Mua vituttaa noi "mitä mieltä meidän jouluMENYstä?" hienopieru nousukkaat
ruokasaleineen ja poron sisäfileineen... Haistakaa paska ja pätekää nyt siinä erinomaisuudessanne ja rahassanne!
Kommentit (30)
Ei kaikkea syöty hirveitä määriä vaan maisteltiin vähän jokaista lajia. Me lapset opittiin hyvät pöytätavat ja nauttimaan uusista erikoisista mauista. Jouluista jäi hyvät muistot...samoja perinteitä haluaa vaalia lapsilleenkin. Ei tarvitse olla erityisen varakas tehdäkseen jouluruokailusta juhlavan ja runsaan.
onkin savustettua ankkaa lisänä. Isäni toi maalta, sai maistiaiseksi :)
Nyt mäki oon tosi upee ihminen.
niin eri asioita. Toisille on tärkeätä maukas,itse tehty ruoka ja kaunis kattaus, vaikka olis rahaa vähäkin. Toiset laittaa vähät rahansa hienoon autoon ja jotkut haluaa naapuruston hienoimman ja isoimman telkkarin ja muut vempeleet. Jotkut taas muun kustannuksella pukeutuvat kalliisti merkkivaatteisiin.
Annetaan jokaisen elää omalla tavallaan eikä haukuta "nousukkaiksi" niitä, jotka tekevät eri tavalla kuin minä.
Onhan joukossa niitäkin, jotka haluavat jotenkin näyttää muille, että näin hienoja me ollaan! Suurin osa ihmisistä kuitenkin elää juuri niin kuin itsestä kivalta tuntuu.
eikä ruokasalia mutta se meny meillä silti on. Se on ihan suomalaisittain sellainen suunnitlema että mitä ruokia milloinkin valmistan/ostan ja katan pöytään. Aika kätevää suunnitella vähän etukäteen. Ja tulee melkoisen halvaksi kun hyvissä ajoin valitsee reseptit ja tekee itse. Se on se tunnelma, ei mikään raha tai erinomaisuus.
siis mitä vikaa on katkarapukimarassa?! yleensä tehdää itse (kerran viikossa) ja nyt ostettiin valmiina.
sana KIMARA ilmeisesti ärsyttää?!?!?!
Voisi olla melkein mun kirjoittama, olen niin samaa mieltä. Ei mekään mitään rikkaita olla, mutta jouluna haluan panostaa ruokaan ja tarjoiluun. Teen itse kaiken alusta lähtien ja nautin siitä. Ja vaikka meidänkin menuussa oli montaa eri sorttia, niin silti niiden määrät on pieniä. Eli ei jää ruokaa roskiin heitettäväksi.
Ja juuri siksi kahdessa eri kattauksessa, että vatsa ehtii tyhjentyä siinä välillä. Mitä eroa sillä on siihen, että joissakin perheissä syödään puolen päivän aikaan joulupuuro ja sitten iltapäivällä kinkku laatikoineen? Meillä se joulupuuro syödään jo aikaisin aamulla ja puolen päivän aikaan sitten "ensimmäinen kattaus" eli kylmät ruuat. Ei se mitään hienostelua ole, olen vain jakanut tarjottavat kahteen eri kattaukseen koska yhdellä kertaa niitä kukaan ei jaksaisi syödä.
Ihan turhaa olla ihmisten runsaammista joulupöydistä kateellinen, ihan on itsestä ja omasta viitseliäisyydestä kiinni mitä sieltä menuusta löytyy. Ei niinkään rahasta. Halvallakin selviää, jos vain viitsii.
Terveisin se kahden kattauksen menuun laittaja.
mutta jos se helpottaa, niin kerron, että juhlavasti katettu joulupöytä ei ole mikään rikkauden merkki tänäpäivänä.
Esim. omalta kohdaltani voin sanoa, että ollaan ihan tavis perhe jolle intohimona ruuanlaitto.
Ja kun tykätään panostaa ruokaan, niin samalla ollaan panostettu myös kattaukseen.
Meillä ei mitään 20 ruokalajin menyyta ole, mutta alkuruokapöydässä on lohta monella tavalla laitettuna (lämminsavulohta, graavilohta), katkarapuja eritavalla laitettuna (mm. moussea ja kananmunien kera), puikulaperunaa, salaattia, herneitä, kylmäsavustettua lihaa jne
Pääruokaa on montalajia (kinkkua ja paahtopaistia) ja jälkiruokana suklaakakkua, kahvia, konvehteja, on viinit eri ruokien kanssa ja kahvin kanssa konjakkia ja likööriä.Ruokia ei tarvitse tehdä tai ostaa suuria määriä, riittää että kaikkea on vähän, mutta valikoimaa paljon. Ähkyksi ei kannata itseään syödä, tai juoda kalsarikännejä.
Ruokaan ei mene paljon rahaa, jos itse tekee kaiken mahdollisimman paljon, kyttää tarjouksia (esim. isot katkaravut ostettu Lidlistä), ja etenkin jos ostetut määrät ovat pieniä. Tällaiseen menuun pystyy kuka tahansa normaali palkansaaja! Meidän jouluruokiin kinkkuineen ja juomineen menee yleensä n. 150-200 e ja viidelle hengelle ruuat. Syömme yleensä kahdesta kolmeen joulupäivällistä, aaton, joulupäivän ja Tapanin Päivän, koska tykätään etenkin noista alkupalatarjottavista. Juomat luonnollisesti vähenee, joten kolmea päivää emme juo viinejä jouluruokarippeiden kanssa.
Ja meillä on vielä hopeat pöydässä. Niitä olemme ostaneet pikkuhiljaa huutokaupoista, lisäksi tarjoilemme ne ruuat kangasserviettien ja pöytäliinan kera, pöydällä joulukukkapuketti ja muita joulukukkia ja kynttilöitä.
Tämä on meidän perheelle vain sellainen esteettinen ja makunautinto hetki. Ei kyse ole mistään elitismistä, kilpailusta, näyttämisenhalusta tai pröystäilystä, vaan selkeästi siitä, että tykätään syödä vähän mutta paljon eri vaihtoehtoja, tykätään ruuanlaitosta ja kauniisti tuoda esille ne vaivalla väkrätyt ruuat.
Meillä oli eilen katkarapurisottoa mutta jouluna mennään perinteisesti.
maksaa omaisuuksi. 2-4 erilaista suupalaa riittää ja sitten kinkku yms perusjutut.
Meillä panostetaan jouluun, syödään hitaasti ja nauttien ja tässä hintoja:
- ankkarillette 5€ (lisänä itsetehtyä pihlajanmarja-omenahilloa)
- graavilohta paketti 6€, perunoiden kanssa
- lämminsavulohta pala 10€ samoin perunoiden ja smetanasta ja sinapista tehdyn soosin kanssa
- mätiä, smetanaa ja sipulia 8€
Noista saa tehtyä monenlaisia alkupaloja ja kun vielä nimeää ne hienosti niin voi vaikka brassailla täällä AV:llä:)
Ok, tiedän että nuo on jollekin jo tosi kalliit (n 30€) mutta ehkä kerran vuodessa voisi "törsätä"? Kuitenkin moni laittaa makeisiin tai alkoholiin paljon enemmän.
Meillä on varaa noihin vaikka joka viikonloppu, kun te junttiurpot maksatte niistä tuplahinnat ja etsitte noita "harvinaisia" ruokia ja raaka-aineita jostain stokkalta.
Täällä noita on lähes joka kaupassa, varsinkin kaupunkien keskustoissa ja laatukonjakkeja löytyy ihan lähikaupoista.
On se ihmeen hienoa peräpohjolassa...
Konjakkia sai valita ihan kaikessa rauhassa, ei ollut ruuhkaa.Ei ymmärretä hyvän päälle. Ihan ap:ta lisää ärsyttääkseni kirjoitin viestini.