Mua vituttaa noi "mitä mieltä meidän jouluMENYstä?" hienopieru nousukkaat
ruokasaleineen ja poron sisäfileineen... Haistakaa paska ja pätekää nyt siinä erinomaisuudessanne ja rahassanne!
Kommentit (30)
Minusta tuo katkarapukimara-ketjun menu kuulostaa ihanalta. Ja olisin onnellinen sellaisestakin joulupöydästä. Silti en omalle kohdalle osaa kuvitella, koska meillä on AINA ollut se perinteinen jouluateria äidin luona - ei siihen sopisi katkaravut tms.
Antaa ihmisten panostaa ja nähdä vaivaa, tehdä oman näköisensä joulu. Itse nostan hattua.
Palstan mukaan me ollaan vaan kateellisia. Mutta mulle oikeasti riittää "perusjoulu"
Toisaalta, ei se mun perusjoulustani ole pois jos joku haluaa ottaa stressin kangasservettiensä silittämisistä.
Olen ekaa kertaa kestitsemässä meidän sukua, ja kaikenlaista perusjuttua tarjolla. Kun luen noita "meillä on kaksi kattausta" ja katkarapuKIMARAA, mietin, että apua, miten mä selviän tavisruuillani.
Mutta sitten toisaalta. Noi on aika huvittavia. Kun ajattelee, että ihmiset on tulossa joulupöytään syömään jouluruokia ja viihtymään. Ja 20 alkupalaa, kimaroineen kaikkineen. Kuka niitä pystyy syömään kaikkia? Varmasti paljon lentää roskiin hienostelun tarpeen takia.
Oikeesti, Suomessa on myös varakkaita ihmisiä ja joillekin tuollainen joulu on se ainoa joulu, minkä tuntevat lapsuudesta saakka! Ex-mieheni oli rikkaan suomenruotsalaisen suvun poika ja heillä joulut olivat aina tuon kuuloisia kun tuossa toisessa ketjussa. Viimeisen päälle mietityt sampanjat ja viinit ym. Musta on hienoa, jos haluaa tehdä joulusta oikean juhlan. Mitä se on niiltä pois, ketkä vetävät keittiön pöydän ääressä pelkkiä laatikoita ja kinkkua? JOKAINEN TAVALLAAN, meitä on tässä maassa moneksi ja tuloerot esim. ovat varsin suuria!
Olen ekaa kertaa kestitsemässä meidän sukua, ja kaikenlaista perusjuttua tarjolla. Kun luen noita "meillä on kaksi kattausta" ja katkarapuKIMARAA, mietin, että apua, miten mä selviän tavisruuillani.
Mutta sitten toisaalta. Noi on aika huvittavia. Kun ajattelee, että ihmiset on tulossa joulupöytään syömään jouluruokia ja viihtymään. Ja 20 alkupalaa, kimaroineen kaikkineen. Kuka niitä pystyy syömään kaikkia? Varmasti paljon lentää roskiin hienostelun tarpeen takia.
Ja kun ajattelee vielä monen köyhän perheen joulua niin olen tosi tyytyväinen ihan kinkkuun laatikoihin ja perunoihin. Ja meillekin tulee puolison vanhemmat kylään ja aina on kelvannut perinteiset tarjoilut.
Mahtaa tulla nolo olo tuossa meny-pöydässä istujille, jos tulee ahmisipöydässä mieleen miten monet joutuvat joulua viettämään.
puuttuu jotain oleellista, joka pitäisi siellä Hjördis -tädin mielestä olla :(
Tai appiukko Sven-Åke saattaa pitää Miriam -miniäänsä parempana emäntänä ja siirtää tämän takia suuremman osan perinnöstään toiselle veljelle. Härregyd!
Oikeesti, Suomessa on myös varakkaita ihmisiä ja joillekin tuollainen joulu on se ainoa joulu, minkä tuntevat lapsuudesta saakka! Ex-mieheni oli rikkaan suomenruotsalaisen suvun poika ja heillä joulut olivat aina tuon kuuloisia kun tuossa toisessa ketjussa. Viimeisen päälle mietityt sampanjat ja viinit ym. Musta on hienoa, jos haluaa tehdä joulusta oikean juhlan. Mitä se on niiltä pois, ketkä vetävät keittiön pöydän ääressä pelkkiä laatikoita ja kinkkua? JOKAINEN TAVALLAAN, meitä on tässä maassa moneksi ja tuloerot esim. ovat varsin suuria!
nauttivat oikeasta juhlasta. Ikää on? Vai oletko vajakki?
Monesti täällä on ne menut kopioitu suoraan jonkun ravintolan ruokalistalta:D
Aika rajusti otat näiden ihmisten ruoka-asiat.
Sinänsä voi olla toinen puoli tottakin tuossa sinun viestissä, kun poimii tuolta sen pointin ilman kirosanoja.
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2012/12/22/hummeria-vai-lanttua-mit…
Ainakin tuon artikkelin mukaan keskiluokka hienostelee ja varakas kaupunkiväestö palaa juurilleen. Stockakin on vielä tuolla keskiluokkaisuudessa.
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että jokaisen tulee kattaa sitä joulupöytään mitä itse tykkää syödä.
Musta on hienoa, jos haluaa tehdä joulusta oikean juhlan. Mitä se on niiltä pois, ketkä vetävät keittiön pöydän ääressä pelkkiä laatikoita ja kinkkua? JOKAINEN TAVALLAAN, meitä on tässä maassa moneksi ja tuloerot esim. ovat varsin suuria!
Onneksi meidän mielestä joulu syntyy jostain ihan muusta kuin ruokalajien määrästä. Mutta jokainen tavallaan.
menu ollut. Ei hirmu perinteinen, mutta aika monella varmaan on joulupöydässä paljon erilaista, ja minusta aina on ollut selvä, että on erikseen alkupalapöytä kaloineen ja salaatteineen, ja varsinainen jouluruoka, ja sitten jälkiruoka. Ja kaikkea pitää olla paljon ja erilaista.
Enkä ole mistään erityisen rikkaasta taustasta, vaan ihan tavallisesta suomalaisesta keskiluokkaisesta perheestä.
Ja tottakai nuorella ihmisellä on pätemisen tarvetta, jos sukulaiset tulevat ensimmäistä kertaa kylään. Itselläni meni kymmenen vuotta sitten ekalla kerralla hermot ihan täysin, ja itkinkin yhtä epäonnistunutta ruokaa. Nyt menee jo rennommin.
Ja kun ajattelee vielä monen köyhän perheen joulua niin olen tosi tyytyväinen ihan kinkkuun laatikoihin ja perunoihin. Ja meillekin tulee puolison vanhemmat kylään ja aina on kelvannut perinteiset tarjoilut.Mahtaa tulla nolo olo tuossa meny-pöydässä istujille, jos tulee ahmisipöydässä mieleen miten monet joutuvat joulua viettämään.
Ei ne muut joulua vietä yhtään sen paremmin, vaikka rikkaat joulunviettäjät jättäisivät samppanjat väliin. Joillekin joulupöytä on enemmän kuin pelkät kinkku ja laatikot.
Eihän tuo nyt mikään super-erikoinen listaus ollut? Meillä on aina pöytä notkunut herkkuja! Niitä sitten syödään muutama päivä aaton jälkeenkin :) Yleensä autoilijoita meillä sen verran, että viinit jää juomatta.
Mun lapsuuden perheen jouluateria on muodostunut meidän ja meidän puolisoiden mieltymysten näköiseksi. Sama jatkuu nyt sitten itsellä. Mun mielestä pelkät laatikot ja kinkku on yäk yäk kurjuuden maksimointia. Itse en pidä kummastakaan.
Mutta ei se katkarapukimara-menu nyt mitään hifistelyä vielä ollut.
on kyse vain viitsimättömyydestä tai arvostuksen puutteesta. Sitten piikitellään niitä, jotka haluavat panostaa ruokaan ja kattaukseen.
Jos ette itse vaivaudu muuhun kuin valmiisiin Saarioisen laatikoihin ja kinkkuun, niin antakaa toisten rauhassa tehdä oman näköisensä joulupöytä.
Lapsuudenkotini oli melko köyhä, mutta äitini taitava ja erittäin viitseliäs kaikissa kotitaloustöissä. Niinpä meillä oli aina kaunis joulupöytä herkullisine ruokineen ja leipomuksineen. Samoin muissakin juhlissa.
Ihania lapsuuden muistoja!
mutta jos se helpottaa, niin kerron, että juhlavasti katettu joulupöytä ei ole mikään rikkauden merkki tänäpäivänä.
Esim. omalta kohdaltani voin sanoa, että ollaan ihan tavis perhe jolle intohimona ruuanlaitto.
Ja kun tykätään panostaa ruokaan, niin samalla ollaan panostettu myös kattaukseen.
Meillä ei mitään 20 ruokalajin menyyta ole, mutta alkuruokapöydässä on lohta monella tavalla laitettuna (lämminsavulohta, graavilohta), katkarapuja eritavalla laitettuna (mm. moussea ja kananmunien kera), puikulaperunaa, salaattia, herneitä, kylmäsavustettua lihaa jne
Pääruokaa on montalajia (kinkkua ja paahtopaistia) ja jälkiruokana suklaakakkua, kahvia, konvehteja, on viinit eri ruokien kanssa ja kahvin kanssa konjakkia ja likööriä.
Ruokia ei tarvitse tehdä tai ostaa suuria määriä, riittää että kaikkea on vähän, mutta valikoimaa paljon. Ähkyksi ei kannata itseään syödä, tai juoda kalsarikännejä.
Ruokaan ei mene paljon rahaa, jos itse tekee kaiken mahdollisimman paljon, kyttää tarjouksia (esim. isot katkaravut ostettu Lidlistä), ja etenkin jos ostetut määrät ovat pieniä. Tällaiseen menuun pystyy kuka tahansa normaali palkansaaja! Meidän jouluruokiin kinkkuineen ja juomineen menee yleensä n. 150-200 e ja viidelle hengelle ruuat. Syömme yleensä kahdesta kolmeen joulupäivällistä, aaton, joulupäivän ja Tapanin Päivän, koska tykätään etenkin noista alkupalatarjottavista. Juomat luonnollisesti vähenee, joten kolmea päivää emme juo viinejä jouluruokarippeiden kanssa.
Ja meillä on vielä hopeat pöydässä. Niitä olemme ostaneet pikkuhiljaa huutokaupoista, lisäksi tarjoilemme ne ruuat kangasserviettien ja pöytäliinan kera, pöydällä joulukukkapuketti ja muita joulukukkia ja kynttilöitä.
Tämä on meidän perheelle vain sellainen esteettinen ja makunautinto hetki. Ei kyse ole mistään elitismistä, kilpailusta, näyttämisenhalusta tai pröystäilystä, vaan selkeästi siitä, että tykätään syödä vähän mutta paljon eri vaihtoehtoja, tykätään ruuanlaitosta ja kauniisti tuoda esille ne vaivalla väkrätyt ruuat.
Jos ei köyhäile ja vedä vain pelkkää kinkkua ja laatikoita, niin joulu ei ole aito? Musta tuo katkarapukimara-menu oli taivaallisen kuuloinen! Pöytä nimen omaan notkuu kaikenlaisia erilaisia herkkuja. Mitä vikaa siinä on? Ja musta kuulosta ihan kivalta, että joulupöytä on erilainen eri perheissä. Meillä tulee myös appivanhemmat ja sukulaiset aattona syömään ja meillä on aika erikoinen joulupöytä monen mielestä. Se on MEIDÄN näköinen! Miksi se on niin hirveä asia, että ihmiset viettävät joulu eri tavalla? Jos joku haluaa 20 alkupalaa, niin mitä sitten? Joulu on kerran vuodessa vaan.
Viestisi tihkuu kateutta varakkaita ihmisiä kohtaan ja alemmuudentuntoa. Varallisuus herättää juuri noita haista paska rikas ilmiöitä. Olet huvittava. Itse ostin miehelleni laatukonjakkia joulun kunniaksi, että nuo pienituloiset katsoi silmät suurina, tuli ihan mukava tunne. Kyllä, myös itselläni on varaa hemmotella miestä.
tulee jollekin hyvä olo? Säälin sinua ja perhettäsi.
"Itse ostin miehelleni laatukonjakkia joulun kunniaksi, että nuo pienituloiset katsoi silmät suurina, tuli ihan mukava tunne."
Palstan mukaan me ollaan vaan kateellisia. Mutta mulle oikeasti riittää "perusjoulu"
Toisaalta, ei se mun perusjoulustani ole pois jos joku haluaa ottaa stressin kangasservettiensä silittämisistä.