Aiottehan kertoa lapsillenne Artun kuolintavan
ja varoittaa heitä menemästä lumen alle tunneleihin? Minä ainakin olin terveellä tavalla varovainen jo pienenä ja pelkäsin lumitunneleita. Kaikilla lapsilla ei nähtävästi kuitenkaan itsesuojeluvaistoa ole, joten tulen kertomaan omilleni, miten surullinen joulu on Artun vanhemmilla.
Kommentit (41)
Mulla on vasta 4 v lapsi ja hänen ei mielestäni tarvitse vielä ajatella tuollaisia. Mutta varoittaa pitäisi jotenkin. Kuinka sen tekisi niin, että lapsi uskoo, mutta ei ole hänelle liian raskasta? Tässä iässä tuntuu kaiken muutenkin ottavan tosi herkästi ja pelästyvän hirveästi, jos varoittaa jostain vaarasta tms.
Ollaan puhuttu lumitunneleiden ja luolien rakentamiseen liittyvistä turvallisuussäännöistä usein. Tämä surullinen tapaus on valitettavan hyvä esimerkkitapaus. Tähän liittyen ollaan myös puhuttu siitä, kuinka noin pieni lapsi pitää saada puhelimella kiinni ja aina pitää tietää missä lapsi (ja vanhemmat) on.
Oma poikani täyttää pian 5 enkä kyllä varoittele vielä mistään lumitunneleista. Eihän tuon ikäinen vielä edes ilman vanhempia ulkoile. Ekaluokkalaiselle varmasti jo puhuisin asiasta.
Eivät voi kertoa tällasta 4-vuotiaalleen, voi voi palleroistanne. Minä kerroin jo, poika kyseli asiasta ja vastailin. Olen myös kertonut että on pahoja aikuisia. Mitään hyvää et lapsellesi anna hyssyttelyllä. Minusta on parempi että lapsi tietää pienestä asti että kuolla voi. Kun minun siskoni kuoli esikoiseni ollessa 5, kerroin kyllä että kuoli ja miksi vain itken viikkokausia. Mitähän nämä curling-vanhemmat olisivat lapselleen kertoneet. Miksi luonnollisia asioita ei voi kertoa. Ovat tosiaan jotkut äidit vieraantuneet elämästä. Tajuatteko että saatatte kuolla tai lapsenne isä saattaa kuolla. Ei ole haitaksi sellaistakin käsitellä ja puhua että sellaisestakin selviää.
sillä minun lapsuudessani kuoli myös eräs läheinen lapsi lumitunneliin tukehtuen. Tämä on siis niitä ikuisuusaiheita meillä.
lunta voi joskus olla tosi paljon ja lapsia kiehtoo tunnelin rakentaminen.
Yksin ei saa mennä eikä kukaan muu sitten saa olla tunnelin katolla. Ehkä jopa aikuisen pitäisi tarkastaa se tunneli ja auttaa rakentamisessa, niin että riittävän tukevilla laudoilla tuetaan katto.
Ja mikä ihme kommentti se oli siitä opettajasta? Ei kai opettaja ole laittanut tai pakottanut ketään tunneliin (myönnän, että en ole lukenut uutisia).
että yksin ei mennä luoliin ja jo se katto sortuu jonkun päälle niin kiireesti hakemaan joku aikuinen paikalle, ihan sama kuka. Ja kyllä kerroin tästä Artusta :( Ei kaikkea tarvitse opettaa pelkäämään mutta jotkut säännöt on oltava. Viikko sitten eivät kuunnelleet yhtään, nyt toivottavasti vähän.
että yksin ei mennä luoliin ja jo se katto sortuu jonkun päälle niin kiireesti hakemaan joku aikuinen paikalle, ihan sama kuka. Ja kyllä kerroin tästä Artusta :( Ei kaikkea tarvitse opettaa pelkäämään mutta jotkut säännöt on oltava. Viikko sitten eivät kuunnelleet yhtään, nyt toivottavasti vähän.
että jos lumiluola sortuu, niin lapsi on jo muutamassa minuutissa kuollut tai aivovaurioinen. Ei välttämättä ehdi kaverit kaivaa esiin. Aikuisen hakeminen ei auta.
että jos lumiluola sortuu, niin lapsi on jo muutamassa minuutissa kuollut tai aivovaurioinen. Ei välttämättä ehdi kaverit kaivaa esiin. Aikuisen hakeminen ei auta.
On siinä kuitenkin edes se, että silloin muidenkin ollessa paikalla tiedetään, missä lapsi on.
onkaloista ja luolista joita tekevät. Puhun kyllä lapsille, että poika tukehtui sinne lumen alle.
sortuuko niin, että kasvot jäävät täysin lumeen vai jääkö edes pieni ilmatasku tai saako liikuteltua itseään niin, että saa kasvonsa sellaiseen.
Lumeen jää helposti ilmataskuja, joten on aika hyvät mahdollisuudet, että ilmaa riittää jonkin aikaa. Kannattaa siis hyvinkin hakea apua ja kaivaa äkkiä, vaikka aikaa ehtisi kulumaan hieman enemmän.
jakaa kuusijuhlaesitys tyttöpoikapareihin ja jättää sen vuoksi yhden parittoman ilman roolia, niin ei saa alistua ryhmäpaineelle ja jättäytyä vapaaehtoisesti pois, koska siitä tulee paha mieli ja sitten tulee yksinään tehtyä hölmöyksiä.
Sille paskalle opettajalle, joka jätti yhden pois ryhmästä kun ei oikein istunut koreografiaan, niin sanon että häpeä. Paskaa joulua sille ihmishirviölle.