kiitos vaan. Vähän vaikea vaan on olla hiljaakaan tuppisuuna, jos tilanne on sellainen ettei siitä pääse heti poistumaankaan, mielelläni nimittäin poistun tilanteesta mutta aina se ei ole mahdollista.

[/quote]

silti puhut aggressiivisesti "av-mammoista"?

Sori. Ei mene läpi.

Vierailija
17/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan niitä fanaatikoita oli asia mikä hyvänsä. Yksi lapseton kaverini vihaa avoimesti lapsia, vaikka myös niitä avoimesti haluaa. Siinäpä vasta mielenkiintoinen yhtälö. Kai se on jotain puolustusreaktioita, kun ei ole niitä vielä syystä tai toisesta voinut hankkia, ja kateellisuutta niille jotka ovat voineet lapsensa jo hankkia. Me ihmiset ollaan niin kummallisia ja oikullisia välillä tunteitten kanssa. Jos tietää että joku asia on jollekkin ongelma, niin se kärtyilyt kannattaa antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kyllä vihan takana on aina oma paha olo jostain, oli asia mikä tahansa.

Vierailija
18/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:53"]

[/quote]

silti puhut aggressiivisesti "av-mammoista"?

Sori. Ei mene läpi.

[/quote]

Ihan yhtä "aggressiivisesti" kuin av-mammat veloista. Ja se on voi voi jos ei mene läpi, jään tänne ihan itkemään jos joku random palstailija epäilee valintaani, yöunetkin menee. Not.

Onneksi lähipiirissäni ei noita av-mammoja ole, kaikki lapsellisetkin ihmiset ovat niitä fiksuja ja järkeviä mammoja, jotka osaavat puhua lastensa lisäksi edelleen muistakin aiheista ja joiden ei ole vaikea ymmärtää muiden ihmisten valintoja. Katsos kun tuo nimitys av-mamma kuvaa hyvin juuri niitä ihmisiä, jotka eivät lapsettomuutta ymmärrä, sillä ei kuvata kaikkia Suomen äitejä tai lapsista haaveilevia ihmisiä.

Vierailija
19/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:01"]

Ihan yhtä "aggressiivisesti" kuin av-mammat veloista. Ja se on voi voi jos ei mene läpi, jään tänne ihan itkemään jos joku random palstailija epäilee valintaani, yöunetkin menee. Not.

Onneksi lähipiirissäni ei noita av-mammoja ole, kaikki lapsellisetkin ihmiset ovat niitä fiksuja ja järkeviä mammoja, jotka osaavat puhua lastensa lisäksi edelleen muistakin aiheista ja joiden ei ole vaikea ymmärtää muiden ihmisten valintoja. Katsos kun tuo nimitys av-mamma kuvaa hyvin juuri niitä ihmisiä, jotka eivät lapsettomuutta ymmärrä, sillä ei kuvata kaikkia Suomen äitejä tai lapsista haaveilevia ihmisiä.

[/quote]

Vain sinä olet kihahdellut ketjussa ja käyttänyt halveksuvia sanontoja toisin valinneista. "Hormoonihöyryinen av-mamma..." lähti näppäimistöltäsi heti kun joku kommentoi muutakin kuin ylistävästi.

Olet todellakin sellainen tyypillinen fanaatiko, joka peittää rumalla käytöksellä epävarmuuttaan.

Vierailija
20/49 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2012 klo 10:25"]

Miksi he pitävät kauheeta meteliä asiasta ja korostavat valintaansa joka välissä?
Liittyvät järjestöön ja linkittävät facebookiin jatkuvasti vapaaehtoiseen lapsettomuuteen liittyviä linkkejä yms.

Tuntuu siltä, että jos olisi valintansa kanssa sujut, niin asiaa ei tarvitsisi vatvoa koko ajan, vaan elämässä keksittyisi niihin asioihin jotka kiinnostaa ja joita haluaa.
Eniten ihmetyttää että miksi käyttää energiaa ja aikaa sellaiseen asiaan, joka ei kiinnosta ja jota ei halua?

Ja kysyn tätä ihan ystävällisesti ja asiallisesti. Kaikki lapsettomat eivät toki ole fanaatikkoja, mutta aika monta tällaista löytyy lähipiiristä.

[/quote]

oman kokemoksen pohjalta sanoisin, että ehkä he ovat joutuneet painostuksen ja halveksunnan kohteeksi niin kuin minäkin. en tosin kuulu mihinkään yhteisöön, enkä ole asiassa "aktivisti". on vain uskomatonta kuinka osa lapsiperheiden edustajista kohtelee vapaaehtoisesti lapsetonta ihmistä, ehkä sitten hakevat tukea toisistaan ja samalla päästelevät höyryjä pihalle. minulle on ainakin annettu ymmärtää että olen itsekäs, epänormaali, paha ihminen koska minulla ei ole lapsia. en sitten ole noiden sukulaisten/tuttavien kanssa missään tekemisissä.