Hei te lapsillenne outoja nimiä antavat vanhemmat.
Ajatteletteko ollenkaan nimiä antaessanne lapsen tulevaisuutta vai vaan itseänne ja miten hauskalta nimi vauvalla kuulostaa? Mietittekö ikinä miten se joutuu kärsimään koulussa tai odotatteko että se tulee aikuisena teitä kiittämään omituisesta nimestään?
Kommentit (65)
ei Mäykkä-Apina enää ole harvinaisuus ja outous.
Tervetuloa tähän päivään! :)
Nimilautakunta hyväksyi pojille tänä vuonna nimet Joa, Urhea, Aaros, Einri, Temppu, Roihu, Iloittu, Selassie, Mjölnir, Tuliotso, Filo, Roihi ja Karhu.
Tyttöjen puolella hyväksyttiin nimet Semilla, Kalliope, Eveliia, Ruuti, Rosabella, Vivana, Tennessee, Salvia ja Evilia.
Kamalia nimiä!
nimen pitäisi sun mielestä olla? Pitääkö joillain tietyillä nimillä pärjätä tästä ikuisuuteen, vai saako tulla vielä lisää nimiä hyväksyttyyn kaanoniin?
että miten oudoista nimistä tässä keskustellaan?
SINUN velvollisuutesi on kasvattaa selväpäinen lapsi, joka osaa kohdata erilaisuutta. Piste.
Rosabella nyt on ihan normaalin kuuloinen nimi. Kalliope/Kalliopi on kreikkalainen, kohtuullisen tavallinen naisennimi. Ehkä Kalliopeksi nimetyllä lapsella on kreikkalaiset sukujuuret. Muutenkjn kreikkalaisperäisiä nimiä on käytössä Suomessa, esim. Helena ja Aleksander/Aleksanteri.
ei voi antaa suomessa syntyneellä ja kasvavalla lapselle nimeksi normaalia almanakasta löytyvää suomalaista nimeä??
No ei tietenkään kun täytyy olla "erikoinen"!
Helvetti, teidän erikoisen nimen omaavalle kakaralle nauraa aikuisetkin.
Ja ne teidän ns "hienot" nimet on oikeasti tosi naurettavia.
Rosabella nyt on ihan normaalin kuuloinen nimi. Kalliope/Kalliopi on kreikkalainen, kohtuullisen tavallinen naisennimi. Ehkä Kalliopeksi nimetyllä lapsella on kreikkalaiset sukujuuret. Muutenkjn kreikkalaisperäisiä nimiä on käytössä Suomessa, esim. Helena ja Aleksander/Aleksanteri.
ja kuinkahan moni esim Kalliopen kavereista osaa ääntää nimen niin kuin oikeasti kuuluu??
Kaltsuksi sitä
sanotaan jo aika äkkiä.
joita ei lähipiirissä ole eikä löydy suomen top 10 listalta.
Meillä on lähipiirissä 8:lla ihmisellä Leevit poikinaan. Kun lapsille puhutaan tälläisistä kavereista joilla yleinen nimi, selitetään aina vanhemmat joiden poika tai tyttö on kyseessä.
Hiekkalaatikolla kun kutsuu omaansa niin ei käänny kuin oman lapsen pää. Nimet on ihan helppoja sanoa ja kirjoittaa, niitä ei tarvitse tavata vaikka ovatkin harvinaisempia ja sopivat supisuomalaiseen sukunimeemme. Luulen että tulevat olemaan ihan tyytyväisiä aikanaan ettei ole joka pojalla tai tytöllä samaa nimeä.
Mistähän tulee tuo kuvitelma, että maaseudulla ollaan ahdaskatseisia, erilaista kiusataan ja täytyy kuulua kirkkkoon. Ja kaupungissa olisi vapaampaa.
Esim. pääkaupunkiseutu - Hki, espoo, vantaa - koostuu pienistä "kylistä", sellaisessa yllättäen asun itsekin. Tässä kyläkoulussa esim. on töissä ihmisiä, jotka myös asuvat tällä samalla asuinalueella. Osa on asunut täällä tyyliin 30 vuotta, osa käynyt koulunsa tuossa samassa koulussa missä heillä nyt lapsetkin ovat.
Pikkupitäjä-meininkiä siis parhaimmillaan sillä erolla, että Helsingin keskustaan mennään seutulinjan bussilla ja jopa tällä pienellä asuinalueella (pientalovaltainen, ei yhtäkään kerrostaloa) asuu varmaan pienen kaupungin verran väkeä. Silti, ihmisen mieli on pieni.
Ja koska se helsingin keskusta-aluekin täyttyy maalta muuttaneista, tuskin sielläkään avarakatseisia ollaan. Eräs perheenisä kristillisen vapaaehtoistoiminnan piireistä opasti minua, että lapseni on liian erilainen (tavallisesta nimestään huolimatta), että vaatteista kiusataan, (oltiin maalla ja lapsell aoli verkkarit, joiden sisään tungin t-paidan, koska laihalla lapsella ne valuu muuten), pitää hankkai trendikuteita ja hiukset pitäisi olla samanlaiset kaikilla - lapsellani on erikoisempi leikkaustyyli fledassa.
Ja tämä siis helsingin keskusta-alueella asuva ihminen!
Olen asunut myös pienen pienessä kaupujngissa, jossa ketään ei kiusattu vaatteista, ei ulkonäöstä - ei nimestä, siellä oli aivan valtavasti erikoisen nimisiä lapsia!! kun suhteuttaa sen väkilukuun.
Mutta siitä joutui ikään kuin mustalle listalle, jos oli julkiuskovainen. Eli tämä paikkakunta oli hyvin uskonnonkielteinen siitäkin huolimatta, että soma kirkko seisoo keskellä kaupunkia.
Muilta osin sitten pitikin kadosta massaan, olla aika hajuton ja väritön ja, valju ja hailu, näkymätön persoona, eli esim. räiskähtelevät ja rempseät tai isoääniset, tai avoimet tapaukset joutuivat silmätikuksi.
Nimilautakunta hyväksyi pojille tänä vuonna nimet Joa, Urhea, Aaros, Einri, Temppu, Roihu, Iloittu, Selassie, Mjölnir, Tuliotso, Filo, Roihi ja Karhu.
Tyttöjen puolella hyväksyttiin nimet Semilla, Kalliope, Eveliia, Ruuti, Rosabella, Vivana, Tennessee, Salvia ja Evilia.
Kamalia nimiä!
nimen pitäisi sun mielestä olla? Pitääkö joillain tietyillä nimillä pärjätä tästä ikuisuuteen, vai saako tulla vielä lisää nimiä hyväksyttyyn kaanoniin?
En mäkään tosiaan tajua kuinka joku viitsii keksimällä keksiä lapselleen nimiä, jotka paitsi kuulostavat hassuille, myös aiheuttavat hankaluuksia oikeinkirjoituksen kanssa. Kaikki nuo listan nimet ovat todella järkyttäviä, tekemällä tehtyjä, paitsi ehkä Rosabella jossa nyt on vähän "tavanomaisuuden" tuntua.
Omien lasten kaveripiiristä kammottavin tähän mennessä on poika JOOSA. Jaiks!
Ja olen miettinyt. Meidän lapsilla ei nyt niin erikoiset nimet ole, ja vaikka jonku mielestä oliskin niin paskat siitä! Olen lasteni nimistä ylpeä ja lapsetkin saavat olla. Jos joku joskus kiusaa niin se on sitten varmaan tavis matti tai maija (tai jessica ja nico) mutta ei se mitään, sehän kertoo vaan niistä lapsista ja niiden tyhmyydestä ja heidän vanhemmistaan. Joten mitä hävettävää mulla olisi tai ajateltavaa? Tai lapsillani?
jos se nyt suorastaan ei mikään hävytön ole. Meillä on lapsilla suomalaisittain erikoiset nimet mutta eivät ole niistä mitenkään kärsineet. Oikeastaan päinvastoin, nimet herättävät kiinnostusta niiden alkuperästä ja saavat aikaan usein kaveruuteen johtavia keskusteluja.
Ja en ole itsekään kokenut ikinä ongelmia omituisesta nimestäni, t. Tiziana
Meidän 2-vuotias on nimeltään Milla. Anoppi oli kommentoinut nimen kuullessaan että mikä ihmeen nimi se sellainen on...
Kalenteristakin löytyy monia nimiä joita joku voi pitää erikoisina ja kummallisina. Monikulttuurillisuuden tuomat kauniit, vanhat eurooppailaiset nimet on ovat vain rikkaus, enemmän karsastan juuri yltiöfennomaanisia merkitysnimiä, kuten edellä mainitut Karhunpoika ja Pajunkissa. Jo aiemmin hyväksytyistä löytyy mm. Merilintu ja Metsälintu, jotka ovat myös ihan älytöntä lapsen piinaamista.
ja kuinkahan moni esim Kalliopen kavereista osaa ääntää nimen niin kuin oikeasti kuuluu??Kaltsuksi sitä
sanotaan jo aika äkkiä.
minusta ei ollenkaan. Minuakin arjessa kutsutaan Tianaksi tai jopa lempinimellä Tiá, mutta en ole kokenut asian olevan mitenkään ongelmallinen. Lempinimet on minusta ihan täysin ok.
t. 35
Kamalia nimiä!
En mäkään tosiaan tajua kuinka joku viitsii keksimällä keksiä lapselleen nimiä, jotka paitsi kuulostavat hassuille, myös aiheuttavat hankaluuksia oikeinkirjoituksen kanssa. Kaikki nuo listan nimet ovat todella järkyttäviä, tekemällä tehtyjä, paitsi ehkä Rosabella jossa nyt on vähän "tavanomaisuuden" tuntua.
sellaiselle, joka ei tunne nimeä Selassie, tiedä mikä on mjölnir tai salvia, kuullut koskaan paikasta nimeltä Tennessee, tunne vanhaa suomalaista nimiämisperinnettä (Iloittu), kuullut kreikkalaista nimeä Kalliope jne.
Mun mielestä tuossa ei ole yhtään oikeinkirjoituksen kannalta hankalaa nimeä, kaikki lausutaan kuten kirjoitetaan - tosin Joa lausutaan todennäköisesti Jooa.
Yritä nyt vaan jotenkin hyväksyä se, että ihmisillä on eri maku nimien suhteen. Parasta kuitenkin tehdä päätös itse, ei miettiä sitä, mitä muut ajattelee. Kaikki "tavallisemmatkin" nimet on joskus annettu ensimmäistä kertaa jollekulle.
Ja en ole itsekään kokenut ikinä ongelmia omituisesta nimestäni, t. Tiziana
tavannut ketään todella erikoisen nimen kantajaa, joka ei olisi pitänyt nimestään. Voi heitäkin toki olla, mä luulen, että oikeasti ärsyttävimmät on semmoiset, joita on hankala taivuttaa.
Kamalia nimiä!
sellaiselle, joka ei tunne nimeä Selassie, tiedä mikä on mjölnir tai salvia, kuullut koskaan paikasta nimeltä Tennessee, tunne vanhaa suomalaista nimiämisperinnettä (Iloittu), kuullut kreikkalaista nimeä Kalliope jne.
Mun mielestä tuossa ei ole yhtään oikeinkirjoituksen kannalta hankalaa nimeä, kaikki lausutaan kuten kirjoitetaan - tosin Joa lausutaan todennäköisesti Jooa.
Yritä nyt vaan jotenkin hyväksyä se, että ihmisillä on eri maku nimien suhteen. Parasta kuitenkin tehdä päätös itse, ei miettiä sitä, mitä muut ajattelee. Kaikki "tavallisemmatkin" nimet on joskus annettu ensimmäistä kertaa jollekulle.
Jos se nyt jumalauta on sun mielestä hieno nimi ja joku todellinen harvianisuus ja outous, niin onko se nimi myös sun lapsen mielestä hieno?
Se lapsi sitä nimeään joutuu koko ikänsä kantamaan kaikissa olosuhteissa, et sinä.
Kamalia nimiä!
Jos se nyt jumalauta on sun mielestä hieno nimi ja joku todellinen harvianisuus ja outous, niin onko se nimi myös sun lapsen mielestä hieno?
Se lapsi sitä nimeään joutuu koko ikänsä kantamaan kaikissa olosuhteissa, et sinä.
nimet lapsilles? Naapurin emännän maun mukaan? Todennäköisemmin se luokallaan kuuteen kaimaan törmäävä Emma tai Olivia inhoaa nimeään kuin joku, jolla on uniikki nimi - yleensä erikoisten/ uniikkien nimien kantajat pitävät nimistään, näin ainakin kaikki mun tuttavat.
Mun lapsella muuten ei ole mikään älyttömän harvinainen nimi, ihan nimipäiväkalenterista löytyy. Mutta oman maun mukaan annettu, ei esim. sen mukaan, mitä sä siitä ajattelet.
vaihtaa nimensä esiteininä, koska häntä kiusattiin Helsingissä omassa koulussaan kauan nimestä, eli se siitä maalais/kaupunkilaisasetelmasta. Nyt aikuisempana harmittelee nimenvaihtoa kylläkin, mutta nuorena se oli herkkä paikka. Nimi ei edes ollut kaikista eksoottisempia.
Luulen, että monesti näissä nimissä on kyse vain vanhempien lapsellisesta tarpeesta olla erikoisia.