Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äidit ovat keskivertoa parempia äitejä

Vierailija
13.12.2012 |

koska heille lapset ovat rakkauden hedelmiä ja äärettömän tärkeitä. Tätä tosiasiaa on kuitenkin tavallisen av-mamman vaikea uskoa koska hänen rakkautensa lapseen lähtee aivan toisenlaisista tarkoitusperistä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 00:33"]

Mitäs sitten jos äiti ei yksinkertaisesti voi synnyttää enempää lapsia, ts. on tiedossa että kohtu repeää jos viides raskaus saisi alkunsa ja näin molempien henki vaarassa. Eikö silloinkaan opeista poiketa, mies jätetään leskeksi ja mennään viidennen kanssa yhdessä hautaan?

[/quote]

Se on jumalan tahto. Ja leskimies ottaa uuden vaimon .

Vierailija
22/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammojen olisi nyt aika hieman päivittää "tietojaan" vl-äideistä. Vaikka on totta, että löytyy äitejä jotka eivät osaa käyttää aivojaan ja näin ollen ylikuormittavat itsensä suurella lapsimäärällä, suurin osa on kuitenkin ihan tavallisia: otamme vastaan sen verran lapsia kuin haluamme, emme anna ulkopuolisten päättää perheemme asioista. Ja pedofiliaa emme ole ikinä hyväksyneet emmekä tule hyväksymään.

Jos luen lehdestä jutun ei vl-äidistä joka hakkaa lapsiaan, en todellakaan ajattele että kaikki ei vl-äidit ovat sellaisia. Kuitenkin av-mamma yleistää negatiiviset lehtijutut koskemaan kaikkia vl:ia. Ei ihme, että vanhempana olo on yhä vaikeampaa,  sillä äiditkin tuomitsevat toisiaan koko ajan. Me vl-äiditkin olemme ihan tavallisia ihmisiä iloinemme ja suruinemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatte vastaan? Joko liikkeessä saa ehkäistä vai? Kyllä se ennen ei niin mennyt. Vaan juurikin tasan tarkkaan sillä tavalla, että kakaroita oli tultava, huolimatta äidin terveydentilasta. Useita sukuni naisista on salaa steriloitu lääketieteellisistä syistä. Touhusta oli ainakin aiemmin järki kaukana.

t. Ex-vl

Vierailija
24/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi käskinkin päivittää tietosi, ettei sinun tarvitse enää puhua noin rumasti meistä vl-äideistä. En tiedä ketään tuttavapiirissäni kuka ei käyttäisi ehkäisyä jos kokee lapsilukunsa olevan toistaiseksi täynnä, enkä usko tämän olevan mitenkään harvinaista enää.

Ja aika ilkeästi puhut lapsista,  mikä on aika outoa siihen nähden että itse pidät vl:ia lastenvihaajina kun pukaavat niitä peräjälkeen.

Vierailija
25/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin minä teistä vl-äideistä rumasti puhun, ja taisi olla ihan ensimmäinen kerta muuten tällä palstallakaan. Mutta sen verran läheltä tuli seurattua sitäkin elämän puolta aikanaan, ettei takaisin ole ikävä. Mutta ihanko totta ehkäisy on nykyään täysin sallittua? Millä se nyt sitten perustellaan?

Parikymmentä vuotta taapäin ehkäisy oli pahimman laatuista syntiä, ja terveyssyistä sterilointi oli melkoisen monen hoitokokouksen paikka, huolimatta siitä että kyseessä olisi äidin henki. Itketettiin monen UKON voimin, tungettiin kotiin saarnaamaan ja vaadittiin häpeämään ja katumaan syntejä. Ja kun katui, sanottiin että taivaaseen et pääse etkä saa syntejäsi anteeksi koska et kadu aidosti. Sama saattoi jatkua vuosia.

On hyvä jos asiat on muuttuneet. Minä en ole kuulunut porukkaan enää pariinkymmeneen vuoteen. Aikaisempina aikoina kyse oli lähinnä henkisestä kiduttamisesta. Etenkin mun isovanhempien aikoina meno oli ihan sairasta pikkukylillä.

t 29

Vierailija
26/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi mielenkiintoista luettavaa. Missäpäin asutte? Pohjois-Suomessa, Oulun lähellä? Täällä meidän paikkakunnalla (Hki) ei törmää "VL:iin". Ihmetyttää lähinnä tämä viha, mitä ei-vl:t tällä palstalla tuntevat kyseisiä lahkolaisia kohtaan. Mistä moinen? Kuulostaa aikalailla samalta, mitä meilläpäin jotkut tuntevat "mamuja" kohtaan. Ikävää.

Vierailija
27/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten siksi toisekseen, eipä ole sinulla juuri oikeuksia vähätellä mun kokemuksiani vanhoillislestadioilaisuudesta. Kuten eka viestissäni mainitsin, "ei se ennen niin mennyt". Yhtälailla kun sinä elät vl-elämää, olen minäkin sitä nähnyt ja elänyt, ja siksi minulla on siitä omat mielipiteeni. Sukuni on ollut lestadiolaista siis iät ja ajat molemmilta puolilta.

29

Vierailija
28/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2012 klo 18:51"]

14 lasta. Ei voi ehtiä rakastamaan kaikkia.. minä olen kokenut asian näin. Itse kuulun liikkeeseen mutta minulla on vain 3 lasta, että ehdin varmasti heitä rakastaa, eikä heille tule samaa tunnetta kuin minulla on omasta äidistäni.

[/quote]

Olette kyllä poikkeuksellisen avuttomia, niin sinä kuin äitisikin.

Omalla äidilläni ei ollut mitään vaikeuksia rakastaa (saati hoivata, kannustaa ja osoittaa sitä rakkautta muutenkin) meitä kaikkia kahtatoista.

Osa taitaa vain olla toistaitoista... rakkaudessakin?

Vierailija
29/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa siinä oikea vl-marttyyrimamma palstalle eksynyt. Ilmeisesti täysi oikeus arvostella muita, toivottavasti olet yhtä riittoisa äitiydessäsi vielä siinä vaiheessa kun lapsia on kymmenen. Älä vaan ikinä arvostele samalla lailla yhteisösi naisia, jos he eivät kovin montaa jaksaisi, sillä teitäkin on erilaisia. Omista tädeistäni pari itki silmät päästään viimeisten lapsiensa tuloa, että ei kertakaikkiaan jaksa enää yhtä ainoaa tässä iässä. Eivät olleet toistaitoisia varmaan hyviä emäntiä, ja varmaan rakastivat lapsiaan, mutta jokaisella on rajansa. Ja joo, tämä oli tosiaan silloin kun ei vielä ehkäisty.

29

Vierailija
30/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meidän kylällä kuoli kauan kauan sitten pikkuinen taapero, noin puolitoista vuotias omalle pihalle, kun hukkui pikku ojaan toppapuku päällä. Äiti oli laittanut ulos isompien lasten kanssa leikkimään. En tiedä kuin vanhoja isommat lapset olivat mutta omia juttujaan kai olivat hommanneet kun eivät olleet huomanneet että pikkuinen kaatui ojaan ja ehti siinä tovin olla. Niin ja lestadiolaisperheestä kyse. Voi näin kyllä sattua muillekin mutta ainahan tuollainen panee ajattelemaan.....

Vierailija
31/35 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 09:02"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2012 klo 18:51"]

14 lasta. Ei voi ehtiä rakastamaan kaikkia.. minä olen kokenut asian näin. Itse kuulun liikkeeseen mutta minulla on vain 3 lasta, että ehdin varmasti heitä rakastaa, eikä heille tule samaa tunnetta kuin minulla on omasta äidistäni.

[/quote]

Olette kyllä poikkeuksellisen avuttomia, niin sinä kuin äitisikin.

Omalla äidilläni ei ollut mitään vaikeuksia rakastaa (saati hoivata, kannustaa ja osoittaa sitä rakkautta muutenkin) meitä kaikkia kahtatoista.

Osa taitaa vain olla toistaitoista... rakkaudessakin?

[/quote]

Olipas harvinaisen typerä vastaus.. Kultaako aika muistot, vai oletko täysin varma että te kaikki kaksitoista lasta olitte onnellisia? Nyt puhut vain siitä miten itse koit lapsuutesi, mites ne muut 11? 

Vierailija
32/35 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienempien perheiden lapset.

Ja tämä on ihan tutkittu juttu, ei mutua.

Vierailija
33/35 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän muiden lapset ovat kännipanon ikäviä muistutuksia?

Vierailija
34/35 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa sinä kun tiedät, mikä tärkeä tarkoitusperä saa äidin laittamaan 7-vuotiaan vastuulle ulkoilutettavaksi, kaksi tai kolmekin pienempää sisarustaan?

Aika holtitonta tavallisen av-mamman mielestä.

Vierailija
35/35 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan