Opettaja ei voinut kertoa tyttärelleni läksyjä
Tyttö oli ollut yhden tunnin poissa ja kysyi seuraavalla kerralla opettajalta puuttuvat läksyt, niin opettaja oli tuimana vain tokaissut, että "sinun pitää ne itse ottaa selville"
Siis mit...vit...oikeesti!!? Onks niillä niin helv..kiire, ettei kerkiä yhtä puolta minuuttia siihen käyttää, että kertoisi ne tehtävät.
Onko toi oikeesti aina kaikilla käyntäntö, etteivät kerro?
Kommentit (111)
Läksyt kerrotaan oppilaille, ei vanhemmille, koska heidän on tarkoitus oppia kantamaan vastuuta velvollisuuksistaan.
Positiivista palautetta on sähköisen reissuvihkon avulla helppo antaa, mutta onhan se ihan selvää, että joillekin on aika vaikea antaa sitä myönteistä palautetta. Sitä kun annetaan normaalista poikkeavasta, hyvästä toiminnasta.
-ope
kaikki opettajat ei voisi merkata niitä tehtäviä Wilmaan?? Täysin naurettava se tuntimerkintä- osio muutenkin. Sinne pitäisi laittaa sekä positiivista että negatiivista palautetta, niin olisipa kiva kuulla, jos jonkun lapsi joskus jotain positiivista sinne on saanut :D ap
kaikki opettajat ei voisi merkata niitä tehtäviä Wilmaan?? Täysin naurettava se tuntimerkintä- osio muutenkin. Sinne pitäisi laittaa sekä positiivista että negatiivista palautetta, niin olisipa kiva kuulla, jos jonkun lapsi joskus jotain positiivista sinne on saanut :D ap
Meidän tyttö on saanut posittiivisen tuntipalautteen wilmaan.
Läksyjä sinne kyllä ole merkitty.
tuollaista ylimääräistä. Pitäisi saada ainakin pari viikkoa lisää lomaa, jos pitäisi lapselle (kuka on periaatteessa hänen työnantaja ja asiakas) sanoa läksyt.
Oikeissa töissä joudutaan lähtemään jatkuvasti sille linjalle, että palvelun pitää pelata.
Eikö näissä kunnan suojatyöpaikoissa voisi olla joskus YT-neuvotteluja ja potkia näitä ylimielisiä alakoulun opettajia helvettiin.
Jos tuolle linjalle lähtee niin ope saa kertoa ne läksyt ensin kaikille ja sit vielä jokaiselle erikseen.... Homma leviää käsiin. Niitä läksyjä kysytään luokkakavereilta eikä opelta
Tyttö oli ollut yhden tunnin poissa ja kysyi seuraavalla kerralla opettajalta puuttuvat läksyt, niin opettaja oli tuimana vain tokaissut, että "sinun pitää ne itse ottaa selville"
Siis mit...vit...oikeesti!!? Onks niillä niin helv..kiire, ettei kerkiä yhtä puolta minuuttia siihen käyttää, että kertoisi ne tehtävät.
Onko toi oikeesti aina kaikilla käyntäntö, etteivät kerro?
Mutta ei, ei sille linjalle voi alkaa, että kakaroille sanottaisiin, että äikästä sivu 8 ja enkusta kappale 3 sanat.
Ope niin rasittuu. Kaikilla pitää olla kaikkien numerot ja soitella kavereille ja kysyä läksyjä kun opella oli taas niin pitkä työpäivä kun opetustunteja oli jopa 5 tänään.
luokkakavereilta, mutta jos hän tulee suoraan niitä itse kysymään, toki vastaan aina kysymykseen. Saatan toki sanoa, että muistiinpanot kannattaa kopsata jonkun toisen vihkosta.
-ope
että jos lapsi on pois koulusta, pitää läksyt selvittää kaverilta. Tarkoituksena ei ole kiusata lapsia tällä. Siksi opettaja meillä sanoisi samoin. Tasapuolisuuden vuoksi, ei sen vuoksi, ettei muka ehtisi.
sääntö ja ohjeistus on tuo, että läksyt pitää kysyä luokkakavereilta? Kenen keksintöä?
Tunnollisen lapsen on tosi hankala saada oikeita läksyjä selvitettyä, kun luokkakaverit ovat kaikki enemmän ja vähemmän huithapeleita. Lisäksi ainakin meidän kolmasluokkalaisen luokalla kaikki saavat vähän eri määrän ja eri läksyjä, riippuen siitä, mitä ehtivät tunnilla tehdä.
Yleensä olen tällaisissa ketjuissa ollut aina puolustamassa opettajia, mutta tuollainen "sääntö", ettei voi oppilaalle läksyjä kertoa, kuulostaa kyllä uskomattomalta.
että yläkoulun opettajat osaavat merkata läksyt wilmaan ja jotkut alakoulun opettajatkin. Yleensä sellaiset, jotka tekevät tunteja yläkoulun puolelle.
Sitten on näitä fossiileja, jotka ei wilmaa osaa tai ala käyttämään. Eikö se älykkyysosamäärä riitä siihen, vai eikö työnantaja ole kouluttanut.
Vai onko se vain se vanha vallanhalu kiusata toisia ja vaikeuttaa elämää.
Kun itse olen sairaana, voin soittaa työnantajalleni, että mikä on tilanne kun tulen töihin. Ei työnantajani koskaan käske minua aikuista ihmistä soittelemaan työkavereille ja kysymään, mitä huomenna pitää tehdä ja missä on huomisen toimipisteeni.
että jos lapsi on pois koulusta, pitää läksyt selvittää kaverilta. Tarkoituksena ei ole kiusata lapsia tällä. Siksi opettaja meillä sanoisi samoin. Tasapuolisuuden vuoksi, ei sen vuoksi, ettei muka ehtisi.
olen itsekin ope ja eipä tuollainen käyttäytyminen tulisi mieleenikään.
Lause "pitää ottaa itse selvää" tuntuu hullulta kun lapsi on juuri ottamassa selvää.
Tuollaisessa tilanteessa tekisi vanhempana kommentoida opettajalle asiasta. Ymmärrän että on vaikeaa kritisoida opettajia koska pelätään sen vaikuttavan lapsen kohteluun jatkossa - kenties arvosanoihinkin. Opettajista löytyy ikäviä ihmisiä niin kuin muistakin ammattiryhmistä.
Oli lähinnä se, että on opettajan näkökulmasta hankalaa, kun oppilas sanoo, että ei ole tehnyt tehtäviä siksi, että oli poissa eikä saanut niitä selville. Ei opettaja voi tietää, onko oppilas oikeasti edes yrittänyt ottaa niitä selville (ellei siis ole opelta itseltään kysynyt). On tosi tavallista jättää vaan ne läksyt tekemättä ja vedota tohon. Toki se on ikävää saada läksymerkintä jos oikeasti on yrittänyt läksyjä selvittää.
(aineenopeopiskelija)
opettajan puolella.
Meillä on selvästi sanottu, että tehtävät kysytään luokkakaverilta.
Antaa niiden opettajien keskittyä siihen opettamiseen ja muuhun järjestelyyn, kyllä niillä hommia riittää.
Keskittykööt opettajat opettamiseen eikä simputukseen. Jos oppilas ei saa kavereilta läksytietoja, niin opettaja joko kertoo ne oppilaalle tai sitten jättää rankaisematta, eikä laita merkintää sairauden vuoksi puuttuvista läksyistä. Reilu peli, eikä mitään lasten kiusaamista.
Eli kaikesta päätellen tyttäresi pärjää loistavasti ja on hoitanut tähän asti kaiken täydellisesti. Kun tulee pientä poikkipuolista signaalia kullannuppua kohtaan ja merkintä Wilmaan, käy se eritoten äidin kunnian päälle. Haloo pystyyn ja eikun opea haukkumaan. Myös tyttären kuullen, tietysti. Se on kasvatuskumppanuutta se.
Ainakin meidän tytön alakoulussa rankaistaan jälki-istunnolla Wilmaan merkityistä tekemättömistä läksyistä jos on yli 4/kk. Joten ei ole kyse nyt äitien kunniasta, vaan lasten puolesta puhutaan!
mutta itselläni ei ole ikinä edes tullut mieleeni sanoa koululaisille, että kysy opettajalta. Täytyisi silloin kysyä monelta eri aineen opelta, helpompi on kaverilta kysyä.
Opettajalla voi myös olla a ja b-ryhmät, joissa läksyt voivat olla erilaiset.
Mulle tämä on ihan itsestäänselvyys.
Miksi ihmeessä kysellään opelta:D Ei ole tullut mieleenkään. Läksyt kysytään luokkakavereilta.
Miksi ihmeessä kysellään opelta:D Ei ole tullut mieleenkään. Läksyt kysytään luokkakavereilta.
Yläkoulussa tuo on tavanomaista kiusantekoa, läksyjä ei saa KENELTÄKÄÄN.
Niitä ei merkata Wilmaan eikä opettaja niitä kerro.
Pystyisi itsekin tarkistamaan että alakoululainen on tehnyt kaikki läksyt. Ainakaan minun lapseni opettaja ei merkitse Wilmaan kuin poissaolot+kuukausikirjeet+muuttumattoman lukkarin.
Onhan opettajilla ja myös vanhemmilla tiedossa se että läksyt löytyvät Wilmasta?
Mitä tulee siihen ettei oppilas tiedä jotain läksyä. Ainakin meillä tietokone on, mutta sitä ei lapsi käytä kuin parina iltana viikossa. Eikä hänellä itsellään ole tunnuksia Wilmaan silloinkaan. En olettaisi oppilaiden tarkistavan kaikkia läksyjä Wilmasta vaan poikkeustapauksissa - silloin kun sairastaa tai on hammaslääkärissä tunnin aikana.
kun oppilaat ei viitsi nähdä pienintäkään vaivaa, vaan kaikki pitäisi tulla valmiina eteen kannettuna.
Minä laitan Wilmaan läksyt näkyviin joka päivä. Oppilaat ja vanhemmat näkisivät ne läksyt sieltä, kun vaivautuisivat omalta tietokoneeltaan katsomaan. Ja oletan, että heillä on tietokone käytettävissä, koska ovat Wilma-tunnukset hankkineet.
Silti viikoittain joku oppilaistani sanoo, ettei tiennyt läksyä. Ilmeisesti minun pitäisi käydä jokaiselle poissaolevalle kotona näyttämässä missä se sivu 95 on, mikä Wilmaan on merkitty läksyksi.
jos niitä ei saatu luokkakavereilta, niin se on opettaja, joka ne kertoo!!
Juurikin laitan tässä opettajalle viestiä Wilmaan.
Tyttö oli koettanut opettajalle kertoa, että yritti niitä muilta selvittää, mutta opettaja ei ollut kuunnellut. Tokaissut vaan, että sinun pitää ottaa vastuuta ja selvittää ne itse ja siis ei ollut edelleenkään niitä kertonut...ihan naurettavaa käytöstä keski-ikäiseltä opettajalta!
ap
jos ope taas vastaa, että pitää itse ottaa selvää, käskee sanoa opelle, että niinhän minä teenkin. Eiköhän se idiootti sillä heräisi. Opettajia on samalla lailla torvia kuin keitä tahansa muita ihmisiäkin.
Tuossa toinen vaihtoehto on soittaa itse suoraan sille opelle, että minkä takia neuvoo lasta tekemään juuri sitä, mitä lapsi sillä hetkellä tekee.
Jos opettaja haluaa muuta, mutta lapsi on ymmärtänyt väärin, sekin selviää opettajalle soittamalla.
niin periaatteessa pitää ottaa muilta selville?? Jos on ollut sairaana, niin kyllä se on mielestäni opettajan velvollisuus ne läksyt kertoa. Jokaisella on oikeus olla sairaana, tietääkseni!?