Mua köyhänä loukkaa ruokabloggaajat
Sellaiset, jotka arvostelee ABC:tä ja tehotuotettua broileria ja niin edelleen. Meille se on arkitodellisuutta, ne automarketit ja huoltoasemat kun gourmetruokaan ja ruokapiirien luomulampaisiin ei ole rahaa.
Kommentit (32)
Joilla ei ole eettistä tai ekologista omatuntoa. Komppasin kommenttia, jossa todettiin tehotuotetun broilerin syömisen olevan eettisesti tai ekologisesti väärin. AP taas väitti tämän olevan arkitodellisuutta suomalaisille (köyhille). Köyhänkään ei ole pakko syödä tehotuotettua broileria, mutta jos haluatte niin syökää pois. Mutta ei se sitä sen eettisemmäksi valinnaksi tee.
Ruoka on muutakin kuin eettinen valinta. Jos köyhällä ei ole muuta mahdollisuutta kuin valita tarjouksesta marinoidut broilerinsuikaleet, niin se oikeus hänellä, ilman että kaltaisesti vihervasemmistolaiset tulevat saarnaamaan oikeista valinnoista.
On tietysti kiva ja silleen, että saat asua maassa, jossa pystyy tekemään erilaisia valintoja ruoan suhteen. Pitäisi kuitenkin pitää tällaisissakin keskusteluissa järki päässä, sillä hyvin merkittävä osa maailman ihmisistä ei kykene valitsemaan ruokaansa. Osa ei edes saa ruokaa päivittäin. Heille marinoidut broilerinsuikaleet olisivat pelastus. Suomessa on myös runsaasti köyhiä perheitä, joiden ainoa mahdollisuus on ostaa mahdollisimman halpaa ruokaa. Marinoidut broilerinsuikaleet eivät ole edes pahimmista päästä, niistä saa perunoiden kanssa varsin ok:n aterian. Voisihan sitä valita vaikka mikropitsan.
Ihan kaikella ystävyydellä, mutta viesteistäsi paistaa elämän kokemattomuus, nuoruus ja naiivius läpi. Jossain vaiheessa ehkä huomaat, että elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin muiden ostosvalinnat. Siihen asti: kasva aikuiseksi. Se riittää toistaiseksi.
mutta:
köyhäkin voi ostaa:
perunoita, sipulia, juureksia, kaalia, erilaisia kauden vihanneksia, papuja, etc. etc. kaikki ihan huippuhalpoja loistavia raaka-aineita. Ja sitten tutkia niistä blogeista mitä ihankuuksia niistä voisi valmistaa. Ihan paskapuhetta että halvalla ei saisi hyvää ruokaa jos viitsii vähänkään asiaan paneutua.
Jos se liha pitää olla luomua, niin sitten vaikka vähentää tehotuotetun lihan syöntiä puolella niin voi ostaa harvemmin ja parempaa lihaa.
mutta:
köyhäkin voi ostaa:
perunoita, sipulia, juureksia, kaalia, erilaisia kauden vihanneksia, papuja, etc. etc. kaikki ihan huippuhalpoja loistavia raaka-aineita. Ja sitten tutkia niistä blogeista mitä ihankuuksia niistä voisi valmistaa. Ihan paskapuhetta että halvalla ei saisi hyvää ruokaa jos viitsii vähänkään asiaan paneutua.
Jos se liha pitää olla luomua, niin sitten vaikka vähentää tehotuotetun lihan syöntiä puolella niin voi ostaa harvemmin ja parempaa lihaa.
ravintokokemukseen.
Yleensäkään en suosittele elitistisiä ruokablogeja kenellekään ruoan laittamiseen. Paras lähdeteos on edelleen kotiruokakirjat, joista löytyy parhaimmat ohjeet peruskotiruokaan.
Joilla ei ole eettistä tai ekologista omatuntoa. Komppasin kommenttia, jossa todettiin tehotuotetun broilerin syömisen olevan eettisesti tai ekologisesti väärin. AP taas väitti tämän olevan arkitodellisuutta suomalaisille (köyhille). Köyhänkään ei ole pakko syödä tehotuotettua broileria, mutta jos haluatte niin syökää pois. Mutta ei se sitä sen eettisemmäksi valinnaksi tee.Ruoka on muutakin kuin eettinen valinta. Jos köyhällä ei ole muuta mahdollisuutta kuin valita tarjouksesta marinoidut broilerinsuikaleet, niin se oikeus hänellä, ilman että kaltaisesti vihervasemmistolaiset tulevat saarnaamaan oikeista valinnoista.
On tietysti kiva ja silleen, että saat asua maassa, jossa pystyy tekemään erilaisia valintoja ruoan suhteen. Pitäisi kuitenkin pitää tällaisissakin keskusteluissa järki päässä, sillä hyvin merkittävä osa maailman ihmisistä ei kykene valitsemaan ruokaansa. Osa ei edes saa ruokaa päivittäin. Heille marinoidut broilerinsuikaleet olisivat pelastus. Suomessa on myös runsaasti köyhiä perheitä, joiden ainoa mahdollisuus on ostaa mahdollisimman halpaa ruokaa. Marinoidut broilerinsuikaleet eivät ole edes pahimmista päästä, niistä saa perunoiden kanssa varsin ok:n aterian. Voisihan sitä valita vaikka mikropitsan.
Ihan kaikella ystävyydellä, mutta viesteistäsi paistaa elämän kokemattomuus, nuoruus ja naiivius läpi. Jossain vaiheessa ehkä huomaat, että elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin muiden ostosvalinnat. Siihen asti: kasva aikuiseksi. Se riittää toistaiseksi.
Olen asunut kehitysmaassa ja nähnyt ihmisiä, joilla ei tosiaankaan ole vara valita ruokaansa. Sen takia mielestäni onkin todella oksettavaa, että me rikkaat länsimaalaiset tuhlaamme rahamme, terveytemme ja luontomme einesten valmistamiseen ja tehotuotantoon.
AP sanoi aloituksessaan olevansa köyhä, viittasin häneen.
En tuomitse muiden ostosvalintoja, mutta tehotuotetun lihan ostaminen ei ole eettinen valinta. Piste.
Teen itsekin valintoja, jotka eivät ole eettisiä tai ekologisia, en väitä olevani mikään pyhä lehmä. Kuitenkin, mustasta ei saa valkoista, eikä vaikkapa lentomatkustamisesta ekologista, vaikka se kuinka olisi pakon sanelema juttu?
Kiitos vain, olen oman ikäni ja henkisen kehityksen kanssa varsin sujut. Miten itse voit, kun pitää muutaman keskustelupalstan kommentin perusteella tehdä noinkin syvää luotaavia analyysejä toisesta ihmisestä?
Äänestän muuten Kokoomusta, eli pieleen meni sekin:)
siis mikä loukkaa? SEkö, että toisella on varaa ostaa jotain, mitä sinulla ei ole? Tätä en ymmärrä alkuunkaan. Kyllä maailmassa on aina ihmisiä, joilla on enemmän kuin itsellä, oli se sitten rahaa tai rakkautta, mutta oma valinta on pahoittaa siitä mielensä. Toisen hyvä ei ole itseltä pois.
Olen asunut kehitysmaassa ja nähnyt ihmisiä, joilla ei tosiaankaan ole vara valita ruokaansa. Sen takia mielestäni onkin todella oksettavaa, että me rikkaat länsimaalaiset tuhlaamme rahamme, terveytemme ja luontomme einesten valmistamiseen ja tehotuotantoon.AP sanoi aloituksessaan olevansa köyhä, viittasin häneen.
En tuomitse muiden ostosvalintoja, mutta tehotuotetun lihan ostaminen ei ole eettinen valinta. Piste.
Teen itsekin valintoja, jotka eivät ole eettisiä tai ekologisia, en väitä olevani mikään pyhä lehmä. Kuitenkin, mustasta ei saa valkoista, eikä vaikkapa lentomatkustamisesta ekologista, vaikka se kuinka olisi pakon sanelema juttu?
Kiitos vain, olen oman ikäni ja henkisen kehityksen kanssa varsin sujut. Miten itse voit, kun pitää muutaman keskustelupalstan kommentin perusteella tehdä noinkin syvää luotaavia analyysejä toisesta ihmisestä?
kehitysmaassa :) Sehän on selvä. Anteeksi vain, mutta kukaan ei usko sinua. Jos olisit oikeasti asunut kehitysmaassa, tajuaisit elämää vähän paremmin. Tai ehkä asuit, mutta pienen eliitin alueella. Se kyllä selittäisi aika hyvin asennettasi.
Mä käyn pari kertaa viikossa ABC:llä lounaalla, ihan vaan siksi, että se on lähimpänä työpaikkaani oleva ruokapaikka. En tiennyt, että ABC:t on ihan nounou, hyvä kun luin tämän ketjun. Aion käydä ABC-lounailla myös jatkossakin, mutta nyt en kyllä enää myönnä sitä jos joku kysyy.
Halvoistakin ruhonosista ja ruoka-aineista saa gourmet herkkua jos haluaa tehdä!! Sillä rahalla minkä käytät ABCn sikakalliiseen hawaijinleikkeeseen (muistaakseni jotain 17€, katsoin hinnan - en syönyt) saisit jo esim gulassia 2 päiväksi koko perheelle!!
Potka, lapa, rinta, häränhännät - elukasta riippumatta ihan huippuruokaa!! Paistia saa välillä 12€/kilo ja siihen lisukkeet muutaman euron - sillä ruokkii jo ison perheen 1-2 pv.
Olen ollut todellisen gourmet kokin opissa ja hän ei heitä mitään hukkaan! Tänään tehty paisti/lihakastike käytetään huomenna vaikka muussin seassa laatikoksi tai leivän päällä, paahdetut ylijääneet juurekset käytetään sosekeittoon jne. Ja todella tulee herkkuruokaa näistä "jämistä"
Olen asunut kehitysmaassa ja nähnyt ihmisiä, joilla ei tosiaankaan ole vara valita ruokaansa. Sen takia mielestäni onkin todella oksettavaa, että me rikkaat länsimaalaiset tuhlaamme rahamme, terveytemme ja luontomme einesten valmistamiseen ja tehotuotantoon.AP sanoi aloituksessaan olevansa köyhä, viittasin häneen.
kehitysmaassa :) Sehän on selvä. Anteeksi vain, mutta kukaan ei usko sinua. Jos olisit oikeasti asunut kehitysmaassa, tajuaisit elämää vähän paremmin. Tai ehkä asuit, mutta pienen eliitin alueella. Se kyllä selittäisi aika hyvin asennettasi.
Oikeasti, kerro nyt. Mikä tehotuotetun lihan vastustamisessa on väärin? Se tuskin on mikään elinehto kenellekään?
Halvoistakin ruhonosista ja ruoka-aineista saa gourmet herkkua jos haluaa tehdä!! Sillä rahalla minkä käytät ABCn sikakalliiseen hawaijinleikkeeseen (muistaakseni jotain 17€, katsoin hinnan - en syönyt) saisit jo esim gulassia 2 päiväksi koko perheelle!!
Potka, lapa, rinta, häränhännät - elukasta riippumatta ihan huippuruokaa!! Paistia saa välillä 12€/kilo ja siihen lisukkeet muutaman euron - sillä ruokkii jo ison perheen 1-2 pv.
Olen ollut todellisen gourmet kokin opissa ja hän ei heitä mitään hukkaan! Tänään tehty paisti/lihakastike käytetään huomenna vaikka muussin seassa laatikoksi tai leivän päällä, paahdetut ylijääneet juurekset käytetään sosekeittoon jne. Ja todella tulee herkkuruokaa näistä "jämistä"
Olet huono ihminen, keskenkasvuinen ja mitä lie, kun et tykkää ABC:n hawaijinleikkeestä tai broilerista:D
Olet huono ihminen, keskenkasvuinen ja mitä lie, kun et tykkää ABC:n hawaijinleikkeestä tai broilerista:D
kun en ole syönyt ABCllä. Ja ilmeisesti mulla on liikaa aikaa päivätyön ohella kun jaksan valmistaa ruuat ihan itse (tai sitten mies tekee ruokaa jos minä en ehdi) - sekin on ihan nounou!! EIneksiä peliin, kyllä köyhällä on siihen varaa:D
Broileri vaan sattuu olemaan kohtuullisen halpa ja terveellinen proteiinivalinta. Jopa halvempi kuin pavut, varsinkin jos ostaa useammalle ihmiselle. Köyhällä ei oikeasti ole aina varaa valita, sitä ostetaan mikä on tarjouksessa.