Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En varmaan koskaan saa asuntolainaa vaikka olen vakityössä

Vierailija
16.12.2012 |

Harmittaa ja pelottaa tulevaisuus...miten ihmeessä pystyn säästämään samalla kun maksan pk-seudun vuokraa? Aivan epätoivoista. Ja kun sain vakituisen työpaikan, ajattelin että heti otan asuntolainaa kunhan miehenikin saa vakityön. Mutta ei meillä ole mahdollisuuksia saada tuhansia euroja säästöön, kun vuokra vie niin ison osan tuloista..koskahan tuo muutos, että pitää olla 20% säästöjä, astuu voimaan?

Olen varmaan tuomittu ikuiseksi vuokra-asujaksi. Onko tämä nyt sitten oikeudenmukaista?

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/55784-tassa-sukupolvessa-kulkee-raja-ky…

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan hölmöä vaatia asunnonostajia panemaan"kaikki munat samaan koriin".

Mut ota nyt heti se laina, niin vielä saat. Tai ainakin mä olen saanut jo 4 astuntolainaa , vaikka ikinä ole ollut vakityöpaikkaa.

Vierailija
2/24 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo oli ne asuntojen hinnat halvempia mutta niin oli palkatkin pienempiä. Asunto maksoi 100000e ja palkka oli 1500e. Nyt vastaava asunto maksaisi 275000e paikkeilla ja tuosta työstä saisi palkkaa palkkataulukoiden mukaan 3000e.

Mutta ei aikoinaan ostettukaan heti isoa asuntoa vaan aloitettiin yksiöstä/pienestä kaksiosta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pari vuotta vielä odotella.

Vierailija
4/24 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saatte työt? Entä montako ja minkä ikäistä lasta?

Jos hankkisitte pariksi vuodeksi halvimman ja pienimmän mahdollisen asunnon jossa joten kuten pärjäätte. Siksi aikaa kaikki hankinnat minimiin, joita ei ole ihan pakko hankkia. Pari vuotta sinnittelee aika vähällä, kun tietää sen olevan vain väliaikaista.

Vierailija
5/24 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän, että tulot ja menot pitää suhteuttaa, mutta vuokrakulut ovat joka tapauksessa selvästi isommat kuin vastaavan omistusasunnon kaikki kulut yhteensä, joten takaisinmaksukyvystä ei olisi ongelmaa. Vuokran takia on vain mahdotonta säästää niin paljon kuin mitä 20% olisi.

Ennen vanhaan ei ollut samanlaista asuntopulaa kuin nykyään ja työpaikkojakin oli muualla kuin pk-seudulla ja parissa muussa kaupunkikeskuksessa.

Ja eikai tässä vuokralla asumisessakaan olisi muuten mitään, mutta olisi mukava jos ei joutuisi koko ajan pelkäämään, että koska kodin joutuu jättämään, jos asunnon oikea omistaja päättääkin sitä tarvita. Ja toki ne sataset kuussa, jotka menevät ilmaan, sen sijaan, että niillä lyhentäisi lainaa tai laittaisi niitä säästöön.

Vierailija
6/24 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pari vuotta vielä odotella.

sinä aikana on monelta odottelijalta asunto karannut lopullisesti kun hinnat ovat koko ajan nousseet.

Vierailija
7/24 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa sellaista päätöstä, että tulisi voimaan tuo 10% tai 20% omarahoitusosuus. Mietitään vasta, että Fiva:lle tulisi mahdollisuus tuollainen asettaa.

Silloin kun olin ensiasunnonostoiässä, niin piti olla 15% omaa rahaa ja kyllä me kaikki silloinkin ostettiin asuntoja. Säästettiin yleensä vuosi tosi tiukasti tai vähemmän tiukasti 2-3 vuotta. Ensiasunnot ei tosin olleet silloin mitään 4h+k uudesta talosta vaan mentiin sit 2h+k asuntoihin yleensä vähän halvemmalle alueelle.

Vierailija
8/24 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnoissa on aika paljon ilmaa. Kannattaa pari vuotta vielä odotella.

Tätä on hoettu jo aika kauan. Ostin asuntoni 2007 ja silloin puhuttiin, että älä hullu osta, hinnat laskee ihan just.

No, nyt minulla on velaton asunto ja sitä hintojen laskua odotellaan edelleen...

Vierailija
9/24 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että niin tulee käymään. Eli ihan hyvin saatte ostettua sen asunnon varmasti ilman säästöjäkin. Itsekin ostin täysin ilman säästöjä, omatakauksella, 160 000 asuntolainaa yhden hengen talouteeni. Ei ollut mitään ongelmia lainan saannissa, tässä ihan jokunen kk sitten.

Vierailija
10/24 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäsin 15 v ja sain kasaan 40 t.Ja mies saman verran. Nyt vasta ostimme asunnon.

Vierailija
11/24 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ota nyt heti se laina, niin vielä saat. Tai ainakin mä olen saanut jo 4 astuntolainaa , vaikka ikinä ole ollut vakityöpaikkaa.

Miten oot saanu asuntolainaa ilman vakityöpaikkaa?? Ootko ollu jossai pätkähommissa? minkä verran sait lainaa?? Oliko joku takaaja?

Kyse tietysti kotiåaikkakunnan osuuspankista, jossa tiesivät minut ja osasivat arvioida luotettavuutta ja taloudellista asiainhoitokykyä.

Pätkätöissä olen ollut joo. Yliopistolla, apurahoilla, määräaikaisissa palkkasuhuteissa. Oon saanut neljä eri lainaa, ei ne suuria ole olleet, 50-100 tuhannen euron välillä. Täällä hetkellä lainaa on yhteensä 170 000. Ensimmäinen laina otettiin ise rakennettavaa taloa varten ja se talo oli vakuutena sitä myöten kun valmistui. Sama talo on ollut vakuutena sitten myöhemipiäkin lainoja varten. Hyvin on riittänyt, sen arvo nyt on noin 440 tuhatta, joten tässä on vähän varaakin vielä. Ja no tässä vaiheessauutakin omaisuutta on kertynyt jota voisi käyttää vakuutena.

Mäki oon välillä töissä ja välillä kotona. miten työpaikalla tarviivat. Yleensä 2-5kk kerrallaan oon. En kehtaa ees käyä ite kysymässä meijän osuuspankista.. vaikka niitten asiakas olenkin eikä mulla oo mitään maksuhäiriöitä ollut koskaan.

Vierailija
12/24 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oot saanu asuntolainaa ilman vakityöpaikkaa?? Ootko ollu jossai pätkähommissa? minkä verran sait lainaa?? Oliko joku takaaja?

Kyse tietysti kotiåaikkakunnan osuuspankista, jossa tiesivät minut ja osasivat arvioida luotettavuutta ja taloudellista asiainhoitokykyä.

Pätkätöissä olen ollut joo. Yliopistolla, apurahoilla, määräaikaisissa palkkasuhuteissa. Oon saanut neljä eri lainaa, ei ne suuria ole olleet, 50-100 tuhannen euron välillä. Täällä hetkellä lainaa on yhteensä 170 000. Ensimmäinen laina otettiin ise rakennettavaa taloa varten ja se talo oli vakuutena sitä myöten kun valmistui. Sama talo on ollut vakuutena sitten myöhemipiäkin lainoja varten. Hyvin on riittänyt, sen arvo nyt on noin 440 tuhatta, joten tässä on vähän varaakin vielä. Ja no tässä vaiheessauutakin omaisuutta on kertynyt jota voisi käyttää vakuutena.

Mäki oon välillä töissä ja välillä kotona. miten työpaikalla tarviivat. Yleensä 2-5kk kerrallaan oon. En kehtaa ees käyä ite kysymässä meijän osuuspankista.. vaikka niitten asiakas olenkin eikä mulla oo mitään maksuhäiriöitä ollut koskaan.

Vierailija
13/24 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikilla pitäisi olla oma asunto?

Vierailija
14/24 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vuokra on niin korkea, että sillä summalla maksaisi jo lainaa ja vielä jäisi säästöönkin

Tai haluaa asunnon joka ei varmasti lähde alta, ja jota saa rempata mieleisekseen niin paljon kuin haluaa.

i]Miksi kaikilla pitäisi olla oma asunto?

[/quote]

Vierailija
15/24 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mitään lakia tai sääntöä ei ole, niin näin on jo tapahtunut. Pankeille on omat kovat vaatimuksensa ja niiden pitää osoittaa olevansa vakavaraisia. Tämä sitten heijastuu mm. kiristyvällä lainapolitiikalla.

Nimim. alalla

Vierailija
16/24 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minimikoko asunnolle olisi 5h ja keittiö ja tulotkin saisi olla melkoiset jotta neljän lapsen kanssa asuntolainan saisi.

No, eipä tämä asunto paljon eroa ympäröivistä omistusasunnoista. Eipä kerry omaisuutta mutta ei ole pelkoa ja stressiä miten saa lainan maksettua jos vaikka sairaus tai työttömyys iskee.

Vierailija
17/24 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vuokra on niin korkea, että sillä summalla maksaisi jo lainaa ja vielä jäisi säästöönkin

Tai haluaa asunnon joka ei varmasti lähde alta, ja jota saa rempata mieleisekseen niin paljon kuin haluaa.

i]Miksi kaikilla pitäisi olla oma asunto?

Vierailija
18/24 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Samassa tilanteessa ollaan. Säästöjä ei ole tarpeeksi. Nyt lainansaanti on jo kiristynyt. Monet pankit vaativat 10% omaa rahaa, eikä lainaa heru ilman säästöjä. Myöskään ei voi lainata summaa jostain toisesta pankista, koska tiedot näkyvät ja vaikuttavat kokonaislainamäärään yms.

Vierailija
19/24 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olette onnellisessa asemassa. Teillä olisi joka tapauksessa liian pienet tulot oman asunnon kustannuksiin, niin tämä uusi systeemi estää teitä tekemästä tyhmyyksiä ottamalla tarkoituksellisesti kontollenne liian suuria menoja tuloihinne nähden.

ja missä sanotaan, että jokaisella on oltava omistusasunto?

Vierailija
20/24 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olet oikeassa, ei tarvinnut olla omaa rahaa, sai olla omia vakuuksia muualta tai takaajatkin kävi.

Kuitenkaan silloin ei pystynyt ostamaan 100% lainalla ilman mitään muita vakuuksia asuntoa, kuten esim. 2005-2011 on kevyesti pystynyt tekemään. Persaukinen ensiasunnonostaja ilman pappa betalar-optiota oli siis 1990-luvun lopussa samassa tilanteessa kuin nyt ensiasunnon ostaja.