Onko sulla ollut enemmän vapaa-aikaa vuorotöissä vai päivätöissä?
Perusteletko vähän. Harkitsen nimittäin työpaikan vaihtoa.
Kommentit (6)
Kun vapaata on viikollakin niin kampaaja-ajat yms onnistuvat helpommin, ja kun menee aamuvuoroon aikaisin, niin sieltä pääseekin ajoissa pois, ja kun iltavuoro alkaa vasta 14 niin päivällä ehtii tehdä jotakin ennen töitäkin. Saa useammin myös nukkua pitkään, jos menee iltavuoroon. Lisäksi onnistuvat helposti "pidennetyt viikonloput" eli esim. 4 vapaapäivää putkeen. Tai sitten voi tehdä kolme päivää töitä, olla yhden vapaalla ja taas pari töitä ja vapaapäivä. Yksi vapaapäiväkin tuntuu pidemmältä kun jää vapaalle aamuvuorosta ja tulee vapaan jälkeen iltaan. Vapaan saa myös tietylle päivälle viikollakin jos on menoa.
Nämä tietenkin vaan jos työpaikassa pystyy vaikuttamaan itse vuorolistojen suunnitteluun. Muuten olisi varmaan aika inhottava, mutta tällä tavalla kun vuoroihin saa itse vaikuttaa niin teen kyllä paljon mielummin vuorotyötä.
3-vuorotyössä (hoitoalalla) on ehdottomasti mukavaa viikkovapaat. Toisaalta itse teen sellaita vuorotyötä nyt, jossa viikonloput ovat aina vapaat. Vapaapäivästä menee myös yövuoro. Iltavuorot alkaa meillä klo 12, mutta askareita ehtii ihan hyvin tehdä, kun herää seitsemältä, niinkuin kaikkina muinakin aamuina. Ihaninta on mennä keskellä vikkoa kampaajalle/ostoksille tms. ja välttää ruuhkat!
3-vuorotyössä (hoitoalalla) on ehdottomasti mukavaa viikkovapaat. Toisaalta itse teen sellaita vuorotyötä nyt, jossa viikonloput ovat aina vapaat. Vapaapäivästä menee myös yövuoro. Iltavuorot alkaa meillä klo 12, mutta askareita ehtii ihan hyvin tehdä, kun herää seitsemältä, niinkuin kaikkina muinakin aamuina. Ihaninta on mennä keskellä vikkoa kampaajalle/ostoksille tms. ja välttää ruuhkat!
mennä kampaajalle tai ostoksille kesken työpäivän aina halutessaan... Ja pitää etäpäiviäkin pari viikossa.
Mulla oli tuo kolmivuorotyö aikoinaan niin että viikonloput oli vapaita, ja vuorot meni niin aina että ensin 5 pv yötä, vkonloppu, 5 pv iltaa, vkonloppu, 5 pv aamua, viikonloppuvapaa. Jotenkin oli tosi tympeää, ei saanut mitään pidempiä arkivapaita tai mitään. Ja ihan loppu olin melkein aina outojen työaikojen takia, kun en saanut oikein nukuttua.
riippumatta.
Vuorotyötä tehdessäni olin jatkuvasti ikäänkuin puolikuntoinen ja keskittymiskykyni oli huono.
Vaikka olen aina ollut hyvä nukahtamaan lähes mihin vuorokauden aikaan tahansa, niin yövuotojen jälkeen unen laatu jäi aina heikoksi, minua paleli ja olin tokkurainen.
Ehkä vuorotyö sopii toisile, mutta minulle se EI sopinut.
Vaihdoin kolmivuorotyön säännölliseen päivätyöhön, jossa ei ole mahdollista pitää etäpäiviä koska työ on suorittavaa, ei mitään papereiden pyöritystä. Nyt olen vakavasti harkinnut palaamista vanhaan, koska olen työpäivän jälkeen aina ihan loppu, sitten kaikki kotihommat jää viikonlopuille eikä nekään tunnu enää niin kivoilta. Arkivapaita kaipaan ja sitä et saa nukkua pitkään muulloinkin kuin viikonloppuisin. Pitäis mennä illalla ajoissa nukkumaan, kun aamulla herätys 5.15, mutta ei vaan sovi mulle..
Tässä mun tuntemuksia.
Kolmivuorotyön koin kovin hankalaksi. Yövuoro oli oikeastaan ainoa jolloin oli hyvin aikaa. Ja pahin iltavuoro (14-22), kun sitä melkein nukkui puoleenpäivään, sitten töihin, jossa taas myöhään. ja aamuvuorosta (6-14) väsyin niin paljon että oiln ihan vetämätön illan, vaikka periaatteessa olisi aikaa ollut.
Lisäksi hankala harrastaa mitään kun ei pääse joka viikko vaikka iltaseitsemältä ryhmään. Vuorotyön vaivalloisuuden takia vaihdoin ammattini kokonaan sellaiseen jossa saa tehdä päivätyötä liukuvalla työajalla.