Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saimme asuntolainamme lyhennettyä loppuun ja mieheni lopetti ansiotyön...

Vierailija
17.12.2012 |

...ja sanoi alkavansa vihdoinkin toteuttaa itseään (tuohon asti - 20 vuoden ajan - hän oli tehnyt lujuuslaskentainsinöörihommia). Heti irtisanouduttuaan hän alkoi kirjoittaa innostuneesti "kaunokirjallisuutta" (jota hän viimeksi oli kijoittanut alla parikymppisenä) eli sekä proosaa (käytännössä novelleja) että runoja (kävi myös Avoimen Yliopiston luovan kirjoittamisen perusopinnot ja pari muuta luovan kirjoittamisen kurssia).

Tuosta hänen elämänmuutoksestaan on kulunut nyt neljä vuotta eli hän on kirjoittanut nyt neljä vuotta (muutaman tunnin päivässä) ja on edelleen todella innostunut ja tohkeissaan kirjoittamisesta. Ainoa ongelma on, että hän on tarjonnut valmiita käsikirjoituksiaan (=novellikokoelma ja kolme runokokoelmaa joista kaksi on tyylillisesti - käsittääkseni - melko kokeellista) kustantajille, mutta yksikään kustantaja ei ole toistaiseksi suostunut niitä kustantamaan (hylkäyskirjeitä on tullut yhteensä jo yli parikymmentä), eli kustannussopimusta ei ole tullut, eli mieheni ei suomeksi sanottuna ole vielä tienannut kirjoittamisellaan senttiäkään.

Outoa kyllä, mieheni ei ole tilanteesta lainkaan masentunut vaan uskoo itseensä ja tekemiseensä, sekä menee myös "matka on tärkeämpää kuin päämäärä" -asenteella sekä sanoo että hänen kirjoituksensa ovat tuhat kertaa innovatiivisempia, luovempia, arvokkaampia ja tärkeämpiä kuin yhteenlaskettuna kaikki ne pedantit laskelmat mitä hän insinöörinä tuotti (hän viittaa tällä myös siihen, että mikä lopulta on tärkeintä ts. mitä persoonallisia merkkejä ja muistoja me jätämme itsestämme, kun aika meistä joskus jättää).

Hän kyllä on käynyt lavarunoklubi-illoissa open miccaamassa tekstejään ja tekstit uppoavat hyvin yleisöön. Mutta eihän tuollakaan tienaa mitään, vaikkakin tuota kautta hän on saanut tekstejään julki ja pääsee toteuttamaan itseään myös esiintyjänä (hän jännitti ja jopa vihasi esiintymistä silloin kuin toimi insinöörinä, mutta nyt hän on löytänyt myös esiintyjän itsestään, kun saa lukea ääneen omia luovia, omintakeisia tekstejään).

Olemme eläneet nämä neljä vuotta minun (aika hyvällä) palkallani, joka kyllä riittää kohtuulliseen elintasoon, koska lainaa meillä ei tosiaankaan enää ole, ja esim. yhtiövastike on erittäin alhainen. Emme siis varsinaisesti joudu tinkimään mistään.

Olen kuitenkin jossain määrin tyytymätön tilanteeseen: mieheni vaikuttaa erittäin onnelliselta ja hän on löytänyt kutsumuksensa, mutta ongelma on että hän ei - toistaiseksi - ole voinut kääntää kutsumustekemistään rahatuloksi. Ja toisaalta: itse en mitenkään suunnattomasti nauti omasta työstäni, tosin en sitä mitenkään inhoakaan, mutta joka tatapauksessa: tuntuu että miehelläni on kivempaa elämää kuin minulla, ja minä joudun rahoittamaan sitä hänen kivaa elämäänsä. Toisaalta: hänhän saattaa jossain vaiheessa saada kustannussopimuksen ja saattaa siis jossain vaiheessa alkaa tienata kirjoittamisella (realistisesti ajateltuna ei varmastikaan paljoa, mutta kuitenkin jotain), ja mikä tärkeää, hän todella on kuin uusi ihminen verrattuna siihen aikaan kun hän teki lujuuslaskelmia insinööritoimistossa: hän on iloinen, energinen, viriilimpi jne., eli kaikin puolin kivempi ja ihanampi kuin silloin kun oli "nuutuneessa" (tämä on hänen terminsä) ansiotyössään.

Miten minun kannattaisi suhtautua tilanteeseemme? Vaadinko miestäni hankkiutumaan takaisin "oikeisiin töihin"? Eläkkeeseen on meillä kummallakin aikaa vielä yli viisitoista vuotta. Mieheni eläke tullee aikanaan olemaan joka tapauksessa bruttona noin 1600-1700 euroa, joka kyllä riittää meille hyvin, varsinkin kun oma eläkkeeni tullee olemaan tuota suurempi. Eli eläkeajan tulo- ja elintasomme ei minua huolestuta lainkaan, vaan kysymys on siitä että miltä pohjalta me menemme nuo seuraavat viisitoista vuotta. Hyvää mieheni "kotimies"-elämäntavassa on toki myös se että hän hoitaa käytännössä lähes kaikki perheemme kotityöt, mikä tietysti oikein onkin. Sinänsä siis hänen "kirjoittajan elämäntyylinsä" (en sano "kirjailijan elämäntyylinsä", koska hän ei ole kirjailija koska ei ole julkaissut mitään) tarkoittaa minu kannaltani sitä, että töistä tullessani voin halutessani vain rentoutua, ja lämmin ateria ja ihana hieronta odottaa, eli että tuskinpa olisi kohtuullista sekään jos hirveän äänekkäästi valittaisin tilannettani. Mutta silti... tuntuu että minulla on vähän niin kuin musta pekka kourassa tässä yhtälössä.

Kommentoisitteko, kiitos !

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus mitä vastauksia! Elämän ei todellakaan tarvitse olla mitään pakkotyötä ja unelmien unohtamista! Ihanaa että miehesion tehnyt tuollaisen siirron ja nauttii elämästään.

Ymmärrän silti ärsytyksen ja siihenhän ei auta muu kuin puhuminen miehen kanssa. Mietitte siis yhdessä molempia tyydyttävän ratkaisun työ- ja raha-asioiden jakamiseen.

Jos aikuinen ihminen vielä jaksaa tai viitsii juosta unelmiensa perässä niin joko hän on todella typerä tai sitten aidosti hullu - tai kumpaakin !

t. realisti

Perusteluja, kiitos!

Vierailija
22/29 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen mies kuluttaa noin 500 e kuussa ja lapset noin 400 e kuussa.

Mielestäni te voitte löytää hyvän kompromissin. Mies töihin sen verran kuussa, että tienaa omat menot + puolet lasten menoista eli vaikkapa jos teillä on 2 lasta, niin 900 e nettona. Muun ajan hän voi sitten toteuttaa itseään ja kirjoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuitenkin aika kauan "taiteillut" ja siitä olen samaa mieltä, että kyllä terveen aikuisen tulisi tuoda edes jotain yhteiseen pöytään...vaikka laina onkin maksettu, miehen runoilulla ei makseta edes maitotölkkiä. Muitakin kuluja on kuin vain asuminen.

Vierailija
24/29 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on totta: Ukko saanee helposti töitä vaikkapa opettajana, pystyy ehkä toimimaan tuuraajana matematiikassa, fysiikassa tms. ? Ja siis voinee tehdä muutaman työtunnin viikossa / kuukaudessa, ja vähän osallistua sillä lailla talouden kuluihin. Aikaa jää runsaasti myös kirjoittamiseen ja kotitöihin. Kaikkien osalta win-win -tilanne!

Jos ei ole totta: Pätevästi ap työsti provon!

Koska ap:n teksti on melko sujuvaa ja kieli hallussa, veikkaan, että se on ap joka kokeilee siipiään kirjoittamisen maailmassa.

Vierailija
25/29 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska, lapsellinen kusipää, ja melko varmasti kaappihomo. Rahaa se ei tuo, leuhkii vaan omalla elämäntavallaan (joka on sinun ansiotasi), eikä se ilmiselvästi osaa niitä runojaan edes kirjoittaa. Mitä iloa tuollaisesta miehestä voi sinulle olla? Eroa heti. Itse olisin eronnut jo 4 vuotta sitten.

Vierailija
26/29 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus mitä vastauksia! Elämän ei todellakaan tarvitse olla mitään pakkotyötä ja unelmien unohtamista! Ihanaa että miehesion tehnyt tuollaisen siirron ja nauttii elämästään. Ymmärrän silti ärsytyksen ja siihenhän ei auta muu kuin puhuminen miehen kanssa. Mietitte siis yhdessä molempia tyydyttävän ratkaisun työ- ja raha-asioiden jakamiseen.

Jos aikuinen ihminen vielä jaksaa tai viitsii juosta unelmiensa perässä niin joko hän on todella typerä tai sitten aidosti hullu - tai kumpaakin ! t. realisti

Ilman heitä meillä ei ole taidetta ollenkaan.

Jossakin vaiheessa on vain uskallettava hypätä tuntemattomaan ja yrittää. Ap:n mies on nyt onnellinen ja tasapainoinen, tekee luovaa työtä ja hoitaa kodin.

Eihän ap mies tee luovaa työtä. Työ on sellaista mitä muutkin arvostaa, ja josta maksetaan palkkaa. Apn mies vaan harrastaa jotain itselleen kivaa juttua päivät pitkät. Sama kun minä piirtelisin sormiväreillä kirkkoveneitä vessani seinään päivät pitkät. Ei sitäkään kukaan arvostaisi eikä siitä kukaan mitään maksaisi. Eli ei ole luovaa työtä, kuten ei apn miehelläkään.

Vierailija
27/29 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä koskaan ollut tilannetta, jossa mies olisi joko elättänyt sinua, tai hänen rahallinen panoksensa teidän perheeseen olisi ollut suurempi?

Se, että toinen hoitaa kaikki kotityöt ja saat tulla töistä kotiin lämpimän aterian ääreen ei ole mikään pikkujuttu. Kuitenkin asettaisin ehkä jonkun takarajan tuolle itseään toteuttamiselle. Esimerkiksi viisikin vuotta olisi jo paljon, sitten saisi alkaa uudet tuulet puhaltamaan. Vuoroin vieraissa jne.

Vierailija
28/29 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomalla on oikeus olla itsekkäämpi koska ei ole vastuuta muista kuin itsestä. Toki omat kulut täytyy tienata mutta ei lapsille perintöä...

Vierailija
29/29 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi unelma on kirjoittaminen. Minusta on tyhmää kadehtia hänen onneaan, ellet itse osaa sanoa, mitä haluat ja mistä jäät paitsi. Haluaisitko lisää vapaa-aikaa? Vaihtaa alaa? Matkustella enemmän?

Kun olet tunnistanut oman unelmasi, josta miehen tilanteen takia joudut luopumaan, voitte alkaa keskustella kompromissista tai vaikka siitä, että nyt olisi sinun vuorosi toteuttaa unelmaasi ja miehen rahoittaa sitä. Jos taas et joudu luopumaan mistään miehesi kirjoittamisen takia, niin mielestäni on tyhmää vain tasapuolisuuden nimissä vaatia miestä luopumaan unelmastaan.

Missä perheessä panokset toimeentuloon menevät tasan? Itse tienaan kolminkertaisesti mieheeni verrattuna, ja molemmat nautimme töistämme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi