Muljahteleva herneen kokoinen patti kaulassa
Sairastin juuri flunssan, ääni vieläkin käheä. Just huomasin, että oikean solisluun sisänurkassa on noin herneen kokoinen sormista helposti pois karkaava patti. Näkyy, jos vähän kiristän ihoa.
Miltä suurentunut imusolmuke tuntuu? Onko se tuollainen? Vai voiko se olla syöpää?
Kommentit (10)
Ihonalaisella patilla tarkoitetaan tässä kiinteää tai kiinteältä tuntuvaa muodostumaa, joka tuntuu ihoa tunnustellessa sormiin mutta jonka kohdalla iho on ehyt eikä ole värimuutoksia (ks. näistä «Luomet ja ihon pigmenttimuutokset»1). Ihonalaiset patit voivat johtua monista syistä, joiden todennäköisyys vaihtelee patin sijainnin mukaan.
Vartalolla olevat pehmeät patit ovat useimmin rasvakudoksen hyvänlaatuisia kasvaimia (lipooma). Niskassa ja raajoissa esiintyy usein tukkeutuneen talirauhasen aiheuttamia ihossa kiinni olevia "talipatteja" (ks. «Sarveisontelo (epidermaalikysta, "aterooma")»2). Etenkin lapsilla on kaulalla usein tunnettavissa infektiotautien yhteydessä ja niiden jälkeen suurentuneista imusolmukkeista johtuvia patteja (ks. «Kaulapatti (kaulakyhmy) lapsella»3). Tyypillinen ranteen seudun patti on geelimäisen eritteen täyttämä jännetupen pullistuma (ganglio «Ganglio (hyytelörakko), patti ranteessa»4). Myös erilaisten vammojen jättämät ihonalaiset arpimuodostumat ovat yleisiä. Harvinaisempia ihonalaisen patin syitä ovat pahanlaatuiset kasvaimet sekä tulehdukselliset tilat, esimerkiksi kyhmyruusu (ks. «Kyhmyruusu (Erythema nodosum)»5). Joskus on vaikea sanoa, onko patti peräisin ihonalaisesta kudoksesta vai onko kyseessä varsinainen ihon kasvain (ks. «Ihon kasvaimet»6).
Mulla on niitä kymmeniä. Pari kertaa on pistetty tutkimuksiin pikana esim. rintojen takia, pari on leikattu, koska ovat painaneet hermoja. Luultavasti siis ei mitään.
Lääkäri sanoi että koska irtonainen on todennäköisesti hyvälaatuinen ja niinhän se oli, fibroadenooma. Leikkautin kuitenkin koska häiritsi.
Tod.näk siis hyvälaatuinen mutta käy kuitenkin näyttämässä.
Mulla kuitenkin oli sellainen äänipois-flunssa alkuviikosta.
mulla oli kaulassa sekä kova kiinteä patti, että pieni muljahteleva patti. Molemmissa oli syöpä. Ainoa mikä takaa 100% diagnoosin on koepalan otto.
Kannattaa tutkituttaa kaikki epäilyttävät. Todennäköisesti se ei ole mitään vaarallista, mutta saatpahan mielenrauhan.
oikeasta kohdasta. Mutta solisluun kuopassa ei kai kuuluisi tuntua mitään.
oikeasta kohdasta. Mutta solisluun kuopassa ei kai kuuluisi tuntua mitään.
'
on ihan normaalistikin imusolmukkeita. Tuo ap:n patti kuulostaa normaalilta flunssan aiheuttamalta. Jos se on siinä vielä parin viikon päästä niin sitten kannattaa näyttää lääkärille vasta. Eikä räplätä sitä koko ajan!
En tiiä käykö täällä enää ketään mutta mulla on joku outo muljahteleva paakku mun kaulan ylä osassa jne välillä se häviää ja välillä se tuntuu. Mikä siinä voi olla?
Mulla on korvan takana soikean muotoinen patti. Välillä tuntuu enemmän ja välillä vähemmän mutta on ollut siinä jo monta kuukautta.
olla imusolmuke tai sitten rasvapatti.
Minulla ollut pari pattia kaulassa yli 30-vuotta ja ihan hengissä olen vielä.