Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vatsakivut ja tahaton laihtuminen - mikä syynä?

Vierailija
22.12.2012 |

Olen nyt viimeisten 4 VIIKON aikana laihtunut ainakin 5 kiloa, vaikka olen syönyt entiseen tapaan, oikeastaan välillä hieman enemmänkin. Lisäksi kärsin jatkuvista vatsakivuista/pahoinvoinnista ja väsymyksestä. Vatsa turpoo jo siitä, jos juon vaikka vesilasillisen.

Mikäköhän voisi olla syynä? Alan menettämään jo yöunia tän jutun takia, kun tottakai ensimmäisenä tulee mieleen, että olis joku syöpä :/

Olen käynyt lääkärissä, otettu perusverikokeet, kilpirauhasarvot, keliakia yms kaikki ok.

Olen myös käynyt viime huhtikuussa mahatähystyksessä, ja kaikki oli normaalia, lukuunottamatta lievää refluksia. Ehtiikö syöpä kehittyä siinä ajassa ( noin 8-9 kuukaudessa)?

Lisäksi luulen kärsiväni pahasta hiivasyndroomasta syötyäni vuosi sitten kymmeniä antibioottikuureja peräkkäin ja syön lähes joka päivä sokerista ruokaa.

Olisi kivaa, jos saisi tiedon, että mikä oikein on vikana :| Olen 21v.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin, olin väsynyt, närästi, vatsakipuja, vatsan tusvotusta, ilmavaivoja,laihduin. Loppuvaiheessa oksentelin myös. Mahalaukku tähystettiin, ei vikaa siinä. Sappirakossa oli sakkaa ja mahdollisesti kiviä. Munasarjoista löytyi kystia. Mitään diagnoosia ei tehty. Vaivat paranivat itsekseen, samaan aikaan kun munasarjakystat hävisivät pois. Itse ajattelen, että joku hormonaalinen häiriö oli kyseessä.

Suosittelen, tutkituta sappirakko, jos ei ole vielä tutkittu. Ja käy gynellä.

Tsemppiä! Muistan, miten kamalaa aikaa tuo laihtuminen ja vatsakipuilu oli. Minutkin tutkittiin lopulta magneettikuvauksella, kun pakko oli syövän mahdollisuus sulkea pois. Koko ajan oli veriarvot kunnossa ja oli todella turhauttavaa, kun lääkärit eivät uskoneet, miten huonovointinen olen. Vihjailivat, että olenko masentunut ja sanoivat, että koitahan nyt tyttö syödä paremmin!

Vierailija
2/14 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 11v ja äiti sanoi että kun mun ei teeieli syödä paljon niin siihen äiti sanoi:Tyttöhän on laihtunut kun ei syö ruokaa. Sitten mulle tuli huolestunut olo kun googletin kauan aikaa että olisiko tämä syöpä vai mikä. Siis mulla on pahoinvointia, maha möyrii, oksettaa (en ole kuitenkaan oksentanut) ja koulussa on näin ollut jo 2-3krt. Olen siis 5lk. Äiti sanoi että hän varaa ajan lääkärille, että minulta otettaisiin verikoe. Minua pelottaa:( !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibs.

Vierailija
4/14 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia pitää nyt ainakin sulkea pois

Vierailija
5/14 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 11v ja äiti sanoi että kun mun ei teeieli syödä paljon niin siihen äiti sanoi:Tyttöhän on laihtunut kun ei syö ruokaa. Sitten mulle tuli huolestunut olo kun googletin kauan aikaa että olisiko tämä syöpä vai mikä. Siis mulla on pahoinvointia, maha möyrii, oksettaa (en ole kuitenkaan oksentanut) ja koulussa on näin ollut jo 2-3krt. Olen siis 5lk. Äiti sanoi että hän varaa ajan lääkärille, että minulta otettaisiin verikoe. Minua pelottaa:( !

Sun maha murisee koska sulla on nälkä

Vierailija
6/14 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli saman tyyppisiä oireita (kuvottava olo, ylävatsakipu, laihtuminen), tosin huomattavasti pidemmän aikaa. Tutkimuksissa löytyi helico, joka häädettiin 3 antibiootin yhdistelmällä. Samoin löytyi krooninen vatsalaukun tulehdus, johon lääkkeet.

Itselleni tehtiin vatsan tähystys, ultra + verikokeita. Tähystyksen yhteydessä koepalat, josta keliakia suljettiin pois. 

Tilanne ei edelleenkään täysin normalisoitunut, lääkärin mukaan vatsa todennäköisesti vaatii ajoittain tulehdukseen lääkettä.

Kannattaa kokeilla ruokavalion muutosta. Monelle viljat aiheuttavat oireita vaikka keliakiaa ei olisikaan todettu. Itselle ainakin esim tuore leipä ja ruisleipä ylipäätään  ei välttämättä sovellu kovin hyvin. En ole leipää jättänyt pois, mutta yritän syödä sitä vähemmän.    

Kannattaa käydä lääkärissä, niin ei vaiva pitkity turhaan (nimimerkillä itse venytin menoa turhan pitkään).

Vierailija
7/14 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa fodmap ja kokeile sitä. Jos alat testata itselläsi sen mukaisesti sopimattomia ruoka-aineita, vatsakipu voi helpottaa jo 2 päivässä, jos siis kyse on siitä.

Vierailija
8/14 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt ensin lääkärissä ja tutkituttat kunnolla.

Vierailija
9/14 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ylävatsa ultrattu ja kasvaimen mahdollisuus tutkittu? Siis sisäelimet, ei mahalaukku.

Vierailija
10/14 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet täsmäävät myös Crohnin tautiin (voi iskeä mihin tahansa kohtaan ruoansulatuskanavaa). Lääkäriin, mars!

Vierailija
11/14 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lääkäriin ja vaadit apua. Liioittele kipuja. Itke. Laihtuminen.

Vierailija
12/14 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 12 oon laihtunut yhen viikon aikana yli neljäkiloo syön täysin normaalisti mutta mahakiou on hirveän tuskainen.

Vierailija
13/14 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suolisto tähystetty? Ellei,niin kannattaa ilman muuta mm. tulehduksellisten suolistosairauksien selvittämiseksi. Heti vaan terveyskeskukseen tai jos on mahdollista yksityiselle jonka kautta pääset nopeasti.

Vierailija
14/14 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa myös haimasyövän oireilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi