Opettaja ei voinut kertoa tyttärelleni läksyjä
Tyttö oli ollut yhden tunnin poissa ja kysyi seuraavalla kerralla opettajalta puuttuvat läksyt, niin opettaja oli tuimana vain tokaissut, että "sinun pitää ne itse ottaa selville"
Siis mit...vit...oikeesti!!? Onks niillä niin helv..kiire, ettei kerkiä yhtä puolta minuuttia siihen käyttää, että kertoisi ne tehtävät.
Onko toi oikeesti aina kaikilla käyntäntö, etteivät kerro?
Kommentit (111)
ihanko pitää kotiin asti soittaa kaikille niille, jotka ovat koulusta poissa ja kertoa läksyt? Jos ei vilmaa tai helmiä ole käytössä, se ei ole opettajan murhe, että miten se kullannuppu saa läksyt selville, jos ei ennen seuraavaa tuntia ota itse asiasta selvää.
ja nimenomaan ENNEN seuraavaa tuntia, ei tunnin alussa. Kuinka te oikein kasvatatte niitä lapsianne??
kun oppilaat ei viitsi nähdä pienintäkään vaivaa, vaan kaikki pitäisi tulla valmiina eteen kannettuna. Minä laitan Wilmaan läksyt näkyviin joka päivä. Oppilaat ja vanhemmat näkisivät ne läksyt sieltä, kun vaivautuisivat omalta tietokoneeltaan katsomaan. Ja oletan, että heillä on tietokone käytettävissä, koska ovat Wilma-tunnukset hankkineet. Silti viikoittain joku oppilaistani sanoo, ettei tiennyt läksyä. Ilmeisesti minun pitäisi käydä jokaiselle poissaolevalle kotona näyttämässä missä se sivu 95 on, mikä Wilmaan on merkitty läksyksi.
Meillä opettaja merkkaa unohdukset wilmaan tunnin x kohdalle, mutta lukkarin mukaan ollut jotain muuta ainetta sillä tunnilla. Tosi harvoin laiuttaa mikä tehtävä tekemättä. Ihan helvatan vaikea keksiä mistä kohtaa on tekemättä, tai pahimmillaan mistä aineesta..
Palkatkaa vaikka joku avustaja kirjaamaan ne sinne Wilmaan. Aika avutonta jos ette osaa näin yksinkertaista asiaa hoitaa!
Lapsen pitää voida olla sairaslomalla jos on sairaana, vai toivotteko, että lapsi tulee kouluun kuumeisena, koska ei muuten saa tehtäviä selville?
Keljuttaa koko koulusysteemi.
Jotain asialle on tehtävä ylemmältä taholta JA PIAN!
näinhän se on. Kiusatun viittaamattomuuus heikentää kurssiarvosanaa, mutta kiusaajan häiriköinti ei heikennä hänen arvosanaansa.
kaikesta kiusaamisesta pitää tehdä rikollista touhua ja kunnolliset rangaistukset rikollisille.
Siinäpä taas varsinaisia superkasvattajia! Hohhoijaa. Palkatkaa itse avustaja auttamaan sitä teidän syrjittyä lastanne! Aika avutonta, jos ette osaa mitään tehdä sille, että teidän lapsia kiusataan!
Mitään muuta keinoahan ei ole läksyjä selvittää, kun tulla koululle?
Mitä jos tekisit itse jotain asialle, että lapsesi voi huonosti ja PIAN!!!
Viittaamattomuus ei alenna kurssiarvosanaa, vaan sen tekee tuntiaktiivisuuden puute. Kiusaajan häiriköinti tunnilla heikentää hänen käytösarvosanaansa, aineen numeroon se ei saa vaikuttaa.
On se hyvä, että meidät opettajat on sentään koulutettu, jos kuka tahansa saisi opettaa, niin lapsethan olisivat teidän kaltaisienne armoilla koko sivistyksensä kanssa!
..eikös sekin ole jo sitä vastuunottamista omista läksyistään, että alkuun niitä koittaa sairaana metsästää muilta oppilailta ja sen jälkeen vielä opettajalta!?
Ja sinulle, joka ihmettelet, että miksi lapsi on yhden päivän poissa koulusta. Oletko tullut ajatelleeksi, että on muitakin sairauksia, kuin kuumetaudit, esim.päänsärky ja siihen ei tarvitse yhtä kuumeetonta päivää ;D
Eipä tämä palsta ole mihinkään muuttunut näiden kymmenen vuoden aikana, kirjoittelun taso pysyy pitkälti samana.
ap
..eikös sekin ole jo sitä vastuunottamista omista läksyistään, että alkuun niitä koittaa sairaana metsästää muilta oppilailta ja sen jälkeen vielä opettajalta!?
Ja sinulle, joka ihmettelet, että miksi lapsi on yhden päivän poissa koulusta. Oletko tullut ajatelleeksi, että on muitakin sairauksia, kuin kuumetaudit, esim.päänsärky ja siihen ei tarvitse yhtä kuumeetonta päivää ;D
Eipä tämä palsta ole mihinkään muuttunut näiden kymmenen vuoden aikana, kirjoittelun taso pysyy pitkälti samana.
ap
vastuuun ottamista sinänsä, mutta on myöhäistä kysyä siinä vaiheessa, kun niiden tehtävien ois pitänyt olla jo tehtynä. Mutta ehkä kannattaa nyt vaan ottaa opiksi tästä tapauksesta ja ensi kerralla esim. yrittää ottaa opeen yhteyttä jo ennen sitä seuraavaa tuntia tai tehdä omin päin tehtäviä eteenpäin, ellei keneltäkään kaverilta saa selville läksyjä.
Voihan ne kysyä joltain luokkakaverilta.
Kiroilevat äidit ovat omituisia.
Opettaja oli mielestäni tyhmä ja ap:n lapsi näki aivan riittävästi vaivaa, kun yritti soitella ystäville ja kysellä läksyjä. Minkä hän sille mahtaa, että kaverit eivät vastanneet.
Kun olen sairaana ja pois töistä, sairastan. En käytä aikaani siihen, että soittelisin työkavereille seuraavan päivän töistä ja niihin valmistautumisesta. Riittää hyvin, kun töihin palatessani kysyn pomolta, missä mennään. Monilla ei tietenkään ole yhtä hyvä tilanne. Hassua ja ikävää minusta, että lapsilla on järjestäen se tilanne, että sairastaessakin pitää huolehtia koulutöistä jo valmiiksi, eikä parannuttuaan.
Jotkut täällä vetoavat siihen, että meidän vanhempien kouluaikanakin lapset huolehtivat itse läksyistään ja kysyivät niitä kavereiltaan. Joo, niinhän sitä tehtiin. Mutta muistan hyvin omilta kouluajoilta, että opettaja varmisti aina koulupäivän päätteeksi, että joku "vie läksyt" poissaolijalle. Tapana siis oli, että joku myös tarkisti poissaolijan pulpetista, tarvitseeko hän sieltä jotakin ja vei mahdolliset kirjat ym. mukanaan sekä samalla tiedon, mitä läksyä on tullut. Silloin ei niin ajateltu tartuntavaaraa tms. Joka tapauksessa opettaja nimenomaan huolehti siitä, että poissaolijalle meni tieto läksyistä, hän otti vastuun siitä.
Mieheni on aineenopettaja yläasteella ja lukiossa. Sen ikäisille toimivimmaksi viestintäkanavaksi on osoittautunut facebook, kaikki oppilaat ovat fb:ssa ja seuraavat sitä jatkuvasti. Miehelläni on suljettu ryhmä oppilailleen ja hän laittaa sinne kaikki läksyt. Toimii uskomattoman hyvin.
Alakoululaisen pitää sopia läksyjen tuomisesta luokkakaverin kans jos on sairas. Mutta mitä jos sairastuu yöllä. Älytöntä herättää sairas lapsi aamulla soittelemaankavereille. Moni ei edes aamuisin vastaa puhelimeen.
Tai yläkoululainen on kysynyt läksyt mutta ne on kerrottu väärin ja osa tekemättä. Joutuu sen takia jälki-istuntoon. Tuntuu minusta kohtuuttomalta
Opettajat ei aina ymmärrä että joskus niitä läksyjä ei vaan voi kysyä tai joskus niitä ei saa vaikka kysyy. Jos kysyt päivän jäljessä pidemmän taudin aikana, kukaan ei enää muista mitä silloin tehtiin. Kyse on kuitenkin sairaasta lapsesta!
sitä itse selville ottamista kun kysyy opelta??
oppivat muutoin niin helposti aina kysymään opelta, eivät kaverilta, mikä olisi se oikea suunta.
opettajan puolella.
Meillä on selvästi sanottu, että tehtävät kysytään luokkakaverilta.
Antaa niiden opettajien keskittyä siihen opettamiseen ja muuhun järjestelyyn, kyllä niillä hommia riittää.
...Tyttö oli sairaana ja silloin hänellä on lupa sairastaa. Hän yritti ottaa läksyt selville, ei saanut. Jos olisin ottanut opettajaan yhteyttä niistä läksyistä, niin olisi varmasti vastannut minullekin, että on oppilaan tehtävä ottaa niistä selvää. Seuraava tunti oli kuitenkin niin pian uudestaan, että ajattelin tytön saavan ne tehtävät siellä. Kunnon diktaattori-meininkiä! ;)
Ja koulussa on ehdoton kielto tehdä tehtäviä eteenpäin ominpäin.
ap
Opetan lähes kahtasataa lasta ja kolmea eri oppiainetta. Oppitunteja tänään ja eilen oli klo 8-15 ilman taukoja (ei ruoka-, kahvi- eikä vessataukoa). Lisäksi pidin tukiopetusta klo 15-16. On ihan mahdotonta, jos oppilas käytävässä kysäisee ohimennessä läksyjään, koska en kanna oppimateriaalia mukanani koko aikaa. Wilmaan ei oppitunnilla ehdi kirjaamaan kuin poissaolot hätäisesti, sen pidempiä tarinoita ei ehdi kirjata. Välitunnit taas ollaan valvojina.
Missäköhän välissä sitä ehtisi etsiä kyseiselle oppilaalle tarvittavat läksyt? Aina ei edes muista, millä oppitunnilla tai missä ryhmässä poissaollut oppilas opiskelee.
Valitan, olen vain kaksikätinen ihminen, jolla on rajallinen määrä aikaa.
Tässä sotketaan ala-ja yläkoulu. Kai se ope tietää sillä luokalla mitä läksyä oli kun tietää että se oli jäänyt tekemättä
"kiroilevat äidit ovat omituisi"
Olen omituinen ja ylpeä siitä :) Tosin, en kiroile lasteni kuullen!
ap
urheilun takia.
Itse laitoin opelle viestin, että voitko antaa etukäteen läksyt. Ja se onnistui samantien.
Englannin opelle en tällä kertaa laittanut viestiä, vaan tyttö kysyi jälkikäteen kavereilta. Koulussa kukaan kavereista ei ollut muistanut mitä tuli läksyä. Koulun jälkeen tytär soitti yhdelle kaverille, jolta sai tehtävät. Kylläkin väärät, koska toiselle ryhmälle oli tullut eri tehtävät....
Onneksi ope oli ymmärtänyt. Oli vaan sanonut, että pyydä ensi kerralla vaikka vanhempien laittamaan hänelle wilma viestiä, niin hän kertoo läksyt.
Et näin...
ole ihmekään, että suomalaislasten opiskelumotivaatio katoaa jo alaluokilla uuden tutkimuksen mukaan. Opettajien tehtävä on näköjään olla vaan mahdollisimman veemäinen.
Mun tytär yritti kysyä kaverilta, mitä tulee sanakokeeseen, mutta kaveri oli kateellinen tyttären hyvästä osaamisesta, ja tokaisi vaan, että "osaat sinä ne kumminkin lukematta" eikä suostunut kertomaan. Muitten ryhmäläisten yhteystietoja ei ollut. Opettajat eivät suostu kertomaan myöskään.
Että revi siitä huumoria.
Oikeasti hei, 8 tunnin työpäivä on opettajalle mahdoton ja siksi heillä opetusvelvollisuus on asetettu niin, että aikaa on hoitaa näitä muitakin asioita. Varmaan sinulle on toiset päivät lyhyempiä, toivon niin. Kyllä opetuksen tasokin kärsii, jos opettajalla on noin pitkät päivät. Ei se, että on paljon tunteja, ole syy sluibaista muista töistä. Ei lääkärikään voi jäädä päivystämään ja sitten kieltäytyä potilaista, koska "mä olen väsynyt ja mulle on pitkä päivä".
Opetan lähes kahtasataa lasta ja kolmea eri oppiainetta. Oppitunteja tänään ja eilen oli klo 8-15 ilman taukoja (ei ruoka-, kahvi- eikä vessataukoa). Lisäksi pidin tukiopetusta klo 15-16. On ihan mahdotonta, jos oppilas käytävässä kysäisee ohimennessä läksyjään, koska en kanna oppimateriaalia mukanani koko aikaa. Wilmaan ei oppitunnilla ehdi kirjaamaan kuin poissaolot hätäisesti, sen pidempiä tarinoita ei ehdi kirjata. Välitunnit taas ollaan valvojina.
Missäköhän välissä sitä ehtisi etsiä kyseiselle oppilaalle tarvittavat läksyt? Aina ei edes muista, millä oppitunnilla tai missä ryhmässä poissaollut oppilas opiskelee.
Valitan, olen vain kaksikätinen ihminen, jolla on rajallinen määrä aikaa.
Jos tuolle linjalle lähtee niin ope saa kertoa ne läksyt ensin kaikille ja sit vielä jokaiselle erikseen.... Homma leviää käsiin. Niitä läksyjä kysytään luokkakavereilta eikä opelta
Tyttö oli ollut yhden tunnin poissa ja kysyi seuraavalla kerralla opettajalta puuttuvat läksyt, niin opettaja oli tuimana vain tokaissut, että "sinun pitää ne itse ottaa selville"
Siis mit...vit...oikeesti!!? Onks niillä niin helv..kiire, ettei kerkiä yhtä puolta minuuttia siihen käyttää, että kertoisi ne tehtävät.
Onko toi oikeesti aina kaikilla käyntäntö, etteivät kerro?
Se että joutuu kertomaan samat asiat monta kertaa?
Ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa.
Kuulostaa siltä niinkuin tämä 'opettaja' olisi väärällä alalla. Ei pätevällä opettajalla homma leviä käsiin jos joutuu kertomaan kotiläksyt useita kertoja.
ja vielä päälle jokaiselle erikseen. Sitä se on pitkälti.
Mitä ap:n aiheeseen tulee, niin minusta opettaja oli kohtuuton. Tosin en tiedä tarkkaan, mitä on tapahtunut, mutta en oikein ymmärrä joidenkin opettajien negatiivista asennetta lapsiin. Työ on työtä. Sitä tehdään siellä töissä ja siihen kuuluu sitä puljaamista päivästä toiseen. Sama se on muissakin töissä. Ajatelkaa vaikka terkkarin lääkäriä tai hoitajaa. Ne vastaa samoihin kysymyksiin joka päivä miljoona kertaa ja jokainen kysyy vielä saman uudelleen, ohjeita ei kuunnella, kertaukseksi kysytään jne. Tai kaupankassa. Tai vaikka insinööri. Ei sitä saa ottaa niin tunteella. Siellä ollaan tekemässä töitä ja iso osa työtä on juuri tuollaista turhanaikaista asioiden jankkaamista.
Kasvatukselliset asiat erikseen, mutta ap:n tapauksessa kyse oli vain opettajan veemäisyydestä. Sinänsä en nostaisi siitä meteliä, jos opettaja on muuten kohtuullinen. Jokaisella on joskus huono päivä ja ei lastakaan tarvi opettaa siihen, että maailma on absoluuttisen oikeudenmukainen tai äiti tulee ja suuttuu. Pientä kolhua ja pientä epäoikeudenmukaisuuttakin tulee kestää. sitä tulee elämässä kuitenkin ja aikuisena sietokyky on alhaalla, jos elämä on siihen asti ollut siloteltua.
näinhän se on. Kiusatun viittaamattomuuus heikentää kurssiarvosanaa, mutta kiusaajan häiriköinti ei heikennä hänen arvosanaansa.
kaikesta kiusaamisesta pitää tehdä rikollista touhua ja kunnolliset rangaistukset rikollisille.