Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
Teit harkitsemattomasti, kun tokaisit noin veljellesi. Itse en pikkulasten kanssa haluaisi tuollaiseen joulupaikkaan, oli viiniä tai ei. Lasten ihannejoulu ei ole ruokapäydässä istumista. Eli voi olla, että pikkurouva ajatteli, että heillä on kivempaa kotona.
jos eivät kestä sitä, että teillä otetaan alkoholia (otettiin sitä sitten paljon tai vähän).
Itse en juo, mutta ei tulisi mieleenkän vaatia, ettei siellä minne menen kylään myöskään juoda mitään. Jos en tahdo lastani jonnekin sellaiseen paikkaan viedä, niin en mene ollenkaan. Ihan selvä asia tämä.
haluat mennä sinun tyylillä, et teidän perheen tyylillä, koska sivuutat miehesi ehdotuksen.
Mä en todellakaan kokkaa 12 hengelle juhlaillallista kahta päivää ja maksa koko pottia omistani hörppiäkseni sitten piimää siianmätien kanssa.
ap
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
tehdään akkojen kesken joulusta ikimuistoinen...
Jos ruokapöydässänne pössyteltäisiin kannabista, voisin ehdottaa miehesi taktiikkaa. Koska alkoholi on kuitenkin laillista, ja täysin sovelias juhlajuoma kautta maailman, saa vieraat tyytyä siihen. Ketään ei pakoteta sitä juomaan.
Mutta joo: veljesi vaimo voi juhlia joulua ihan keskenään. Minusta hyvä viini ruoan kera ja alkudrinkit eivät ole dokaamista, ja on vain hyvä lastenkin nähdä, ettei alkoholin käytön tarvitse tarkoittaa viinan kiskomista kaksin käsin. Ehkä veljesi vaimo on alkoholistiperheestä?
Ymmärrän sellaisia perheitä, joissa on tapana ollut vetää kaksi käsin viinaa jouluna, niin silloin ehkä esitetän toive, että alkot pidetään kokonaan poissa kun on lapsia läsnä. Mutta kieltää sivistynyt alkoholin käyttö siksi, että lapsia on tulossa??!! Ihan sairasta.
Sano sille kälyllesi ystävällisesti, että alkoholia on tarjolla mutta humalassa ei olla. Ymmärrät, että lapsia suojellaan, etteivät näe ihmisiä juopuneena. Mutta ruokajuomana viiniä on tarjolla. Soita hänelle, koita olla sovitteleva, mutta älä anna periksi tuossa.
Olet saanut hyvän vinkin joka auttaisi teidät molemmät ämmät jouluaterian yli, mutta ei..minä minä minä päätän.
Meillähän ei hitto vieköön vieraat määrää mitä tarjotaan. Vieraat joille ei meidän tarjoamiset käy, voivat pysyä poissa.
Ei kyllä kävisi tosiaan se että kun olen valkannut hyvät viinit ruokien mukaan niin sitten joku ulkopuolinen määräisi ettei KUKAAN saa niitä nauttia koska HÄN ei halua. Ihan vaan saisi viettää joulun muualla sellainen.
Niuho käly sinulla. Talossa talon tavalla ja talon tarjoomukset. Ei pitäisi olla nokan koputtamista, jos tarjoat myös alkoholittoman vaihtoehdon. Tuskin teillä kukaan aikoo täysin lärvit olla.
Mieheni nyt on tuollainen; aina valmis taipumaan sen edessä, että kaikilla "olisi niin mukavaa". Korpeaa sekin vätys juuri nyt.
Siis syy siihen miksi kaikki ovat tulossa meille on se, että olen ylivoimaisesti suvun paras kokki (en siis ammattilainen, mutta tuollaista semi-masterchef-tasoa). Musta on ihan kiva kokata, mutta jos mä näen kaiken ton vaivan ja kestitsen vielä koko porukan, haluan kyllä päättää sitten mitä tarjolla on. En mä olisi kinkkua muslimille tuputtamassa, eikä kenenkään ole pakko ottaa viiniä, mutta jos mun tekee mieli snapsia joulupöydässä, niin aivan varmasti otan. Omassa kodissa.
ap
Olen varannut heille omat juomat (kivennäisvettä, limpparia). Ne jotka haluaa saa kuoharia ja punaviniä. Kenenkään ei tulisi stressata...
Mitä useamman jouluongelmajutun tältä palstalta luen, sitä onnellisempi olen omasta tilanteestani: erittäin pieni suku ja erittäin vähän kanssakäymistä, jouluna ei ollenkaan. Pysyy tukka väreissään, verenpaine ja vatsahapot oikeissa lukemissa.
kun joku niuho akka päättää niin.
ei kuulosta kauheen mukavalta tuo veljesi vaimo.
miehesi haluaa sovitella, niin sinä kutsut sitä vätykseksi...en usko ap:n aloitusta. Provo.
Mä oon itse niin usein autolla liikkeellä, että näen kyllä, miten hyvin ja kunnolla voi syödä ilman viiniäkin, mut jos se sulle on tärkeätä niin ne juhlathan on sun.
Vljesi perhe tekee ja todednnäköisesti on jo tehnyt oman ratkaisunsa. Salli sinä se heille niin sinullakin on sitten lupa omaasi.