Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten teillä ratkaistu kihtisten vieraiden ongelma?

Vierailija
24.12.2012 |

Meille on tulossa yksi ja mietin, pitääkö se ottaa huomioon vai osaavatko kihtiset itse valita pöydästä sen, mitä voivat syödä? MIten teillä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömättä sellaiset, mitä ei voi syödä. En jätä niitä pois, sillä muut kuitenkin niitä syövät.

Vierailija
2/6 |
24.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä itse valita joulupöydästä sen mitä syön, en oleta että minua erityisesti huomioidaan.

Jätän vain kinkun syömättä ja otan kalaa, JOS sitä on tarjolla.

Minulla on myös laktoosi-intoleranssi, se on sellainen, jonka koen enemmän rajoittavan kuin kihdin.

En siltikään odota, että laktoosittomia tuotteita minua varten hankitaan (ne on tuplaten kalliimpia!) Vaan varausun aina viraaseen pöytään mennessäni LAKTOOSINHAJOTTAJAPILLEREILLÄ (joita saa apteekeista ja jopa joistain marketeista).

En ymmärrä ihmisiä jotka vaativat emänniltä jos jonkinmoisia erikoisruokavalioita.. Minulla on omat sairauteni ja hoidan ja huolehdin ne itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömättä sellaiset, mitä ei voi syödä. En jätä niitä pois, sillä muut kuitenkin niitä syövät.

tosin onhan se surkeaa kidutusta yhdellekin vieraalle, joka pystyy syömään lähinnä rosollia ilman silliä ja vihersalaattia ja perunaa :C

Vierailija
4/6 |
24.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä itse valita joulupöydästä sen mitä syön, en oleta että minua erityisesti huomioidaan.

Jätän vain kinkun syömättä ja otan kalaa,

ole kihtiselle pahoja? Mä luulin, että kinkku on ok mutta rasvainen kala eritoten kehittää parkkihappoa. Yksi meidän tuttu ei saa edes kaloista oireita, sen sijaan jos syö paljon makeaa, esim. kaksin käsin vihreitä kuulia

Vierailija
5/6 |
24.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovessa lappu: ei kihtisiä, kiitos!

Vierailija
6/6 |
24.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän vain kinkun syömättä ja otan kalaa,

ole kihtiselle pahoja? Mä luulin, että kinkku on ok mutta rasvainen kala eritoten kehittää parkkihappoa. Yksi meidän tuttu ei saa edes kaloista oireita, sen sijaan jos syö paljon makeaa, esim. kaksin käsin vihreitä kuulia

Yleensä isot kalat käyvät kihtiselle, pienet kalat eivät.

Esim. lohi ei tee minullemitään oireita,mutta silakat taas aiheuttaa järkyttävät nivelkivut!

Hirvenlihaa pystyn syömään pieniä määriä täysin oireetta, possun- ja naudanlihaa en yhtään.

Salaattia ja vihanneksia voin syödä, paitsi palkokasveja (herneet, pavut, soija) en ollenkaan.

Samoin sienistä alkaa kovat nivelsäryt.

Ehkä näissäkin on yksilöllisiä eroa, riippuen ihmisestä ja puriinin erityksestä ja ulostulosta (kihdissä puriini, virtsakiteet eivät poistu luonnollista tietä vaan kerääntyvät niveliin aiheuttaen kipua, särkyä ja turvotusta).

Tästä syystä onkin hyvä, että annetaan kihtisen vieraan vaan rauhassa itse valita pöydästä sitä mikä hänelle sopii, jottei varata turhaan jotain "kihtipotilaan ruokaa" jota sitten kihtinen ei voikaan syödä.

Kihti kuitenkin on sairaus joka jokaisella potilaalla oireilee omallalailla, ja jokaisen ruokavalio perustuu siihen oireenmukaiseen ruokavaliomääritykseen ravitsemusterapeuttien ja lääkäreiden kanssa yksilöllisesti suunniteltuna.

Hyvää Joulua kaikille!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi