Miten saatte "pennin venymään"? Jatkuva venytys v*tuttaa!!!
Huvittaa, kun lukee jostain naistenlehdistä "säästövinkkejä", jotka ovat tyyliin "älkää matkustako ulkomaille joka vuosi" tai "ravintolassa ei tarvitse syödä joka viikko". Hah, ei meillä ole ikinä ollut tuollaiseen varaa, vaikka molemmilla on vakituiset työt.
Että korpeaa tämä jatkuva penninvenytys. Onko mitään mieltä käydä työssä, kun saa aina silti elää kädestä suuhun...
Kommentit (99)
Mun mies ei suostu uskomaan, että meidän syrjäseudulla asuminen aiheuttaa hirveästi lisäkuluja.
Nimenomaan se v*tuttaa kun tässä viimeisten n. 5 vuoden aikana on ollut sellainen jatkuva syöksylasku että tulot eivät nouse ollenkaan sitä tahtia kuin elinkustannukset kasvavat!
Ja todellakin nuo nettotulot ovat ihan noin, sairaanhoitajana ei päivätyössä tuon enempää tienaa.
5 vuotta sitten samoilla tuloilla, samassa talossa, periaatteessa samoilla kuluilla (paitsi että kaikki on siis paljon kalliimpaa) rahaa oli ihan eri tavalla käytettäväksi välillä johonkin kivaankin. Nykyään saa miettiä onko varaa käydä esim. uimahallissa.
Minnekään kehyskuntaan, jossa matkakustannukset työpaikalle kasvaa!! Siitä ei oikeasti tule säästöä!! Itä-Helsingin bunkkerikerrostalot ovat halvempia kuin joku samankokoinen rivitalopätkä Riihimäellä! Siitten pitää olla autokin hankittu perheellisellä vielä, niin ei TODELLAKAAN tule halvemmaksi! Toinen vanhemmista autolla töihin (hirveät bensakulut) ja toinen kalliilla junalipuilla töihin!
Tuo yhden ehdotus muuttamisesta Riihimäelle ja auton ostamisesta oli todella tyhmä! Halvinta on liikkua Helsingin sisäisessä julkisessa liikenteessä molempien aikuisten! Ja asua tosiaan niissä neukkuajan bunkkeri kerrostaloissa.
En kyllä ihan ymmärrä tuota ap:n perheen "kituuttamista". Yh ja kolme nuorinta lasta asuu vielä kotona 15, 18 ja 7. Nettona jää palkasta käteen 2300€/kk ja minimi elatustuki tulee kahdesta lapsesta, sekä lapsilisä. Laskuja joka kk 1400 sis. vuokran ja auton. Normaalisti elellään ja ostetaan mitä tarvitaan, kituuttaa ei tarvitse. Eli jos olette molemmat norm. palkkatyössä luulisi teidän pärjäävän ihan hyvin? Itse tuo toinen puoliso taloudestamme puuttuu, eikä tuo lapsilisän yh korotus ja elatustuki ole kk:ssa yhteensä kuin vajaa 500€...
pienipalkkaisia? esim. Minä kaupantäti, kuussa jää käteen 1200-1300e kun osa-aikaisena olen. Joskus vähemmänkin jos on paljon aamuvuoroja. Meillä kuitenkin mies hyväpalkkainen joten sikäli ei huolta.
Nimenomaan se v*tuttaa kun tässä viimeisten n. 5 vuoden aikana on ollut sellainen jatkuva syöksylasku että tulot eivät nouse ollenkaan sitä tahtia kuin elinkustannukset kasvavat! Ja todellakin nuo nettotulot ovat ihan noin, sairaanhoitajana ei päivätyössä tuon enempää tienaa. 5 vuotta sitten samoilla tuloilla, samassa talossa, periaatteessa samoilla kuluilla (paitsi että kaikki on siis paljon kalliimpaa) rahaa oli ihan eri tavalla käytettäväksi välillä johonkin kivaankin. Nykyään saa miettiä onko varaa käydä esim. uimahallissa.
Tiedän tämän. Ja eniten ottaa päähän se, että kaksi keskituloista maksaa aina kalleimman mukaan kaikki päivähoitomaksut yms. ja jos siitä uskaltaa tällä palstalla sanoa, niin on vain taitamaton ja tyhmä taloudenpitäjä.
On se vähän nurinkurista, että kahden työssäkäyvän keskipalkkaa ansaitsevan tuloista menee asumiseen pk-seudulla niin hirvää määrä, että kaikesta muusta pitää oikeasti nipistää. ja (juu, olen syntynyt täällä ja työt ja tukiverkot on täällä, joten älä ehdota sinne Juupajoelle muuttamista).
En tarkoita, että olemme oikeasti köyhiä, mutta tuntuu, että onko siinäkään mitään järkeä, että juuri ja juuri pystyy pyörittämään tätä arkea, mutta mihinkään virkistykseen (teatteri, elokuva jne. ) ei ole koskaan varaa (niin, no eihä niitä nyt oikeasti tarvita). Vaikka olemme molemmat kouluttautneet ja meillä on ns. hyvä työpaikka. Emme tupakoi, minä otan punaviiniä n. kerran kuussa ja mies ei juo ollenkaan. Ja TODELLAKIN tiedän mihin rahat menee, asumiseen, ruokaan, päivähoitomaksuun yms. tarkkaan kirjattuun menoon.
Ja toki sitä penniä voi vinguttaa syömällä niitä helvetin mustikoita joita on kerännyt ämpärikaupalla syksyllä metsästä.
ugh. olen puhunut :-)
jää 1000 euroa käteen kuussa enemmän! Monesti se muutama satanenkin enemmän kuussa käteen pelastaisi perheen jatkuvalta kituuttamiselta!
1000 euroa kuussa enemmän tekeisi monet jo hyvinkin varakkaaksi! Silloin kun kaikesta on jo tingitty minimiin ja silti sen elämisen kanssa on tiukkaa, niin jo kaksi sataa kuussa käteen enemmän helpottaa tilannetta ihan hemmetisti!!
Että palkanalennuksia taas kehiin, kun elinkustannukset nousevat, vai mitä EK!!!
Helsingin Sanomissa oli jokin aika sitten artikkeli tutkimuksesta, jonka mukaan PK-seudulla asuva lapsiperhe maksoi asumisesta keskimäärin todella paljon enenmmän kuin muualla maassa. En nyt muista tarkkaa lukua, mutta se oli lähes 1000 e enemmän kuukaudessa. Ja taas, ennenkuin joku kertoo serkustaan, joka maksaa Kajaanissa vuokraa enemmän kuin itse Korsossa, niin korostan, että kyse KESKiarvosta.
Muistan muinaisen lapsilisän laskun. Silloinen sosiaali- ja terveysministeri selitti, että sen verran voi säästää vaikka aikakauslehdessä, tupakka-askissa, ja kolmaskin oli jotain sellaista, johon vähävaraiset lapsiperheet eivät koskaan rahojaan käyttäneet.
Tämä on ihan totta, että Suomesa on paljon perheitä, jotka eivät ole koskaan käyneet etelänmatkalla, eivät edes laivaristeilyllä, eivät biletä (vaikka eivät uskovaisia olekaan) eivätkä käytä kalliita muotituotteita ja muita turhuuksia.
Hyvin moni joutuu ihan itse omilla rahoillaan hankkimaan lukiokirjat tai muun koulutuksen, takuuvuokran, ajokortin ja paljon muuta sellaista, jonka ns. parempiosaiset saavat vanhemmiltaan. Tai sitten sossun kustannuksella.
kuin maakunnissa. On myytti, että Helsingsissä olisi kovemmat palkat kuin maakunnissa. Omalla alallani palkkaerot ovat n. 100 euron luokkaa...
Mutta asumiskustannusten erot taas parhaimmillaan 50% vähemmän, riippuu missä asuu ja millaisessa asunnossa. Olen esim. katsellut omistusrivareita ympäri suomea, ja hintaerot samankokoisesta ja laatuisesta asunnosta todella isot. Ja kaikki katsomani rivarit ovat olleet hyvällä paikalla kaupungissa tai sen välittömässä yhteydessä.
sen verran isoja, että niillä pitäisi tulla toimeen. Ymmärrän hyvin että heikosti koulutettu ja vähän haastavaa työtä tekevällä on pieni palkka, verrattuna esim. vastuulliseen ja paljon koulutusta vaativaan tehtävään.
Mutta jokaisen joka tekee työtä, tulisi elää sillä työllään! Niin, että rahat riittävät normaaliin monipuoliseen terveelliseen ruokaan, ja käteen jää sen verran, että voi vaikka pikkuhiljaa säästää joko matkaan kerran vuodessa, tai pesukoneeseen hajonneen tilalle. Rahaa pitää olla myös siihen, että vanhemmat voivat vaatettaa lapsensa ja maksaa heidän lukiokirjansa.
Näin ei tänäpäivänä ole. Pienipalkkaiset pääkaupunkiseudulla ovat asuntokuopassa: kaikki rahaa menee asuntoon, ruokaan, sähköön ja muihin välttämättömiin menoihin. On väärin, että yritykset laistavat kunnon palkanmaksusta ja yhteiskunta joutuu ottamaan vastuun tästä, esim. asumistuilla!
minä saan kuukaudessa rahaa 1100 €
Vierailija - 28.12.12 10:54 (ID 16146904)
tuolla rahalla reissaan ja syön ravintolassa, kun huvittaa
Joo, mutta et kustanna lastesi harrastuksia, et maksa 700 euroa kuussa vuokraa, et autosi kustannuksia, et uutta pesukonetta kun entinen hajoaa ...
Tai sitten sinulla huvittaa reissata ja syödä ravintolassa todella harvoin.
(juu, olen syntynyt täällä ja työt ja tukiverkot on täällä, joten älä ehdota sinne Juupajoelle muuttamista).
olette juuri niitä, jotka vaatii, että Suomen kaikki työpaikat on oltava siellä. Yhtään virastoa ei voi siirtää Kuopioon, kun eihän siellä ole työntekijöitä, eikä sinne voi muuttaa, kun eihän siellä voi asua.
No nyt sitten kaikki työt on pääkaupunkiseudulla ja sinne on kaikki joutuneet muuttamaan. Sitä saa mitä tilaa - nyt on asuminen ja kaikki siellä kallista.
Ei se ole ap:n vika. Tai mistä tiedän, vaikka olisikin. Ap voi itse miettiä mitä mieltä on ollut virastoista maakunnissa. Näin tuo politiikka joka tapauksessa on mennyt ja sillä on seurauksensa.
tuolla rahalla reissaan ja syön ravintolassa, kun huvittaa
Jos tuo raha on reissaamiseen ja ravintoloissa syömiseen niin ihan ok. Paljon sä maksat tuosta summasta asumiskuluja, vakuutuksia, puhelinta, nettiä, työmatkakuluja, ruokaa, vaatteita?
Kuinka usein sinua huvittaa syödä ravintoloissa ja reissata? =) Sekin kun vaihtelee hieman ihmisen mukaan; jollakulla huvittaisi joka päivä tai joka viikko, toiselle riittää kerran vuodessa.
On olemassa sanonta, "kateus vie kalatkin vedestä".
Jos joku tienaa pari pennosta myymällä leipää ja muuta, hänelle pitäisi antaa palkinto kekseliäisyydestä. Muut huudelkoot...
Mun ex kun jätti mut, jouduin todella huonoon tilanteeseen taloudellisesti. Sitten vaan kynä kauniisti käteen, laskin plussat ja miinukset ja siitä se alkoi.
Myin kaikki ylimääräiset kirppilsellä, siis ihan ihn kaikki, koti on todella avara ja tilaa on, ei tietenkään tule mitään lehtiä, ekana talvena käytin kynttilöitä valon lähteenä kun säästin sähköä. Pikkuhiljaa tilanne parani, 3 joulua on mun käsitöitä myyty joulumessuilla, 2 krt pääasiäiskoristeita olen myynyt töissä, mulla on saunan lattialla 5 leipäkonetta, myyn leivät työkavereille jne jne. Lapsien karkkipäivä kerättiin kerran vuodessa, ollaan käyty pääasiäisen aikaan virpomassa ja olen tehnyt yli 100 oksaa, jotka ollaan alueella jaettu. Ja lapset olivat ihan innoissaan kuinka paljon kaikkea kivaa tuli.
Nyt tuli kunnon plussapläjäys, kun aloin tekemään muutaman. Km-korvaukset töissä. Eivät ikinä saaneet niitä aikaiseksi ja mä sitten tarjouduin niitä tekemään. Veloitan 50 e alkavalta tunnilta ja olen syksystä saakka saanut vähintään 200 euroa per kk, enemmänkin asiakkaita tulis jos vaan vähän mainostaisin. Siihen paneudun ensi vuonna.
Nyt otin vielä lisäbusineksen, ostin Saksasa, postimyynnillä robottisilittäjä, eli sellainen torso, jonka päälle puetaan kauluspaita.
Yks mies, kenen km-korvaukset teen, tuo kerran kuussa tai 2 säkilliset kauluspaitoja, mä laitan van tahranpoistoainetta tarvittaessa, pesukoneeseen ja sitten silitän koneella. Maksaa mulle 5 euroa per paita. Eihän noista hirveesti tule mutta saan kaikki laskut maksettua ja tilillä in sen verran rahaa etten yöunisni menetä.Käsitöistä ei tarvitse, on niin pientä kauppaa, kerralla paljon mutta tiliä tulee vin 2 krt vuodessa ja tätä kirjanpitoa ja silitystä, siitä tuli tänä vuonna n 700 e. Ihsn äkkiseltään en usko että verottajaa noin pienet summat kiinnostaa.
myös käsityötulo voi olla verotettavaa. Mistä sä olet saanut 5 leipäkonetta? Ei lienee ilmaisa? Montako tuntia sun vuorokaudessa on?
niin niistäkö ei tarvitse maksaa veroa? Vaan kyseessä on kateus, jos sellaista ehodttelee??Kyllä kävisi minulle olla maksamatta!
Muutamilla näköjään sama tilanne, tsemppiä meille kaikille!
En oikeastaan tällä ketjulla edes hakenut mitään konkreettisia säästövinkkejä, kunhan vaan purnasin. Tiedän kyllä, että suurin osa meidän rahoista menee asumiseen ja 2 autoon (kun sanoin, että on oltava 2 autoa, tarkoitin sitä, julkisilla ei ole mahdollista kulkea). Niistä ei haluta tinkiä, se vaan ketuttaa kun koko ajan vedetään ruuvia kireämmälle, kohta tähän ei enää oikeasti ole varaa. Saanut viime aikanakin taas lehdistä lukea ensi vuodelle suunnitelmia, mikä kaikki taas kallistuu...
Kyllä sitä itsekin on opiskeluaikana ym. kummasti pärjätty vähemmälläkin rahalla.
Meillä ei muuten ole mahdollista tehdä samalle työnantajalle keikkaa, oma työpaikkani on auki ns. virka-aikana ja olen siellä aina silloin, ja saman talon muissa yksiköissä keikkailu on kokonaan kielletty. Tykkään työstäni, mutta tällä hetkellä ei ole oikeastaan minkäänlaista urakehitysmahdollisuutta. Palkka ei tule nousemaan kuin 10 vuoden välein aina yhdellä ikälisällä (vähän alle 100€/kpl). Kaikki eivät myöskään voi edetä osastonhoitajiksi esimiestehtäviin, sitä paitsi se on ihan eri työtä, sillä ei ole enää mitään tekemistä sairaanhoitajan työn kanssa.
Sitäpaitsi jos olisi niin tiukka tilanne, että tosissaan harkitsisin lisätyön tekemistä oman hektisen työni ja kolmen pienen lapsen lisäksi, saisi kyllä ukko luopua tupakastaan ensin!
eli siis sivutöinä ohimennen, kun itse jaksaa ja viitsii ja joku toinen ei.
Juuri tällaisiin nipottamisiin sitten käytetään verottajan aikaa, kun jotkut nostavat tukia ja etuuksia ja saavat samaan aikaan pimeänä oikean palkan.
En ymmärrä verottajaa tältä osin. Tällaiset pienet projektit ovat juuri pienituloisten keino nostaa tulotasoaan, ja sitten siitä rangaistaan, kun isot pamput kieroilee verovähennyksensä ulkomailla. Ei ole reilua!
pitäisi ensisijaisesti katsoa ns. suuret linjat eli asumismuoto, autot jne. kuntoon. Mutta sen lisäksi niillä pienillä valinnoilla ON merkitystä, jos on pienituloinen. Joku sanoi, että ostamalla maidot halvimmasta kaupasta säästää vuodessa muutaman euron, ei merkitystä. Huvikseni laskin, että me säästetään n. 50 e vuodessa ostamalla maito Lidlistä s-marketin sijaan (jotka on nuo lähikauppavaihtoehdot). Sillä rahalla saa jo sentään jotain! Ja samoja säästämisvaihtoehtoja on useampia ihan siellä ruokakaupassa. Jos on ihan oikeasti pienituloinen, noilla summilla on jo väliä.
Juu, me ei kaikki olla taloudellisesti tasa-arvoisia, mutta ei käsittääkseni edes hyvinvointiyhteiskunnan tarkoitus ole sitä taata, vaan KOHTUULLINEN toimeentulo kaikille. Ja vaikka mediassa ollaan aina kovasti huolestuneita siitä, että pienituloisten lapset joutuvat kiusatuiksi ja syrjääntyvät, kun eivät saa harrastaa mitä vaan ja saa uusimpia kännykkämalleja, niin rohkenen epäillä! Kaikki parempituloisten perheidenkään lapset ei saa kaikkea mitä mieleen juolahtaa, eivätkä silti tule kiusatuiksi. Eihän tuo ole kuin aikuisten opettama malli, että pohjimmiltaan on sallittua halveksia niitä, joilla ei ole merkkivaatteita jne. Aikuisten pitäisi puuttua tuohon kiusaamiseen (se alkaa iässä, jolloin lapset ovat vanhempiensa vastuulla) eikä vain syytää sitä tavaraa. Olemme joko osa ongelmaa tai ratkaisua.