Haluatko nähdä kuolleen vanhempasi?
Itse en aio mennä äitiäni kuolleena katsomaan, kuten en mennyt isäänikään.
Ellei nyt satu olemaan kuollessaan kanssani.
Kommentit (26)
ahdistava ajatus. En ole ikinä nähnyt kuollutta, enkä haluakaan nähdä. Isovanhempaani olisin voinut aikanaan mennä katsomaan, mutta en halunnut.
ja se tuntui kamalalta. Jos kuolleen ihmisen näkeminen tuntuisi samankaltaiselta, niin en haluaisi nähdä.
ollut paikalla kun mummoni kuli ja myös pappani olen nähnyt juuri kuolleena. Eikä se tuntunut pahalta,päinvastoin. en ikinä jättäisi menemättä jos kyseessä olisi omat vanhempani. Kun mummoni kuoli,ei siinä ollut mitään pelottavaa. En edes tajunnut ennenkuin hoitajat tulivat huoneeseen ja sulkivat mummoni puoliavoimet silmät. Ehkä siksi että juuri hetki sitten mummo katsoi minua.
isälle tehtiin oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus. Ei ollut mitään jälkiä nähtävillä. Mieheni sanoi, että oli tärkeä mennä katsomaan ruumista.
Isä näytti levolliselta.
Siskoni ei sen sijaan isää nähnyt ja hän on jälkeen päin sanonut, että ikään kuin olisi jäänyt jäähyväiset jättämättä.
Teininä en halunnut mennä katsomaan kuollutta äitiäni. Halusin muistaa hänet sellaisena kuin viimeksi olin nähnyt. Isä kyllä kertoi, ettei siinä ollut mitään pelottavaa, äiti oli ollut hyvin levollisen näköinen.
Sitä vastoin kun menetin isäni parikymmentä vuotta myöhemmin, valvoin hänen kuolinvuoteen ääressä kaksi vuorokautta viimeiseen hengenvetoon saakka. En olisi voinut kuvitellakaan jättäväni häntä yksin lähdön lähestyessä. Halusin olla rakkaan isäni rinnalla. Siitä jäi kaunis muisto.