Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saatte "pennin venymään"? Jatkuva venytys v*tuttaa!!!

Vierailija
27.12.2012 |

Huvittaa, kun lukee jostain naistenlehdistä "säästövinkkejä", jotka ovat tyyliin "älkää matkustako ulkomaille joka vuosi" tai "ravintolassa ei tarvitse syödä joka viikko". Hah, ei meillä ole ikinä ollut tuollaiseen varaa, vaikka molemmilla on vakituiset työt.

Että korpeaa tämä jatkuva penninvenytys. Onko mitään mieltä käydä työssä, kun saa aina silti elää kädestä suuhun...

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siltikään vastauksesi ei ole mikään ratkaisu pienipalkkaisuuteen, nimittäin KAIKKI mäkkärissä työskentelevät eivät voi/kykene nousemaan siihen päällikkötasolle!

Kaikki siivoojat, eivät pääse vaihtamaan parempaan firmaan. Siivousalallahan on kaikista pahinta juuri tuo ikärasisismi, koska palkat nousevat iän ja kokemukseen mukaan. Todella tunnollinen, asiantunteva, ja ahkera siivooja saa kenkää kun kaikki ikälisät on kerrytetty. Liian kallista työvoimaa firmoille. Näin esim. äitini tapauksessa!

Entäpä lastenhoitajat? Heitä tarvitaan todella paljon määrällisesti lastentarhoissa/sairaaloissa jne. mutta kaikista heistä ei voi tulla esimiehiä?

On yksioikoista vain ratkaista muutaman yksittäisen henkilön toiminnoilla koko alan ongelmia! Kun totuus on se, että saavat liian pientä palkkaa suhteessa pääkaupunkiseudun kalleuteen kuten vuokratasoon.

Vierailija
62/99 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikkien pitäisi ns. saada kaikki. Totuus on se, että kaikilla ei ole varaa kaikkeen.

Ja myös oma lähipiiri vaikuttaa, jos "kaikilla muilla" on hienot autot, vaatteet ja talot, sitä haluaa itselleen samaa.

Kuitenkin unohdetaan se, että muilla ns. samassa tilanteessa olevilla (esim. vaikka omat työkaverit joilla ~sama palkka mitä itsellä) voi olla muita tuloja sen palkan lisöksi millä sitten elää sitä "rikkaampaa" elämää. Esim. paremmin tienaava puoliso, isot perinnöt, lottovoitto, vanhemmat rahoittavat elämää tmv. tekijä mikä selittää sen, että toisilla on varaa merkkilaukkuun ja kesämökkiin jne.

osittain totta varmaan tuo median luoma harha, että kaikkea pitää saada, mutta väitän silti että meidän kaltaisiamme pienituloisia perheitä on pk-seudulla paljon. Emme todellakaan haaveile kesämökistä, uudesta autosta tai matkoista. Asuntolainaa on maltillisesti 85 t euroa (maksettu pois jo 12 v, vielä 8 jäljellä). Voit kuvitella että sillä ei kummoista luukkua saa pk-seudulta. Auto on vanha, mutta minun on työni vuoksi pakko pitää autoa. Ja työpaikan vaihto lähemmäs ei ole niin helppo ja yksioikoinen juttu, kun sitäkin kohta joku ehdottaa. Aivan kodin vierestä tuskin löytyy töitä.

Varmasti on paljo niitä jotka laittavat rahaa haisemaan ja ihmettelevät kun se katoaa, mutta ihan varmasti on paljon niitä, jotka tasan tarkkaan tietävät mihin ne rahat menevät, mutta jotenkin se tuntuu olevan näille martta-besserwissreille liian vaikeea tajuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuitenkin käyttää tupakkaan.

Vierailija
64/99 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos rahaa ei ole, sitten mennään keskellä talvea alennuksella laivalle eikä huippuhinnoilla heinäkuussa.

Ei suinkaan, vaan jos sitä rahaa ei ole niin se risteily jätetään silloin tekemättä kokonaan.

Vierailija
65/99 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienet tulot sulla jos olet sairaanhoitaja ja mies metallialalla....mun sisko tienaa paljon enemmän lähihoitajana,,,ja miksi mies muka noin vähän??

Saatte käteen kuussa noin 3 600 e!!!Kyllä siitä maksaa jo pk-maksut600, aslainan 800, ruuat 600( ÄLÄ OSTA VALMISTA, VAAN TEE itse RUUAT!)öljyt, sähköt vakuutukset, vaattet ym!!!Laita täst edes joka kk 120 e RAAKASTI SIVUUN!!Sä vaan laitat sen ja sillä sipuli!!Niin minäkin teen ja vuoden lopulla mulla on kiva potti 1440 e tallessa!Sitten lähette sillä pikkumatkalle, alennusmyyntiin ym.=)...Näin meillä

ps.ruuassa voi tinkiä tosipaljon, laadusta säästämättä.Kerää marjat keällä, osta perusraaka-aineet ja katso kaikki tarjoukset.

Vierailija
66/99 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIENIPALKKAISILLE ALOILLE!!

ALUEELLISET PALKAT KUNNIAAN!!

Vierailija
67/99 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska palkat eivät ole nousseet pakollisten menojen (ruoka, sähkö, bensiini, asuminen) mukaisesti, vaan jääneet jälkeen.

Köyhillä taas yhteiskunta maksaa päiväkotimaksut, saavat asumistukea, rahaa välttämättömiin menoihin (lääkkeet) sossusta.

Pienipalkkaisten ei kannattaisi asua ollenkaan pääkaupunkiseudulla, vaan muuttaa pikkukaupunkiin/maalle! Meilläkin mies ja minä ollaan tavallisia, koulutettuja duunareita, mutta miehen palkka on käteen 1800 ja minulla 1700, kaikki, ihan kaikki rahat, menevät pieneen, Itä-Helsingin lähiössä olevaan omistus betonikerrostalokolmioon. Meidän olisi vaikeaa työllistyä muualla, varsinkaan mieheni, joka jo 50-vuotias.

Vierailija
68/99 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYÖNTEKIJÖITÄÄN!!

RIISTO EI OLE LOPPUNUT SUOMESTA. PALKKATYÖ EI KANNATA PIENIPALKKAISILLA ALOILLA, KANNATTAA JÄTTÄYTYÄ SOSIAALIETUUKSIEN VARAAN. PARANEE ELÄMÄNLAATU KUN STRESSI JA KIIRE JÄÄ POIS ETENKIN PIKKULAPSIPERHEISSÄ. SAA OLLA KOTONA LASTENKANSSA JA MISSÄÄN EI TUNNU RAHOISSA SE PALKKATYÖN LOPPUMINEN!! KIITOS EK!

Vierailija
69/99 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän ap kirjotti että ruoat tehään ite ja vaatteita ei turhaa ostella. ja hyvä jos sä tiedät et aslainan saa 800. noilla tuloilla ei pk seudulta mitään lainoja saa ku pitää olla siihen vatikkeeseenkin. mut se on hyvä et toisilla on helppoo se kituutus. mua ainaki vituttaa joka kuukausi. haluaisin todellakin ostaa hyvää ruokaa sillon ku tekee mieli. tai jotain kivaa joskus miettimättä.

ei ap

Aika pienet tulot sulla jos olet sairaanhoitaja ja mies metallialalla....mun sisko tienaa paljon enemmän lähihoitajana,,,ja miksi mies muka noin vähän??

Saatte käteen kuussa noin 3 600 e!!!Kyllä siitä maksaa jo pk-maksut600, aslainan 800, ruuat 600( ÄLÄ OSTA VALMISTA, VAAN TEE itse RUUAT!)öljyt, sähköt vakuutukset, vaattet ym!!!Laita täst edes joka kk 120 e RAAKASTI SIVUUN!!Sä vaan laitat sen ja sillä sipuli!!Niin minäkin teen ja vuoden lopulla mulla on kiva potti 1440 e tallessa!Sitten lähette sillä pikkumatkalle, alennusmyyntiin ym.=)...Näin meillä

ps.ruuassa voi tinkiä tosipaljon, laadusta säästämättä.Kerää marjat keällä, osta perusraaka-aineet ja katso kaikki tarjoukset.

Vierailija
70/99 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama fiilis. Meillä kaksi aikuista käy töissä, meillä on neljä lasta (yksi enää päivähoitoikäinen), asumme vanhassa omakotitalossa ja meillä on yksi auto. Teemme ruuat itse, kierrätämme vaatteet ja urheiluvälineet, emme matkustele emmekä tuhlaile muutenkaan.

SILTI jokainen kuukausi on yhtä pennin venytystä, loputtomiin. Aina tulee joku yllättävä meno (tiskikone menee rikki, autossa joku korjattava juttu) tai täytyy ostaa jotain isompaa kuten suksipaketti vanhimmalle tai talvivaatetta parille lapselle. Ja sitten on näitä, jotka sanovat, että suu säkkiä myöten ja vähän rahaa sivuun joka kuukausi, niin pääsette etelään. Ei vaan toimi meillä niin. Ja se harmittaa. :(

p.s. Oma talvitakki edelleen ostamatta ja uudet talvikengät, ehkä sitten tammikuun palkasta...

Vierailija
71/99 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidäkään edetä urallaan. Osa on siellä esim. opiskelujen ajan, eli ura suuntautuu muualle, Mäkkärityö on vain välivaihe opintojen välissä/ohessa. Mutta tuskin kukaan on siellä Mäkkärissä ns. rivityöntekijänä 18-vuotiaasta eläkeikään, vaan etenee urallaan jos sinne hampurilaispaikkaan jää töihin.

Samoin siivoojien kohdalla: jos potkitaan töistä pois kun liian vanha (=kallis) työntekijä, niin voi perustaa (esim. muutaman saman kokeneen siivoojan kanssa) oman firman. Siivousfirmassa sekin hyvä puoli, ettei siitä juuri ole kuluja vert. sellainen yritys mihin pitää ostaa kalliit koneet, vuokrata isot toimitilat, hankkia kalliit raaka-aineet /myyntituotteet jne. Starttirahaakin saa jne.

Lastenhoitajien kohdalla voi olla toisin, mutta käsitykseni mukaan ei päiväkotien henkilökunta missään palkkakuopassa ole, vaan saa ihan ok palkkaa, tosin en alaa kovin hyvin tunne. Mutta mahdollisesti heilläkin on vaihtoehtoja? Tuttu lähihoitaja ollut töissä myös päiväkodissa, mutta nykyään vuodeosastolla töissä. Ja onhan esim. vuoropäiväkoteja ym. joissa palkka parempi(?) kun yövuoroja jne.

Vierailija
72/99 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksittäisten työntekijöiden toimia koko alalle.

Kaikkien lastenhoitajien pitäisi vaihtaa sairaalaan missä saa vuorolisät??

Oletetaan, että kaikki lastenhoitajat Suomessa tekisivät näin. Missä olisi lastentarhoissa lastenhoitajat?? Tiedän itse, monen monta eläkeikää lähestyvää lastenhoitajaa ihan kunnallisessa lastentarhassa! Ovat tehneet koko ikänsä samaa duunia!

Onko todellakin ainoa ratkaisusi, se, että jokainen pienipalkkainen kouluttautuu pois alalta!

Firman perustaminen esim. siivoojalle on aika taloudellinen riski!!Pienipalkkaisella, jolla ei omia pääomia, on todella iso kynnys tehdä se ratkaisu! Lisäksi lainansaanti on hankalaa.

Haloo! Paras ja yksinkertainen ratkaisu on, että pienipalkkaisille aletaan maksaa säällistä palkkaa, esim sidottuna alueellisen kulutasoon, kuten vuokriin. Siivoojien ei tarvitse rikastuakaan omalla työllään, kunhan nyt edes tulisivat säällisesti toimeen!

On väärin, että veronmaksajat maksavat sitten siitä, kun yritykset eivät kitsauttaan maksa kunnon palkkaa pienipalkkaisille! Asumistuet ym. menee yhteisistä verorahoista. Onko oikein että yritykset siirtävät omaa vastuutaan yhteiskunnan maksettavaksi?

Jos yrityksellä kerran ei ole varaa sitten maksaa sitä siivoojan palkkaa niin yrittäjä on ihan vapaa itse luuttuamaan toimitilan lattiat ja hoitamaan roskat yms!!

Vierailija
73/99 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän ap kirjotti että ruoat tehään ite ja vaatteita ei turhaa ostella. ja hyvä jos sä tiedät et aslainan saa 800. noilla tuloilla ei pk seudulta mitään lainoja saa ku pitää olla siihen vatikkeeseenkin. mut se on hyvä et toisilla on helppoo se kituutus. mua ainaki vituttaa joka kuukausi. haluaisin todellakin ostaa hyvää ruokaa sillon ku tekee mieli. tai jotain kivaa joskus miettimättä.

ei ap

Vierailija
74/99 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan ollut rahasta puutetta, vaikka välillä on eletty niukastikin.

Suu säkkiä myöten. Säästä etukäteen laskurahat taloustilille ja kun tulee rahaa, esim. veronpalautukset, kirpparimyynti, lahja, mitä ikinä, ne pannaan säästöön, eikä niillä lähdetä ruotsinlaivalle tai kylpylään.

Kun on vähän rahaa, voi kaiken tarpeellisen ostaa silloin, kun se on halpaa. Esim. pesuaineet ja vessapaperit, niin säästyy sitten nekin rahat kuukausibudjetissa muihin hankintoihin.

Ja köyhällä nyt vaan ei ole varaa kalliisiin harrastuksiin. On yksi yleinen syy nykyään ottaa pikavippejä ja muita velkoja, että pakko saada omat lapset ratsastamaan ja motocrossiin, vaikka rahaa siihen ei tosiaankaan ole.

Kannattaa myös miettiä miten voisi saada enemmän rahaa käyttöönsä. Kouluttautukaa lisää, että saa paremman työn?

Hoidamme myös omaisesi vanhustenkodeissa. Turhaa työtä näemmä, kaikki vaan yliopistoon.

Vierailija
75/99 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asuminen lisäkuluineen vaikuttaa PALJON siihen rahaan mitä jää muuhun elämiseen.

Jos asuu omakotitalossa jossain syrjemmässä, se maksaa enemmän mitä kerrostalossa asuminen keskeisemmällä paikalla.

Esimerkkejä omakotitalon "lisäkuluista": tien auraaminen, isomkalliimpi kotivakuutus, isommat lämmityskkulut, remontit ja kotiin liittyvät hankinnat (vaikka uusi ruohonleikkuri ymv.)

Ja tuohon päälle vielä muut kulut, esim. kahden auton ylläpitäminen maksaa paljon enemmän mitä yksi auto ja yksi bussikortti tai nolla autoa ja kaksi bussikorttia.

Ja bensakin maksaa, jos lapsen/lapsien harrastuksiin on aina mentävä autolla vert. pääsisi kävellen, on tuoki iso summa vuodessa.

Joten kannattaa miettiä mitä elämältään haluaa. Me asumme kerrotalossa, ja sen takia elämiseen jää varsin hyvin rahaa.

Minulla menee vuodessa bussikorttiin n. 450€, en usko että tuolla rahalla paljon maksettaisiin autolainaa, -vakuutuksia, -remontteja, -varaosia, sekä katsastuksia, bensoja. Tuon erotuksen voi käyttää sitten esim. lomamatkaan.

Ja emme elä tuhlaillen, vaan ruoka tehdään aina alusta alkaen itse, vaatteet käytännössä aina alennuksista (tai ulkomailta missä ne paljon edullisempia) ei ole kalliita harrastuksia (esim. jalkapallo edullisempi mitä jääkiekko jne.) ja kotiin ostetaan huonekalut Ikeasta jne.

Minusta suurin syy siihen että ns. ylimääräistä jää, on se että asumiskulut (ja sen liitännäiskulut) ovat pienet.

Mutta jokainen toki arvottaa oman elämänsä niinkuin haluaa, joillakin ei ole kaukokaipuuta vaan oma piha riittää, toinen taas haluaa matkustella ja kodiksi riittää ihan kerrostalohuoneisto.

Vierailija
76/99 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex kun jätti mut, jouduin todella huonoon tilanteeseen taloudellisesti. Sitten vaan kynä kauniisti käteen, laskin plussat ja miinukset ja siitä se alkoi.

Myin kaikki ylimääräiset kirppilsellä, siis ihan ihn kaikki, koti on todella avara ja tilaa on, ei tietenkään tule mitään lehtiä, ekana talvena käytin kynttilöitä valon lähteenä kun säästin sähköä. Pikkuhiljaa tilanne parani, 3 joulua on mun käsitöitä myyty joulumessuilla, 2 krt pääasiäiskoristeita olen myynyt töissä, mulla on saunan lattialla 5 leipäkonetta, myyn leivät työkavereille jne jne. Lapsien karkkipäivä kerättiin kerran vuodessa, ollaan käyty pääasiäisen aikaan virpomassa ja olen tehnyt yli 100 oksaa, jotka ollaan alueella jaettu. Ja lapset olivat ihan innoissaan kuinka paljon kaikkea kivaa tuli.

Nyt tuli kunnon plussapläjäys, kun aloin tekemään muutaman. Km-korvaukset töissä. Eivät ikinä saaneet niitä aikaiseksi ja mä sitten tarjouduin niitä tekemään. Veloitan 50 e alkavalta tunnilta ja olen syksystä saakka saanut vähintään 200 euroa per kk, enemmänkin asiakkaita tulis jos vaan vähän mainostaisin. Siihen paneudun ensi vuonna.

Nyt otin vielä lisäbusineksen, ostin Saksasa, postimyynnillä robottisilittäjä, eli sellainen torso, jonka päälle puetaan kauluspaita.

Yks mies, kenen km-korvaukset teen, tuo kerran kuussa tai 2 säkilliset kauluspaitoja, mä laitan van tahranpoistoainetta tarvittaessa, pesukoneeseen ja sitten silitän koneella. Maksaa mulle 5 euroa per paita. Eihän noista hirveesti tule mutta saan kaikki laskut maksettua ja tilillä in sen verran rahaa etten yöunisni menetä.

Käsitöistä ei tarvitse, on niin pientä kauppaa, kerralla paljon mutta tiliä tulee vin 2 krt vuodessa ja tätä kirjanpitoa ja silitystä, siitä tuli tänä vuonna n 700 e. Ihsn äkkiseltään en usko että verottajaa noin pienet summat kiinnostaa.

myös käsityötulo voi olla verotettavaa. Mistä sä olet saanut 5 leipäkonetta? Ei lienee ilmaisa? Montako tuntia sun vuorokaudessa on?

Kun myyn vaan harvoin, tarkistin 3 v sitten verottajalta.

Teen käsitöitä aina, ympäri vuoden, käytännössä aina on joku projekti kesken.

Esim. sain kollegalta ison kasan vanhoja lakanoita, keitin ne kesällä isossa kattilassa, jossa oli nurmikkoa. Kankaasta tuli vihreän kirjavaa, tein niistä n 200 joulupalloa ja ne kaikki meni joulumessuilla, 3 kpl 10 euroa. Pallojen sisältö oli täynnä vanhoja vaateriepuja, kesällä olin tehnyt ns matonkutemaisesti niitä ja siitä vaan täyttämään.

Kaikki leipäkoneet ovat kirppareilta, max 10 euroa kpl.

Tämä kaikki on vaatinut muutaman vuoden organisoinnin, eli asiat eivät tule itsestään ilmaiseksi, näen vaivaa myös.

Sillä ei ole väliä kuinka usein tai harvoin myyt, vaan sillä mitä siitä tienaat. Ota hyvä nainen selvää ennenkuin joku sut käräyttää!

nytkin samalla myyjällä oli 7 eri ihmisen käsitöitä myynnissä. Kukaan ei kysellyt yhtään mitään. Markkinoilla piti ilmoittaa työntekijän nimi ja siellä hakemuksessa on aina kaikkien nimet.

Kukaan ei seuraa paljolla joulupalloja tai piparkakkutaloja myytiin.

Mun mielestä on hienoa, että sä teet hommia ja aktiivisesti nostat elintasoasi. Mulla on hyvä ystävä, joka tekee samoin. Eikä sitä mikään verottaja ahdistele. Eiköhän verottajalla ole pikkasen tärkeämpiäkin harmaan työn tekijöistä saalistettavanaan kuin satunnaisesti myyjäisissä omia käsitöitään myyviä yh-äitejä.

Vierailija
77/99 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan putkimiehiä, ennen heitä oli paljon, sitten ala ei enää houkutellut. Nykyään nuori joka on osaava putkimies tienaa enemmän mitä esim. opettaja (ammatti jonka arvostus laskenut, ennen opettaja oli "herra", nykyään enemmän "tavallinen työntekijä").

Entisestä "p*skahommasta" on tullut arvostetumpaa ja paremmin palkatumpaa, kun taas "kansannkynttilän" ammatti on menettänyt statustaan ja palkkauskin on suhteessa laskenut siihen mitä se ennen oli.

Jos kukaan ei olisi lastenhoitaja, siihen palkattaisiin ihmisiä isommalla rahalla.

Vierailija
78/99 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäansioita voi hankkia esim. verkosto/suoramarkkinoinnilla. On partyliteä, tupperwarea, avonia, oriflamea jne. Kaikki erilaisia firmoja enkä tiedä kaikkien ansaintamahdollisuuksista, mutta itse tartuin toimeen jokin aika sitten ja siitä syystä suosittelenkin teille Oriflamea.

Säästää kun saa omat tuotteensa halvemmalla tai jopa ilmaiseksi, ja kyllä jokainen varmasti tarvitsee suihkugeeliä, shampoota jne.

Ei aloitusmaksuja, ei minimitilausmääriä, ei riskejä, ilmaisia tuotteita jo ensimmäisen tilauksen mukana. Ei vaikuta tukiin tai lisiin jos olet tavallinen edustaja.

Ylenemismahdollisuudet ovat rajattomat ja voit nopeasti saada tästä jo ihan tuhansien eurojen ansiot vuodessa.

of_triin@suomi24.fi

Vierailija
79/99 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niin kaikki kaverit lähti ympäriltä.

Yleensä käy niin että kutsuu itsensä kylään ja tulee hirveen arsenaalin kanssa ja alkaa esittelemään tuotteitaan. Kauniisti kun sanon ei nyt ole tarvetta toinen vaan innostuu kahta kauheammin.

Jatkuvasti, vähintään kerran viikossa lähettää mulle ( ja varmaan tuhansille muille ) jotta pitäisin tälläiset kutsut ja kuinka paljon emännänlahjoja siitä saisinkin.

Meillä on sellainen n 15 naisen piiri, kokoonnutaan kerran kuussa. Siis kaikki olemme eronneet ja ko vkonloppuna lapset ovat isillään.

Heti ekassa tapaamisessa päätettiin ettei kukaan milloinkaan saa pyytää mitään myyjää mukaan ja ei kun kerran yhden sisko tuli ja sillä oli näitä kynttilöitä mukana. Kauniisti sanottiin ei kiitos, laita pois ja tämä suorastaan loukkaantui. Asiasta puhuttiin emännän kanssa ja sama vannotettiin uudestaan. Illat ovat meitä varten, niihin ei näitä sotketa.

Mutta tosi kiva että jollain menee nämä kaupaksi. Mun tämän hetkinen mielikuva on että ovat kuin punainen vaate.

Vierailija
80/99 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä auttoi TOSi plajon, kun kerran kaivoin kaikki maksetut laskut puolen vuoden ajalta. Niistä näkee ensinnäkin onko siellä paljonkin "turhia" laskuja, esim lehdet, kirjakerhot ym. ja kun on karsinut ylimääräiset (tämän varmasti olet jo tehnyt) lasket mitä kaikkiin laskuihin on mennyt ja jos tämä nyt oli puolelta vuodelta, niin kerrot tuloksen kahdella ja jaat koko summan 12 kuukaudelle. Sitten alatte laittaa vaikka ihan toiselle tilille kyseisen summan heti tilipäivänä. TOisina kuukausina tilille jää rahaa, mutta sitten taas niinä kuukausina, kun laskuja on enemmän, on rahaakin säästössä. Kun me ollaan alettu tehdä näin, on ollut paljon helpompaa ja nyt kolmen vuoden aikana laskutilille on vain kaksi kertaa tarvinnut laittaa "ylimääräistä" rahaa ja tämäkin vain sen takia, että maksoin jotain remonttii liittyviä laksuja sieltä, jota ei siis tietenkään ollut budjetoitu.