Minä ruoka-alan ammattilaisena ymmärrän hyvin nuo menuesittelyt, mutta
en sitä, että yhdistellään ihan mitä sattuu. Joku linja ruoka-aineiden/lajien suhteen pitäisi pitää, on se sitten perinteinen tai uusi.
Kommentit (31)
Ja luultavasti väärä mielipide, mutta:
Minusta perinneruokia ja moderneja sovelluksia ei oikein kannata sekoittaa. Joko kaikki modernia tai kaikki perinteistä.
Jos nyt vaikka mietitään mätimoussea ja kinkkua ja laatikoita, niin eiväthän ne oikein juttele keskenään. Laittaisin perinteisesti mädin, sipulin ja smetanan sekä kaloja ja keitettyjä eprunoita alkuun ja pääruuaksi laatikot ja kinkun. jos taas haluaisin modernia, tekisin mätimoussen, lohiterriinin ja muuta sellaista, ja uudet versiot myös laatikoista ja kinkusta.
Mutta tämä on vain oma mielipiteeni, eikä sido ketään muuta.
jota sivumennen sanoen en ole koskaan maistanut, voi olla jo jollekin perinneherkku. Meitä on täällä eri ikäisiä ihmisiä, huom.
Eikä ne joulupöydän perinneherkut - miten kukin ne mieltääkään - ole kaikki samalta aikakaudelta. Kun lukee ihmisten perinteisiä jouluruokia, huomaa, ettei se joulupöytä ole mikään suljettu kaanon, joka on kaikille sama.
Sä 23. yrität pilata muidenkin joulun. Ei ap ollut sellainen, sanoi vaan oman mielipiteensä, jossa oli hitunen tottakin...
viestilläni pilaan toisten joulun? Koska mua ei liikuta toisten joulupöydät?
Ihan ohiksena kommentoin Ja luultavasti väärä mielipide, mutta:
Minusta perinneruokia ja moderneja sovelluksia ei oikein kannata sekoittaa. Joko kaikki modernia tai kaikki perinteistä.
Jos nyt vaikka mietitään mätimoussea ja kinkkua ja laatikoita, niin eiväthän ne oikein juttele keskenään. Laittaisin perinteisesti mädin, sipulin ja smetanan sekä kaloja ja keitettyjä eprunoita alkuun ja pääruuaksi laatikot ja kinkun. jos taas haluaisin modernia, tekisin mätimoussen, lohiterriinin ja muuta sellaista, ja uudet versiot myös laatikoista ja kinkusta.
ja suutaan siinä soittaa kyllä kinkut ja mousset sulassa sovussa (tai riidassa)
harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Niinpä minuun ei tee mitään vaikutusta, jos joku sanoo olevansa ruoka-alan ammattilainen.
Koko elämäni olen sitä joulupöydässä alkupalaksi syönyt. Samoin erilaisia kaloja ja salaatteja. Pääruokana meillä on kanssa aina ollut kinkun lisäksi jotain sisäfilettä (nauta, poro, lammas). Nyt samat perinteet jatkuu oman perheeni joulupöytään. Eri puolelle Suomea on varmasti erilaisia perinteitä kun välimatkat tässä maassa ovat suuret.
T. 27v. nainen, joka syntynyt Tammisaaressa ja asuu nyt Sipoossa.
ruisnappeja kylmäsavuporolla ja sienisalaatilla
patonkia graavilohella
Olisikohan tarkoitus olla näin päin: kylmäsavuporoa ja sienisalaattia ruisnapeilla? Graavilohta patongilla?
Oli miten oli, mutta ainakin minun mielestäni teidän menu vaikuttaa tosi hyvältä.
onhan se mätimousse uudelleen muokattu ruokalaji siitä perinteisestä mäti+smetana+silputtu punasipuli+paahtoleipä. Yksi ihan asiallinen perustelu mousselle on, että muikun- ja siianmäti on niin pirun kalliita. Mun mielestä kaikki sopii joulupöytään, jossa syödään pitkään ja perusteellisesti. Eihän nyt kukaan rosollia, mätiä ja maksapateeta samalle lautaselle samaan aikaan ota.
Jouluruuat perustuu suomalaisiin raaka-aineisiin ja vuodenkiertoon, niinkuin ruoka-alan ammattilaisena (mitä sekin tarkoittaa, tarjoilijaa vai teurastajaa?) hyvin tiedätkin.
Siinä luumurahkassa mä en ymmärrä vain sitä, että kuka jaksaa syödä niin täyttävää jälkiruokaa kaiken sen muun jälkeen, mutta ei mun tarvitsekaan ymmärtää! Muut ihmettelee sitten miten me jaksetaan pääsiäisenä vetää pashaa kaikkien pääsiäisherkkujen päälle. :)
Jos joku nauttii joulu-aattona ranskalaisittain ostereita, kalkkunaa ja jouluhalkoa, niin hyvä juttu! Jokainen herkutelkoon ja nauttikoon sydämensä kyllyydestä!
muokata uusia ruokalajeja, jopa siitä rosollista, jos haluaa jotain uutta ja ihmeellistä joulupöytäänsä.
lehtipihveja ja ranskalaisia. Tietty salaattia ja patonkia oli alkuun.
Tämä kaikki lasten toiveesta.
Mitä mieltä ruoka-alan ammattilainen on tästä?
Ja luultavasti väärä mielipide, mutta:
Suomessahan ei ole ollut yhtä yhtenäistä ruokakulttuuria, vaan idässä ja lännessä on syöty erilaista ruokaa. Saako idän ja lännen ruokia laittaa samaan joulupöytään vai meneekö siinä joltakin herne nenään? Kuuluuko muuten herne joulupöytään?
Ja olisin kiinnostunut modernin kinkun ja laatikoiden reseptistä, kiitos.
sun maku "ruoka-alan ammattilaisena" on tuollainen, niin tokihan sen pitää sama kaikilla muillakin olla! Ei kai sitä nyt oman maun mukaan voi juhlaa laittaa, pitää muistaa myös nolostua jonkun "asiantuntijan" vihjailuista.