Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnair ja yksin matkustava lapsi Eurooppa-lennolla

Vierailija
28.12.2012 |

Asumme Italiassa ja 13-vuotias kummilapsemme Suomesta haluaisi tulla viettämään muutaman kesälomaviikon luonamme. Hänen molemmat vanhempansa ovat kesän töissä ja minä en terveyteni takia pysty kesällä vielä lentämään. Kuulin, että Finnair tarjoaa yksin matkustaville lapsille Unaccompanied Minor-palvelua. Olisiko jollain teistä kokemusta tästä palvelusta? En löytänyt Finnairin sivulta hintatietoja. Paljonko lisäisi lipun hintaa?



Kiitos avusta jo etukäteen.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Saksaan, varmaan Frankfurtiin ja sitten vasta Italiaan, minne? Ottakaa ny silti suora lento...


ettei mikään lentoyhtiö taida ottaa tuollaiselle ulkomaanmatkalle yksinmatkaavaa 13-vuotiasta ilman saattopalvelua.

Ja en todellakaan laittaisi 13-vuotiasta yksinään etsimään vieraalla kentällä vaihtolentoa, en vaikka olisi kuinka kosmopoliitti teini! :D Jossain tällä palstalla mussutettiin, että alle 12-vuotiasta ei sopisi jättää yksin kotiin... Ja toisaalla 13-vuotias voisi himmailla yksin Frankfurtin lentokentällä...

jos sinä et voisi laittaa 13v lentämään, niin moni voi, ja on ihan sallittua ja laillista. Osa on ihan kokeneita...

Vierailija
22/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo 11 vuotiaana Australiaan. Jokin ei nyt täsmää tässä elämänkerrassasi? Taidat olla näitä paskanpuhujia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-14v en muista tarkkaan, otettiin palvelu ja ei ollut kamalan kallis - tosi hyvä oli, laps oli päässyt menolennolla ykkösluokkaan kun siellä oli tilaa =)

Vierailija
24/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Saksaan, varmaan Frankfurtiin ja sitten vasta Italiaan, minne? Ottakaa ny silti suora lento...


ettei mikään lentoyhtiö taida ottaa tuollaiselle ulkomaanmatkalle yksinmatkaavaa 13-vuotiasta ilman saattopalvelua.

Ja en todellakaan laittaisi 13-vuotiasta yksinään etsimään vieraalla kentällä vaihtolentoa, en vaikka olisi kuinka kosmopoliitti teini! :D Jossain tällä palstalla mussutettiin, että alle 12-vuotiasta ei sopisi jättää yksin kotiin... Ja toisaalla 13-vuotias voisi himmailla yksin Frankfurtin lentokentällä...

jos sinä et voisi laittaa 13v lentämään, niin moni voi, ja on ihan sallittua ja laillista. Osa on ihan kokeneita...

sallisi 13-vuotiaalle sen myöhäisempää kotiintuloaikaakaan kuin klo 22, eikä siinä ole kyse teinin "kokeneisuudesta" tai järkevyydestä. Kaupungin sisäisellä linjalla voisin antaa 13-vuotiaan vaihtaa bussia itsenäisesti. Lisätään siihen ehkä-sana. :D

T. Seiska

Vierailija
25/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo 11 vuotiaana Australiaan. Jokin ei nyt täsmää tässä elämänkerrassasi? Taidat olla näitä paskanpuhujia!

on hiuksenhieno aavistus siitä, että sarkasmini ei tainnut osua kohdalleen. Onneksi vaistoni on nyanssien suhteen pettämätön.

Pee ja ässi. Talvisotaan pääsi vapaaehtoisena jo 17-vuotiaana.

Vierailija
26/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea papalle jo etukäteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin tullaan ennen ko 22, mutta saa lentää helsingistä italiaan yksin... turvallisempaa kuin ilta ysiinkään ulkona olemiset. Mutta, kuten sanottu, tuon ikäiset ovat erilaisia.

Vierailija
28/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. et voi ostaa ale-lippua ja päälle tota palvelua. Mä joskus yritin, niin hinta pompsahtikin moninkertaiseksi, kun olis pitäny ostaa normaalihintainen lippu lapselle. Jostain kotimaan lyhyestä lennosta oli kyse, ja hintaa olisi ollut lipulla+palvelulla yli pari sataa euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin ostaa 10v lapselleni Hki- Pariisi-Hki lippua hintaan 259€ mikä oli Hesarissa päivän tarjous. Soitin puhelinpalveluun ja sieltä tarjotttiin listahintaa eli 580€ tuolle samalle lennollle! Reissu siirtyi myöhempään, kun pääsin itse mukaan ja sain oman ja lapsen lipun halvemmalla. Lapsi olisi mennyt etukäteen sisareni luo Ranskaan koulun loputtua kesäkuun alussa, kun vielä itse olin töissä.

Vierailija
30/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vanhemmille tilannut saattopalvelun Suomi-USA ja siihen kuului pyörätuoli mukaan, ei tullut lisähintaa ollenkaan.

Kuljettelivat niillä golf autoilla pidemmät matkat vaihtokentillä ja lyhyet mentiin pyörätuoleilla.

Kiilailivat turvatarkastusjonoissa muiden ohi ja homma hoitui hienosti, vanhemmat ei puhu ollenkaan englantia, mutta hyvin meni sanakirjan avulla ja muutamalla valmiilla kirjoitetulla lauseella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SASsilla maksoi, 50 euroa ? En muista tarkkaa hintaa, mutta ei ole "mitenkään mahdoton summa".

Vierailija
32/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Finnair tarjoaa yksin matkustaville 5–11-vuotiaille lapsille tarkoitettua nk. UM-palvelua (Unaccompanied Minor), joka tulee tilata matkaa varattaessa. Lentoyhtiö on vastuussa yksin matkustavasta lapsesta koko matkan ajan lähtöasemalta määränpäähän. Nämä ohjeet koskevat Finnairin operoimia lentoja.



5–11-vuotiaat lapset voivat matkustaa myös ilman UM-palvelua



kotimaanlennoilla vähintään 12-vuotiaan perheenjäsenen, tai huoltajan järjestämän vähintään 16-vuotiaan perheeseen kuulumattoman saattajan seurassa.

ulkomaanlennoilla vähintään 16-vuotiaan perheenjäsenen, tai huoltajan järjestämän vähintään 18-vuotiaan perheeseen kuulumattoman saattajan seurassa.

12–17-vuotiaille yksin matkustaville nuorille on tarjolla sama UM-palvelu, kuin 5–11-vuotiaille.



Alle 5-vuotiaat lapset hyväksytään kotimaanlennolle vain vähintään 16-vuotiaan perheenjäsenen, tai huoltajan järjestämän vähintään 18-vuotiaan perheeseen kuulumattoman saattajan seurassa. Ulkomaan lennoilla saattajan on aina oltava vähintään 18-vuotias.



Matkan varaaminen



Yksin matkustavan lapsen lentovarauksen voi tehdä Finnairin asiakaspalvelun tai matkatoimiston kautta. Lentoa ei voi varata internetissä.



Varauksen yhteydessä on annettava sekä saattajan että vastaanottajan yhteystiedot. Saattajan ja vastaanottajan on pystyttävä todistamaan henkilöllisyytensä lentoasemalla.



Yksin matkustaville lapsille ei voi varata paikkaa reiteille, joilla lasten on yövyttävä matkalla lentovuorojen välissä. Heille ei myöskään voi varata paikkaa illan viimeiselle vuorolle kotimaankohteeseen.



Huomioithan, että alaikäiset matkustajat saattavat tarvita mukaansa erityisiä matkustusasiakirjoja.



Toiminta lentoasemalla ja lentokoneessa



Oma palvelupiste avustusta tarvitseville matkustajille



Lentoasemalle on syytä saapua hyvissä ajoin ennen koneen lähtöaikaa, jotta yksinmatkustavan lapsen kuljetussopimus (UM Handling Advice) ehditään täyttää rauhassa.



Avustusta tarvitsevat matkustajat voivat käyttää omaa palvelupistettä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lähtöselvitystiski on merkitty Special Passengers -tekstillä ja vastaavilla tunnuksilla.



Lähtöselvityksessä lapselle annetaan kaulapussi, johon pannaan kaikki lapsen matkan aikana tarvitsemat matkustusasiakirjat, kuten UM Handling Advice ja lentoliput sekä mahdolliset henkilöpaperit ja viisumit.



Mikäli saattaja haluaa viedä lapsen lähtöportille asti Helsinki-Vantaan lentoasemalla, on hänen hankittava saattolupa Finnairin lähtöselvitysvirkailijalta tai lipunmyyntipisteestä.



Portilla on oltava viimeistään 25 minuuttia ennen koneen lähtöä, sillä lapsimatkustajat otetaan koneeseen ennen muita matkustajia. Saattajan tulee odottaa lentoasemalla, kunnes lentokone on lähtenyt.



Lennolla



Matkustamohenkilökunta huolehtii lapsimatkustajista koko lennon ajan ja jakaa heille muun muassa askartelu- ja ajanvietemateriaalia heidän viihtymisensä takaamiseksi.



Lennon jälkeen



Maapalveluyrityksen henkilökunta noutaa yksin matkustavan lapsen lentokoneesta. Henkilökunta ei välttämättä osaa lapsen puhumaa kieltä.



Aikuisen on oltava vastassa yksin matkustavaa lasta kohdelentoasemalla. Hänen on varauduttava todistamaan henkilöllisyytensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin tullaan ennen ko 22, mutta saa lentää helsingistä italiaan yksin... turvallisempaa kuin ilta ysiinkään ulkona olemiset. Mutta, kuten sanottu, tuon ikäiset ovat erilaisia.

voitaisiin päästä konsensukseen. :D Lyhyt suora Euroopan lento tuolla saattopalvelulla onnistuisi kyllä. Ilman sitä en päästäisiin, varsinkaan jollekin vaihtolennolle. *gulp*

-7

Vierailija
34/36 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sassin hinnat:



http://www.flysas.com/fi/fi/Matkustusinfo/Matkustus-lapsien-kanssa/Yksi…



-7



Ap taisi kyllä poistua ketjusta jo ennen talvisotaa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/36 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista!!!

Tietääkö kukaan miten lapset ovat itse kokeneet tuon UM palvelun? Tilasin jo liput ja nyt aloin panikoimaan, vaikka tiedän että 13v lentää kyllä ihan reippasti ja pitkällä kokemuksella, lento on suora, paikka ykkösluokassa ja tuo UM palvelu on siis lisänä vielä. Mutta ei kai ne oikeesti voi jättää lapsia odottamaan yksin portilla??? Miten on jos pitää käydä vessassa tms jossakin välissä vielä kentällä? Kyseessä siis Finnair just siitä syystä, että maksoin mieluummin enemmän, että luottaisin paremmin, mutta tuo lentoemo olis voinut jättää kommentoimatta tätä ketjua, ei parasta mainosta firmalleen... Tuli tunne, että minkä ihme tyyppien kanssa lapsi oikein joutuu kulkemaan. Aikuistakin pelottaisi sellaisessa seurassa... ;P

Vierailija
36/36 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on matkustanut aiemminkin ja osaa englantia (tai saksaa tai ranskaa) sen verran että tietää miten matkustaminen tapahtuu niin ja on itse niin rohkea että haluaa mennä niin tokipa sitä saa lapsensa laittaa menemään.

 

Minulla on tällainen muksu, MUTTA käytän UM-palvelua siksi että jos lennoilla tai vaihdoissa tapahtuu jotain niin lapsen ei tarvitse hätääntyä uudessa tilanteessa. Portit ja terminaalit vaihtuvat, lennon viivästyvät tunteja, niitä perutaan ja ties mitä voi tapahtua. Itse paljon matkustaneena tiedän että joskus pitää reagoida tosi nopeasti ja liikkuakin nopeasti. Hätalaskukin on koettu. JOTEN, missään tapauksessa en laittaisi 12-15 vuotiasta yksin, mahdollisesti muuttuvassa tilanteessa. Vastuullinen vanhempi huolehtii lapsestaan, kyse ei siis ole siitä osaako kävellä portilta portille vaan ihan muunlaisesta turvallisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi