Miten toimit,jos 3-vuotias ei jonain päivänä
nuku ollenkaan päiväunia?
Minun lapseni nukkuu useimmiten,mutta joskus ei vaan nukahda, vaikka on selvästi ihan väsynyt. Huutelee vaan koko ajan ääitii,minua ei nukuta,ääitii, tule tänne.... ei itke muttei nukukaan. Usein köllii silti peiton alla,ei aina. Emme nukuta häntä vaan laulamme unilaulun ja laitamme omaan sänkyynsä. Silloin, kun huutelee, annamme olla omassa sängyssään tunnin-puolitoista ja käymme 3-4 kertaa korjaamassa peittoa paremmin tms pikaisesti. Emme ole vihaisia mutta sanomme aina, että laita silmät kiinni, nyt levätään.
Tuntuu tosi kurjalle,kun lapsi huutelee tuolla. Tulee sellainen olo, että pitäisi olla siellä silittelemässähäntä/ päästää hänet pois sängystä.
Mielipiteitä tästä toimintatavastani? Tai miten itse teette?
Kommentit (42)
Kommenttini sinulle joka otsikossa kirjoitat ettei 3v. tarvi päiväunia.
Kyllä niitäkin on jotka tarvitsee! Meillä melkein 4v. nukkuu lähes joka pv päiväunet 1-1½ tuntia. Eikä hänen yöunille veny yöhön vaan nukahtaa viimeistään klo 21 ja herää aamulla 6.30-7.
pötköttelee puoli tuntia ja jos ei ole siinä ajassa tullut uni niin voi nousta hiljaisille puuhille. Usein köllötellään vielä sohvalla hetken aikaa vierekkäin ja luetaan satua tai supistaan hiljaisia asioita :)
Minusta tunti-puolitoista on ihan liikaa jos lapsi ei oikeasti nukahda ja jos käytäntönä on aina ollut se että ei nukuteta. Jos taas vielä vähän aikaa sitten on nukutettu niin sitähän lapsi odottaa edelleenkin.
Meillä osa lapsista jättänyt päiväunet pois 2-vuotiaana, osa nukkunut jopa 4-5 vuotiaaksi.