Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja kieltää kesäloman pitämisen ennen raskautta?

Vierailija
18.12.2012 |

Jos raskus menee hyvin, jään äitiyslomalle kesäkuussa. Haluaisin tätä ennen käyttää koko kesälomani (4 vk). Onko työnantajalla oikeus evätä minulta mahdollisuus loman pitämiseen?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä tuhlata kesälomia noin. Lomat kannattaa sitten pitää äitiysloman lopuksi tai juuri ennen töihin paluuta.

Vierailija
22/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika karua mennä takaisin töihin, kaikki lomat tuhlanneena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika karua mennä takaisin töihin, kaikki lomat tuhlanneena.


ei hätää

Vierailija
24/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on iso ero, että menetkö töihin kun lapsi on 10kk tai 11kk...



Mielummin se kuukausi lapselle kuin kokonaan itselle.

Vierailija
25/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika karua mennä takaisin töihin, kaikki lomat tuhlanneena.


ei hätää


pelkällä kotihoidontuella.

Vierailija
26/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä käytännössä lähes kaikki fertiilissä iässä olevat joutuisivat silloin lomattomiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kysymykseen: työnantajan ei ole pakko antaa lomaa tuohon kohtaan, koska lomakausi tosiaan jatkuu syyskuun loppuun. Ap:n pitää lähteä neuvottelemaan asiasta.

Vierailija
28/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika karua mennä takaisin töihin, kaikki lomat tuhlanneena.


ei hätää


pelkällä kotihoidontuella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa paikoissa lomat menee järjestyksessä, eli yksi pitää kesäkuu, toinen heinäkuun ja kolmas elokuun, ja seuravana vuonna vuorot vaihtuu.

Pitäisikö kaikkien muiden lomat mennä sekaisin, kun yksi vain haluaa ennen synnytystä olla lomalla silloin kun itse haluaa?



Voisiko työnantaja antaa sinulle lomaa esimerkiksi kaksi viikkoa, jos kuukausi ei sovi?

Voisitko asiallisesti keskustella hänen kanssaan, ja esittää mielipiteesi ja vaikka vaihtoehtoja, jos joku niistä kävisi työnantajalle?



meillä lomat sovitellaan kaikille mahdollisimman hyvin sopivaksi, mutta ei oikein kukaan saa olla neljää viikkoa juuri silloin kuin haluaa. Esimerkiksi 2 viikkoa lomaa, 2 töissä, ja 2 viikkoa taas lomaa onnistuu hyvin usein.

Vierailija
30/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kysymykseen: työnantajan ei ole pakko antaa lomaa tuohon kohtaan, koska lomakausi tosiaan jatkuu syyskuun loppuun. Ap:n pitää lähteä neuvottelemaan asiasta.

Hänhän jää kesäkuussa äitisylomalle. Ei hän silloin voi lomalla olla. Ap, tarkista saako teillä lomaa siirtää seuraavalle vuodelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä asioita voisit tiedustella sinua hoitavalta henkilöltä.

Kätilöltä vai? Eipä minua taida kukaan muu "hoitaa" mutta hän tuskin osaa asiaan sanoa juuta eikä jaata :)

Joku kysyi myös lomien "tuhlaamisesta". Milloin ne sitten kannattaisi pitää?

Kannattaa säästää ne ja pitää sitten äitiysloman perään. Saat hiukan pidempään vetkuteltua ennen kuin joudut hoitovapaan minituloille.

Tuota saikkuilua en suosittele ilman syytä. Tosi noloa joiltakin edes sellaista suositella!

Vierailija
32/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kysymykseen: työnantajan ei ole pakko antaa lomaa tuohon kohtaan, koska lomakausi tosiaan jatkuu syyskuun loppuun. Ap:n pitää lähteä neuvottelemaan asiasta.

Hänhän jää kesäkuussa äitisylomalle. Ei hän silloin voi lomalla olla. Ap, tarkista saako teillä lomaa siirtää seuraavalle vuodelle?

Hän pitäisi ne vuosilomalain 24 §:n mukaisesti. Mutta oikeastaan... kun tuota lakitekstiä katselen, niin pykälän sanamuoto oikeastaan viittaa siihen, että jos se on työpaikalla mahdollista, niin loma olisi annettava ennen äitiysvapaata... Hmm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko pidät loman ennen äitiyslomaa tai sen jälkeen. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Minkälaista työtä teet? Onko syytä olettaa, ettet saisi lomaan ennen äitiyslomaa? Pomosi joutuu sen perustelemaan..

Vierailija
34/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko pidät loman ennen äitiyslomaa tai sen jälkeen. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Minkälaista työtä teet? Onko syytä olettaa, ettet saisi lomaan ennen äitiyslomaa? Pomosi joutuu sen perustelemaan..

Teen toimistotyötä. En haluaisi haukkua täällä ketään nimettömänä, mutta esimieheni on eronnut, lapseton ja melko katkera nainen. Hän ei tule ilahtumaan vauvauutisesta, ja uskonkin että hän saattaa ihan vaan "näyttää minulle paikkani" (ts. että voi evätä päätökseni halutessaan). Hän ei myöskään pidä siitä, että hänen ohitseen kysytään asioita hr:stä, joten ajattelin pyytää aaveen asiantuntijoilta apua. :)

Kiitos ideasta pitää loma vasta äitiysloman jälkeen. Ja mitä tuohon varallisuuteen tulee, olemme keskituloisia mikäli se nyt jotakuta kiinnostaa. Tulemme tarvittaessa toimeen miehen tuloilla, olemme aiemminkin joutuneet laskemaan joka pennin. Nyt olemme eläneet pari vuotta hieman vähemmän budjetin mukaan, kun siihen on ollut mahdollisuus.

Olisin mielellään kotona pitkään. Ideaalitilanne tällä hetkellä ajateltuna olisi se, että saisimme toisen lapsen noin kahden vuoden kuluttua ensimmäisestä, ja että voisin olla kotona kunnes nuorimmainen täyttää kolme. Lapsi on tosin ensimmäinen, joten mieli voi muuttua vielä moneenkin kertaan. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä lomasi silloin kun miehesi on viettämässä isäkuukauttaan!



Muuten on tosi vaikea järjestellä sitä kuukauden työtä itselleen siksi aikaa, että isä on isäkuukaudella!

Vierailija
36/36 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen äitiyslomaasi. Mutta jos hän löytää jonkun syyn, niin pidät sen sitten ä-loman perään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme