Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperhe ja lasten sairastaminen

Vierailija
12.12.2012 |

Mitä mieltä olette, olisiko kohtuutonta edellyttää hieman joustoa vuoroviikkojärjestelyissä, kun ex-liiton eskari-ikäiset lapset sairastavat ja toisen vanhemman kodissa on 2kk ikäinen vauva? Käytännössä tarkoitan siis sitä, että mikäli lapset sairastuvat eskarissa esim. flunssaan (pahimmassa tapauksessa rs-viruksen aiheuttamaan) isällään ollessaan, voisivat he normaaleista tapaamisjärjestelyistä poiketen jäädä tämän luokse sairastamaan siksi aikaa, että pahin tartuntavaara on ohi. Exäni ei tätä hyväksy, vaan vetoaa tasapuolisuuteen ja omiin harrastuskiireisiinsä. :/

Korostan vielä sitä, että tavoitteena ei olisi mikään pysyväisjärjestely, vaan lähinnä vauvan ensikuukausiin liittyvä poikkeus. Ja ylimääräiset joustot kyllä korvattaisiin exälleni heti tilaisuuden tullen. Tuntuu vaan niin turhalta ottaa riski että vauvakin sairastuu, pahimmassa tapauksessa vakavastikin. :(

Miten teidän muiden uusperheissä toimitaan näissä tilanteissa?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nuo vanhemmatkin lapset ovat sinun? Mihin sinä heidät panisit, jos perheenne olisi normaali, eikä uusperhe?

Lastenkotiin aina kun sairastavat?

Vierailija
2/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole tarvinnut tehdä yhteisten lasten vauva-aikaan. Mihin meinaat että ydinperheessä laitetaan ne vanhemmat lapset nuorempien vauva-ajaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisiinsa, eli sopimusten mukaan eletään, oli flunssaa tai ei.

Ajattelen aina niin, että lapset voisivat asua koko ajan siellä muutenkin, niin enhän niitä voisi pois laittaa, ettei vauva sairastu.

Vierailija
4/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetäänkö ne lapset sinne eskariin ettei vauva sairastuisi?

Tottakai hoidat lapset omalla vuorollasi, miehellä voi todellakin olla sovittuna esim. työmatkoja. En joustaisi.

Vierailija
5/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vauva ja miehen lapset entisestä liitosta tulisi mutta ovat sairaita. Mieheni ei hoita ja helli niitä lapsiaan ja varsinkin sairaana tarvitsevat hellää hoitoa. Minulla ei ole aikaa heitä hoitaa ja passata. En ymmärrä lasten äitia, että haluaa lastensa tulevan sairaana kun tietää millainen lasten isä on. Itse en äitinä laittaisi lastani sairaana isälle.

Vierailija
6/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se teidän vauva on isosisarus ja hänen pikkusisarus sairastuu? Viettekö isomman lapsen johonkin "eristykseen" ettei pienempi sairastu?

Homma nyt vaan menee niin, että eroperheissä lapset hoidetaan omalla hoitovuorolla. Ei lapsia voi noin vaan dumpata toisen vastuulle silloin "kun minulle ei nyt sopisikaan".

Työnjako vanhempien välillä on tehty, ja siitä pidetään kiinni. Suurin osa vanhemmista sopii omia menoja niille päiville kun lapset eivät ole kotona, noiden menojen peruminen voi usein olla vaikeaa/mahdotonta (esim. pieni matka ystävän kanssa sovittuna, luvannut mennä töihin tmv.).

Lisäksi tuo sairastelu on kaksiteräinen miekka: se teidän lapsi saattaa joskus myös olla sairaana --> saattaisi mennä ties miten pitkään että näkevät isäänsä kun ensin itse ovat nuhassa, sitten isän perheessä lapsi sairaana jne. ja hupsista ei moneen viikkoon nähty!

Kukaan vanhempi tuskin "kuoleman kielissä" olevaa lasta pakottaa toiselle vanhemmalleen, mutta jos ns. perustaudeista kyse, niin ihan hyvin voi mennä toisen vanhemman kotiin (jos matka ei mikään kohtuuttoman pitkä ole, tyyliin junalla Hangosta Ouluun tmv.)

Vierailija
7/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaiselle vastaantulijalle?

En tajua.

Tuli TODELLA paha mieli noiden entisten lasten takia. Millainen äiti oikein tappelee siitä, että ei vaan joutuisi omia lapsiaan hoitamaan??

Vierailija
8/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen yksin, miehelläni on uusi nainen, ei lapsia. Me joustetaan todella helposti puolin sun toisin, tosin tarvitsen tosi harvoin joustoa.

Tulevana viikonloppuna on Seurasaaren joulu ja mä olen ex.n sinne aina raahannut vaikka ei tykännytkään mennä ja tämän takia saan pitää lapset pidempään, jotta saan viedä heidät tonne.

Mutta meillä kaikki asiat toimivat kun oltiin vielä yhdessä. Onneksi olen jättänyt katkeruuden taakse, minut jätettiin ja lasten takia järjestelyitä tehdään.

Vierailija
9/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei kannata enempää painostaa asialla. Siitä on hyvin todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä.

Nuorimmat lapset altistuvat aina sairauksille enemmän kuin esikoiset, sille ei vaan voi mitään. Ja vanhemmille lapsille on tärkeää, ettei heitä ajeta ulkopuolelle nyt kun vauva on syntynyt (et varmasti ole sitä tekemässäkään, mutta siltä se voi lapsista tuntua).

Mitä mieltä olette, olisiko kohtuutonta edellyttää hieman joustoa vuoroviikkojärjestelyissä, kun ex-liiton eskari-ikäiset lapset sairastavat ja toisen vanhemman kodissa on 2kk ikäinen vauva? Käytännössä tarkoitan siis sitä, että mikäli lapset sairastuvat eskarissa esim. flunssaan (pahimmassa tapauksessa rs-viruksen aiheuttamaan) isällään ollessaan, voisivat he normaaleista tapaamisjärjestelyistä poiketen jäädä tämän luokse sairastamaan siksi aikaa, että pahin tartuntavaara on ohi. Exäni ei tätä hyväksy, vaan vetoaa tasapuolisuuteen ja omiin harrastuskiireisiinsä. :/

Korostan vielä sitä, että tavoitteena ei olisi mikään pysyväisjärjestely, vaan lähinnä vauvan ensikuukausiin liittyvä poikkeus. Ja ylimääräiset joustot kyllä korvattaisiin exälleni heti tilaisuuden tullen. Tuntuu vaan niin turhalta ottaa riski että vauvakin sairastuu, pahimmassa tapauksessa vakavastikin. :(

Miten teidän muiden uusperheissä toimitaan näissä tilanteissa?

Vierailija
10/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin kenenkään ei tarvis olla pois töistä sairaiden eskarilaisten takia. Ja muutenki, se nyt vaan on elämä sellaista, ei niitä sairaita lapsia saa uuden ihanan rakkauden hedelämän tieltä minnekään sairastamaan.

Vierailija
11/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeastaan minulta ei kysytty.Meillä 1kk ikäinen vauva ja miehen eks palautti yhden lapsista 4 päivää aikaisemmin viime Jouluna.Olivat tulleet Meksikosta ja lapsi oli sairastunut heti tämän jälkeen kovaan kuumeeseen. Eksä painui töihin ja lapsi tyrkättiin meille.Muut mahdolliset tartuttajat tuotiin kahta päivää aikaisemmin.Lisäksi tämä kuumeinen oli hionnut kuumeensa minun sänkyyni, jossa imetän vauvaa.Kukaan ei vaivautunut kertomaan,saati vaihtamaan lakanoita.

Ei kannata. Mielesi vain pahoitat. Meillä ei myöskään saanut vaatia, että isot lapset pesevät kätensä vessassa käytyään.Muitutuslappu käsien pesusta vessan seinällä oli anopin mielestä kiusaamista.Lapset yös kysyivät, että onko pakko pestä käsiä, jos käy vaan pissalla, eikä pyyhi? Nämä nyt eivät ole varsinaisia syitä, mutta meille on ero tulossa...jatkossa voivat tehdä tarpeensa vaikka ihan housuihin, niin ei tarvitse sitäkään vaivaa nähdä,että laskisi housut alas.

Vierailija
12/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vauva ja miehen lapset entisestä liitosta tulisi mutta ovat sairaita. Mieheni ei hoita ja helli niitä lapsiaan ja varsinkin sairaana tarvitsevat hellää hoitoa. Minulla ei ole aikaa heitä hoitaa ja passata. En ymmärrä lasten äitia, että haluaa lastensa tulevan sairaana kun tietää millainen lasten isä on. Itse en äitinä laittaisi lastani sairaana isälle.

Ja sinä sitten olet mennyt lisääntymän tuon isän kanssa????

Vierailija
13/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin niillä lapsilla kuolemantauti on ja kyllä tosiaan ydinperheissäkin on pieniä vauvoja ja sairastavia sisaruksia.

Vierailija
14/35 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä sitten olet mennyt lisääntymän tuon isän kanssa????

Vierailija
15/35 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siis paha äiti, kun yritän välttää kaikkien kolmen sairastumista...?! Etenkin kun yritän suojella tuota "rakkauden hedelmää", jolle sairastuminen olisi huomattavasti v-mäisempää kuin eskareille. Just.

Itse en sairaita lapsiani miehelle tuppaisi, mikäli tilanne olisi toisin päin (jos vain omat kuviot sen sallisivat). Enhän vie lapsiani sairaina vauvaperheeseen kyläilemäänkään. Mutta ilmeisesti uusperheessä kaikkien tulee kärsiä, kun yksi kärsii ja järjenkäyttö ei ole sallittua. Uusperhe ei ole ydinperhe, ja asiat voidaan järjestellä myös toisin, mikäli joustoa löytyy. Ei kyse ole mistään "dumppaamisesta toisen vastuulle". Mutta meitä on niin moneen lähtöön!

En sitä paitsi jaksa uskoa, että vanhemmat lapset kärsisivät siitä, että ovat muutaman päivän pidempään isänsä luona ja vastaavasti muutaman päivän pidempään sitten meillä.

Ap

Vierailija
16/35 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ymmärrän täysin aloittajan huolen, ihan turha sellaisten jotka eivät ole itse olleet ko. tilanteessa vouhkata että voi niitä lapsia.

Se nyt vaan on eri asia, onko kyseessä lapsi, jonka vakituinen koti on samassa paikassa kuin vauvan, vai käykö tapaamassa vanhempaansa tyyliin joka toinen viikonloppu.

Ensinnäkin, varmaan jokainen lapsi HALUAA sairastaa siellä omassa kodissaan, sen oman tutumman lähivanhemman kanssa.

Toisekseen juurikin pienen vauvan ollessa kyseessä on turha ottaa sellaisia riskejä, mitkä voi välttää. Miksi ei voisi tälläisessa tilanteessa vaihtaa viikonloppuja?

Itsekin olen uusperheen äiti, ja joutunut tuohon tilanteeseen. Onneksi miehen exä on niin fiksu, että isompien lasten ollessa kipeänä on kysynyt, saavatko tulla. Tämä on nimenomaan kaikkien etu. Samoin me ilmoitamme, jos meillä on pikkuisia kipeänä, niin isommat voivat miettiä haluavatko tulla "hakemaan" tartuntaa.

Erityisesti vatsataudin tai ärhäkän flunssan/influenssan kohdalla en itsekään menisi vapaaehtoisesti kyläilemään sellaiseen paikkaan, jossa tauti jyllää!!!

Silti kävi kerran niin, että flunssainen lapsi tuli (isä antoi "luvan" tulla minulta kysymättä) ja tartutti 1,5kk ikäisen vauvan, sillä seurauksella että vauva joutui sairaalaan.

Sen jälkeen kyllä meni iskälläkin jakeluun, että ehkä niitä turhia riskejä kannattaa kuitenkin välttää, maailmassa on niin monta riskiä muutenkin mitä ei pysty välttämään.

Eikä tämä ole mitään pöpökammoa, sairaanhoitajana tiedän kyllä, että pöpöjä on joka paikassa ja tartunnan voi saada mistä vaan. Varmemmin kuitenkin silloin, kun ollaan samassa taloudessa ja yleensä lapsilla/nuorilla yskimishygieniakaan ei ole ihan priimaa, unohdetaan opetukset ja räkäistään suoraan kohti jne.

Vierailija
17/35 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ymmärrän täysin aloittajan huolen, ihan turha sellaisten jotka eivät ole itse olleet ko. tilanteessa vouhkata että voi niitä lapsia.

Se nyt vaan on eri asia, onko kyseessä lapsi, jonka vakituinen koti on samassa paikassa kuin vauvan, vai käykö tapaamassa vanhempaansa tyyliin joka toinen viikonloppu.

Ensinnäkin, varmaan jokainen lapsi HALUAA sairastaa siellä omassa kodissaan, sen oman tutumman lähivanhemman kanssa.

Toisekseen juurikin pienen vauvan ollessa kyseessä on turha ottaa sellaisia riskejä, mitkä voi välttää. Miksi ei voisi tälläisessa tilanteessa vaihtaa viikonloppuja?

Itsekin olen uusperheen äiti, ja joutunut tuohon tilanteeseen. Onneksi miehen exä on niin fiksu, että isompien lasten ollessa kipeänä on kysynyt, saavatko tulla. Tämä on nimenomaan kaikkien etu. Samoin me ilmoitamme, jos meillä on pikkuisia kipeänä, niin isommat voivat miettiä haluavatko tulla "hakemaan" tartuntaa.

Erityisesti vatsataudin tai ärhäkän flunssan/influenssan kohdalla en itsekään menisi vapaaehtoisesti kyläilemään sellaiseen paikkaan, jossa tauti jyllää!!!

Silti kävi kerran niin, että flunssainen lapsi tuli (isä antoi "luvan" tulla minulta kysymättä) ja tartutti 1,5kk ikäisen vauvan, sillä seurauksella että vauva joutui sairaalaan.

Sen jälkeen kyllä meni iskälläkin jakeluun, että ehkä niitä turhia riskejä kannattaa kuitenkin välttää, maailmassa on niin monta riskiä muutenkin mitä ei pysty välttämään.

Eikä tämä ole mitään pöpökammoa, sairaanhoitajana tiedän kyllä, että pöpöjä on joka paikassa ja tartunnan voi saada mistä vaan. Varmemmin kuitenkin silloin, kun ollaan samassa taloudessa ja yleensä lapsilla/nuorilla yskimishygieniakaan ei ole ihan priimaa, unohdetaan opetukset ja räkäistään suoraan kohti jne.

Meidän vauva 6 viikkoa sai rs-viruksen eskarilaiselta isoveljeltään. Jouduttiin sairaalaan. Vika nyt ei kuitenkaan ollut eskarin eikä isoveljen. Olisi voinut saada tartunnan isältään tai isoveljen harrastusten takia.

Ehkä järkevintä tuossa tilanteessa - jos kerta lapset ovat sairaita eikä isä niitä suostu hoitamaan pidempään - on pyytää lasten mummoa tai muuta vastaavaa pitämään lapsia hetken luonaan.

Silti kummastelen ajatusta siitä, että uusperheessä olisi jotenkin kummallinen oikeus laittaa sairastava lapsi muualle, jos perheessä on vauva. Vauva on ihan oma valintanne, myös uusperheessä ne olemassa olevat lapset pitää kyetä hoitamaan ilman itkua ja hammastenkiristystä. JOs tuntuu jotenkin ylivoimaiselta, olisi kannattanut miettiä itseltään jo alun alkaenkin, miten monta lasta kannattaa hankkia ja mihin elämäntilanteisiin. Se, että uusperheessä lapsilla on usein kaksi erillistä kotia, ei vähennä lainkaan vanhemman velvollisutta hoitaa lapset omalla vuorollaan. Jos ei pysty, hankkii lapsille hoitajan. Niinhän muissakin perheissä tehdään.

Vierailija
18/35 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ap.n kanssa samaa mieltä, että myös uusperheessä järjen käyttö on sallittua. Jos lapset sairastuvat isällään, olisi kaikkien etu että he jatkavat sairastamista siellä "loppuun asti". Ei ole mitään järkeä kuljettaa sairata lapsia toiseen paikkaan jatkamaan sairastamistaan ja samalla tartuttaa lisää ihmisiä. Mites sitten, jos isoommat sairastuttavat vauvan ja äiti joutuu sairaalaan vauvan kanssa? Ottaako isä sitten nämä omat lapset luokseen, jättääkö äiti vauvan yksin sairaalaan vai miten sitten? Vauvan isä on varmaankin töissä eikä juridisesti hänelle ole vastuuta eikä siten edes velvollisuutta jäädä vaimon lapsia hoitamaan.

Meillä elettiin aikoinaan uusperheessä toisin.

Miehen lapset tulivat meille tapaamiselle riippumatta siitä, missä kunnossa olivat. Oli täitä, oli kihomatoja, äitinsä ei ilmoittanut, ei varoittanut, mies haki lapset ja siten tuli tekstari perästä että "vaihda lakanat", ja sitten lapset kertoo, että on kihomatoja. Olihan sitä meilläkin päiväkoti-ikäinen. Tosi kiva, tällä toimella olisi voinut tartuttaa aika laajan porukan.

Tai ne täit.

lapset vaan tulee ja sitten kassista löytyy täikammat.

Vastaavasti mekään ei sitten infottu, kun oma yhteinen oli tarttuvissa virustaudeissa. Jos miehen lapset sairastuu ja sairastuttaa heidän äidin, koulu- ja päiväkotiryhmänsä, niin voi voi, tapaaminen oli ja sille ei voi mitään.

TOTTAKAI meidän olisi pitänyt kertoa: nyt ei tulla tapaamiselle, meillä on tarttuva xxx omalla lapsella.

Luuletteko, että olisi perunut tapaamisen. No ei.

Mutta exällä ei ole velvotetta kertoa, että lapsillani on xxx joka tarttuu herkästi, siirretään tapaamista viikolla. ei tietenkään, kun on sovittu, siitä pidetään kiinni.

Vierailija
19/35 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaanko?

Vierailija
20/35 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallinen järjenkäyttö himmenee usein näissä uusperheiden "minulla on oikeus/velvollisuus" -jutuissa. En minäkään haluaisi, että vaikka joku norovirus ehdoin tahdoin meille tuotaisiin enkä kokisi pakonomaista tarvetta viedä sitä muillekaan. Ihmisillä on muitakin menoja sukulaisten synttäreistä kaupungin joulunavaukseen, ja jos joku sairastuu, mahdollisuuksien mukaan yritetään välttää rasittamasta sairasta ja olla tartuttamasta muita. Ihan samaa tervettä, inhimillistä ajattelua voisi olla uusperheissäkin.