ALKOHOLI ja hedelmöittyminen/alkuraskaus
Hei!
Löytyisikö täällä ketään, joka osaisi vastata "vähän paniikissa" olevan tulevan äidin kysymykseen?! :)
Eli, olen raskaana ja nyt ultran jälkeen tiedän, milloin hedelmöittyminen on tapahtunut jne.
No, valitettavasti nämä päivät osuvat juuri juhlimiseen ja alkoholinkäyttöön (jota en norm. juuri harrasta, mutta nyt juhlakaudella kyllä; ja pari kertaa todella pljon on tullut alkoholia käytettyä..)
Ensimmäisissä juhlissa join aika paljon alkoholia (sekä mietoja että vahvoja). HEDELMÖITTYMINEN ON TAPAHTUNUT JUURI ENNEN NÄITÄ JUHLIA TAI JUURI NÄIDEN JUHLIEN JÄLKEEN. (Tein ennen juhlia raskaustestin, joka oli negatiivinen).
Toiset juhlat olivat tasan viikko hedelmöittymisen ja em. ensimmäisten juhlien jälkeen. Näissäkin juhlissa join alkoholia, aika paljonkin! (Tein ennen juhlia myös raskaustestin, joka oli negatiivinen!).
No, 5 päivää näiden toisten juhlien jälkeen raskaustesti olikin sitten positiivinen!!!
ONKOHAN MAHDOLLISTA, ETTÄ OLEN ALKOHOLIN KÄYTÖLLÄ AIHEUTTANUT ALKIOLLE JOTAIN VAURIOITA? ONKO OLEMASSA KEHITYSPOIKKEAMIEN, DOWNIN SYNDROOMAN TMS. MAHDOLLISUUS (siis alkoholiin liittyen)?
Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!
Kommentit (49)
Suomessa on ylipäänsä paljon periytyviä kehitysvammaisuutta aiheuttavia geenejä verattuna esim Viroon, jossa geenit ovat sekoitus, saksalaista, venäläistä ja slaavilaista.
mutta se on harvinainen eikä ole erityisesti Suomessa esiintyvä. "Tavallinen" downin syndrooma ei periydy.
Periytyvä Downin muoto on asia erikseen, mutta se on harvinainen eikä sekään ole Suomessa sen yleisempi kuin muualla.
Suomessa on perinnöllisiä tauteja, joita ei ole muualla, mutta toisaalta jotkut perinnölliset sairaudet ovat täällä harvinaisempia kuin muualla. Suomalaiset eivät ole kansana sen perinnöllisesti sairaampia kuin muutkaan kansat.
ovat sellaisia, että virheellinen geeni niihin saadaan molemmilta vanhemmilta. Molempien vanhempien täytyy siis olla tuon geenin kantaja ja silloin heillä on jokaisessa raskaudessa 25% mahdollisuus saada tuon geenin takia sairas lapsi. Downin syndrooma ei ole tällainen. Downin syndrooman aiheuttaa yleensä satunnainen mutaatio sukusolussa.
Oma kokemus tähän väliin..
No, mähän en ite tajunnut että hedelmöitys oli tapahtunu. Sitte viikko sen jälkeen alko partypartyt, eli viikonloppuna juotiin kaveriporukan kanssa hyvät hjumalat.
Neuvolassa hoitaja sano, että noin alkuraskaudessa tapahtuneesta alkoholinkäytöstä ei kannata yöuniaan menettää, enhän edes voinut silloin tietää olevani raskaana (edes vaikka olisin testannut). Tuosta ei kuulemma haittaa ole :) Eli ei mitään hätää :)
ovat sellaisia, että virheellinen geeni niihin saadaan molemmilta vanhemmilta. Molempien vanhempien täytyy siis olla tuon geenin kantaja ja silloin heillä on jokaisessa raskaudessa 25% mahdollisuus saada tuon geenin takia sairas lapsi. Downin syndrooma ei ole tällainen. Downin syndrooman aiheuttaa yleensä satunnainen mutaatio sukusolussa.
Niin paljon samannäköisiä tuulipukupariskuntia tuolla kylillä tapaa.
Kiitos kaikista vastauksista!
Juuri eniten mua huolettaa, että nuo parin kerran kunnon humalat ovat aiheuttaneet jotain "vakavaa" alkiolle...
Yleensä en juo yhtään, ihan muutaman kerran vuodessa. Mutta tänä vuonna sitten sattui olemaan juuri kahdet pikkujoulut peräkkäisinä viikonloppuina - ja juuri silloin kun olen raskautunut ja viikko sen jälkeen...
Lääkäri-mies yrittää mua lohdutella, että ei ole tapahtunut mitään vauriota; vasta plussan eli alkion kiinnittymisen jälkeen.
Kuitenkin plussa vienyt multa (niin kuin monelta muultakin...) terveen järjen pois - ja hirveä stressi tästä asiasta.
Ja vaikka kuinka mulle toitotetaan, että alkio ei ole "yhteydessä" istukan kautta vielä muhun, niin jaksan epäillä sitä, että tästä huolimatta alkoholin käytöllä olisi vaikutusta alkioon tai alkion kehitykseen/jakautumiseen tms.
Onkohan kellään kokemusta/tietoa, mitä alkuraskauden alkoholinkäyttö olisi todellisuudessa aiheuttanut? Downia se nyt näköjään ei voi aiheuttaa.
on vielä ihmisillä faktaa/omia kokemuksia, niin kertokaa! :)
Muiden kokemukset kyllä kannustavat/helpottavat!!!!
Noin aikaisessa vaiheessa tapahtuneesta alkoholinkäytöstä ei taida olla haittaa. Olet siis juonut hedelmöityksen aikoihin ja viikko hedelmöittymisen jälkeen, jolloin alkio on ollut kiinnittymisvaiheessa. Kysy neuvolassa, jos olet huolissasi, mutta itse olen ymmärtänyt, että voit olla nyt ihan rauhassa.