Minkähänlaista väkeä Artun perhe on?
Kommentit (55)
tieto siitä miten Arttu on saanut elää elämänsä hyvin tavallisessa ja normaalissa perheessä, tuo jollain tavalla lohtua tämän kamalan uutisen keskellä.
Ettei tuon pienen pojan ole tarvinnut kärsiä koko elämäänsä (vrt. Erika) vaan hän on saanut elää hyvää elämää, kävi tässä miten kävi. Haukkukaa haaskoiksi sitten vaan, mutta näin ajattelen.
Eikä mun tarvitse perheestä tietää yhtään tämän enempää. Toivon heille voimia ja että saavat lapsensa kotiin.
T. Ei ap.
melkoiset leikit lapsella, jos pitää poliisit ja media hälyttää etsimään.... kielii kyllä monestakin asiasta...
kumpi tässä on kyseessä?.
että lapsi on kadonnut. Me emme tiedä, miksi.
nyt lopetatte. Kyseessä on sukulaisperheeni, ihan käsittämätöntä lukea tällaista vatvomista täältä.
Ja kyllä, erittäin normaaleita ovat. Ns. voisi sattua ihan kenelle tahansa teistä täydellisistä av-mammoista.
Oksetatte minua.
että istut netissä perse homeessa kun puoli kylää tarpoo hangessa.
koulun jälkeen, että en mee kotia. Riita harmittaa edelleen.. Menee kaverille.-- Lähtee kaverilta ja päättää mennä hetkeksi leikkimään metsään. Siinä touhussa puhelin katoaa ja poikaa pelottaa mennä kotiin. Rupeaa etsimään puhelinta, ei uskalla mennä kotiin kun puhelin on hävinnyt. Etsii ja etsii ja eksyy tutusta maastosta ...
pitäisivät parempaa huolta pienistä lapsista. Ettei lasten tarvitsisi jo pieninä pärjätä niin yksin. Huolenpitoa ja välittämistä ei voi millään korvata.
nyt lopetatte. Kyseessä on sukulaisperheeni, ihan käsittämätöntä lukea tällaista vatvomista täältä.
Ja kyllä, erittäin normaaleita ovat. Ns. voisi sattua ihan kenelle tahansa teistä täydellisistä av-mammoista.
Oksetatte minua.
Ohis
Oksetatte minua.
ettei sukulaisuus automaattisesti tarkoita sitä, että asuu samalla kylällä tai edes lähistöllä? (Et varmaan, kun oot kotoisin sellaiselta paikkakunnalta, että vanhempasi on sukua keskenään, eikä kukaan ole koskaan lähtenyt sieltä kuin korkeintaan naapuripaikkakunnalle käymään.)
(En ole tuo Artun perheen sukulainen, joten turha jatkaa tuota vähäjärkistä louskutusta mulle.)
ei sen vertaa tiennyt luokkalaistensa asioista, että olisi voinut heti varmaksi sanoa, oliko arttu kuusijuhlassa vai ei. Vanhempien tietämättömyyden ymmärrän paremmin: jos on sovittu jotain ja on vaikka töitä ym. menoa ja ennenkin vastaavat tilanteet sujuneet hyvin, ei voi aina vainoharhaisesti ajatella että entäpä jos nyt ei sujukaan ja varmaistanpa vamistamisen päällekin. Lapsi laitetaan kouluun toisten vanhempien eli opettajien valvontaan. Missä se Artun opettaja luurasi, kun ei ilmeisestikään ole voinut mitään varmaa sanoa siitä, oilko tosiaan kuusijuhlassa vai ei
Esimerkkitapaus:
Lapset on pyydetty koululle, omaan luokkaan klo 16.45. Juhla alkaa klo 17. Klo 16.55 ope ohjaa paikalle saapuneet oppilaat jonoon ja kävelee heidän kanssaan juhlasaliin. Ei ole välttämättä laskenut tai nimilistan kanssa katsonut, kuka 23 (esimerkkimäärä) oppilaasta puuttuu, koska oletus on, että oppilaat perheineen noudattavat koulusta saatuja ohjeita ja aikatauluja. Ei siis ole open murhe, jos joku ei ole määräaikaan mennessä saapunut paikalle. Hän vie juhliin ne, jotka ovat paikalla.
(Turvallisuussyistä olisi koulussa aina laskettava paikalla olevat oppilaat, mutta joskus se unohtuu / jää muun sähläyksen jalkoihin ym.)
Ei siis ole open murhe, jos joku ei ole määräaikaan mennessä saapunut paikalle.
Kiva asenne sulla. Toivottavasit et pääse minun lasteni kanssa tekemisiin. Opettaminen on muutakin kuin palkan nostaminen ja kesäloma.
Mutta kai nyt tässäkin tapauksessa kokoontumistilanteessa puuttujat huomaisi ja sitä vaikka ääneen harmittelisi, että n.n. puuttuu (vaikka ei sitten sitä puuttuvaa jäisi odottamaan)?
Kyllä se on vanhempien asia huolehtia, että lapsi on paikalla sovitusti joulujuhlassa.
Vanhemmat tekee pitkää päivää ja lapset huolehtii itse itsestään. Toivottavasti ei näin.
Kyllä se on vanhempien asia huolehtia, että lapsi on paikalla sovitusti joulujuhlassa.
Varsinkin jo on iso luokka (esim. 31 alakoululaista), yksilöt todellakin hukkuvat massaan. Jos on sanottu kellonaika, jolloin koululla on oltava ja joku ei siellä ole, ei ope ahdi alkaa ihmetellä ja miettiä, missä yksi tai muutama on. Paikallaolijat jonoon ja menoksi.
Tässä tapauksessa tosin ei noin isoa luokkaa, koska vasta toka luokka ja muutenkin noin isot luokat ovat onneksi melko harvinaisia (paitsi esim. Helsingissä).
En tahdo spekuloida, mutta harvemmin noita näkee ns. keskiluokkaisen, tavallisen väestön päällä. Toki poikkeuksiakin on.
se on opettajan tehtävä katsoa ketkä ovat paikalla ja ketkä eivät. Jos kyseessä on luokanvalvoja/ryhmänohjaaja niin todellakin pitäisi tässä vaiheessa tuntea kaikki ja huomata jos joku puuttuu.
Jos kuusijuhla on ollu klo 17, voi hyvin olla mahdollista että vanhemmat eivät töiltään siihen ehdi ja on sovittu että Arttu menee yksin sinne. Ei meillä aina edes ollut sellaista juhlaa koulussa johon vanhemmat olisi kutsuttu. Todella ikävää että tällaista tapahtuu, mutta minua myös ihmetyttää vanhemmat, jotka soittelevat lapselleen 15 minuutin välein ja varmistavat missä nämä ovat. Kyllä jonkin verran pitää kouluikäiseen lapseenkin luottaa. Kännykät ovat suhteellisen uusi keksintö ja ei ole kovinkaan kauaa siitä kun lapset pääsivät koulusta kotiin ihan itse.
aika pitkältä haette. Kyllä vanhemmat ovat ensisijaisesti vastuussa lapsistaan. Aina voi sattua onnettomuuksia ja mitä vaan. Siksi vanhemman velvollisuus onkin huolehtia pienistä lapsistaan ja seurata tekemisiä ja menemisiä..puhelinkin on siihen oiva väline jos niin sovittu.
Mutta turvatonta on pikkupoikien- ja tyttöjen olla oman onnensa nojassa koko päivä jos ei kukaan perään kysele eikä kiinnosta. Jos ei kotona ole huolehtijaa niin eiköhän jokainen huolehtiva vanhempi ainakin tarkistaa että on koulun jälkeen päässyt turvallisesti kotiin? Ei taida missään euroopassa ole näin huoletonta meininki kuin suomalaisissa lapsiperheissä. Pitäähän lasten saada olla lapsia ja turvallisessa huomassa alakoululaisina eikä hillua teillä tietymättömillä vai onko joku eri mieltä?
Mutta jos vanhemmat ja lapsi ovat sopineet että lapsi menee juhlaan niin vanhempien puolesta tämä on mielestäni ok. Opettajalla pitäisi olla sen verran vastuuta että tietää kuka on paikalla ja kuka ei.
melkoiset leikit lapsella, jos pitää poliisit ja media hälyttää etsimään.... kielii kyllä monestakin asiasta...