Mistä iästä alkaa keski-ikäisen ihmisen ikä? Siis sinun mielestäsi?
Onko jotain virallista määritystä tähän vielä?
Itse luulin parikymppisenä, että keski-ikä alkaa, kun ikää on tasan 50 vuotta.
Nyt 35-vuotiaana on ollu hämmentävää kuulla tai lukea, että tämänikäiset ovat lähes keski-ikäisiä.
Miten tämä menee, omasta mielestäsi, entä virallisesti?
Kommentit (39)
Ja odotin sitä päivää, että pääsen kutsumaan itseäni keski-ikäiseksi. Jesh. Hyvältä tuntuu, kun voi olla sen ikäinen mitä on.
Keski-ikäiset pitää tämän maan raiteillaan, hoitaa lapset, vanhukset ja kansantalouden. Ainakin naiset!
joka vielä yli kolmekymppisenä vakuuttaa olevansa ah niin nuori ja bailaa jossain kapakassa parikymppisetn kanssa. Näitä on nähty ja aika säälittäviltä näyttävät.
Ja odotin sitä päivää, että pääsen kutsumaan itseäni keski-ikäiseksi. Jesh. Hyvältä tuntuu, kun voi olla sen ikäinen mitä on.
Keski-ikäiset pitää tämän maan raiteillaan, hoitaa lapset, vanhukset ja kansantalouden. Ainakin naiset!
Keski-ikäinen on 40-60 -vuotias. Kolmekymppiset eivät missään nimessä ole keski-ikäisiä. Ja 60 -vuotiaasta eteenpäin alkaa vanhuus.
Alkaa 41-vuotiaana ja päättyy 59-vuotiaana.
joka vielä yli kolmekymppisenä vakuuttaa olevansa ah niin nuori ja bailaa jossain kapakassa parikymppisetn kanssa. Näitä on nähty ja aika säälittäviltä näyttävät.
Ihmisen eliniän odotteen hilautuessa yhä ylemmäs samoin käy keski-iän määritteelle. Aiemmin se on määritelty alkavan 36-vuotiaana mutta tänä päivänä siinä olisi mielestäni tarkentamisen varaa.
Suomessa naisten odotettavissa oleva elinikä on 83,5 vuotta ja miehilläkin (jo) 77 vuotta. Näistä voisi päätellä keski-iän alkavan nelikymppisenä. Minusta tuo voisi olla aika hyvä rajapyykki.
Milloin keski-ikä sitten päättyy? Useat ovat määritelleet sen päättyvän 59-vuotiaana. Koska yleisesti ottaen ihmiset elävät nykyään terveemmin ja pitävät itsestään parempaa huolta, olisin valmis nostamaan tuota rajaa 65 ikävuoteen. Se on käsittääkseni myös vanhuuseläkkeen ikäraja Suomessa.
N45+
Mä myös pidän keski-ikäisinä yli nelikymppisiä, ehkä vasta lähempänä viittakymmentä olevia. Ei kai 35v vielä mikään keski-ikäinen voi olla, kun elää keskellä täysiä ruuhkavuosia!?
35-vuotiasta keski-ikäiseksi sanova ei todennäköisesti pidä tästä ihmisestä vaan siinä on vähättelevä ja epäinhimillistävä sävy. Toki siinä on hiven totuuttakin mutta 35-vuotiaan ei pitäisi olla mikään lääkärikirjan esimerkki 'keski-ikäisestä' koska sen ikäisessä henkilössä on vielä niin paljon nuoruuden merkkejä.
Minun mielestä 35-39 on vielä sellainen ikä jossa ihminen vain 'on'.
Ihminen elää n. 80-100 vuotiaaksi, joten eikös tuo 40-60 ole aika looginen?
mieltäisin keski-ikäisiksi n. 45-60-vuotiaat.
että keski-ikäisiä ovat kutakuinkin menopaussi-ikäiset. Eli tosiaan n. 45-60-vuotiaat.
-Ikää: mikä lasketaan odotettavissa oleva elinikä jaettuna ~puolella.
-Elämävaihetta: keski-ikään minusta kuuluu se, että elämä on tietyssä vaiheessa, mikä kärkistäen tarkoittaa sitä että asunto alkaa olla maksettu, töissä hieman edetty uralla ja lapset alkavat ovat/lähestyvät täysi-ikäisyyttä.
Ennen tällä mittarilla keski-ikäistyttiin aiemmin, koska töihin mentiin ja lapsia saatiin nuorempina mitä nyt.
Ja koska jokaisen oma elämä on erilainen mitä toisten (esim. lapsia saadaan alaikäisinä ja 40+ vuotiaina) niin se hyvä tapa määritellä keski-ikä tällä tavalla on laskea keskimäärin.
Eli naisten keski-ikä on n.83-vuotta ja esikoinen saadaan keskimäärin 28-v joten:
83:2 =41,5 ja 28+18=56 sitten (41,5+56):2=melkein 49v.
Joten ajattelisin niin että keski-ikä alkaa n.45v ja jatkuu sinne 53v saakka NYKYÄÄN.
on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha.
Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 36–59. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65.
Lähde: Wikipedia
Eiköhän se ole myös "virallinen" keski-iän alku.
35-vuotias minusta vielä keski-ikäinen ole, mutta sitä lähestyvä kuitenkin. Sitten kun ikä alkaa nelosella, niin voi jo sanoa keski-ikäiseksi. Vaikea sanoa tarkalleen, milloin se päättyy mutta itselleni ajatus 60-vuotiaasta keski-ikäisestä on aika absurdi. 55 kuulostaa vielä keski-iältä, mutta kutosella alkava luku ei kyllä enää.
vasta pari vuotta eli 49v.
Johtuisiko siitä että lapset ovat lähteneet maailmalle ja oma isoäiti kuoli.
silloin ei tosiaan ole enää nuori, ja koska 70v on jo iäkkäämmästä päästä, 35 on siinä jo puolessa. Keski-ikä loppuu siihen 60 v koska ei ihminen elä juurikaan yli 120 v.
Minusta keski-ikäisyys ei ole mitään vähättelyä, minä ainakin olen ylpeä keski-ikäinen. Ja olisi typerää teeskennellä olevansa jotain muuta kuin on.
siis sinä alat olla nuori keski-ikäinen. Monet ihmiset yrittävät vanhenemisen pelossaan venyttää keski-iän alkamista tuonne viiteenkymppiin, mutta todellisuudessa keski-ikä alkaa 35-vuotiaana. Silloin et ole enää nuori mutta et vanhakaan, siis keski-ikäinen. Eikä se ole synonyymi millekään tantalle.
Itse olen 37-vuotias ja ihan mielelläni keski-ikäinen. Olen hyvännäköinen ja nuorekas, mutten enää kaksikymppinen nuori aikuinen.
Meillä töissä tilastoidaan ihmisiä iän peruteella ja 35-vuotta täyttäneet luokitellaan keski-ikäisiin.