Mitenhän paljon keuhkoni vaurioituivat tupakoimisestani?
Harmittaa tosi paljon, että yleensä ikinä aloitin polttaa. Kadun sitä eniten elämässäni, että poltin niin monta vuotta! Eli poltin satunnaisesti 16-20-vuotiaana, sitten aika säännöllisesti 20-25-vuotiaana, sitten 8 vuoden tauko, sitten alkoi taas ja kesti 5 vuotta ja nyt 5 vuotta kokonaan polttamatta ja pysyykin loppuelämän niin! Poltin noin 5 tupakkaa päivässä vauhtia, en siis ihan hirveesti päivässä polttanut enkä ihan joka päiväkään. Mutta kyllä minä varmaan kuulun riskiryhmään saada keuhkosyöpää tai muita syöpälajeja tupakointiin liittyen. Minä typerys! :(
Kommentit (4)
Jos pysyn hengissä siihen asti :(
sydaneksperteista kanssa ja han sanoi etta kukaan ei ole koskaan tehnyt tutkimusta polttajista jotka polttavat vahemman kuin askin paivassa.
Kukaan ei siis tieda varmasti onko muutaman tupakan polttamisesta mitaan haittaa.
Itse olen lopettamassa. Viidentoista vuoden tupakoinnin (n. aski päivässä) puhalsin spirometriin eli keuhkojen tilavuusmittariin 96% tuloksen.
Thl:n sivuilta: Kymmenen vuoden kuluttua lopettamisesta keuhkosyöpäriski on enää noin puolet tupakoivan henkilön riskistä. Viisitoista vuotta lopettamisen jälkeen aivohalvauksen riski on vähentynyt tupakoimattomien tasolle.