Työ sosiaalisista tilanteista stressaavalle? Kirjastonhoitaja?
En olisi uskonut, että vielä 4-kymppisenä mietin ammatinvalintaa, mutta kun työvuosia on hyvässä lykyssä vielä lähes 30, niin pakkohan sitä on yrittää tehdä olostaan siedettävä että jaksaa.
En varmaan enää jaksa/pysty kokonaista tutkintoa lähteä pykäämään, vaan mietin, mihin voisin työllistyä vaikka pelkät perus- ja aineopinnot tekemällä. Taustalla akateeminen tutkinto ja pedagogiset opinnot.
Olenko ihan hukassa, jos mietin kirjastonhoitajan työtä? Pääsenkö siinä hommassa pölyttymään johonkin työhuoneeseen ja pois ihmisten ilmoilta? Entä olisiko muita vaihtoehtoja?
Tutkijan työ olisi mieluisinta, mutta asun kaukana yliopistokaupungeista, joten se ei käy.
Kertokaa kokemuksistanne ja ehdottakaa - kiitoksia!
Kommentit (34)
Olen kirjastonhoitaja koulutukseltani, riippuu kirjastosta mutta useimmissa on asiakaspalvelua päivittäin, ihan jokaiselle työntekijälle. Ja sitten on vielä ne kouluryhmät, kirjavinkkaus, tapahtumien järkkäys, some, kaikki muu. Näin yleisessä kirjastossa. Tieteellisestä en tiedä. Mutta joo, tää ala ei työllistä nykyään.
Itse mietin tuota samaa noin 10 vuotta sitten (olen nyt 40) ja jopa suoritin informaatiotutkimuksen aineopinnot toisen alan tutkinnon päälle.
Pari vuotta yritin saada töitä, mutta näytti siltä, että kirjastoihin pääsee vain tukityöllistetyt, sivarit jne. Siis ainahan niitä poikkeuksiakin löytyy, ja sinä saatat olla sellainen, mutta itse en onnistunut.
Eli tilanne oli ainakin tuolloin, että ensin suoritat opinnot, olet vuosia työtön ja sitten saat määräaikaisen paikan tukityöllistettynä juuri sieltä kirjastosta, mutta tietenkin minimipalkalla. Ei kirjastoilla tunnu olevan varaa palkata juuri ketään normaalilla palkalla.
Pariin työhaastatteluun pääsin ja aina sanottiin, että "et sä tänne kuitenkaan halua, kun meidän palkat on niin huonot". Yritin sanoa, että ei haittaa, kun palkkani ei ollut muutenkaan kummoinen, mutta kun ei niin ei. Harmitti kovasti, että joku toinen yritti väittää tietävänsä paremmin kuin minä itse, mihin työhön halusin.
Hain töitä myös sellaisiin kirjastoihin, joissa ei ollut paikkaa avoimena, eli yritin olla "tyrkyllä", jotta muistaisivat minut, jos jokin paikka avautuisi.
Hain sitten muihin töihin :). Vieläkin tosin hieman salaa haluaisin kirjastoon.
Ja jos haluat "takahuoneeseen pölyttymään", niin kirjasto voi olla väärä valinta. Nykyisinhän ne ovat sellaisia monitoimitiloja, joissa pätevät ja ekstrovertit virkailijat neuvovat asiakkaita ties sun missä asiassa.
ei kirjastonhoitaja voi nykyään olla epäsosiaalinen. Pitävät kirjallisuuspiirejä yms. Kirjavinkkausta myös. Itse asun keskisuuressa kaupungissa ja en muista kymmeneen vuoteen olleen kirjastonhoitajan paikkoja auki.
eli ei siinä tarpeeksi pääse pölyttymään, vaan joutuu kohtaamaan jos jonkinlaisia ihmisiä.
Kirjanpitäjänä pääsee jossain määrin pölyttymään, mutta entistä enemmän sekin on asiakaspalvelutyötä.
Itse olen hallinnollinen paperinpyörittäjä, aika rauhallinen homma.
istumaan virttyneessä villatakissa. Joudut asiakaspalveluun käytännössä takuuvarmasti ja olemaan nuorisotyöntekijän ja ohjelmatoimiston ristisiitos, jos kirjastoon haluat.
Päivittäkää nyt hyvät ihmiset tuo vuosikymmenten takainen käsityksenne kirjastotyöntekijöistä. Jospa aloittaisit vaikka vierailemalla jossain pääkaupunkiseudun isossa kirjastossa. Montako hissukkanutturapäätä näet hiipimässä aran näköisenä hyllyjen välissä?
oletko tosissasi? Kirjastonhoitajan pitää olla hyvin ajan hermolla, KOULUTTAA muita, opettaa tiedonhakua, vastaanottaa kirjastossa erilaisia ryhmiä, pitää satutuokioita, kirjavinkkausta, osallistua erilaisiin tapahtumiin kirjaston edustajana... puhumattakaan nyt siitä jokapäiväisestä asiakaspalvelusta! No ehkä jonnekin luetteloimaan voisi päästä syrjään, mutta hyvin vaikeaa on päästä juuri sellaiseen työhön, missä saisi noin valikoituja tehtäviä tehdä.
Jos se sosiaalisuus on ainoa ongelmasi ja sen hinnalla voit tehdä mitä työtä tahansa, niin mene tehdastyöhön. Sellaiseen, missä pidetään kuulosuojaimia päässä niin ei tarvitse keskustella. Tauot on yleensä sen mittaisia, että voit hyvin ne käyttää vaikka vessasa käymällä ja venyttelemällä jne, ei tarvitse juurikaan jutella.
Tai sitten terapiaan työstämään sitä sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
Ehkä kannattas noilla spekseillä välttää KAMU-laitoksia.
Ottaisit vaikka kirjallisuuden opintoja avoimesta yliopistosta, jos ei sulla ole. No alalle taitaa olla kyllä todella vaikea päästä, itse olin kustantamossa hetken ilmaisena harjoittelijana.
monet pitävät kirjastokierroksia tai esitelmöivät kulttuuriviikkojen tai kirjastojuhlien yhteydessä, tekevät kirjavinkkausta ja lastentapahtumia. No entä tutkija sitten: joudut luennoimaan säännöllisesti, sekä opiskelijoille että kollegoillesi, myös ulkomailla. Jos haluat erakoitua niin opiskele kirjanpitäjäksi tai tekniseksi piirtäjäksi ja mene töihin johonkin virastoon jossa ei tarvitse halutessaan näyttäytyä julkisesti kuin työpaikkaruokalassa juuri ennen sulkemisaikaa.
Ottaisit vaikka kirjallisuuden opintoja avoimesta yliopistosta, jos ei sulla ole. No alalle taitaa olla kyllä todella vaikea päästä, itse olin kustantamossa hetken ilmaisena harjoittelijana.
Älkää nyt hullut suositelko näitä aloja joihin ei pääse enää nykyisetkään ammattilaiset työllistymään.
et siivousala. siellä on saanut olla aika rauhassa itekseen, kunhan tekee hommansa:)
Aiheeseen joko liittyvä tahi liittymätön trivia: Giacomo Casanova oli kirjastonhoitaja ammatiltaan.