Jos juot lasillisen viiniä, paljonko juot? Siis miten ison lasillisen? :)
Täällä oli pitkä ketju siitä, kuinka ketjun aloittaja tarjosi viiniä ja muuta juomaa joulupöydässä. Moni vastaaja sanoi, että olisi aivan kännissä jos joisi alkumaljan, muutaman lasin viiniä ja kahvin kanssa avecin.
Mua kiinnostaisi tietää minkä kokoinen on eri ihmisten 'lasillinen viiniä'. Kaadoin nimitäin itselleni just lasillisen punkkua, sellaisen normaalin annoksen, jonka juon joskus kotona illalla tai ruuan kanssa. Uteliaisuuttani sitten mittasin lasilliseni koon, eli kaadoin sisällön desimittaan. Mun annos on aika tarkkaan 0,5dl ja 1dl mittaviivojen välissä :)
Voisin siis huoletta sanoa, että sen pitkän ketjun ap:n tarjoiluista en olisi tullut humalaan (oletan siis, että olisin saanut itse päättää paljonko otan viiniä). Lasillinen viiniä on hyvin häilyvä käsite. Joillekin se on 0,5dl, joillekin 2,5dl :)
Kommentit (22)
varten joskus mittasin, ja silmämääräisesti itselle kaadettu annos oli 8-14 cl välillä. Keskimäärin useammin lähempänä vaihteluvälin ala- kuin yläpäätä.
ei tosiaankaan ole viinamittoja kotona. itse juon n. desin lasillisia, mutta vieraille kaadan vähän enemmän elleivät muuta sano. eikä meillä lasketa montako lasillista kukakin juo niin kauan kukn viiniä riittää ja kaikki ovat tolkuissaan. onneksi kaveripiirilläni ei ole tapana vetää kännejä vaan kaikille riittää korkeintaan pieni hiprakka