***TOUKOMASUT uuteen jouluviikkoon***
Kommentit (92)
En ole alkuviikkoon päässyt syventymään toukomasujen juttuihin ja nyt oli jo monta sivua juttua. Varmaan meni jotain ohikin, kun yritin kaikki nopeasti lukaista. Kiirettä on pitänyt koulun kanssa, tuntuu että on sata asiaa samaan aikaan työn alla ja tunnit loppuvat päivistä. No onneksi pian alkaa loma, joka tulee kyllä tarpeeseen. Saa keskittyä hetkeksi vain raskaana olemiseen :)
Liikkeistä täällä on puhuttu. Itse en voi sanoa varmasti tunteneeni vielä mitään. EHKÄ jotain pieniä töytäisyjä olen parina iltana ennen unta tuntenut, mutta vaikea sanoa näin ensimmäistä odottavana.
Nukkuminen on minulle ollut yllättävän helppoa. Välillä on kausia jolloin uni tulee heti, kun pään tyynyyn pistää. Nyt taitaa olla sellainen kausi. Mahalla nukkumisesta on täytynyt luopua jo pari viikkoa sitten, tuntuu painavan masua pahasti, vaikka oikeastaan ulospäin ei mahaa juuri näy. Selällä ja kyljellä tulee nukuttua, tyyny tukena.
" Anoppi" oli kysellyt minun painon nousustani ja oli ihmeissään kun mies sanoi, ettei minuun ole tullut kiloakaan. No pahoinvointi vaivaa vieläkin, ja vaikka ruokahalu on hieman jo parantunut niin eilenkin jouduin viemään yli puolet ruoasta pois, kun meinasi alkaa tekemään kunnolla huonoa. Pullat kyllä maistuvat, vaikkei muu ruoka niin maistuisikaan :) Luulisi kuitenkin, että painoa alkaisi hiljalleen tulemaan? Saa nähdä mitä neuvolassa asiasta ollaan mieltä parin viikon päästä, viimeksi sanoi vaan ettei haittaa, jos painoa ei vielä ole tullut.
Rakenneultra on vasta 30.12, sinne on vielä kauhean pitkä aika, mutta kai nämä viikot tästä kuluvat joulua odotellessa. Eilen sain ostettua miehelle pari lahjaa, kun tuli vastaan pari kivaa juttua.
auringo 17+0
Minä se soittelin juuri Tampereelle sairaalaan ja sain kuulla että ystävälleni joka odotti tyttöä on syntynyt pieni poika!!! Iloinen olen kovasti heidän puolestaan. Onneksi eivät kauheasti ole ostaneet etukäteen tytölle. Jo ostettujen tavaroiden käyttö kuulemma siirretään minulle, en kyllä taida edes uskaltaa kysellä omani sukupuolta!!!=o)
Omassa navassa ei uusia uutisia. Se toissailtainen pahoinvointi jäi siihen, väsymys ja ruokahaluttomuus eivät väisty. Mahan tiedostan itse, muille se ei näy. Kokkina onneksi työvaatteet eivät ole kiristäviä, joten vaatteiden kanssa ei ole ongelmia.
Mahakkaan kummitäti totesi ensimmäisistä ultrakuvista et voi mikä sintti, joten tällä hetkellä sintti on myös kutsumanimenä. Mitään tavaroita en ole ostanut, sen verran arkailen tässä vaiheessa. Katsellut olen kyllä ja mieleeni painanut.
Mutta tämä menee suihkuun ja lähtee töihin puurtamaan. Huomenna onkin viikon ainoa vapaa päivä, jonka ajattelin pyhittää jouluostoksille. Hyvää loppu viikkoa kaikille!
Dolosa ja sintti 15+6
Eilen kävin pikaisesti ostamassa elämäni ensimmäiset mammahousut. Esikoista, kun odottelin kesäaikaan niin pidin koko loppuajan vaan verkkareita ja vyötäröresorin käärin masun alapuolelle. Silloin oli vaan mukavaa, kun tuuli puhalteli napaan. Nyt tuli kylmä, kun masu pukkaa housuja alas, vaikka ei vielä olekaan suuren suuri. Tuskin erottaa raskausmasua läskimasusta, minulla kun on hieman tuota ylipainoa :). Kyllä sitä onkin ihmeissään, kun talvi etenee ja maha kasvaa. Vielä menee talvitakki päälle, mutta kuinka kauan :). Tulee kyllä kalliiksi tämä talvi-raskaus, jos joutuu koko vaatevaraston uusimaan, hih.
Masuun ei mitään uutta. Toivottavasti siellä ollaan kunnossa. Onneksi on neuvola ensiviikolla. On aina hyvin rauhoittavaa, kun kuulee pienen sydämen lyövän. On se vaan mukavaa tuo tekniikka. Ennen muinoin ei masuelämästä tiennyt mitään ennen syntymää.
Työnimistä: Esikko oli super-pallo tai pallo vaan. Ensimmäinen raskaus, kun oli tuulimuna. Niin tästä toisesta lähetin miehelle viestin, että toivottavasti on super-pallo ja siitä se pallo jäi. Tämä pikku2 on sitten super-pähkinä. Ehkä siitä isona sitten tulee Super-Hessu :).
typy ja pähkinä16+
Nukkumisesta: oli puhetta. Minä nukun kuin pieni opossumi. Siis tosi hyvin, jos esikko sen suo. Öisin olen niin väsy, että mies-paran hommaksi jää lähes aina esikon rauhoittelu, jos tuo herää. Sitä ei vaan saa selkäänsä patjasta irti, paitsi pari kertaa vessaan per yö. Vielä viikko sitten nukuin päikkäreitäkin päivittäin esikon seurana. Vaikka normaalisti en koskaan nuku päivällä. Taitaa olla tosi uni-raskaus ja vielä ei masukaan vaivaa. Tosin viime raskaudessa nukuin hyvin ihan loppuun asti. Tosin aina heräsi kun joutui kylkeä kääntämään, Valas kääntyy varokaa... ja mies oli aina ihan sängyn reunalle ahdistettu, hyvä että ei tippunut kertaakaan :).
Auringo tuossa päivitteli, että ei ole tullut painoa lisää. Minulta lähti ekassa raskaudessa kymmenen kiloa, tosin on runsaasti massa josta lähteä. Bmi taisi olla jotain 33. Koko raskauden aikana ei siis tullut kiloakaan lisää, enkä ihan alun jälkeen ollut huonovointinenkaan ja ruoka maistui. Tosin kyllähän sitä katsoi tarkemmin mitä suuhunsa laittoi, mutta kyllä sinne upposi jokunen pala suklaatakin yms. Neuvola-täti sitä päivitteli, että ompa kummallista, mutta ei sen kummempaa. Tietty on eriasia jos on hyvissä mitoissa ennen raskautta. Nyt tässäkään raskaudessa ei ole tullut kilon kiloa ja toivottavasti ei tulekkaan. Siis oiva laihdutuskuuri - hankkiudu raskaaksi. :)
typy ja pähkinä16+
Jotenkin vaan tuntuu, että masussa ei ole kaikki hyvin. Ei kyllä mitään varsinaista syytä moiseen aavistukseen ole. Liikkeitäkään en vielä ole tuntenut, ehkä. Välillä tuntuu jotain ja olen jo ihan varma, että se oli vauva, mutta en sitten usko kuitenkaan... No 14. päivä on neuvola, niin siellä sitten kuunnellaan sydänäänet.
Kuvitelmat voi kyllä johtua ihan väsymyksestäkin. Kaikki kolme lasta on kipeenä ollu jo vaikka kuinka kauan. ensin alko flunssa kaikilla, esikoiselle tuli sitten silmätulehdus, keskimmäiselle korvatulehdus ja nuorimmalle keuhkokuume. Meni niin huonoon kuntoon, että oli muutaman päivän sairaalassa tiputuksessakin. Olin tietysti siellä mukana ja unet jäi kyllä tosi onnettomiks! Itsenäisyyspäivän kunniaksi kotiuduttiin ja nyt sitten pitäisi ainakin viikko olla pienimmän kanssa sisällä... Tylsää.
Meillä ei työnimeä ole örkille keksitty ollenkaan. Ei olla edes puhuttu koko asukkaasta oikeastaan yhtään. Kaksi keskenmenoa oli kolmosen jälkeen, eikä oikein jaksa uskoa, että hyvin menisi nyttenkään. Jospa sitten, kun liikkeet tuntuu ja rakenneultra on käytynä, niin relaan vähän...
Nalluri 16+5
Lainaan Nallurin tekstiä:" Enpä ole pitkään aikaan jaksanut kirjotella...
Jotenkin vaan tuntuu, että masussa ei ole kaikki hyvin. Ei kyllä mitään varsinaista syytä moiseen aavistukseen ole. Liikkeitäkään en vielä ole tuntenut, ehkä. Välillä tuntuu jotain ja olen jo ihan varma, että se oli vauva, mutta en sitten usko kuitenkaan... No 14. päivä on neuvola, niin siellä sitten kuunnellaan sydänäänet."
Sillä juuri näin olen myös minä tässä ajatellut. Neuvola käynti on meillä 16. päivä ja tuntuu loputtomalta odottaa. Mitään syytä epäilyyni ei ole, mutta kun niitä liikkeitä ei tunnu....Tai kun oletan että tunsin, niin sit ei kuitenkaan mitään. No, mutta oli helpottavaa kuulla että en ole ainokainen, kun sanotaan jotta toisesta, kolmannesta tuntee jo aikaisemmin ja täällä kun lukee viestejä, niin esikoista odottavat ovat jo ajat sitten tunteneet pienen asukin myllerrykset.
No, mutta odotellaan ja nautitaan joulunodotus tunnelmasta ja järjestellään esikoisen 2 vuotis päiviä huomiselle=)
Vointeja kaikille!
H-R rv 16+3
Tuntuu niinku kaikilla muilla ois jo maha kasvanut ja liikkeet tuntunut mutta mulla ei edelleenkään mitään... Tai liikkeistä en oo varma, välillä iltasin tuntuu et ihan niinku se ois se muta sit oon aina ihan varmm et kuitenkin jotakin muuta.
Kävi yksityisellä eilen hakemassa vähän lisää sairaslomaa. Mun elämästä ei vaan tuu yhtään mitään. Itseasiassa mulla on herännyt pelko että oon sairastunut/airastumassa masennukseen. Pohjaa sille ainakin olisi, oon muuttanut toiselle paikkakunnalle puolitoista vuotta sitten, mulla ei ole yhtään kavereita oman miehen ja siskon ja äidin lisäks(joista kaksi jälkimmäistä asuvat lähes kahdensadan kilometrin päässä). Ei huvita tehdä mitään. Ennen en olism istään hinnasta jättänyt väliiän jääkiekko ja koripallo otteluta, nyt ei yhtään huvita mennä. Ei huvita katsoa leffoja, itseasia aamusin ei viittis edes sängystä nousta. Ei edes postia hakemaan!!! Ja neuvolassa vaan snaotaan et ihan normaalia, kuulu alkuraskauteen. Millon tää alkuraskaus sitte loppuu? Mä en ihan oikeasti kohta enää jaksa. Jos joudun töihin, pelkään et poltan itteni niin loppuun etten jaksa hoitaa vauvaakaan kun se syntyy. Ekaa kertaa elämässäni pelkään ihan oikeassti oman mielenterveyteni puolesta.
Että semmosia. Ensi keskiviikkona neuvola, aion kyllä valittaa kaikki vaivat ja ongelmat mitä on ollut ja tällä kertaa ne saa luvan kuunnella. Kunpa vaan vauvalla olisi kaikki hyvin. Keskiviikkona rakaneultra, ihanaa päästä katsomaan vauvaa. Harmi vaan että mies ei pääse mukaan, sen täytyy mennä yliopistolle silloin. Hitto että ottaa päähän. Eipä tuota vaan enää viitsi siirtää un muutenkin aikoja on vaikea saada.
Tsemppiä kaikille, koitetaan jaksaa...
Br1t ja Mercedes 19+1
Mukava lukea noiden työnimien taustoja. Monesti tulee ihmeteltyäkin että mistä kukanenkin omansa on keksinyt. :)
Tuosta pelosta on jonkin verran ollut täällä puhetta. Haluaisin nyt kysyä teiltä että pelottaako teitä nuo jutut myöhäisistä keskenmenoista, enkeli vauvoista yms. joita palstalla kuitenkin jonkin verran on? Itse olen huomannut että mitä enemmän luen noita juttuja, sitä enemmän itse pelkään vastaavaa. En halua mitenkään kritisoida sitä että niitä täällä on vaan haluan tietää että herättääkö ne teissä pelkoa samalla tavalla kuin minussa? Monesti minulla on tunne että tieto lisää tuskaa. Toisaalta taas on hyvä tietää elämän tosiasioita, aina kaikki ei mene hyvin. Monesti mietin, että mikä on minun oikeuteni saada terve lapsi. Jos joltain muulta otetaan se pois. Mietin että miten ansaitsen lapsen ja joku toinen Taivaan Isän mielestä ei. Elämän suuria kysymyksiä.
Joka tapauksessa, minusta on ihailtavaa että ihmiset pystyvät niinkin avoimesti noista asioista täällä keskustelemaan ja saavat lohtua suureen suruunsa.
Toivottavasti en nyt masentanut ajatuksillani, yritän vain selvittää että liikkuuko muiden päässä samanlaista pelkoa vai olenko minä ainoa.
Olen tänään miettinyt että onko mahdollista että tuntisin jo Möykyn liikkeitä. Monesti nyt päivällä kun istun ja teen töitä tuntuu mahalla sellaisia pieniä " säpsähdyksiä" ja " naputuksia" . Niitä on vaikea selittää, mutta sellaisia pieniä koputuksia mahan sisältä. Jännää aikaa tämä on.
Red_Cat & Möykky 15+5
Br1t, tsemppiä! Ehkä elo muuttuu iloksi kun alkuraskauden väsymys hellittää - ja tää pimeys! Olisiko uudella paikkakunnallasi äitiysjumppaa tms.? Itselläni ainakin väsymystä ja mielialaa helpottaa jos jaksaa vähän liikkua, vaikka etukäteem ei millään saisi itsestään irti vääntäytyä jumppaan.. Mammajumpissa tms. on kanssa helppo tutustua muihin samassa " tilassa" oleviin kun jutunjuurta riittää, niin kynnys saada tuttavia uudella paikkakunnalla on matalampi. Neuvolan osaa varmaan neuvoa! Mutta valita ihmeessä heille oikein olan takaa niin ei tarvitse yksin miettiä apeaa oloa.
Joillain muillakin oli ollut matala verenpaine ja pyörtyilyä. Minulla on ollut aina matalat paineet, mutta ei nyt raskauden aikana mitään ihmeempiä silmissä sumentumisia tai muita oireita kunnes tänään yhtäkkiä kun istuin kaikessa rauhassa työpöytäni ääressä meinasin pyörtyä. Istualtaan! Sulkeuduin nopeasti vessaan ja nostin jalat ylös niin meni ohi. Neuvolantäti sanoi puhelimessa että keskiraskaudessa voi ennestään laskea paineet ja käski syömään säännöllisesti (siitä ei pelkoa, syön kuin possu) ja kävelemään raittiissa ilmassa (sitä en ole tehnyt).
Pari päivää sitten työkaverit saivat kysyttyä ja minä myönsin että olen raskaana. Tuntuu että sen jälkeen vasta kasvoi yhdessä yössä hillittömän kokoiseksi! En tiedä onko vain sattumaa tai turvotusta, mutta aikaisemmin ehkä alitajuisesti vähän vedin vatsaa sisään töissä ja nyt se on pullahtanut ulos kuin rantapallo. On jo suorastaan tukala olo, mahaa kiristää ja selkään ottaa. Yksi työkaveri kauhistelikin miten isoksi oikein tulen kun nyt jo on tällainen ja itse kauhistelen mihin takkiin mahdun koko kevättalven kun nyt jo kiristää palttoo vyötäisiltä!! :-)
Genoveffa viikot 15 ja eka vauva tulossa
Neuvolan kautta saa esitteitä jos haluat mennä just johonkin mamma-jumppaan tai selleista. ja kohta on se synnytysvalmennus ja sitä kautta voit varmaan solmia uusia kontakteja. ja jos oikeesti tuntuu siltä et burn out tai masennus tulossa niin sano neuvolassa niin et nyt teette jotain asialle, et en jaksa enään. nehän on sit varten et ne NEUVOO ja AUTTAA. jaksamista ja tsemppiä! *halaa*
my_selene ja R
en ottanu mitään selvää esikoista odotellessani koska pelkäisin et sit " tiedän liikaa" ja alan pelkää. tokaa meni siinä samalla ja kuvittelin et varmaan samanlaista kuin ekaa odotellessani ja niinhän se oli. nyt olen ottanu aika paljon selvää ja lukenu muitteni kirjoituksia ja sen semmoista ja pelottaa kyllä kieltämättä. yritän nyt kuitenkin ottaa rauhallisesti ja olla miettimättä. tsemppiä sinullekin!
m_s
mä olen koko raskausajan lukenu eri formaateista surullisia ja kauheitkin asioita siitä kuinka raskaus voi mennä kesken jne. tuntuu et välillä olis oikein pakkomielle saada tietää kaikki kaameudet. ja sit tippa linssis pelätään samaa kohtaloa. on se kumma juttu kuinka näinkin pessimistinen ihmisluonne voi muuttua vielä pessimistisemmäksi :)
mut kai sitä ajattelee et se mikä ei tapa vahvistaa!
nyt taas vähän pelottaa kun näitä kipujakin on mut muuten olen aikas optimistisella tuulella.
kiva muuten kuulla työnimien taustaa, lisää saa tulla.
ja br1t voimia sulle, pysy tiukkana siel neuvolassa.
meppe81 ja ruoto
VOI KAUHISTUS, kun täällä oli paljon viestejä, kun olen ollut alkuviikon poissa...siis saikulla, kun se päänsärky kävi aiva ylitsepääsemättömäksi ja syynä oli yllätys yllätys, hartiat, jotka olivat ihan jumissa. Ja mitään särkylääkettä ym ei voinut ottaa, niin ei muuta kuin kaurapussi mikroon ja isäntä hieromaan. Olen nyt 3 päivää venytellyt ahkerasti ja voin sanoa, että päänsärky on poissa. IHANAA!!!
Mullakin on ongelmia nukkumisen kanssa, kun olen tottunut nukkumaan mahallani ja se ei enää onnistu...
Mutta huomenna pääsemme miehen kanssa pikkujouluihin ja olemme oikein yötä poissa kotoa, mun äiti tulee tytölle ammaksi ja voimme hyvillä mielin nauttia toistemme seurasta ja hyvästä jouluruuasta...NAM!!!
Laura ja veitikka 19+3
Flunssa alkaa vähitellen helpottaa ja siltä osin elämä voittaa =D Muuten ei mitään valittamista olekaan.
Br1t: Ota ihmeessä tuo masennusasia neuvolassa esille, että saat apua jos tunnet sitä tarvitsevasi!!!
Ja työnimestä... Meillä oli ihan alkuun silloin tuulimunaepäily kun kierto olikin ollut megapitkä ja raskaus ei ollutkaan niin pitkällä kuin luultiin. Eikä siis eka ultrassa näkynyt vielä mitään. Heti kun toisesta ultrasta tultiin missä ihana pieni vauvan alku näkyi sykkeineen, ilmoitti mies, että sen työnimi on sitten Paco! Ja tämä johtuu siitä, että kun kierto olikin sitten ollut niin pitkä niin meidän vauvelista tuli Espanjan tuliainen. =D Ja koko matkan mies oli heittänyt jos jonkinnäköistä paco-läppää. Joten meidän pieni paco-poika tuolla masussa nyt köllöttelee.
Tai eipä vaan köllöttele... nyt on kahtena viimeisenä iltana ollut melkoiset bileet masussa. Ei meinaa äipälle uni tulla simmuun... mutta ihanaa vaan kun liikkuu.
Ja Nallurikos sitä ainakin kirjoitteli, että tuntuu ettei kaikki ole hyvin kun ei liikkeet tunnu. Mulla oli pari viikkoa ihan sellainen olo, että ei raskaana olisikaan kun alun pahoinvoinnit oli pois eikä liikkeet vielä tuntunut. Mutta nyt on pari viikkoa jo tuntunut päivittäin ja koko ajan tuntuu paremmin. :) Taitaa olla meille jotenkin epätavallisen vilkas yksilö tulossa kun nyt jo tuntuu näin hyvin, vaikka istukkakin on etuseinässä. Mutta sanoipa se lääkärikin rakenneultrassa vauvan nähtyään, että kyllä tuollaiset liikkeet jo pitääkin tuntua kun oli toisella niin kova meno päällä =D
Mitäs vielä... niin, tervetuloa uusille! Esittelyä vaan sitten tuonne toukotoiveiden la:t, synnärit ja esittelyt -listaan niin lisäilen sitten listalle.
No nih, nyt te kaikki kyllästytte jo mun jaaritteluihin... joten taidanpa siirtyä ukkokullan viereen sohvalle. Ai niin!!! Huomenna puoliväli!!!!!!!!!!!!
[color=red]pikku-milli & paco 19+6[/color]
meille lempinimi tuli siitä kun jompikumpi lässytti illalla toiselle, että " mie lakattan tinnuu..." josta synty vitsi että ketä Tinnua? ja siitä se sitten lähti. heh.
nukkumisvaikeuksia taitaa olla melkein jokaisella. pyörimistä, vessassa ravaamista ja ihme mörköunia. samma här.
Brit1: ei mikään ihme jos tollasta masennusta tulee, varsinkin ku on tässä " tilassa" ja jos ei oo oikein ketään kelle tunteitaan jakaa. neuvolassa kannattaa kyl tosiaan antaa tulivuoren purkautua ja siellähän niillä on myös alan asiantuntijoita jos haluu jollekin ihan mennä enemmänki juttelee. hyvä vaan jos pystyy asian myöntää!
tää raskaus taitaa kyl olla yhtä tasapainottelua kun koskaan ei oo " hyvä" . joko masu on liian pieni tai liian iso. tai sit oottaa epätoivosena liikkeitä tai tuntee niitä jo liiaksikin. nukuttaa, ei saa unta. nälkä, ei tee mieli ruokaa. ja samalla pitäs nauttia näistä harvoista kuukausista elämässä!
On tää meidän pino alkanut taas vilkastua niin mitä jos ens viikosta kokeiltais alkuviikon ja loppuviikon pinoja? Esim. ma-ke ja to-su kun viikonloput on kuitenkin hiljaisempia? Alkaa olla hurjan pitkät pinot =D Kiva vaan kun on paljon porukkaa! =)
Viestejä tulee nykyään niin paljon et lukeminen helpottuis. Tosiaan esim ma-ke: Toukomasut alkuviikkoon ja to-su: toukomasut loppuviikkoon:)
Hyvä ajatus, helpottuu vähän lukeminen:)
Br1t ja Mercedes 19+2
Viikonloppu edessä. Jes saa nukkua pitkään huomenna.! =) Tarkoitus oli kyllä käydä pikku siskon kans kiertelemässä kaupungilla. Eilen ukko saunassa tokaisi että pullistatko sinä mahaasi, kun se on jo noin iso. No en tietenkään pullistanut. Näkyy se siitä vaan nousevan. Pakkasta oli 11 kun heräsin viiden jälkeen aamupuuron keittoon. Lunta sataa hiljalleen, piti jo tänä aamuna kuunnella joulu laulujakin. Tuli niin hyvä mieli.
Se pino ehdotus on ihan hyvä.... =) Täällä on niin paljon että ei jaksa aina kaikkia lukea.
Joudun tänään ajamaan vielä joensuuhun hakemaan pikku siskon lomille kontiorannasta. Toivottavasti olisi hyvä keli.
Heidi 14+3
Tänän aamuna onkin ollut tosi kipeä olo. Nenä vuotaa ja kurkku on kipeenä ja joka paikkaa särkee. Meillä kävi eilen vieras, joka oli keuhkoputkentulehduksessa (en kyllä tiennyt, kun sisälle laskin!) ja nyt hirvittää, että jos se on tarttunut:( Tietääkö kukaan, että tarttuuko se???
Kahtena päivänä olen illalla tuntenut pari potkua. Ihmeen aikaseen, mutta ei nää kyllä mitään muuta voi olla... Ellei mun suolisto ole ruvennut potkimaan!
Tänään olis vielä ihan viimesten lahjojen osto ja ruokakauppa-reissu, kun jääkaappi ammottaa tyhjyyttään.
Jänskä, kun musta näyttää, että olen laihtunut jonkin verran, mutta vatsa on kyllä ihan valtava. Onkohan tän kokonen vatsa ees normaalia??? Näin just yhen kaverin, joka on rv21 ja sillä ainenki 2x pienempi vatsa, kun mulla! Ja ekassa raskaudessa kaikki päivitteli, ku mulla oli niin pieni soma vatsa...
Neuvola on vasta jouluviikolla, mut sokerirasitus maanantaina. Täytys alottaa karkkilakko viikonlopuksi (kuinkahan se onnistuu, kun namia tekee kauheasti mieli!)
Oikein hyviä vointeja muille masuille:)
pricilla 14+1
lisätä tuohon, että saiskohan sitä dna:lta jotain sponsorointia tästä hyvästä :D