En varmaan koskaan saa asuntolainaa vaikka olen vakityössä
Harmittaa ja pelottaa tulevaisuus...miten ihmeessä pystyn säästämään samalla kun maksan pk-seudun vuokraa? Aivan epätoivoista. Ja kun sain vakituisen työpaikan, ajattelin että heti otan asuntolainaa kunhan miehenikin saa vakityön. Mutta ei meillä ole mahdollisuuksia saada tuhansia euroja säästöön, kun vuokra vie niin ison osan tuloista..koskahan tuo muutos, että pitää olla 20% säästöjä, astuu voimaan?
Olen varmaan tuomittu ikuiseksi vuokra-asujaksi. Onko tämä nyt sitten oikeudenmukaista?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/55784-tassa-sukupolvessa-kulkee-raja-ky…
Kommentit (24)
Olisihan hölmöä vaatia asunnonostajia panemaan"kaikki munat samaan koriin".
Mut ota nyt heti se laina, niin vielä saat. Tai ainakin mä olen saanut jo 4 astuntolainaa , vaikka ikinä ole ollut vakityöpaikkaa.
Miten oot saanu asuntolainaa ilman vakityöpaikkaa?? Ootko ollu jossai pätkähommissa? minkä verran sait lainaa?? Oliko joku takaaja?
Ei ole olemassa sellaista päätöstä, että tulisi voimaan tuo 10% tai 20% omarahoitusosuus. Mietitään vasta, että Fiva:lle tulisi mahdollisuus tuollainen asettaa.
Silloin kun olin ensiasunnonostoiässä, niin piti olla 15% omaa rahaa ja kyllä me kaikki silloinkin ostettiin asuntoja. Säästettiin yleensä vuosi tosi tiukasti tai vähemmän tiukasti 2-3 vuotta. Ensiasunnot ei tosin olleet silloin mitään 4h+k uudesta talosta vaan mentiin sit 2h+k asuntoihin yleensä vähän halvemmalle alueelle.
Että olisi pitänyt olla 15% omaa RAHAA. Kyllä se riitti, kun oli 15%muita VAKUUKSIA sen ostettavan asunnon lisäksi. Ts, sitä kaikkea ei ollut pakko sijoiottaa juuri siihen asuntoon, vaan sai omistaa löisäksi esim osakkeita tai kesämökin tai rahato-osuuksia. Nythän tuossa ehdotetaan että nuo on muutettava rahaksi ja sijoitettava kaikki siihen ostettavaan asuntoon. Missä ei oikeasti ole järjen hiventä, jos se on pakko.
Olisihan hölmöä vaatia asunnonostajia panemaan"kaikki munat samaan koriin".
Mut ota nyt heti se laina, niin vielä saat. Tai ainakin mä olen saanut jo 4 astuntolainaa , vaikka ikinä ole ollut vakityöpaikkaa.
Miten oot saanu asuntolainaa ilman vakityöpaikkaa?? Ootko ollu jossai pätkähommissa? minkä verran sait lainaa?? Oliko joku takaaja?
Kyse tietysti kotiåaikkakunnan osuuspankista, jossa tiesivät minut ja osasivat arvioida luotettavuutta ja taloudellista asiainhoitokykyä.
Pätkätöissä olen ollut joo. Yliopistolla, apurahoilla, määräaikaisissa palkkasuhuteissa. Oon saanut neljä eri lainaa, ei ne suuria ole olleet, 50-100 tuhannen euron välillä. Täällä hetkellä lainaa on yhteensä 170 000. Ensimmäinen laina otettiin ise rakennettavaa taloa varten ja se talo oli vakuutena sitä myöten kun valmistui. Sama talo on ollut vakuutena sitten myöhemipiäkin lainoja varten. Hyvin on riittänyt, sen arvo nyt on noin 440 tuhatta, joten tässä on vähän varaakin vielä. Ja no tässä vaiheessauutakin omaisuutta on kertynyt jota voisi käyttää vakuutena.
Helposti maksaisi asuntolainaa ja yhtiövastiketta näillä summilla mitä menee vuokraan pääkaupunkiseudulla (1300€/kk). Me ainakin saisimme ihan kohtuullisen lainan tuloillamme, mutta kun ei ole säästössä tuota vaadittavaa 10%. Eikä sitä kymmeniä tuhansia euroja niin nopeasti säästetä jos vuokrat ovat noinkin korkeat. Ei, vaikka meille kelpaisi pieni kaksio...