Kumpi on mielestäni tasapuolisempaa (lahjoista kyse)?
Onko mielestäni tasapuolisempaa, jos vanhemmat antavat jokaisen lapsensa perheelle saman summan rahaa riippumatta perheen jäsenmäärästä vai siten, että antavat saman summan jokaiselle perheenjäsenelle?
Esimerkiksi siis, jos vanhemmilla on kaksi lasta, joista toisella ei ole lapsia ja toisella on 4 lasta, miten rahat pitäisi mielestäsi jakaa? Esim. 100e ja 100e molemmille perheille, jolloin sinkku saisi ison lahjan yksin ja perheellisellä riittäisi raha pienehköihin lahjoihin joka lapselle vai siten, että annettaisiin esim. 50e/nuppi, jolloin sinkku saisi 50e ja toisaalta suurperheellinen 200-300e riippuen tulisiko lahjat myös vanhemmille. Entäs jos toisella olisi yksi lapsi ja toisella edelleen neljä? Jos molemmille perheille annettaisiin sama summa, saisivat suurperheen lapset huomattavasti pienemmät lahjat kuin toisen perheen ainokainen. Tässäpä dilemma pohdittavaksi!
Kommentit (32)
ja lapseton siskoni saamme äidiltäni rahaa yhtäpaljon, kun saamme. Mielestäni se on ihan ok. Tosin, kun lähdimme äitini 60-vuotis matkalle, hän sponssasi molempia perheitä viidellä sadalla, niin mietin, että ehkä meidän nelihenkiselle perheelle olisi voinut lohkaista hiukan enemmän, koska matka maksoi meille hurjan paljon enemmän ja siskoni on minua huomattavasti hyvätuloisenpi, mutta luulenpa, ettei äitini vaan hoksannut ajatella asiaa, eikä ole minun asiani, miten rahojaan jakaa. Jokainen lahja otetaan iloiten vastaan. Eikä siskonikaan ole mikään törsäri ja tiedän, että hän harkitsee rahankäyttöään tarkoin.
Oisit jättäny lapset miehen kanssa kotiin.
Ei perheet ole mitään könttejä, vaan koostuvat yksilöistä. Totta kai jokainen perheenjäsen otetaan samalla tavalla huomioon, ei siinä ole mitään epäreilua.
Eli mielestäni niin, että jokaiselle 50e/nuppi tms. eikä mitään sinkulle 100 e ja 5hlö perheelle 100e , eli 20e/nuppi.
ja lapseton siskoni saamme äidiltäni rahaa yhtäpaljon, kun saamme. Mielestäni se on ihan ok. Tosin, kun lähdimme äitini 60-vuotis matkalle, hän sponssasi molempia perheitä viidellä sadalla, niin mietin, että ehkä meidän nelihenkiselle perheelle olisi voinut lohkaista hiukan enemmän, koska matka maksoi meille hurjan paljon enemmän ja siskoni on minua huomattavasti hyvätuloisenpi, mutta luulenpa, ettei äitini vaan hoksannut ajatella asiaa, eikä ole minun asiani, miten rahojaan jakaa. Jokainen lahja otetaan iloiten vastaan. Eikä siskonikaan ole mikään törsäri ja tiedän, että hän harkitsee rahankäyttöään tarkoin.
Oisit jättäny lapset miehen kanssa kotiin.
oli nimenomaan, että lapsenlapsensa lähtevät mukaan, niin en todellakaan jättänyt. :)
Äitini on ratkaissut joululahjaongelman niin omaperäisesti, että lahjoo vain lapsenlapsiaan, joita onkin 14 kpl antamalla kullekin 500 euroa. Summa on tuntuva, koska hänestä nuorille pitääkin antaa rahaa. Sama 500 euroa tulee sitten kaikille rippilahjaksi, yo-lahjana saa tonnin.
Olen äitini lapsista ainoa lapseton eli minua ei koskaan tarvitse lahjoa millään lailla. Melko reilua - elämä on.
lapsiaan tasavertaisesti. Jokaiselle annetaan samansuuruinen summa. Monestihan isovanhemmat auttavat lapsiperheitä rahallisesti monessa pikkuasiassa mitä kukaan ei huomaa: kuljetetaan ilmaiseksi lapsenlapsia harrastuksiin, ostetaan koulureppuja, kyniä, hese-aterioita jne. Sinä aikana se lapseton pariskunta ei saa välttämättä mitään.
Vanhempien tehtävähän on huolehtia omista lapsistaan eli sä ja mä ostetaan meidän lapsille lahjat, ei niitä tarvitse kenenkään muun kustantaa.
Onhan se kivaa, jos sais paljon rahaa jostain joululahjoihin ilman mitään vastapalveluksia ja sukuriitoja.
Mä en kyllä tätä tajua millään. Että onko se jotenkin lapsettomalta pariskunnalta pois, jos sitä lapsellista pariskuntaa autetaan lasten kanssa? Hyvin todennäköistä kuitenkin on myös se, että se lapsellinen pariskunta on taloudellisesti tiukemmalla pienten lasten kanssa kuin lapseton pariskunta.
Mä en todellakaan jaa tuota näkemystä, että mun tulevaisuudessa pitäisi hyysätä samalla tavalla lapsettomia lapsiani kuin niitä joilla on lapsia. Juu ei. Jokainen saa silloin eniten, kun eniten tarvitsee. Kaikkia autan toki, mutta en sokean tasapuolisesti vain tasapuolisuuden vuoksi.
Äitini on ratkaissut joululahjaongelman niin omaperäisesti, että lahjoo vain lapsenlapsiaan, joita onkin 14 kpl antamalla kullekin 500 euroa. Summa on tuntuva, koska hänestä nuorille pitääkin antaa rahaa. Sama 500 euroa tulee sitten kaikille rippilahjaksi, yo-lahjana saa tonnin.
Olen äitini lapsista ainoa lapseton eli minua ei koskaan tarvitse lahjoa millään lailla. Melko reilua - elämä on.
Eihän mun käsittääkseni ne sun sisaruksetkaan mitään saa vai saako? Vai viekö ne lastensa rahat ja ryyppää ne vai mitä tapahtuu?
Vittu mikä inisijä...
Joten sopivaa et tästä vinkuu aina ne joilla on eniten niitä VAPAAEHTOISESTI tehtyjä lapsia. Joidenkin mielestäkö isovanhempien ja varsinkin lapsettomien sisarusten pitäis kuolla ja myydä ruumiinsa antaakseen kaikki rahat sille yhdelle emakolle suvussa.
päävammanen maho vela mölyää. Vie ittes saunan taakse, ja sitten tiedätkin mitä kannattaa tehdä.
taas tämäkin ketju kehittäväksi. Oikeesti, hommatkaa räyhääjät apua itsellenne. :(
Eihän mun käsittääkseni ne sun sisaruksetkaan mitään saa vai saako? Vai viekö ne lastensa rahat ja ryyppää ne vai mitä tapahtuu?
Vittu mikä inisijä...
Tosi lapsellista tulla tänne moisesta inisemään.
Vittu mikä inisijä...
Tosi lapsellista tulla tänne moisesta inisemään.
vaiko lapsettomuudesta kärsivä-
ostaa perheille lahjaksi vaikka popcornikoneen niin se on kone per perhe oli sitten lapsia 1, 2 tai 10.
Mut muuten, miten voi ajatella et on ok antaa esim. satanen per perhe ja sanoa et ostakaa sillä lahjat lapsille/lapselle jos yhdessä perheessä on 5 lasta ja toisessa 1? Siis miten se esim. on ok et 1 lapsenlapsi saa 100 € lahjan ja loput 20 €?