***TOUKOMASUT uuteen jouluviikkoon***
Kommentit (92)
Jes huomenna itsenäisyyspäivä ja piparien leivontaa. Kysyn nyt teiltä onko muilla ollut. Lauantaina olin kaupungilla jouluostoksilla. Sitten yhtä-äkkiä alkoi tulla hiukan huono olo ja se vain paheni. Alkoi huimata ja tuli kuuma. Kerkesi ulos onneksi ja rupesin istumaan, jolloin olo helpottui. Eilen sitten olin mieheni kanssa ja kassa jonossa sanoin ukolleni että nyt alkoi huimata. Sanoin kuitenkin että kyllä jaksan seuraavaksi silmissä sumeni ja jalat meni alta. Samanlainen kuin silloin ensimmäisellä kerralla, mutta pahempana tuli tämä. Oli ihana maata maassa ihmisten ympäröimänä. Tietysti kaikilla oli huoli että mikä tuli. No ne talutti minut istumaan ja huilasin noin puoli tuntia, huono olo meni ohi. Molempina kertoina olin syönyt juuri hyvin ja muutenkin olo oli hyvä. Nyt on huoli että onko vauvalla kaikki hyvin. Täytyy kohta soittaa neuvolaan ja jos sais ajan lääkärille. Haluaisin ehkä hiukan sairaslomaa ja huilata.
Heidi 13+6
Huomenta vaan minunkin puolestani kaikille toukoille.
br1t: sama väsymys seuraa myös minua. Aivan sama kuinka paljon silmiään ummistaa, aina voisi nukkua lisää.
hekusti: suosittelisin soittamaan neuvolaan. Ehkä pieni lepoloma tekisi hyvää.
Viikonloppu on jälleen takana ja lisää viikkoja saadaan tälläkin viikolla. Aloitin tosin jo eilen työviikon, joten paremmalla puolella ollaan kohta. Joululahjoja ostin ensimmäiset eilen ja perjantain vapaapäivällä olisi tarkoitus ostella kaikki loputkin. Olin tosiaan käymässä keski-suomessa ja pettymys oli taas tulla pk-seudulle; meillä ei ole juurikaan lunta...Saadaankohan edes jouluksi???
Itselläni on rakenneultra vasta 2.1.2006. Kaikkea joutuu vaan odottamaan, tylsää. No kun olen kesken kaiken tullut mukaan niin ei se auta muu kuin odotella.
Ennen kuin kuulin raskaudestani varasin hammaslääkärin, tulee sekin hoidettua hyvällä aikaa loppu viimein :). Todella kammoisena ei viime yön unistakaan tullut mitään kun vain jännitin. Viimeksi olen käynyt 4 vuotta sitten viisurin poistossa ja se oli todella kipeä ja pitkä operaatio. Onneksi hampaani ovat olleet hyväkuntoiset eli en usko (pitkästä ajasta huolimatta) joutuvani sen ihmeellisempiin operaatioihin. Ja työtoverit käyttävät samaa hammaslääkäriä ja hän osaa olla kuulemma " hellä" .
Joo, mä lähden avaamaan joulukalenterin luukun ja syömään suklaat pois näin hammaslääkärin kunniaksi... :O)
Dolosa ja sintti 15+3
Hekusti: Todennäösesti verenpaineissa vika. Mulla oli liian alhaiset paineet tuossa alkupahoinvoinnin päättymisen tienoilla muutaman viikon, ja aiheutti just huimaamista ja heikotusta. Yhdelläkin kauppareissulla piti istua kesken kaiken mutustamaan askillinen lakritsipastilleja, tosi inhottava tunne. Mulla meni ohi itsestään, mutta suosittelen silti mittauttamista ja seuraamista.
Meille ei mitään kummallista. Maha kasvaa ja kovasti ensimmäisiä liikkeitä odottelen. Olo sen kuin paranee ja uusissa töissä oon viihtynyt hyvin.
Vähän harmittaa kun tämä rikas kunta ei tarjonnut kuin sen alkuraskauden ultran, saa sitten arvailla että meneekö kaikki hyvin :(
Lumisia joulunodotuspäiviä kaikille masuille :)
stellis & " voitto" 17+6
Kyllä väkisinkin jo toivoo että vähitellen alkaisi seesteinen keskiraskaus.. voi olla että se jää kokematta kun vatsa alkaa vähitellen olla jo niin iso, että pian alkaa jo liikkuminen käydä hankalammaksi.
Olen yrittänyt syödä säännöllisesti vitamiineja, sillä minulla on kaksi raskautta ja kaksi imetystä ennen tätä raskautta ilman taukoja eli kroppa ei ole ehtinyt oikein palautua ja kerätä vitamiineja varastoon.
Jännittää jo nyt välillä synnytys, mutta toivotaan että kaikki menee hyvin ja nopeitakin synnytykset ovat olleet, joten toivottavasti sitten tämäkin synnytys. Kipulääkettä en ole ehtinyt enää saada, kun supistukset ovat olleet tosi kovia niin huomaan, että siksikin jännitän, että mitenköhän kestän, jos kivut yllättää ja puudutusta ei ehdi saada..
Rakenneultra on ensi viikolla, ihanaa päästä taas näkemään masuvauva. Liikkeet tuntuu jo tosi selvästi ja mylläys monesti alkaa, kun menen itse lepäämään.
Pahoinvointia on edelleen, mutta on kuitenkin onneksi vähentynyt.
Mukavaa viikkoa kaikille!
Alfiina+masuvauva 18+0
Esikoisen vein kerhoon tunti sitten ja pienempi touhuaa kerrankin rauhassa omia leikkejä. Ei ole isoveli sotkemassa tutkimusretkiä. Ekan raskauden aikana kun vielä opiskelin muistan kun kesken päivän lähdin pois kun pyörrytti ihan hillittömästi koko ajan. Taisi olla puolessa välissä raskautta silloin. Perjantaina kun olin maksamassa laskuja, jouduin jonottamaan aika pitkään ja yhtäkkiä tuli kuuma, huono olo, alkoi pyörryttämään niin ei kun ulos kaupasta ja vetämään pitkään henkeä seinää vasten. Kyllä siinä porukka kattoi että mikäköhän tollakin on. Toisaalta en oo kyllä mitään vitamiinejakaan syönyt kun pistää mahan sekaisin. Ja ei oo miullakaan ikkut yhtään taukoa raskauksien ja imetysten välillä. Vielä kun on imettänyt niin uusi tulokas jo tehnyt tuloaan. Verenpaineet aina ollut hiukka alhaset, mutta eipä niistä oo ihmeempiä sanottu neuvolassa. Ens viikon maanantaina ois seuraava neuvola. Vähä jänskättää kun välillä on monta päivää niin ettei tunne mitään liikkeitä ja sitten yhtäkkiä pikkunen kenkäsee ja alkaa tehdä kuperkeikkoja. Viikkoja tuli 18 perjantaina. Miten muilla samoilla viikoilla olevien liikehdinnät?
Hetken kerkee vielä touhuta ennen kuin lähetään hakemaan esikoista kerhosta. Täällä on muuten pakkasta jopa 5 astetta!
Ihanan kylmä ilma, n,-10astetta pakkasta =)
Viikonloppu vierähti taas oikein mukavissa merkeissä. Lauantai oltiin koko perhe ulkona, tehtiin oikein jättilumiukko (miestäkin suurempi..), ja leivottiin joulutorttuja. Huomenna olisi sitten vuorossa pipareiden leivonta.
Onko muilla ollut jo vaivana liitoskivut? Mulla ne vaan pahenee koko ajan, mietin että kun ovat nyt jo näin kipeitä, niin mitenkähän sitten keväämmällä, liikkuminen on varmaan tuskaa!!
Eilen illalla oli oikein kunnon repäisykipu, kun nostin tytön vessanpytyn päältä ja erehdyin levittämään jalkoja liikaa. Voi juma että sattui, onneksi yön aikana laantunut.
Oikein mukavaa, ja JOULUISTA viikonalkua kaikille!
Kristiina rv 16+5
Viikonloppu meni nopeasti, käytiin vähän jouluostoksilla tuolla kaupungissa. Ostettiin mun appivanhemmille uusi hieno kahvinkeitin lahjaksi mutta arvatkaas mikä heillä komeili pöydällä kun eilen käytiin vierailulla.. Kyllä - uusi kahvinkeitin, että mitähän sitä nyt keksis.. hih
Hekusti, varmaan kamala tunne pyörtyä keskellä kauppaa, jospa saisit vähän lepolomaa! Sitä minun pitikin sinulta kysyä että oletko mistä päin?
Näytään molemmat olevan Kyssin alueelta, minä Keiteleeltä.
MUISTUTAN KARTASTA!!
http://www.frappr.com/toukoiset2006
Lisätkää uudet ja muutkin vielä kartalta puuttuvat itsenne mukaan, kiva nähdä kertasilmäyksellä mistä me kaikki toukoiset tulemme!
Ohjeet löytyy vielä tuolta LA-listalta. =)
Mutta nyt asioille.. Mukavaa päivää, huomenna juhlitaa.
pid 17+2
Masu kasvaa koko ajan ja kohta se varmaan pullahtaa kunnolla esiin. ite kyllä huomaan, en sit tiedä mitä muut ajattelee. liikkeitä odotan vieläkin innolla ja viikkokoin muuttui tänään. yhessä vaiheessa tuntui aika olisi seissyt paikoillaan mut nyt tuntuu siltä että eteenpäin mennään. ekat äitiyshousut jo ostettu mutta vielä menee kyllä yhet muutkin housut jalkaan ihan hyvin. 90 % mun vaatteista olen siirtäny hyllyllä ylöspäin koska ne ei joko mahu tai en halua et ne venyy. =)
vauvalle en oo vielä ostanu mitään. odotan siihen että mennään sinne brunolle ja saadaan tietää sukupuoli. sen jälkeen voi ostaa ihan mielin määrin. rakenne-ultra on 28.12 joten siihen on vielä aikaa ja kun neuvolakin on 22.12 niin jouluvalmistelulle ainakin on aikaa.
Voikaa hyvin!
my_selene ja Remppa rv 15
Soitin aamulla neuvolaan ja patisti heti kotiin. Puoli kolme on aika nyt sitten neuvolaan. Katsotaan mitä sanoo. Mutta nyt on vähän sellainen outo olo, ei niin virkeä. =) Jospa se siitä.
Minä asun siilinjärvellä tai Pöljäähän se taitaa olla... nolo myöntää. Täällä savos minä pyörin.
Heidi 13+6
Ajattelin vihdoin liittyä toukomasujen keskusteluun, tähän asti olen vain lukenut juttujanne. Minä odotan toista lasta ja laskettu aika on 4. toukokuuta. Huolestuneena luin että te kaikki (siltä tuntuu) tuntevat vauvan liikkeet, minä en ole vielä tuntenut mitään. Rakenneultra olisi 15. päivä. Miten ihmeessä sinne asti jaksaa odotella?
Joka tapauksessa, hyvää päivää kaikille.
Dese
Millä viikolla olet?? Minä olen vasta viikolla 13+6 ja en ole tuntenut mitään. Vaikka ei niiden kuuluisikaan tuntua vielä. Se on niin yksilöllistä.
Ei ole liikkeistä vielä tietoakaan, tai no, luulen välillä tuntevani jotain mutta en ole varma. Eiköhän niitä tässä parin viikon päästä ala kunnolla erottamaan.
Minulla vauva nukkuu masussa jännästi. Siis kun itse nukun niin vauva nukkuu myös yhdessä kohdassa mahaa ja siinä kohti missä vauva nukkuu on iso möykky. Se siis tuntuu ihan selvästi ja näkyykin. Se on niinkuin iso pahka mahassa. Hauskan tuntoinen kun aamulla herää tai yöllä ja kokeilee mahaa. Kerroin äitilleni ja hän sanoi että hänellä oli ihan sama juttu, vauva nukkui yhdessä paikassa joka näkyi ja tuntui mahassa. :)
Hassua!
Onko muilla vastaavaa?
Red_Cat rv 15+2
Lunta pyryttelee hiljalleen ja huomiseksi luvattiin oikein kunnon myräkkää. No, mikäs siinä kun saa halutessaan pysytellä sisätiloissa :)
Br1t: mullakin jatkuu ihan tajuton väsymys. Muistelisin, että esikoisesta väsyys hellitti joskus np-ultran aikoihin, mutta nyt vaan jatkuu ja jatkuu. Tosin osansa lienee myös hampaita tekevällä esikoisella, joka heräilee taas useita kertoja yössä.
Hekusti (...muistinkohan taaskaan nikkiä oikein): hyvä että soitit neuvolaan. Lepo kun on ainoa asia, joka tohon huippaukseen auttaa. Nukkua kannattaa kyllä kahden edestä vielä kun siihen on mahdollisuus.
Omaa napaa sen verran, että mulla on masu pullahtanut oikein reilusti ulos. Sama juttu kuin esikoisen kanssa, maha kasvoi ihan hirveää vauhtia yli kaikkien sf-käyrien ilman mitään sen kummempaa syytä. Ja siitähän sitten saa kuulla " kivoja" kommentteja tyyliin " miten sä VOIT olla jo noin iso" tai " ootko ihan varma että siellä on vain yksi" . Eli ei se maha ole ikinä sopivan kokoinen muiden mielestä.
Nyt pitäis vähän mietiskellä joululahjoja, mitähän sitä ostaisi esim. appivanhemmille, joilla on ihan kaikkea.
Pampula, poika ja Sintti 15+2
Dese, tiedätkö onko sulla istukka etuseinämässä? Se ainakin vaimentaa liikkeitä tehokkaasti niin, ettei niitä kovin aikaisilla viikoilla tunne.
Muutenkin tuo liikkeiden tunteminen on kyllä tosi yksilöllistä eli ihan rauhassa voit varmaan vielä odotella.
red_cat; huomasin kans samaa illalla kun menin makaamaan niin tunsin yhtäkkiä et toinen puoli " kasvoi" siis ett koko masun " täyte" siirtyi toisel puolel. olin ihan ihmeissäni mut kai se oli Remppa joka siellä etsi omaa unikuoppaa. =)
pam-pu-la; huomasin muutama päivä sitten et meiän rakenne-ultrat menee peräkkäin. mulla 28.12. harmi ettei törmätään sairaalassa. =) jospa sit ollaan samaan aikaan hakemas nyyttiä kotiin. =)
my_selene ja Remppa rv 15+0
Hekusti, ethän sitten olekaan kaukaa.. meillä on välimatkaa n. 70km.. =)
Tervetulotoivotus uudelle odottajalle jonka nimen jo lahjakkaasti ehdin unohtaa..Dese..? Älä ole vielä yhtään huolissasi liikkeistä, mäkin tunsin niitä ekassa raskaudessa joskus 19+jotain viikoilla.
Tällä toisella kertaa on sitten tuntunut jo viikolta 15. (14+jotain) asti, ja eilenillalla mieskin tunsi liikkeet masun päältä kun Myttynen oikein kovasti liikkui..
Kävin tytön kans kylällä asioilla, nyt alkaa olla jo kova into päästä paketoimaan joululahjoja.. ei malta odottaa joulua!!
pid17+2
Olipas aamulla ihana nukkua pitkään ja lähteä sen jälkeen koirien kera potkurilenkille metsään. Pakkasta -10 eikä tuule, kumma sumu vain nousi päivää kohden.
Minäkään en ole liikkeitä tuntenut. Tosin en tiedä millaisena ne pitäisi tuntea niin voi olla etten ole osannut vain tunnistaa. Viime yönä näin unen että tunsin kuinka vauva oikein koputti vatsaan:) Tiedä sitten oliko unta vai oikeita liikkeita. Muutenkin olen nyt nähnyt unia paljon. Ja jos vaikka nukun vain lyhyet päiväunet, näen unia silloinkin.
Toukolle olemme ostaneet jo joitain vaatteita, sain ostettua kaverilta vaaleita pikkuvaatteita kassillisen. Niillä pitäisi päästä jo alkuun, ja ostamme enempi sitten ultran jälkeen kun tiedämme kumpi Touko on. Lisäksi ostin rintarepun ja hoitoalustan, kirppikseltä löysin hyväkuntoisen sitterin.
Mukavaa viikonalkua kaikille.
t. Nasu ja Touko 16+1
Kateellisena luen, kuinka jossain päin suomea nautitaan pakkasista. Täälläkin oli aamulla pari astetta, mutta nyt taas tulee vähän vettä! PLÄÄH, ei taida pysyä lumet vieläkään...
Minäpäs kävin tänään kampaajalla! Oon viimeksi käynyt vuosi sitten ja ikinä en ole hiuksia leikkauttanut ammattilaisella. Tällä kertaa leikattiin ja reilusti puoliselän hiukset lyheni korviin saakka (eka kerta ku on lyhkäset hiukset)! Ihan kivat tuli.
Viime yö oli tapahtumarikas. Mies tuli myöhään töistä kotiin ja olin jo tytön kanssa nukkumassa. Mies sitten tuli antamaan hyvänyönsuukon, kuten tavallisesti, mutta minäpä löin lätärin keskelle poskea!!! Säikähdin vissiin niin kamalasti, tai sitte näin jotain unta, en kyllä muista.
Äh, nyt pakko mennä ruuanlaittoon...
pricilla 13+5
Ajattelinpa aloitella uutta pinoa enkä enää kirjoittaa tuohon vanhaan, kun nyt kerran maanantaissa jo mennään...
Mun nännit vuotaa maitoa. Oli aikamoinen järkytys ekaksi. Äijä taas oli ihan innoissaan. Eipä sitä kauheasti tule, lähinnä ulkona kun on kylmä ja yöllä nukkuessa. Ja tietty puristaessa... Jospa tämä vaikka enteilisi onnistuvaa imetystä...
Eipä mitään kummia. Vatsa ei ole kasvanut vielä yhtään, ja siitä onkin anopilta saanut jatkuvasti kuulla. Tämänpäiväinen kommentti " mahdatko sä enää mitään raskaana ollakaan kun ei mahaa oo ollenkaan" loukkasi sen verran etten keksinyt mitään takasin sanottavaa. Kai se aikansa ottaa ennenkuin tällaisen " läskikasan" alta mikään masu näkyy. Toiveita elättelen et edes jouluks ehtis jotain pinetä muutosta syntyy...:)
Rakenneultraan aikaa reilu viikko, seuraava neuvola samana päivänä. Ultra luonnollisesti jännittää, ihan vaan se onko beibi kunnossa. Ja tietty se näkyykö sukupuoli... Onko kellään kokemusta ultrasta tasan viikolla 20, näkyykö sukupuolta? Suunnitelmissa olis mennä asiaa yksityiselle myöhemmin selvittelemään jos ei kunnalisella saada näkymään.
Eipä tänne kumempaa. Paha olo, huimaus, oksentelu ja 24/7 väsymys jatkuu. Yöunet jotain 14 tuntia ja silti vaan väsyttää. Nyt hereillä kun rytmi on mennyt ihan lopullisesti sekaisin. Ehkä mun kehoa ei vaan ole luotu raskautta varten...;)
Tsemiä kaikille alkavaan viikkoon, mahdollisiin tuleviin ultriin ja kaikkeen muuhunkin!
Ai niin, onko kukaan vielä suunnitellut vauvahankintoja, onko jotain jo ostettu/tilattu?
Br1t ja Mercedes 18+5