Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeäisitkö jos läheinen ystäväsi alkaisi käyttämään hijabia tai niqabia?

Vierailija
19.12.2012 |

Pystyisitkö jatkamaan ystävyyttä ja kävelemään hänen kanssaan julkisisilla paikoilla?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me elämme yhteiskunnassa, jossa ihmisten välinen luottamus perustuu tunnistettavuuteen ja avoimuuteen. Siihen ei kuulu naamioituneena kulkeminen. Se, että vedetään rätti silmille on ihan sama, kuin jos joku kaverini käyttäisi periaatteesta peililaseja/aurinkolaseja jottei kukaan voisi lukea hänen kasvojensa ilmeitä eli viestiä hänen kanssaan reilusti ja tasavertaisesti. Se olisi sellaista tunkkaisennihkeää, lapsellista huomionhakua ja vallankäyttöä.

Minusta tuollainen käytös olisi lapsellista huomionhakua. Tekeehän tässä ihmiset isojakin arvovalintoja elämässään, monestikin, ei niitä tarvitse heittää muiden silmille omaa egoaan tehostaakseen.

Vierailija
2/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua muutenkaan kiinnosta pätkääkään mitä ihmiset minusta tai seuralaisistani ajattelee. Kunnioittaisin ystäväni valintaa ihan oikeasti, vaikka itse en uskonnollinen olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi huivia turbaanityylillä? niin kuin esim rastafarit?

Vierailija
4/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ev

Vierailija
5/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olisin iloinen hänen puolestaan. olen itsekin muslimi mutta en uskalla käyttää hijabia.

Vierailija
6/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä päin Suomea nämä ihmiset ovat ketä häpeäisi ja vihastuttaisi asia. Pääkaupunkiseudulla huivipäisiä näkee katukuvassa ihan koko ajan. Itse en osaisi hävetä asiaa.

Vierailija
7/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mitä?

Vierailija
8/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se häntä ihmisenä muuta ja olemme kulkeneet julkisilla paikoillakin yhdessä. Toinen on oikeastaan ollut läheinen ystävä vasta sen jälkeen, kun alkoi käyttää hijabia.

Hijabin käyttäminen tai käyttämättömyys ei ole mikään peruste sille, kenet koen läheiseksi ystäväkseni. Itse en ole muslimi, eikä minusta muslimia koskaan tule (insha Allah ;) ).

Vierailija
9/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huivi tuo turvaa.

Vierailija
10/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mun pointti ollut se, mitä muut ehkä ystävästäni ajattelevat, jos liikumme yhdessä, vaan se mitä MINÄ ajattelen HÄNESTÄ. Kyse ei ollut myöskään siitä, mitä minä ajattelen satunnaisista, itselleni tuntemattomista ihmisistä, vaan siitä että itselleni rakas ja läheinen ihminen peittäisi kasvonsa minulta niin että en näkisi hänen ilmeitään kuin joko hänen kotonaan tai minun kotonani, ja silloinkin vain jos mieheni ei olisi kotona.

Oispa mahtava istua esimerkiksi kahvilassa juttelemassa kaverin kanssa, kun en näkisi hänen ilmeitään, en silmiään, en mitään. Se olisi minusta erittäin epämiellyttävää. Ja oispa mahtavaa olla vaikka kaupan kassajonossa, kun en tunnistaisi siinä seisovista kaavunkäyttäjistä edes läheistä ystävää. Minä en jaksaisi ymmärtää, miksi kukaan haluaa ensin tehdä itsestään katseiden kohteen ja sitten selittää, että se kaapu suojelee häntä katseilta. Vetäisisi tuulipuvun päälle ja myssyn päähän niin ei taatusti kukaan katsele. :)

Huivi on ok, se jättää kasvot paljaaksi. Tässähän ei kysytty huivista mitään, vaan siitä että kasvot on peitetty kokonaan tai lähes kokonaan.

2

Vierailija
11/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olisi siihen vaikea suhtautua "tosissaan". Ajattelen, että aika rikki ja eksyksissä ja itseään nöyryyden kautta korostava on suomalainen nainen joka tuollaiseen lähtee. Mutta saahan ihminen sellainen olla. On meissä pahempiakin vikoja.

Vierailija
12/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen vahvasti eri mieltä naisen asemasta. Tuttuni käytti 5 vuotta huivia, koska mies halusi. Sillä muuten peittää aika kätevästi kaulan kuristusjäljet.

Vierailija
13/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hänellä on vaikeuksia vetää rajoja elämässään, sekä itselleen että muille ihmisille, ja siksi hurahtaa "yli" johonkin lakiuskontoon, joka tuo elämään sen järjestyksen jotka muut saavat siihen luotua ilman mitään sen suurempaa ohjausta. Jos ihminen ei tiedä kuka on ja mitä haluaa, ja on sen vuoksi kokenut ihmisten kanssa toimimisen aina jotenkin stressaavaksi, voi tuollainen kaavun taakse vetäytyminen tuntua varmasti isolta helpotukselta. On vain surullista, ettei ne ongelman alkusyyt ratkea sillä mihinkään. Vähän kuin pistäis laastaria vamman päälle toivoisi että se riittää.

Vierailija
14/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ylpeä ystävästäni, kun hän uskaltaa tunnustaa uskoaan/kulttuuria näinkin ennakkoluuloisessa maassa.

Vierailija
15/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en näkisi hänen ilmeitään kuin joko hänen kotonaan tai minun kotonani, ja silloinkin vain jos mieheni ei olisi kotona.

Oispa mahtava istua esimerkiksi kahvilassa juttelemassa kaverin kanssa, kun en näkisi hänen ilmeitään, en silmiään, en mitään. Se olisi minusta erittäin epämiellyttävää.

Vierailija
16/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi haluasi kaikkien katseiden kohdistuvan häneen, en kyllä usko että olisimme kovin hyviä ystäviä kovinkaan kauan, minun maailmaani ei noin pitkälle viety satuihin uskominen mahdu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä