Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oli ihanaa saada Hyvä joulumieli-lahjakortti!

Vierailija
13.12.2012 |

Kävimme tänään koko perheellä käyttämässä MLL:ltä saamamme Hyvä joulumieli-lahjakortin. Sillä sai 70 eurolla ostettua K-ryhmän kaupoista ruokaa. Mieskin oli aivan mielissään, kun pakattiin ruokia muovipusseihin kassalla. Saatiin paljon perusruokaa ja vähän ekstraakin.

Kiitos kaikille keräykseen osallistuneille! :) Tuli tosi hyvä joulumieli tästä.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

almuja. Ei tarvitse kenenkään hyväntekijän sitten nostaa itseään ylemmäksi ja arvioida olisiko perheeni almut ansainnut.

Vierailija
22/44 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei ole sellaista lahjakorttia kuulunut ainakaan vielä, sen tiedän että sitä on esitetty kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joulun jälkeen alatte laittaa joka viikko noin 1,50 euroa säästöön niin teillä on ensi jouluna itsellänne varaa ostaa 70 eurolla jouluruokaa.

1,50 euroa per viikkoa ei ole kovin paljon. Pitäisi pystyä säästämään.

tai raskas elämäntilanne muuten. Toivothan kaikkea hyvää myös heille.

Vierailija
24/44 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa äitiys- tai vanhempainrahaa siksi että asuin raskausaikana muutaman kuukauden ulkomailla.

Suurimman osan raskaudesta asuin Suomessa mutta se muutama kuukausi riitti siihen että Kela ei maksa äitiys- eikä vanhempainrahaa, vaikka koko ikäni olen muuten asunut Suomessa, synnytin Suomessa, olen kansalaisuudeltani ja lapseni on kansalaisuudeltaan suomalainen, ja asumme pysyvästi Suomessa nyt...

Vierailija
25/44 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sanoin tuossa aiemmassa viestissä, että olen toimeentulotuella ja lapsilisällä. :) Se on kuitenkin paljon vähemmän kuin äitiys- tai vanhempainraha olisi ollut.

Mutta minkäs teet. En valita, maassa jossa asuin raskausaikana en saisi tätäkään vähää. Kyllä täällä Suomessa on ihan hyvin asiat vähävaraisimmillakin.

Vierailija
26/44 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonosti. Olen samaa mieltä kanssasi. Suomessa on tosiaan hyvä järjestelmä, jossa avustusta saa pitkään ja äitiyslomallakin voi olla kauan. Muistaakseni esim. Ranskassa se on edelleen vain 3kk.

Vierailija
27/44 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Olen kiitollinen siitä, että saan olla 5kk lapseni kanssa kotona ja pärjätään ihan hyvin vaikka ollaankin vain toimeentulotuella. USA:ssa todella monet laittavat jo 6 viikon ikäisenä vauvat hoitoon kun äidin on pakko palata töihin...

Vierailija
28/44 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista ja lapsi ei voi pärjätä 2000 eurolla kuussa? Onko asunto jotenkin erityisen kallis tai työmatkoja pakko autoilla tms.?

Meidän tulot about tuon, vuokraan menee 800, miehen julkisen kuukausikortti (ei autoa) + puhelinlaskut ja sähkö jne. sen 200 ja tonni jää elämiseen. Minä olen kotona, joten voin tehdä edullista perusruokaa jne.

Me eletään mielestäni ihan ok. Ei ole kalliita harrastuksia tai kampaajakäyntejä yms. tosin ollenkaan, vaatteet kirppikseltä (mun harrastus jopa).

No joo, ymmärrän, että kaikilla ei riitä...

Vierailija
29/44 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme tänään koko perheellä käyttämässä MLL:ltä saamamme Hyvä joulumieli-lahjakortin. Sillä sai 70 eurolla ostettua K-ryhmän kaupoista ruokaa. Mieskin oli aivan mielissään, kun pakattiin ruokia muovipusseihin kassalla. Saatiin paljon perusruokaa ja vähän ekstraakin.

Kiitos kaikille keräykseen osallistuneille! :) Tuli tosi hyvä joulumieli tästä.

Kiva että teillä wt-alkkisperheilläkin on varaa ostaa vaikka jauhelihaa tai vähän possua kerran vuodessa. Paitsi jos tosiaan noi 70 euroakin meni kaljoihin. :)

Hikinen summa rahaa ja meillä menee ruokakaupassa joka viikko tuplasti tuon, sillä tykkäämme syödä hyvää lihaa ja tuoreita kasviksia. Meidän palkkojemme veroista kai teille huono-äl...osaisille noi pikku karkkiraha-kortit kustannetaan...no, kunhan kiitän meitä mielessäsi kun sitä possuasi mussutat.

ne lääkkeet tais jäädä ottamatta tuolta kirjoittajalta?

Vierailija
30/44 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vissiin köyhistä lapsiperheistä pulaa, meille tuli taas tuo kortti. Viime joulunakin tuli, sillon käytiin törsäämässä se vanhempien kanssa kaikkeen kalliiseen... Sienisalaattia, leipäjuustoa ja monta pakettia kahvia. Ja joku valmiiksi paistettu kinkku.

No, toissapäivänä ukko löysi tuollaisen postin seasta ja huusi "meille tuli taas tää ruokalahjakortti". Piti sängystä nousta vielä ylös ja käydä päivittelemässä, miksi meille tollanen tulee. Että jos tuo saadaan tosiaan jaettua meille ja kaikille meitä köyhemmille, niin on vissiin hyvä rahatilanne ihmisillä. No, kyllähän me tuo käytetään, mut on se hankalaa, kun en ikinä kaupassa mieti mitä mikäkin maksaa. Ja tuo vissiin käy vieläpä vain elintarvikkeisiin, joutuu sitäkin miettiä ettei koriin tuu muuta ku ruokaa. Ja lisäksi kun ruoka on niin äärettömän halpaakin, niin ihan hirveästi pitää ostaa että toi 70 e tulee käytettyä kerralla.

Kahvipaketteihinhan tuon saa suhteellisen helposti kulutettua, mutta kun meillä on kaiken muun lisäksi menossa tässä vielä sellanen murros, ettei tiedetä mistä kahvista me tykättäs... Pauligin Brasilista vai jostain Löfbergsin tummasta kahvista, vai meniskö ihan Presidentillä.

Äkkiähän tollanen summa menisi kaksilapsisen perheen (ja isovanhempien) jouluruokailuun, mutta me kun ollaan lähdössä reissuun ja siellä on kaikki meille valmiina niin eihän me kotona joulua juhlita.

No, kai se kannattaa kuitenkin käyttää... Ellen jo hukannut sitä. Keltähän se on sit pois, jos tosiaan käytetään se? Ajattelin, että voisin käyttää ja lahjoittaa sot veteraaneille vähän enemmän kuin olin ajatellut.

Vierailija
31/44 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuota pysty hakemaan mistään, vaan neuvola/sossu katsoo, kenellä olisi tarvetta. Mutta väärin on sitten mennyt, jos se hukkaan täytyy laittaa..

Vierailija
32/44 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tyrkytettiin tuota jo 90-luvun alussa. Ei ollut pokkaa ottaa vastaan. Syy, miksi tyrkytettiin: Asuimme silloin vuokralla sekä automme oli vanhahko sen ajan tasoon nähden, joten pelastusarmeijassa aktiivinen naapuri oli siitä päätellyt meidän olevan vähävaraisia. Oli pakko sanoa, että mies on kohtuullisen hyvätuloinen ja minä äitiyslomalla saan minimirahaa enemmän, vakitöistä kun äippälomalle jäin. Eli luulen, että etsittiin sellaisia perheitä, joille se oli helppo antaa. 

Vierailija
33/44 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko on nro 35 tulot? montako lasta?

Vierailija
34/44 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paljonko on nro 35 tulot? montako lasta?

"Äkkiähän tollanen summa menisi kaksilapsisen perheen (ja isovanhempien) jouluruokailuun, mutta me kun ollaan lähdössä reissuun ja siellä on kaikki meille valmiina niin eihän me kotona joulua juhlita."

Tilieillemme tippuu kuukausitatain n. 3000 €. Eihän se älyttömästi ole, mutta asutaan halvalla alueella ja ukko huoltaa itse (vanhat) autot. Mielestäni pärjätään hyvin, pärjättäis vähän vähemmälläkin mutta eihän rahaa toki liikaa ole.

Seurataankohan noiden käyttöä, jos jättäisi käyttämättä niin ehkä ei ensi vuonna tulisi?

Toisaalta jos joku on päätellyt meidän pihassa olevista vanhoista autoista, että ollaan köyhiä ja tuollainen kyylä päättää kelle tollaisia annetaan, niin kostoksihan voin käyttää tuon hyvinkin mielelläni.

Pointti tässä pohdinnassa on tosiaan tuo, että millä perusteella tuollaisia jaetaan? Olen jo pitkään miettinyt, että eihän se voi pitää paikkaansa, että suomessa olisi köyhiä. Siis oikeasti köyhiä, ettei pärjäisi jos osaisi käyttää rahansa oikein. Ja tämä kyllä vahvistaa käsitystäni siitä.

Vierailija
35/44 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin olemme todella tiukilla, mies on opiskelija ja minä pienipalkkaisella alalla. Perheessä kaksi aikuista ja 1 lapsi ja nettotulot n. 2000 euroa/kk.

ole kuitenkin ihan siedettävä rahamäärä 3 hengen perheelle..? Itse olen vielä lapseton ja miehen kanssa asun, ja meillä menee yhteensä ehkä 1500 euroa kuussa yhteenlaskettuna kaikkeen elämiseen (vuokra, ruoka, laskut jne). Ja siis ihan "turhuuksiinkin" (kuten leffakäynnit, suklaa) riittää rahaa...

Hui, uskaltaako sitä lasta edes lähteä yrittämään, jos 2000 e nettotulot ei Suomessa riitä elämiseen..? Onko tuohon muuten laskettu ihan kaikki, siis lapsilisät myös? Miten vanha lapsenne on?

Ei siis ole tarkoitus vinoilla tai mitään, ihan vakavissani kysyn. Toivottavasti en loukkaa.

No se riippuu tietysti siitä että onko se vuokra tonnin vai 500€.

Helsingissä voi olla todella kauheat vuokrat, ja saattaa eläminen olla jonkinverran muutenkin kalliimpaa, kuin muualla Suomessa.

Vierailija
36/44 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua varsinaisesti ketään syyllistää, mutta kyllä mä myös olen melko haluton auttamaan vähävaraisia siitä syystä, että usein rahankäyttö on aivan holtitonta. Hyvin usein vähävarainen oman kokemukseni mukaan koostuu vanhemmista, joista vähintään äiti on reilusti ylipainoinen tupakkaa tuprutteleva henkilö, joka värjää säännöllisesti hiuksiaan ja syöttää lapsensa säännöllisesti pikaruokalassa.

Meillä on 4-henkinen perhe, olemme itsekin olleet tiukilla yhdessä elämän vaiheessa, kun lapset olivat pieniä eli päivähoitomaksut lohkaisivat ison osan, kun minä opiskelin, mies kylläkin kävi normitöissä. Tällöin netin laskurin mukaan meidän olisi pitänyt olla tulojen puolesta oikeutettu toimeentulotukeen, mutta en sitä ikinä siitä syystä hakenut, koska en kokenut, että olisimme olleet riittävän köyhiä.

Elämä on rikasta, kun tekee tavallista kotiruokaa, ostaa vaatteet hm:stä tai kirpparilta, ei käytä alkoholia eikä polta ja lapsille tekee pienestä pihäen selväksi, että silloin harvoin, kun lähdetään johonkin eläinpuistoon tai huvipuistoon niin retki ei sisällä ravintolaruokailuja vaan eväät otetaan kotoa mukaan.

On paljon asioita, missä pystyy säästämään: ei osamaksuostoksia, sähkön kilpailutus, asunto, ehkäisy edullisempaan vaihtoehtoon, ei lehtitilauksia, eikä kahvitteluja/syömisiä ravintoloissa. Nyt, kun opiskelut ohi ja tulot perheessä ovat lähes kolminkertaistuneet, pystyy laittamaan jo vähän säästöönkin.

Vierailija
37/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm, mitenhän meille tosiaankin tuli. Ei ole meiltä kysytty mitään

Vierailija
38/44 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä ''ruoka''ostoksista miten laaja käsitys se on? tarkoittaako se ainoastaaa ruoka ostoksia vai voiko siihen sisällyttää esim: vaipat,patterit, uusi keittiölasta?

Vierailija
39/44 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Joulumieli keräys on hieno asia, siihen annan mielelläni rahaa. Sen TV mainoksetkin ovat ihan mukavia ja asiallisia. Sen sijaan Nenäpäivä keräykseen en anna senttiäkään, siinä on mukana ihan liikaa niitä huuhaa narsisti julkkiksia.

Vierailija
40/44 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannattaisi silti olla kateellinen, kun et ehkä tiedä kaikkea. Jotkut voi joutua hoidattamaan esim. ihoaan pari kertaa vuodessa. Tms. Ei koske itseä, kunhan tuli mieleen. Tai muuten toisten kustannuksia, kun ei tiedä..