Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitöiden loputtomuus uuvuttaa. Tuntuuko muista koskaan samalta?

Vierailija
09.12.2012 |

Vaikka kuinka ahkerasti tekisin aivan koko ajan jotain kotitöitä, silti en ole tyytyväinen ja koko ajan on silti jotain tekemättä.

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolta musta tuntui kun olin lasten kanssa kotona. Elämä oli yhtä lasten- ja kodinhoitoa. Päivästä toiseen sama ralli.

Kotityötkin alkoivat maistua paremmalta kun palasin töihin. Syystä, että elämässä on muutakin eli kotityöt eivät tunnu enää samalta kun on se toinen vastapaino.

Toisekseen kotitöitä ei tule niin paljoa kun ei olla niin paljoa kotona.

Ja kolmanneksi, mieskin ehtii paremmin osallistumaan. Kotona ollessa tuppasin tekemään suurimman osan, nyt kun olen töissä niin kotityötkin tulee jaettua tasaisemmin.

Vierailija
2/119 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heittäkää pois, lahjoittakaa, viekää kierrätykseen. Ette te niitä käytä kuitenkaan. Miksi pitää olla miljoonat rukkaset, kolmilla pärjää. vaatteita voi karsia myös kovalla kädellä, lapsilla on lempivatteet joita pitävät. Silittää ei tarvitse (paitsi juhlavatteet), paperit mappeihin, luetut lehdet paperinkeräykseen, käyttämättömät astiat pois. Kun alat karsia, huomaat nopeasti että vähemmälläkin tulee mainiosti toimeen.

on sitä aikaavievää työtä, joka tällä hetkellä tuskastuttaa

ON sitä aikaavievää. Töissä kun/jos käy, sitä ei ehdi/jaksa niin ahkerasti tehdä kun pitäisi. Ja nyt kun olen lomalla, en viitsisi tuhrata lomapäiviä puuduttavaan nyhväämiseen.

En tosiaan nauti kotitöistä pätkääkään, ne ei anna mulle mitään - syö vaan energiat.

Ja se mitä joku sanoi ihmisten energimääristä ja ihmisten erilaisuudesta, on niin totta. Kyllä mullakin on tuttavapiirissä niitä, jotka suorastaan nauttii siivoilusta ja "harrastaa" sitä - saavat siitä energiaa. Itse taas olen päinvastainen ihminen luonteeltani. Se saa minut lähinnä raivon valtaan ja syö ne vähätkin energiat. Ja meillä kyllä mieskin osallistuu.

Tiedän tosiaan, että ennen on ollut vielä rankempaa - äitini on kyllä kertonut kuinka reellä vielä hänen lapsuudessaan talvella kuskasivat pyykkejä talvisaikaan huuhdeltavaksi järvelle ja takaisin, kuinka ripustivat ne kuivumaan kylmälle vintille, jossa sitten riippuivat kuivumassa ja jäätymässä. Ei ollut herkkua ihmisten elämä. En silti pysty lataamaan itseeni kiitollisuutta kotitöistäni, vaikka niin "helpolla" pääsenkin. Ne

ei vaan ole mun juttuni - vaikka yritänkin niitä tehdä . Piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heittäkää pois, lahjoittakaa, viekää kierrätykseen. Ette te niitä käytä kuitenkaan. Miksi pitää olla miljoonat rukkaset, kolmilla pärjää. vaatteita voi karsia myös kovalla kädellä, lapsilla on lempivatteet joita pitävät. Silittää ei tarvitse (paitsi juhlavatteet), paperit mappeihin, luetut lehdet paperinkeräykseen, käyttämättömät astiat pois. Kun alat karsia, huomaat nopeasti että vähemmälläkin tulee mainiosti toimeen.

on sitä aikaavievää työtä, joka tällä hetkellä tuskastuttaa

ON sitä aikaavievää. Töissä kun/jos käy, sitä ei ehdi/jaksa niin ahkerasti tehdä kun pitäisi. Ja nyt kun olen lomalla, en viitsisi tuhrata lomapäiviä puuduttavaan nyhväämiseen.

En tosiaan nauti kotitöistä pätkääkään, ne ei anna mulle mitään - syö vaan energiat.

Ja se mitä joku sanoi ihmisten energimääristä ja ihmisten erilaisuudesta, on niin totta. Kyllä mullakin on tuttavapiirissä niitä, jotka suorastaan nauttii siivoilusta ja "harrastaa" sitä - saavat siitä energiaa. Itse taas olen päinvastainen ihminen luonteeltani. Se saa minut lähinnä raivon valtaan ja syö ne vähätkin energiat. Ja meillä kyllä mieskin osallistuu.

Tiedän tosiaan, että ennen on ollut vielä rankempaa - äitini on kyllä kertonut kuinka reellä vielä hänen lapsuudessaan talvella kuskasivat pyykkejä talvisaikaan huuhdeltavaksi järvelle ja takaisin, kuinka ripustivat ne kuivumaan kylmälle vintille, jossa sitten riippuivat kuivumassa ja jäätymässä. Ei ollut herkkua ihmisten elämä. En silti pysty lataamaan itseeni kiitollisuutta kotitöistäni, vaikka niin "helpolla" pääsenkin. Ne

ei vaan ole mun juttuni - vaikka yritänkin niitä tehdä . Piste.

niiden puuduttavuus on lisäätynyt? Niistä ei saa enää tekemisen iloa ja nautintoa?

Vierailija
4/119 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lista "kotitöistä"

ja näytä se jollekin täysjärkiselle henkilölle.

Hän kyllä kertoo missä on vika.

Niiden miljoonien pikkuhommien kirjaamiseen menisi se aika, mikä niiden tekemiseen menee. Eli koko päivä. joka päivä.

Kyllä mä pesen hammasharjamukit ihan joka kk ja putsaan ruukkukukat.

Mulla on käytössä iso vihko A5, jossa on aina laitettu yhdelle aukeelle tuleva kk vasemmalle puolelle ja oikealle puolelle olen kirjoittanut 1 - 31 rivi kerralla siinä lukee muistettavat synttärit jne.

Ja seuraavilla sivuilla on sille kuulle varatut kotityöt.

Vikana mulla on lista, joka pyörii sivussa, eli työt mitkä pitää tehdä kerran vuodessa.

Tein muistaakseen ennen juhannusta joulukortit ja mulla on töissä muistissa osoitekanta, nappia painamalla tulee tarrat ulos.

Aina joulun jälkeen päivitän listan, otan kylmästi ne pois mistä ei tullut korttia edellisenä jouluna ja lisään listaan jos on tullut uusia tuttavuuksia.

Itsenäisyyspäivänä meillä aina kirjoitetaan joulukortit, eli käytännössä lapset kirjoittivat 43 korttiin nimensä ja liimasivat postimerkit. Aikaa meni... max tunti. Ruokatunnilla hain r-kioskilta joulumerkit.

Teen joka vuosi joulukortit hyvissä ajoin, yks stressi vähemmän.

Tätä juttua kun olen lukenut huomaan ihmisillä ihan selvän ongelman : liian vähän säilytystilaa, eli heittäkää ylimääräiset romppeet pois, kaikkea ei tässä maailmassa tarvi säilyttää sekä loputon pyykin pesu.

Mä pesen pyykkiä 2 x viikossa, kummallakin kerralla koneellisen. Miten voi olla mahdollista että joku pesee joka päivä monta, monta koneellista.

Ja ihan tiedoksi vaikka lapset nukkuisivat siinä huoneessa missä pyykkiä säilytetään ne voi viikata valmiiksi vaikka olohuoneessa ja aamulla kun menee herättää lapsia laittaa samalla kasan kaappiin.

huh huh, oikeesti !

Vierailija
5/119 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan sulle, jos pyörität tätä meidän taloutta, niin että me muut saadaan vaan käydä töissä, koulussa ja harrastuksissa.

Tee lista "kotitöistä"

Niiden miljoonien pikkuhommien kirjaamiseen menisi se aika, mikä niiden tekemiseen menee. Eli koko päivä. joka päivä.

Mulla on käytössä iso vihko A5, jossa on aina laitettu yhdelle aukeelle tuleva kk vasemmalle puolelle ja oikealle puolelle olen kirjoittanut 1 - 31 rivi kerralla siinä lukee muistettavat synttärit jne.

Vikana mulla on lista, joka pyörii sivussa, eli työt mitkä pitää tehdä kerran vuodessa.

Tein muistaakseen ennen juhannusta joulukortit ja mulla on töissä muistissa osoitekanta, nappia painamalla tulee tarrat ulos.

Aina joulun jälkeen päivitän listan, otan kylmästi ne pois mistä ei tullut korttia edellisenä jouluna ja lisään listaan jos on tullut uusia tuttavuuksia.

Itsenäisyyspäivänä meillä aina kirjoitetaan joulukortit, eli käytännössä lapset kirjoittivat 43 korttiin nimensä ja liimasivat postimerkit. Aikaa meni... max tunti. Ruokatunnilla hain r-kioskilta joulumerkit.

Tätä juttua kun olen lukenut huomaan ihmisillä ihan selvän ongelman : liian vähän säilytystilaa, eli heittäkää ylimääräiset romppeet pois, kaikkea ei tässä maailmassa tarvi säilyttää sekä loputon pyykin pesu.

Mä pesen pyykkiä 2 x viikossa, kummallakin kerralla koneellisen. Miten voi olla mahdollista että joku pesee joka päivä monta, monta koneellista.

Ja ihan tiedoksi vaikka lapset nukkuisivat siinä huoneessa missä pyykkiä säilytetään ne voi viikata valmiiksi vaikka olohuoneessa ja aamulla kun menee herättää lapsia laittaa samalla kasan kaappiin.

huh huh, oikeesti !

Vierailija
6/119 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä teidän kotonanne sen kodin lisäksi ja vain yksi henkilö tekemässä kaikki ne työt. Kaiken tämän fyysisen työn lisäksi pidät huolen kaikenaikaa siinä sivussa lasten tunnepitoisista tarpeista.

Usko minua jos laitat lastesi tarpeet kodinsiivouksen edelle saat runsaan palkan heidän kasvaessaan Kotisi on elämistä varten ja pienten lasten ollessa kyseessä jätä se vähemmälle =D

Tuntuu, että kaikki vapaa-ajat vain siivoan, pesen pyykkiä, silitän, pyyhin pintoja, pesen wc:tä, laitan ruokaa, käyn kaupassa, syötän lapsia ja vaihdan vaippoja, kylvetän, pesen lasten hampaita, nukutan, ja ulkoilen. IHAN koko ajan. Oma aika alkaa klo 20.30, jolloin on vähän aikaa lukea omat sähköpostit ja nettiuutiset, ja pyöriä täälä. Sitten jo kohta nukkumaan, ja herätys klo 6.00.

Ja minulla mies joka myös laittaa ruokaa, käy kaupassa, ja siivoaa vähän.

Lapsiperheessä vain sen työssäkäynnin, työmatkojen, kaupassakäynnin, ruuanlaiton ja lastenhoidon lisäksi kaikki aika menee kodin siivoamiseen, lelujen keräämiseen ja kodin järjestyksen ylläpitämiseen. En jaksa luovuttaa, koska en kestä sitä kaaosta ja pöly ja lika/pyykki määrää mikä vyöryy eteen, jos lakkaa siivoamasta, pyykkäämästä jne.

Vierailija
7/119 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muuta kun otetaan mallia tästä miehestä...

eihän niiden kasvisten pilkkomiseen mene kuin pari minuuttia. Piis ov kake.

Vierailija
8/119 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan elävästi, esim viihdepuoli oli yksi mustavalko-tv ja yksi radio keittiössä. Ei kauheasti johtoja tai latureita.

Lukaisin tuon blogin ja mietin, mikähän lienee ruikutuksensa motiivi...

Vinkki: Jos jotain ihmisryhmää (esin äitejä) vertaa entisaikaan, pitäisi myös ympäröivät olosuhteet, yhteisön normit ja vaatimukset (esim lastenkasvatusnormit ja huostaanoton uhka, lasten käsitys siitä millä "palvelulla" ja kohtelulla heillä on normaali lapsuus, työyhteisön odotukset ihmisen ulkoisesta habituksesta ja elintavoista...jne jne), ja muut ihmisryhmät (ja heidän elintapansa ja vapaa-ajan viettonsa) muuttaa entisaikaan. Jne. Muuten vertaus ei kerro totuutta.

Nyt elämme kaikki nykyajan olosuhteissa. Ja näissä olosuhteissa joillain ryhmillä on raskaampaa joissain asioissa, ja joillain toisilla ryhmillä taas toisissa asioissa. Se kenellä on rankkaa, riippuu niin monista asioista ja henkilökohtaisista asioista.

Vierailija
9/119 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuisi tosi kylmältä. Tulisi ajatus, että eikö lähettäjä enempää viitsinyt vaivautua...

Ja niitä miehen ja lapsen tavaroita ei niin vain heitetä pois. Omat tavarani voin heittää pois vaikka kaikki, mutta muiden tavaroihin minulla ei ole sananvaltaa.

Ja meillä todellakin pestään enemmän kuin neljä koneellista pyykkiä viikossa. Veikkaan, että neljätoista voi olla lähempänä totuutta.

tämän vinkin sain postinkantajalta kun sanoi jouluna on liikaa kortteja, joihin ihmiset kirjoittavat harakanvarpaillaan osoitetietoja.

Kertaakaan ei tarvitse osoitteita etsiä, ne ovat oikein ja painetusta tekstistä saa kone selvää.

Kortit teen ajatuksella itse alusta loppuun. Itse en säilytä kirjekuoria, joulukortit koristavat seinällä loppiaiseen asti, uskon että se kortti on tärkeämpi kuin tarrassa oleva osoite kuoren kannessa. Voit tietenkin vapaasti olla eri mieltä.

Vierailija
10/119 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olemme ihmisinä erilaisia. Ihmisten energiatasot vaihtelevat huomattavasti. Toinen jaksaa aina, toisen energiataso voi olla jatkuvasti 50 prosenttia siitä mitä sillä toisella. Ja tämä on monesti synnynnäistä tai kasvuolosuhteista johtuvaa tms itsestä riippumatonta.

Se, jolla energiataso on matalampi, väsyy todellakin normaaliin lapsiperheen jatkuvaan siivouseen yms. Sitä palautumisaikaa, omaa aikaa pitäisi olla vastaavasti enemmän, että jaksaisi. Se taas vaatii esim. osallistuvan miehen tai hyvän tukiverkon ylipäätään. Ja huonosti jaksava ei välttämättä jaksa olla niin aktiivinen omasta ajasta huolehtimiseen tai ylipäätään mistään kuin paremmin jaksava. Joten jos huomaatte, tämä ruokkii itse itseään! Aktiivinen saa aikaan positiivisen kierteen, mutta väsynyt saa aikaan negatiivisen kierteen.

Ja ei, aina ei asiaan voi itse vaikuttaa. Monet tälläkin palstalla kailottavat, että kaikki johtuu omista valinnoista, mutta kun se ei vaan mene niin. Positiivinen ajattelu toki vaikuttaa paljon, mutta se ei välttämättä muuta olemassa olevia tosiasioita (esim. sairastelu, talodellinen tilanne).

Vierailija
11/119 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lista "kotitöistä"

huh huh, oikeesti !

Vierailija
12/119 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuisi tosi kylmältä. Tulisi ajatus, että eikö lähettäjä enempää viitsinyt vaivautua...

Ja niitä miehen ja lapsen tavaroita ei niin vain heitetä pois. Omat tavarani voin heittää pois vaikka kaikki, mutta muiden tavaroihin minulla ei ole sananvaltaa.

Ja meillä todellakin pestään enemmän kuin neljä koneellista pyykkiä viikossa. Veikkaan, että neljätoista voi olla lähempänä totuutta.

Vierailija
13/119 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka eivät uuvu, ottavat asiat enemmän hälläväliä-asenteella. Mitä mieltä?

Vierailija
14/119 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lista "kotitöistä"

Olen kotona 2v lapsen kans eikä mua uuvuta lapsi eikä koti. Siis mitä vaivaa on pyykkien pesussa?? Meillä lapsen lelut ja leikit on olohuoneessa, mutta ei siitäkään kauhea vaiva ole. Imuroin 1-2 krt/vko, pölyjä pyyhin kun huomaan (eli joka pv jostain), wc:n siivoaminen ei kauaa kestä, peilit pyyhkäsen käsipyyhkeellä kun vaihdan uudet pyyhkeet. Aterioiden jälkeen astiat yms pois ja pöydän ja keittiötasojen pyyhintä heti. Jääkaapin hyllyjä voi pyyhkiä kun tulee tyhjäksi. Sitä rataa. Kun lapsi nukkuu, mulla ei ole hommia.

Vierailija
16/119 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa tehdä sitä, mitä oikeasti haluaisi tehdä. Harva myöskään nauttii siitä, jos joutuu alinomaa tekemään sitä, mistä ei nauti.

Joku nauttii kotitöistä, jonkun mielestä kotityöt ovat neutraali asia ja jonkun mielestä kotityöt ovat äärimmäisen vastenmielisiä. Joku kokee raskaaksi kotityöksi sellaisen asian, mikä toisen mielestä on vain "sipaisu" tai "pyyhkäisy".

Ihmisiä ja mieltymyksiä on erilaisia. Sitä väsynyttä ja puutunutta ahertajaa tuskin auttaa se, että joku intomieli mamma toteaa, että "nariset turhasta. hiihdettiin sitä ennenkin kesät talvet nyrkkipyykille järven rantaan ja hakattiin avanto paksuun jäähän." Jos ottaa päähän, niin sitten ottaa päähän. Se helpottaa, kun sen saa sanoa. Ja ihan reilua olisi, jos se intomieli osaisi kerrankin pitää suunsa kiinni, kuunnella, tarjota vaikka olkapäätään ja sanoa: "Kyllä se siitä."

Vierailija
17/119 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi LOL.

<a href="http://sivusilmailya.blogspot.fi/2012/12/naurettavaa-kitinaa-anteeksi-v…" alt="http://sivusilmailya.blogspot.fi/2012/12/naurettavaa-kitinaa-anteeksi-v…">http://sivusilmailya.blogspot.fi/2012/12/naurettavaa-kitinaa-anteeksi-v…;

lihaa ja verta oleva ihminen, nainen. Älä sinä väheksy minua tai naureskele kitinälleni, sillä et varmasti sanoisi tuota kaikkea minulle päin naamaa kun kahden kesken olisimme. Olen aivan varma, että sinäkin irl osaat käyttäytyä hyvin ja haluat olla kohtelias. Miksi et ole sitä myös netissä?

Vierailija
18/119 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka eivät uuvu, ottavat asiat enemmän hälläväliä-asenteella. Mitä mieltä?

On erilaisia äitejä, erilaisia miehiä, erilaisia lapsia ja muita olosuhteita. Eli ei ole olemassa standardoitua elämää räätälöitynä juuri naisille siten että miehet, lapset ja olosuhteet olisivat aina samat, ja vain äitejä olisi erilaisia.

Eli osin selittää tuo, siinä samaa mieltä.

Vierailija
19/119 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä vaatteiden ja tavaroiden järjestely, poisheitto ja hankinta ei sovi mulle. Se mut rasittaa. Ei meille oikeesti edes mahtuisi tämä tavaramäärä. TArttis käydä kaikki komerot läpi, kun niissä olis poisheitettävää, että sais tavaroita mahtumaan. Inhoan tätä tavararuljanssia. Sitä ei ollut 1800-luvulla. Silloin kaikkea oli niukasti.

tavaraa on liikaa. EI tarvitse mennä edes 1800-luvulle; riittää kun katsoo vaikka jotain kotimasita elokuvaa 1950-luvulta, niin huomaa miten paljon tavaramäärät ovat kasvaneet.

Paitsi hermot, tämä kaikki yletön tavaramäärä ja sen tuottaminen pilaa myös maapallon :(.

Vierailija
20/119 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta imuroiminen tarkoittaa äkkiä sitä, että hän haluaa repiä paperia riekaleiksi ja syöttää sitä imuriin (=imuri menee tukkoon ja pussi täyttyy) tai hän pyyhkii pölyjä litimärällä likaisella rätillä. Tai hän saa päähänsä alkaa rättiä kastellessaan lotrata vedellä ja hupsista hoi, koko keittiö lätäköissä.

Ei hänestä siis apua varsinaisesti ole ja koko ajan pitää vahtia.

Ei ne lapset yhtäkkiä niitä kotitöirä rupea tekemään, tai osaakaan. Kyllä niitten täytyy antaa harjoitella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi