Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liittyykö noihin "vuohilahjoihin" joku sitoumus saajalta siitä,

Vierailija
17.12.2012 |

että vuohi tosiaan saa elää ja tuottaa maitoa ja jälkeläisiä? Kun itse pahoin pelkään, että se joutuu heti kylänmiesten suihin...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä saatetaan ostaa tai sitten ei. Vuohi saattaa elää tai sitten ei. Hyvin todennäköisesti se voi päätyä pataan, kuten itsekin arvelit.

Vierailija
2/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Projekteja kuitenkin seurataan säännöllisesti. Kyllä siellä olisi varmasti huomattu, jos vuohet näin yleisesti menisivät suoraan suuhun. Toki saattaa olla, että joissakin yksittäistapauksissa näin on käynytkin, mutta toiminta olisi varmasti muutettu toisenlaiseksi, jos tämä olisi yleistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin monena jouluna näitä Kirkon ulkomaanavun vuohia, kanoja, koulupukuja jne. En toki ollut niin naivi, että olisin kuvitellut että juuri minun euroillani hankittaisiin vuohi jollekin perheelle, mutta luulin että tällä Toisenlainen lahja -kampanjalla kerätyt varat menisivät tällaisen ruohonjuuritason kehitysapuun, jota halusin tukea. Sitten minulle selvisi, että kaikki lahjoitukset menevät yhteen ja samaan Kirkon ulkomaanavun pohjattomaan säkkiin, josta niitä jaetaan milloin mihinkin tarkoitukseen, esim. katastrofiapuun. Eihän se sinänsä huono juttu ole, mutta minä esim. lahjoitan aina katastrofikeräykseen erikseen, ja haluaisin nimenomaan tällä tavalla olla mukana auttamassa kehitysmaiden perheitä selviytymään itse arjestaan. Aion nyt etsiä jonkun toisen kanavan avustuksilleni.

Vierailija
4/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä palstalla varmasti moni kuvittelee tuon idyllin: Pienet mustat lapset lypsää omin pikku kätösin vuohta ja saavat juodakseen maitoa. Totuus on juuri se, että lapset (ja naiset) jää aina ilman, jos afrikkaan jotain viedään. Miehet pitää siitä huolen.

Vierailija
5/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten minulle selvisi, että kaikki lahjoitukset menevät yhteen ja samaan Kirkon ulkomaanavun pohjattomaan säkkiin, josta niitä jaetaan milloin mihinkin tarkoitukseen, esim. katastrofiapuun.

Minäkin olen kuvitellut että se nimenomaan menisi sentyyppiseen ruohonjuuritason kehitysapuun mitä nyt jotkut kaivon tai vuohien hankinta köyhään kylään voisi olla.

Vierailija
6/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan ihan oikea vuohi köyhälle perheelle kehitysmaassa. Minulla on tuttu, joka on ollut oikeasti ostamassa näitä vuohia Afrikassa.

Kirkon ulkomaanavulla tulkinta on ainakin aikaisemmin ollut vähän vapaampi. Ei ne rahat sielläkään minnekään täysin yhteiseen kassaan mene, mutta vuohen sijasta perheelle saatetaankin hankkia lahjoitetulla rahalla kanoja tai sikoja tai maataloustyökaluja, jos se paikan päällä tuntuu järkevämmältä. Rahat siis kyllä käytetään johonkin maatalouteen liittyvään paikallisten perheiden avustamiseen, mutta ei välttämättä juuri vuohiin.

Vierailija
7/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä alunperin sain kuulla asiasta, mutta kirjoitin palautteen Kirkon Ulkomaanavulle. Sain vastauksen, jossa kerrottiin varojen menevän mm katastrofiapuun.

Vierailija
8/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon ulkomaanavulla tulkinta on ainakin aikaisemmin ollut vähän vapaampi. Ei ne rahat sielläkään minnekään täysin yhteiseen kassaan mene, mutta vuohen sijasta perheelle saatetaankin hankkia lahjoitetulla rahalla kanoja tai sikoja tai maataloustyökaluja, jos se paikan päällä tuntuu järkevämmältä. Rahat siis kyllä käytetään johonkin maatalouteen liittyvään paikallisten perheiden avustamiseen, mutta ei välttämättä juuri vuohiin.

kun kuitenkin idea on tukea jonkun tiettyjen köyhien kylien perustoimeentuloa.

t. 6

Vierailija
9/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on juuri se, että lapset (ja naiset) jää aina ilman, jos afrikkaan jotain viedään. Miehet pitää siitä huolen.

ainakaan noissa ruohonjuuritason projekteissa, joita on esimerkiksi juuri World Visionilla ja KUA:lla. Näillä järjestöillä on projekteja, joissa nimenomaan pyritään vahvistamaan naisten ja lasten asemaa. Jos kuuden lapsen yksinhuoltajaäiti tai -mummo saa perheelleen lehmän tai vuohen, niin kyllä se ihan taatusti menee tämän perheen lasten hyväksi. Tai jos rahoilla koulutetaan perheen äiti ompelijaksi tai kampaajaksi, niin siinä on jonkun miehen vaikea vetää välistä.

Suurissa valtion projekteissa tilanne voi olla toinen. Niissä on liian monta juttuja, joissa voi vetää välistä.

Vierailija
10/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja tytöt pääsevät kouluun + saavat elinkeinon jostain elukasta. Muttamutta...samaan aikaan tuntuu, että tämmöinen tavallaan myös mahdollistaa miesten kusipäisyyden Afrikassa. Miksi ottaa mistään vastuuta, kun kulttuuri suosii miestä ja sallii tälle vaikka minkälaiset erivapaudet? Lisäksi tasa-arvoisista maista tulevat työntekijät suosivat lähinnä naisia, joten sekin voi aiheuttaa eripuraa sukupuolten välille. Onko tämmöinen avustaminen sittenkään kestävä ratkaisu? Eikö afrikkalaisten itsensä pitäisi tehdä asioille jotain?

Vierailija
11/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Onko tämmöinen avustaminen sittenkään kestävä ratkaisu? Eikö afrikkalaisten itsensä pitäisi tehdä asioille jotain?

tehdään nykyisin nimenomaan niin, että paikallisissa kokouksissa kyläläiset pohtivat itse yhdessä järjestön työntekijän kanssa, mitä kylässä pitäisi tehdä, jotta tilanne parantuisi. Kyläläiset ovat myös itse mukana projektien toteuttamisessa, jos ei rahallisesti, niin työpanoksellaan esim. rakentamassa koulua. Esim. WV:n kummit saavat vuosittain tietoa juuri tämäntapaisesta toiminnasta kummilapsensa kylässä. (Tiedän, koska itselläni on kummilapsi WV:n kautta.)

Puhdas katastrofiapu toimii sitten toisin. Siinä tosiaan jaetaan katastrofin kohteeksi joutuneille välttämättömyystarvikkeita.

Vierailija
12/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on liki mahdoton saada tekemään yhtään mitään. Naiset tekevät kaiken mahdollisen työn ja miehet istuvat ringissä ja polttelevat tupakkaa. Sen verran käyvät kotona että koinaamassa taas uuden lapsen alulle.

Vierailija
13/13 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuokin hommat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan